Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 53
Like Tree14Likes

Wątek: Kilka pytań laika

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2013

    Domyślnie Kilka pytań laika


    Polecamy

    Witam,

    Lotnictwem zainteresowałem się w sumie od niedawna, teraz swoją wiedzę poszerzam.

    Mam kilka pytań:

    Dajmy na to, że zrobię licencję PPL(a), która kosztuje niemałe pieniądze. I co dalej? co z tym fantem można zrobić? wynajęcie samolotu na godz, żeby sobie polatać to 1/3 pensji przeciętnego człowieka. Czy to jest tak, że jest to hobby dla naprawdę bogatych osób? nie da się tych kosztów w jakikolwiek sposób zredukować?

    prosiłbym o kilka wskazówek i rad dla takiego niedoświadczonego człowieka jak ja

    pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Myślę, że najtaniej jest zostać członkiem aeroklubu i w ten sposób później rekreacyjnie latać. Nie znam aktualnych stawek, ale pewnie w granicach 350-400 zł/h można polatać (plus składki członkowskie). Porównując to do przeciętnego wynagrodzenia netto jest to wciąż sporo (ok. 1/7). Trochę tańszą opcją są ultralighty, które można wynająć w granicach 250-350 zł/h.

  3. #3
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Szybowce wychodzą o wiele taniej i według mnie z nich jest większa frajda :P Jak masz jakieś pytania to postaram się odpowiedzieć.

    Swoją drogą to gdzie Krasnall można polatać C152 za 350zł/h?

  4. #4
    Awatar Reyes

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Przeważnie PPLki nie robi się rekreacyjnie chyba, że "pieniądz w domu jest". Robienie turystycznej, aby później latać na ULM'ach też nie ma większego sensu. Dla latania "dla siebie" w zupełności wystarczy Świadectwo pilota samolotów ultralekkich, ew. ciekawą alternatywą są szybowce które dają niesamowite wrażenia i nawet piloci wojskowi/liniowi w wolnych chwilach śmigają patykami, no i koszty licencji są nieporównywalne ( +/- 7 tysięcy polskich pesos).

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2013

    Domyślnie

    czyli kompletnie bezopłacalne jest robienie PPL(a) dla siebie? ponad 20tysi na licencję to jednak bardzo dużo, chociaż żeby potem samo latanie było tańsze...

    a co dalej można robić po PPL(a), rozumiem, że jakieś dalsze licencje i w końcu zostanie zawodowym pilotem? ktoś mógłby mnie odesłać do tematów z tym związanych? wiem, że to koszt ponad 200tysi


    mógłbyś bardziej rozwinąć temat świadectwa pilota samolotów ultralekkich?

  6. #6
    Awatar Reyes

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Po PPL(A) trzeba zrobić uprawnienia do latania w nocy, wylatać odpowiednią liczbę godzin, zdobycie ICAO lv.4 (Angielski operacyjny), teoria ATPL, potem CPL(A), IR (latanie według przyrządów), ME (wielosilniki). Są też szkolenia zintegrowane, ale mało kogo stać, na wyłożenie od razu 200 dużych baniek.

    Po zdobyciu tych wszystkich uprawnień na chwilę obecną można liczyć na stanowisko sprzedawcy w MC Donaldzie, ew. KFC.

    Świadectwa kwalifikacji
    janekosa likes this.

  7. #7
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Jest jeszcze kilka opcji latania za darmo mając licencje PPL(A) ale w związku z tym co napisał Reyes - nie ma pracy i osoby co normalnie już by latały w liniach dalej obstawiają fuchy darmowego latania. Mówię tu o holowaniu szybowców, wyrzucaniu skoczków etc. Latać po turystycznej można też jak dostaniesz się na studia takie dla pilotów, wtedy latanie w określonym zakresie sponsoruje państwo. Nie jest jednak łatwo tam się dostać.

    Cytat Zamieszczone przez Reyes Zobacz posta
    Po zdobyciu tych wszystkich uprawnień na chwilę obecną można liczyć na stanowisko sprzedawcy w MC Donaldzie, ew. KFC.
    My tak między sobą zawsze mówimy aby się trochę pośmiać. Prawda jest jednak taka, że aby utrzymać wszystkie uprawnienia wymienione wyżej trzeba mieć dobrze płatną pracę. Do tego trzeba mieć pieniądze na dalsze szkolenia takie jak MCC albo uprawnienia instruktorskie. Także na robienie uprawnień na nowe samoloty (co pozwala nam latać na jak to nazwałem "darmowe fuchy").

    Jak widzisz nie jest to łatwy zawód.

  8. #8
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Reyes Zobacz posta
    Przeważnie PPLki nie robi się rekreacyjnie chyba, że "pieniądz w domu jest".
    Zupełnie się z tym stwierdzeniem nie zgadzam. W szkole, w której robiłem PPL znaczna część pilotów zrobiła PPL w celach rekreacyjnych, żeby np. móc z rodziną czy znajomymi na wycieczkę się wybrać. Niewielu jest takich, co myślą o CPL, czy ATPL, bo większość jest już za stara na szukanie pracy w lotnictwie
    Cytat Zamieszczone przez Reyes Zobacz posta
    Robienie turystycznej, aby później latać na ULM'ach też nie ma większego sensu.
    Z tym też nie zupełnie mogę się zgodzić. Jak masz PPL to możesz latać i na ULM'ach i na cięższych samolotach, zależy co ci się akurat trafi, a nie zawsze ULM wychodzi taniej, no i na ULM weźmiesz najwyżej jedną osobę ze sobą a do np. Cześki weźmiesz trzy Poza tym szkolenie do ŚK ULM jest może i trochę tańsze, ale widząc jak niewielkie ma się doświadczenie po kursie na PPL nie wiem czy po szkoleniu na ULM nie bałbym się wsiąść sam do samolotu.
    Cytat Zamieszczone przez Liveed Zobacz posta
    Szybowce wychodzą o wiele taniej i według mnie z nich jest większa frajda :P
    Tutaj zgadzam się w 100%, ale jest coś za coś. Po pierwsze w sumie niewiele niższy koszt PL(G), jest okupiony znacznie większą ilością czasu spędzonego na lotnisku aeroklubowym i na wyrabianiu sobie "znajomości", żeby się dopchać do szybowca, wyciągarki, holówki itp. To ma moim zdaniem sens, jak ktoś myśli o lataniu szybowcem sportowo.
    Po drugie latania szybowcem i samolotem nie do końca moim zdaniem można porównać. Szybowiec to oczywiście wielka frajda, ale to jest latanie dla samego latania (czyli, żeby sobie powisieć lub zdobywać kolejne odznaki), a poza tym w szybowcu w większości wypadków jesteś sam lub z innym pilotem (poprawcie mnie szybownicy, jeśli się mylę). Samolotem natomiast możesz zabrać znajomych na wycieczkę na drugi koniec Polski, np. na weekend nad morzem, a szybowcem już tego nie zrobisz. Pytanie na czym ci zależy, jaką to latanie ma spełniać funkcję dla ciebie.
    Cytat Zamieszczone przez wisienka Zobacz posta
    czyli kompletnie bezopłacalne jest robienie PPL(a) dla siebie? ponad 20tysi na licencję to jednak bardzo dużo, chociaż żeby potem samo latanie było tańsze...
    Bezopłacalne ? To zależy jak mierzysz zyski. Jeśli tylko przyszłymi zarobkami w roli pilota to faktycznie nieopłacalne, bo musiałbyś mieć teraz max 20 lat i ostro zabrać się z a ATPL, to może gdzieś się załapiesz (tu też mnie poprawcie, ale tak słyszałem od pilotów liniowych). Jeśli natomiast tak jak ja do zysków zaliczysz sam fakt, że zrealizujesz marzenie o lataniu, i że pewnie jako jedyny z twojego otoczenia będziesz mógł zabrać znajomych na lot widokowy lub dalszą wycieczkę, to moim zdaniem się opłaca. Frajdy z czasu spędzonego w powietrzu już nikt nigdy ci nie odbierze
    Cytat Zamieszczone przez wisienka Zobacz posta
    nie da się tych kosztów w jakikolwiek sposób zredukować?
    Pewnie, że się da Po prostu nie lataj sam 4-osobowy samolot można wynająć już za 600-800 zł, więc wychodzi po 150-200 zł na twarz. Jak się przelecisz godzinkę w miesiącu, to wydasz na latanie mniej, niż nałogowy palacz na papierosy (1 paczka dziennie x 30 x 12 = 360 zł /mc)

    Po prostu musisz sobie zadać pytanie co chcesz w życiu robić, a potem zacznij to robić
    kobuch and uKL like this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Liveed Zobacz posta
    Swoją drogą to gdzie Krasnall można polatać C152 za 350zł/h?
    Cennik

    Godzina bez instruktora za 300 PLN dla członków AZZ.

  10. #10
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kaczorra Zobacz posta
    Cennik

    Godzina bez instruktora za 300 PLN dla członków AZZ.
    Może mi ktoś wytłumaczyć jak to jest możliwe, skoro średnia stawka w Polsce za godzinę na C150/152 to około 400zł?

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2013

    Domyślnie

    dzieki za szybkie i konkretne odpowiedzi.

    widze, ze nawet jakbym wylozyl te 200tysi, zeby dojsc do atpl i zrobic rozne inne uprawnienia to pracy i tak moze nie byc.

    wlasnie mam takie marzenia, zeby polatac rekreacyjnie, zeby samemu decydowac o tym, co sie zaraz stanie. podejrzewam, ze jest to "nieziemskie" uczucie.

    czyli po ppl(a) mozna sobie polatac 4os samolotem? ale jak mniemam trzeba wylatac dobre ponad 100h?

  12. #12
    Awatar Reyes

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Nie, po otrzymaniu PPLki możesz już zabierać paxów na pokład.

  13. #13
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wisienka Zobacz posta
    czyli po ppl(a) mozna sobie polatac 4os samolotem? ale jak mniemam trzeba wylatac dobre ponad 100h?
    Niektóre Aerokluby mają takie wymagania wewnętrzne, ale poza Aeroklubami 45h szkolenia do PPL i robisz co chcesz Chyba, że właściciel samolotu postawi jakieś warunki, ale z reguły wystarczy lot kontrolny z właścicielem.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  14. #14

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Liveed Zobacz posta
    Może mi ktoś wytłumaczyć jak to jest możliwe, skoro średnia stawka w Polsce za godzinę na C150/152 to około 400zł?
    Ta stawka jest od dawna ( ja ją zauważyłem w okolicach lipca ubiegłego roku, jak zainteresowałem się lataniem w AZZ ). Więc albo im się to kalkuluje, albo prowadzą działalność charytatywną. W każdym razie jeśli jesteś członkiem AZZ to tyle zapłacisz, a za AT3 jeszcze mniej - 280 PLN.

  15. #15
    kpl
    kpl jest nieaktywny

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    Myślę, że najtaniej jest zostać członkiem aeroklubu i w ten sposób później rekreacyjnie latać. Nie znam aktualnych stawek, ale pewnie w granicach 350-400 zł/h można polatać (plus składki członkowskie). Porównując to do przeciętnego wynagrodzenia netto jest to wciąż sporo (ok. 1/7). Trochę tańszą opcją są ultralighty, które można wynająć w granicach 250-350 zł/h.
    Gdzie (a najlepiej na Mazowszu) można wynająć ultralighta za 250 - 350 zł/h?

    K.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Liveed Zobacz posta
    Może mi ktoś wytłumaczyć jak to jest możliwe, skoro średnia stawka w Polsce za godzinę na C150/152 to około 400zł?
    Wartość odtworzeniowa takiej ceśki to ~70 zł/h. 25 zł/h koszty obsługi + CAMO. 10 zł/h ubezpieczenie. Paliwo (bez akcyzy) ok. 160 zł/h. Razem koszty to około 265 zł.... Nadwyżka do 35 zł/h pokrywa pewnie jakieś drobne naprawy (żarówka, przełącznik, opony, etc.). IMHO to uczciwa cena dla członka klubu który by się nim stać musi ponosić niemałe koszty stałe niezależnie od tego czy lata czy nie...
    Kaczorra likes this.

  17. #17
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    del

  18. #18
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    25 zł/h koszty obsługi + CAMO. 10 zł/h ubezpieczenie
    jednak Polska może być rajem na ziemi

  19. #19
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Dzięki za podliczenie ESK1X, ale mimo wszystko na tle innych klubów składki i inne opłaty nie są wcale wygórowane jak na polskie realia. Dalej jest to dla mnie poniekąd zagadka

  20. #20
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Mimo wszystko poza szkoleniem trzeba zapłacić za akcyzę (coś kiedyś słyszałem, że aerokluby są zwolnione) no i dopóki nie mamy CPL i/lub nie lecimy jako doskonalenie zawodowe to 23% VATu od całej kwoty.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •