Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 40
Like Tree11Likes

Wątek: Poznań - szkolenie PPLA gdzie najlepiej proszę o opinie Żelazny vs Biernat ?

  1. #21

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Na Żernikach z górki da radę nawet za darmo kołować

  2. #22

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez banan Zobacz posta
    Już bez przesady, że kartka i telefon to jakieś archaiczne rozwiązanie Dla mnie zadzwonienie i zaklepanie samolotu trwa max 2 min (zdecydowanie szybciej niż włączenie komputera, o ile tego mam akurat pod ręką)
    Ja przez ten czas gdy latałem miałem kilka takich sytuacji, że z kartką był problem i okazało się, że godziny zajętości samolotu się pokrywają, zmiana samolotu w ostatniej chwili lub brak lotu. Czasami jechałem na lądowisko 25km (..., a to kosztuje również mój czas) po to aby dowiedzieć się, że mogę polatać max 50 minut bo się kończy przegląd w samolocie lub mając wynajęty samolot na dłuższy lot dowiadywałem się kilka godzin wcześniej, że samolot jest wolny ale właśnie się skończyły godziny pomiędzy obsługami. Tego kartka nie rozwiązała.

    Cytat Zamieszczone przez banan Zobacz posta
    Ma to wszystko sens, nie piszesz jednak o tym, że godzina w Tecnamie jest droższa o 20-30% od godziny w Cessnie 152.
    Ja piszę z perspektywy szkolenia do PPL, a nie budowy nalotu (o to pytał kolega). Za szkolenie w FTO Biernat płaciłem 500 PLN netto za godzinę, w SmartAviation też chcą ok. 500 PLN za godzinę, więc różnicy nie ma.

    Cytat Zamieszczone przez banan Zobacz posta
    W kołowaniu na Żernikach nie ma nic nadzwyczajnego, [...]
    Ja to piszę z perspektywy osoby, która się szkoliła, miała wylatane kilkanaście czy kilkadziesiąt godzin i nie robi tego tak sprawnie jak pilot zawodowy, który ma 500 czy więcej godzin, a czas na hobbsie upływa tak samo. Oczywiście kołowanie występuje zawsze, ale nie zawsze dobywa sie drogą o szerokości mniejszej niż połowa rozpiętości skrzydeł, z dużą różnicą wysokości i do tego dość ciasnymi jak na początek zakrętami. (Inną sprawą jest ,że dzięki temu nauczyłem się jeździć samolotem ;-) ) Podobnie podjechanie do dystrybutora, niby jest po drodze, ale jednak trzeba wykręcić dodatkowy zakręt, zgasić silnik, później na nowo odpalić, a to trwa. Tak jak napisałem, każda minuta więcej na takich zbędnych czynnościach to 10 PLN w plecy. Na Ławicy nigdy nie kołowałem do progu 10, zawsze proszę o start ze środka DS, najczęściej przy wjeździe z TWY B.

    Jeśli ktoś gasi silnik w trakcie kołowania to rzeczywiście do hangaru 4 można zjechać grawitacyjnie. :-)
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  3. #23

    Dołączył
    Oct 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez banan Zobacz posta
    Już bez przesady, że kartka i telefon to jakieś archaiczne rozwiązanie Dla mnie zadzwonienie i zaklepanie samolotu trwa max 2 min (zdecydowanie szybciej niż włączenie komputera, o ile tego mam akurat pod ręką)
    Rezerwacje przez internet można składać za pomocą smartfona lub tabletu. Nie trzeba mieć dostępu do komputera. System jest o tyle wygodny, że nie trzeba nigdzie dzwonić i mamy pełen wgląd w rezerwacje innych użytkowników oraz, ile godzin zostało do obsługi technicznej. To bardzo wygodne narzędzie, które ułatwia planowanie lotu nawet w sezonie, o czym większość pilotów latających w Smart Aviation mogło się pozytywnie przekonać w zeszłym roku.

    Cytat Zamieszczone przez banan Zobacz posta
    Ma to wszystko sens, nie piszesz jednak o tym, że godzina w Tecnamie jest droższa o 20-30% od godziny w Cessnie 152. Jeśli myśli się o budowaniu nalotu to ta różnica urasta już do całkiem sporej kwoty, kwestie przesiadki do Cirrusa to już w ogóle wkładam między bajki.
    Jeśli ktoś myśli o budowie nalotu to może skorzystać z naszych atrakcyjnych pakietów godzinowych. Przy pakiecie 75 godzin, koszt godziny lotu na Tecnamie wynosi tylko 430 zł, czyli tyle samo, co na Cessnie 152, a nawet mniej. Przede wszystkim nasz samolot jest nowy, świetnie wyposażony (G500, VOR, ILS, SBAS, GNSS, ELT, Safe Taxi). Prędkość przelotowa w Tecnamie jest o 20 kt większa niż w Cessnie, ale każdy ma prawo latać, na czym chce.

    Cytat Zamieszczone przez banan Zobacz posta
    W kołowaniu na Żernikach nie ma nic nadzwyczajnego, na każdym lotnisku trzeba przecież dostać się jakoś do pasa, a argument z tankowaniem jest trochę nietrafiony, bo dystrybutor jest "po drodze", więc nie wiem co trwa tutaj 5 minut? Na Ławicy też trzeba jakoś kołować, więc tutaj też można by zrobić zestawienie na co ile złotówek się traci, a dodatkowo trzeba pamiętać, że na Ławicy mamy też inny ruch, który powoduje, że nie zawsze od razu dostaniemy zgodę na start albo lądowanie i będziemy musieli trochę powisieć w holdingu. O kołowaniu do progu 10 już nawet nie chcę pisać
    Kolega zwrócił uwagę na rozliczanie czasu lotu. Silnik potrzebuje kilka, a w zimie nawet kilkanaście minut, żeby temperatura oleju osiągnęła odpowiedni poziom. Jeśli kołujemy do stacji benzynowej to silnik powinien trochę pochodzić zanim go wyłączymy. Po tankowaniu silnik znowu trzeba rozgrzać. Nie powinno się rozpoczynać kołowania, jeśli silnik nie jest odpowiednio rozgrzany. Problem w tym, że wielu pilotów próbuje zaoszczędzić trochę pieniędzy i zbyt wcześnie rozpoczyna kołowanie, co nie dosyć, że skraca żywotność silnika to również wpływa na bezpieczeństwo lotu. Z tego powodu czas liczymy od momentu rozpoczęcia kołowania, a nie uruchomienia, jak w innych ośrodkach.
    Jeśli chodzi o kołowanie na lotnisku Poznań-Ławica do pasa 10 to nie trzeba kołować aż do progu pasa. Wystarczy poprosić przez radio, że chcemy wystartować z pasa 10 na wysokości drogi Bravo (789 m). Kontroler bez problemu wyrazi na to zgodę. Jeśli chodzi o "oczekiwanie w punkcie" to warto przypomnieć, że lotnisko Żerniki położone jest w strefie MATZ Krzesin. Oczekiwanie w punkcie Kilo i Mike przed wlotem do MATZ nie jest niczym szczególnym i może trwać bardzo długo. Nie raz byłem zmuszony ominąć całą strefę MATZ, gdyż wojsko nie chciało wyrazić zgody na przelot z punktu Mike do punktu Sierra. Najprzyjemniej w Żernikach lata się w weekendy, kiedy wojsko nie pracuje.

  4. #24

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mateusz Dzialynski Zobacz posta
    Przy pakiecie 75 godzin, koszt godziny lotu na Tecnamie wynosi tylko 430 zł, czyli tyle samo, co na Cessnie 152, a nawet mniej.
    Nie chcę być niemiły, ale wydaje mi się, że mijasz się z prawdą. Wg strony ośrodka przy pakiecie 75h, mamy cenę 430zł za godzinę, ale NETTO (dla porównania cena godziny lotu Cessną w Żernikach to 432zł z groszami BRUTTO). Trochę nieładnie biorąc pod uwagę Twój, jakże przecież bliski, związek ze Smart Aviation.

  5. #25

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Właśnie ja tego "Żernikowego" sposobu rozliczania VAT nie rozumiem. Raz 23% innym razem 8%. Tj. rozumiem ten sposób ze względu na zawiłości księgowe i interpretację PKWiU (akurat prawo znam ;-) ), ale zastanawia mnie, że żaden inny ośrodek tak nie robi.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  6. #26

    Dołączył
    Oct 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Nie chcę być niemiły, ale wydaje mi się, że mijasz się z prawdą. Wg strony ośrodka przy pakiecie 75h, mamy cenę 430zł za godzinę, ale NETTO (dla porównania cena godziny lotu Cessną w Żernikach to 432zł z groszami BRUTTO). Trochę nieładnie biorąc pod uwagę Twój, jakże przecież bliski, związek ze Smart Aviation.
    Biorąc pod uwagę system rozliczenia czasu lotu to w Smart jest taniej. Tecnama opłaca się wynajmować zarówno na krótkie trasy, jak i dłuższe. Większa prędkość pozwala przelecieć dłuższy dystans w krótszym czasie. Poza tym, tak naprawdę nie ma co porównywać obu samolotów. Przez 30 lat dużo się zmieniło w lotnictwie. Jeśli ktoś się kieruje tylko ceną to może odwiedzić stronę TimeBROS - system rezerwacji statkĂłw powietrznych, gdzie są wystawione samoloty poniżej 400 zł za godzinę.

  7. #27

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Jak w praktyce wygląda rozliczanie wynajmu samolotu też opisałem swego czasu opisałem na blogu. NajdroĹźszy krąg w karierze | skyisthelimit.aero Przy okazji (o tym już na blogu nie pisałem) kiedyś pewien instruktor podczas szkolenia do VFR noc (z nazwiska nie wymienię, ale jak ktoś zna ośrodek i poczyta blog to raczej domyśli się o kim piszę ;-) ) zrobił mi kuku. Po locie podjechaliśmy do hangaru nr 4 i poprosił abym poczekał chwilę, a on tylko coś sprawdzi i wróci. Wrócił z informacją, że kołujemy na dół, a ja stałem przez 5 minut z włączonym silnikiem, co kosztowało mnie 60 PLN. Mogłem iść na obiad do Sphinxa albo rozmienić na 10-złotówki i użyć jako zamiennik papieru toaletowego, większy pożytek niż z siedzenia w samolocie przez 5 minut. :-(
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  8. #28

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Przepraszam, ale strasznie smęcisz z tym przeliczaniem pojedynczych minut pracy silnika na złotówki... Jak Ci tak szkoda pieniędzy to dlaczego siedzisz w lotnictwie? Nie lepiej pochodzić sobie do Sphinxa?

    A co do meritum - w Żernikach naprawdę nie jest tak źle. Oczywiście lądowisko i jego usytuowanie ma swoje mankamenty, ale przy odpowiedniej organizacji i planowaniu lotów nawet bliskość Krzesin nie jest problemem. Wystarczy z odpowiednim wyprzedzeniem zadzwonić na wieżę i o wszystko wypytać, i wszystko uzgodnić. Ponadto większa liczba dostępnych samolotów w Żernikach w naturalny sposób zwiększa szanse na wykonanie lotu wtedy, kiedy mamy na to ochotę. Z Żernikami nie mam nic wspólnego (sam rozważam zrobienie VFR noc w Smarcie), ale nie zgadzam się na ten anty-Biernatowy PR bijący z powyższych postów. Apeluję o więcej obiektywizmu w tym wątku, ponieważ ma on pomóc w wyborze ośrodka do szkolenia, a nie służyć wychwalaniu jednej szkoły i oczernianiu drugiej.
    foofighter3 likes this.

  9. #29

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    W jednym z moich pierwszych postów w tym wątku napisałem, ze w Zernikach się fajnie lata, a nawet rekomendowalem instruktora, który mnie szkolił, a samo lądowisko lubię, nawet je odwiedziłem Tecnamem i pewnie nie raz tam jeszcze będę. Teraz wypowiadam sie bardziej na temat rozliczania czasu wynajmu co dotyczy wielu innych ośrodków, ktore tez opierają go na hobbsie, a dla zobrazowania podałem kilka przykładów, ktore mnie ewidentnie zirytowały.

    Czas przeliczam na złotówki niezależnie jakim samolotem lecę jesli lot wykonuję w celu przemieszczenia sie pomiędzy punktami, a nie dla samego latania (czyli praktycznie zawsże) i robię to od czasu, kiedy lecialem z dziewczyna w trasę, dzięki skrótom wynegocjowanym z KRL zaoszczędziłem ponad 10 minut, a ona do mnie: Ee tak mało. Dopiero jak jej uświadomiłem, ze to równowartość wizyty u fryzjera to zrozumiała. ;-)

    p.s. Business'owo nie jestem związany z jakimkolwiek FTO lub ATO poza tym, ze zostawiam tam niemałe pieniadze i oczekuję określonej jakości usługi i poważnego traktowania.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  10. #30

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Wszystko zależy czego się oczekuje. Jeśli polatać dla funu, to każdy bierze, co mu się bardziej podoba i tyle w temacie. Może sobie latać Cirrusem, dużą Cessną, czy czymkolwiek innym, w końcu chodzi tylko o przyjemność, również z samego pilotażu lepszego samolotu (albo po prostu innego, według preferencji).
    Jeśli do przemieszczania się, to nawet przyjmując, że Tecnam jest droższy za godzinę, to ma lepsze osiągi, więc trasa z Poznania do np. Gdańska wyjdzie podobnie, co zdezelowaną Cessną, bo wisimy w powietrzu krócej. Ale jeśli ktoś chce nabijać godziny, bo mu jest potrzebny nalot choćby do robienia dalszych uprawnień, to wtedy osiągi mają drugorzędne znaczenie i kombinuje, gdzie zrobi to taniej, bo tańszy jest samolot, tańsze jest kołowanie (bo krócej) itp. A nawet można wziąć samolot bez paliwa, zatankować samemu i latać na minimalnych prędkościach, byle mniej spalić.
    Moim zdaniem proste kalkulacje.

  11. #31

    Dołączył
    Oct 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JosePL Zobacz posta
    Wszystko zależy czego się oczekuje. Jeśli polatać dla funu, to każdy bierze, co mu się bardziej podoba i tyle w temacie. Może sobie latać Cirrusem, dużą Cessną, czy czymkolwiek innym, w końcu chodzi tylko o przyjemność, również z samego pilotażu lepszego samolotu (albo po prostu innego, według preferencji).
    Uważam, że to najlepsze podsumowanie naszej dyskusji. Każdy ma prawo latać, gdzie chce i na czym chce. Nikt nie robi złego PR. Jak ktoś pragnie się szkolić na Cessnie to wybierze jeden z ośrodków, który posiada ten samolot w swojej flocie . Jeśli ktoś chce latać na Tecnamie to może wybrać Smart Aviation w Poznaniu, Bartolinii Air w Łodzi lub Masłów w Kielcach. Myślę, że warto przeszkolić się na i Cessnę i na Tecnama, żeby mieć porównanie. Wtedy komentarze będą na pewno bardziej obiektywne.

  12. #32

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Witam ponownie,
    Minęło prawie 1,5 roku od ostatniego wpisu w tym temacie, dlatego pozwolę sobie odświeżyć.

    Zdecydowałem , że zamiast UL będę robił PPL.
    Jestem z Poznania, chociaż często też bywam we Wrocławiu
    Którą szkołę wybrać ? przez 1,5 pewnie trochę się zmieniło, dlatego ,, odgrzewam kotleta".
    Najlepsza Cena to aeroklub Leszno - macie jakieś informacje dotyczące jakości szkolenia?
    Oczywiście mocno myślę również o smartaviation ze względu na obecność na lotnisku kontrolowanym
    Co sądzicie o żelaznym ? ciekawa opcja wylatania paru h na samolocie akrobacyjnym...
    Aeroklub Poznań? Szkoła z tradycjami?
    Po wcześniejszych wpisach Jordana odrzucam opcję Biernata ( ubezpieczenie , stara flota).
    Chciałbym również , żeby szkoła w której będe robił PPL pozwalała mi później w zrobieniu nalotu ...
    Z waszego doświadczenia, płacimy za kurs z góry? czy rozdzielane jest to w ratach?
    Proszę o Wasze opinie.
    Pozdrawiam
    Tomek

  13. #33

    Dołączył
    Sep 2013

    Domyślnie

    Zdecydowanie polecam SmartAviation. Szybko, solidnie, tanio, płatności w ratach zgodnie z wylatanymi godzinami, nowy sprzęt, spoko kadra, podejście do ucznia zgodnie z zasadami "nasz klient - nasz pan".

  14. #34

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPBA/EPWR

    Domyślnie

    Smart Aviation!

    Miło i sprawnie, super kadra, dobrze wyposażony samolot ze sprawnym silnikiem i dobrym wznoszeniem oraz oczywiście latanie na lotnisku kontrolowanym z minimalnymi opłatami za lądowanie

  15. #35
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie

    JosePL : "A nawet można wziąć samolot bez paliwa, zatankować samemu i latać na minimalnych prędkościach, byle mniej spalić"

    Na minimalnych prędkościach spalimy więcej

  16. #36

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Oczywiście skrót myślowy, chodziło o prędkości z minimalnym spalaniem

    Chociaż i tak uważam, że zabawy to już w tym nie ma i cała przyjemność, jaką powinno dawać latanie, nawet przy okazji szkolenia i nabijania godzin znika, kiedy się tak lata.

  17. #37
    Awatar wiler

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPZP/EPZG

    Domyślnie

    Najlepiej jeszcze zwalniać na zakrętach - wtedy też mniej spali.

  18. #38

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie No 1 Smart, No 2 Żerniki

    Ze swojego doświadczenia polecam Smart Aviation, gdzie wynajmuję samoloty, a w drugiej kolejności Żerniki, gdzie szkoliłem się do PPL, w podobnym okresie jak Jordan.

    Tymczasem w 2016 w Smart Aviation mamy już do wyboru 5 samolotów. Trzy Tecnamy 2002 w tym jeden w wersji (JR) ze zmiennym skokiem i składanym podwoziem, jeden 2006 i DA40.

    Smart Aviation - operator statkĂłw powietrznych | Timebros

    Tecnam 2002JR jest chyba najtańszą opcją w poznaniu w przeliczeniu na NM. Płacisz 500pln, przy 120kn.
    Tecnam 2006 to najlepsza opcja do zdobywania kolejnych uprawnień, ME IR CPL


    Roman

  19. #39

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Cześć,
    a jak się teraz sprawy mają?
    Kogo polecacie na PPL(A)?

    pzdr

  20. #40
    Moderator
    Awatar Pletwa

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Od ostatniego wpisu nic się raczej nie zmieniło. Według mojej subiektywnej oceny w Poznaniu numerem 1 jest Smart Aviation.
    Pozdrawiam

    Płetwa

    2xCanon Eos 40D+EF-S 17-85 IS USM+EF-S 18-135 IS+EF 70-300 IS USM+Samyang Fish-eye 8mm F3.5+2 stałki M42
    Berkut 10x50
    AR-109

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •