Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 52
Like Tree5Likes

Wątek: LAPL

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie LAPL


    Polecamy

    Czy ktoś z Was orientuje się w temacie nowego typu uprawnień i regulacji z nimi związanymi .Pytam ponieważ parę dni temu przeczytałem że ośrodki szkolenia lotniczego proponują nowy rodzaj licencji co nie zainteresowało, a w szczególności czy można konwertować i jak świadectwa kwalifikacji, czy zdany egzamin teoretyczny ppl wystarczy do zdania praktyki lapl, bo na dzień dzisiejszy wiem tylko że licencja ta jest uznawana w krajach ue i efta i można latać sp do max 2000kg. z 3 pasażerami + pilot.

    ps. chyba trzeba stworzyć nowy temat w tematach ogólnych albo coś źle szukam.

  2. #2
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Prawda jest taka, że robienie LAPLa nie jest oszczędnością dla osoby, która myśli o zdobywaniu dalszych uprawnień (np IR czy ME) ponieważ są one wpisywane do licencji turystycznej. Co oznacza, że po zrobieniu programu 35 godzinnego do LAPL(A) aby zdobyć licencję PPL(A) trzeba dolatac 10 godzin - czyli różnicę programową.
    Z kolei, żeby z LAPLem rozpocząć szkolenie w nocy należy dolatać 5 godzin szkolenia z programu do PPL(A) – podstawy lotów wg wskazań przyrządów.

    LAPL opłaca się osobie, która (o zgrozo!!) chce np. zarobkowo ciągać banery.
    jordanj likes this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  3. #3
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DCTunlimited Zobacz posta
    LAPL opłaca się osobie, która (o zgrozo!!) chce np. zarobkowo ciągać banery.
    LAPL nie umożliwia latania zarobkowego.

    FCL.105 LAPL — uprawnienia i warunki
    a) Przepisy ogólne. Posiadacz licencji LAPL jest uprawniony do wykonywania bez wynagrodzenia czynności pilota
    dowódcy (PIC) w operacjach niekomercyjnych na odpowiedniej kategorii statków powietrznych.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Czytałem że program szkolenia LAPL zawiera się w 30 godzinach i ciekawi mnie jak to jest czy mając świadectwo kwalifikacji, albo prukaz też odlicza się od czasu 10 godzin czy jak czytałem konwersja następuje poprzez dolatanie 3 h i zdanie teori wg. programu szkolenia. Pytam się bo właśnie nie jestem zainteresowany lataniem dwu silnikami w ifr komercyjnie, a wyłącznie turystycznie i co mnie najbardziej zainteresowało to możliwość zabrania więcej niż jednego pasażera na pokład, loty nocne i co się z tym wiąże używania do tego sp typu cessna itd.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Ja osobiście jestem przeciwnikiem okrojenia programu szkolenia, a LAPL(A), to własnie okrojona PPL(A), która zawiera dokładnie tak jak pisałeś 30h. Jej program wziął się z założeń NPPL(A) - National Private Pilote License, która była wydawana w Wielkiej Brytani, tylko tam nie można było latać w nocy (z LAPL można po uzyskaniu stosownego wpisu) oraz zagranicę, gdyż nie była ona rozpoznawana poza Wielką Brytanią i kilkoma małymi wysepkami uznającymi zwierzchnictwo korony brytyjskiej.
    Odnośnie meritum. Program do LAPL(A) trwa 30 godzin, aby móc latać w nocy (rozpocząć szkolenie do lotów nocnych) musisz dolatać dodatkowe 5 w simulated IMC. Jeśli chcesz latać z pasazerami musisz wylatać minimum 10 godzin samodzielnie po odebraniu licencji LAPL(A). ... tyle tylko, że PPL(A) też zawiera loty samodzielne. Jak widzisz łącznie tak czy owak wychodzi 45 godzin, lepiej nie kombinować i szkolić się wg standardowego programu.

    Jeśli ktoś lata to robi to dla przyjemności, a nie o to aby schować licencję w szufladzie, a w takim układzie 30 czy 45 godzin nie robi różnicy, poprostu troszkę później dostaniesz druk licencji przyjmując, że nie masz odłożonej z góry całej kwoty na szkolenie.

    Dochodzą też wymogi ubezpieczycieli, wiele polis ma ograniczenie, że dowódca musi posiadać minimum 50 godzin nalotu (w przypadku bardziej skomplikowanych i droższych samolotów może być 150 i więcej - dzięki temu polisa AC jest tańsza), więc bez nadzoru instruktorskiego i tak z nalotem 30h raczej samolotu nie wynajmiesz, chyba że masz swój własny i chcesz czym prędzej rozpocząć loty.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  6. #6
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    LAPL nie umożliwia latania zarobkowego.
    Mea culpa coś mi się pomieszało.

    Ja też jakoś bez przekonania podchodzę do tematu LAPLa. Trochę jak tani chwyt marketingowy, niby mniej godzin i taniej ale jak chcesz kogoś zabrać ze sobą na lot to i tak wyjdzie na to samo bo musisz dolatać godziny

    Poza tym nikt nie wie tak na prawdę czy latanie turystyczne skończy tylko na Cessnie w VFRze. Biorąc pod uwagę konieczność dolatania godzin, to w tej samej cenie można zrobić PPL(A), którego można poszerzyć o IR, ME
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  7. #7
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Pimposz, przepisy możesz znaleźć w: "Part-FCL" (Rozporządzenie unijne 216/2008) oraz "AMC and GM to Part-FCL". Z tego co na szybko wykminiłem:
    FCL.110 LAPL — zaliczanie wymagań dla tej kategorii statków powietrznycha) Osoba ubiegająca się o licencję LAPL, posiadająca już inną licencję w tej samej kategorii statków powietrznych, uzyskuje pełne zaliczenie wymagań dla licencji LAPL w tej kategorii statków powietrznych.
    b) Bez uszczerbku dla powyższej litery, w przypadku wygaśnięcia takiej licencji, aby zdobyć licencję LAPL w odpowiedniej kategorii statków powietrznych, osoba ubiegająca się musi zdać egzamin praktyczny zgodnie z FCL.125.
    Tu jest mowa co prawda tylko o pełnym zaliczeniu. Nie da rady wg mnie z ULMów zrobić pełnego. Jeszcze aby potwierdzić słowa kolegi:
    b) Posiadaczowi licencji LAPL(A) wolno przewozić pasażerów dopiero, gdy po wydaniu licencji wykona 10 godzin czasu lotu jako pilot dowódca samolotów lub motoszybowców turystycznych.
    Teraz dochodząc do sedna:
    FCL.110.A LAPL(A) – wymagane doświadczenie i zaliczenia
    a) Osoba ubiegająca się o licencję LAPL(A) musi mieć zaliczone co najmniej 30 godzin szkolenia w locie na samolotach lub motoszybowcach turystycznych, w tym co najmniej:
    1) 15 godzin szkolenia w locie z instruktorem na klasie statku powietrznego, jaka będzie wykorzystana do przeprowadzenia egzaminu praktycznego;
    2) 6 godzin czasu lotu samodzielnego pod nadzorem, w tym co najmniej 3 godziny samodzielnego lotu nawigacyjnego, z czego co najmniej 1 lot nawigacyjny na odległość co najmniej 150 km (80 mil morskich), podczas którego należy wykonać 1 lądowanie z pełnym zatrzymaniem na lotnisku innym niż lotnisko odlotu.
    (...)
    c) Zaliczanie. Kandydat posiadający wcześniejsze doświadczenie jako pilot dowódca może uzyskać zaliczenie tego doświadczenia na poczet wymagań określonych w lit. a).
    Decyzja o zakresie takiego zaliczenia jest podejmowana przez zatwierdzony ośrodek szkolenia, w którym pilot przechodzi szkolenie, na podstawie wstępnego lotu sprawdzającego, jednakże w żadnym przypadku takie zaliczenie nie może:
    1) wynieść więcej niż całkowity czas lotu w charakterze pilota dowódcy;
    2) wynieść więcej niż 50 % liczby godzin wymaganej w lit. a);
    3) obejmować wymagań określonych w lit. a) pkt 2.
    Jak na moje to możesz sobie skrócić program o 7,5h z duala.

    Jeszcze tak na koniec - w aeroklubie dyskutowaliśmy i wydaje się, że z LAPL(A) można latać na samolotach klasy MEP(L) po szkoleniu z tej klasy Szczególnie, że poniżej 2 ton są dużo niższe opłaty lotniskowe i właściciele specjalnie odchudzają swoje samoloty. Latałem mewą o zatwierdzonym MTOM 1995 kg.

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Rozumiem tylko ja jestem bardziej zainteresowany przekonwertowniem świadectwa kwalifikacji na lapl i tutaj różnica jest zasadnicza bo z tego co czytałem to jest około 5h , przynajmniej w GB .Jeżeli chodzi o poszerzanie licencji o me ,ifr to nie jestem i nie będę zainteresowany, latam trochę 200h to nie jest jakiś wynik, ale jak na drugi sezon lotów to trochę polatałem i powiem że nie jestem zainteresowany lataniem po kontrolowanych lotniskach, mówiąc krótko to co mam całkowicie mi wystarcza więc nie przekonujcie mnie panowie o wyższości ppl bo jej dla mnie nie ma, poza jednym zasadniczym szczegółem, który nie ukrywam jest dla mnie istotny tzn. na dzień dzisiejszy mogę polatać sam ewentualnie z jednym pasażerem co z wielu względów jest mi nie "na rękę", także jeżeli ktoś wie coś o możliwości konwersji jak pisałem wyżej albo jak to mam miejsce w ppl odliczeniu 10% do 10h od czasu wymaganego w szkoleniu to proszę o informację, a że ppl jest daje większe możliwości rozwoju to ja wiem tylko osobiście vfr, noc z możliwością 4 osób na pokładzie mnie interesuje reszta nie, ale dziękuję za podpowiedzi.
    PiotrekR mówisz że 7,5h krócej to jest dla mnie informacja, dziękuję.Tylko jak się wczytałem to 15dual i 6pic to jest 21h, to chyba tyle musi być minimum czyli o 8,5h mniej?, albo od 15h 50% +6h to może 7,5 +6?
    Ostatnio edytowane przez pimposz ; 20-01-2014 o 19:04 Powód: dopisanie pytania

  9. #9
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Nie jestem pewien czy 7,5h 8,5h czy 15h. To zależy od interpretacji. Nie umiem dokładnie odpowiedzieć na to pytanie dodatkowe. Najlepiej napisz maila do ulcu. Jeszcze kwestia tego czy ulc zaliczy ULMy do klasy samolotów jednosilnikowych tłokowych lądowych z ograniczeniami LAPL... myśle, że tak ale kto wie...
    Ostatnio edytowane przez PiotrekR ; 20-01-2014 o 19:07 Powód: odpowiedź

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Powiem szczerze że próbowałem dzisiaj , ale po kilku przełączeniach zostałem tylko ja i głucha słuchawka w temacie, jeszcze może temat za świeży, ale mnie interesuje, byłem zdecydowany na ppl , a tu taka niespodzianka coś w sam raz dla mnie.

  11. #11
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Wyślij im maila, czasami odpisuja tydzien ale jak już odpiszą to konkretnie.

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    ULM nie jest samolotem tylko ultralekką maszyną latającą. Samolot ma certyfikat, choćby experimental czy special, ale jakiś ma, a ULM nie musi. Samolotem, z którego nalicza się nalot jest samolot w rozumieniu definicji ICAO Annex 2 certyfikowany wg przepisów CS-23, CS-25 lub CS-VLA, a w USA LSA.
    Oczywiście, że istnieją samoloty wielosilnikowe, tłokowe lądowe o MTOW poniżej 2 ton np. Piper Seminole czy nawet Seneca (tylko ona ma 6 miejsc i standardowo 2140kg, odchudzenie do 1999kg wymaga dodatkowego certyfikatu).

    LAPL nie umożliwia wykonywania lotów samolotami wielosilnikowymi, sam LAPL jest licencją z nazwijmy to "wbudowanym" uprawnieniem SEP(L).
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  13. #13
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    LAPL nie umożliwia wykonywania lotów samolotami wielosilnikowymi, sam LAPL jest licencją z nazwijmy to "wbudowanym" uprawnieniem SEP(L).
    Być może, ja pisze co mi/nam się wydaje po przeczytaniu part-fcl. Pozatym jak napisałeś LAPL ma wbudowany SEP(L), a sepl umożliwia latanie ulmami więc czemu by ulmów nie zaliczyć do doświadczenia?

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    jordanj wg. Polskich przepisów ma taką definicję ale wg. Czeskich już inną. Dla kategoria lsa, która jest na terenie europy rejestrowana w kategorii special też nalot nie jest wliczany do tft dla ppl i też nie posiada certyfikacji, a jeżeli chodzi o rozumienie przpisów wg. ICAO to nie ma to nic do tego tematu bo przepisy dla lapl powstały w oparciu o easa, która jest odrębną organizacja stąd ograniczenia do licencji dla krajów ue i efta, i jeszce to że latać możesz sp do max. 2ton, miejsc na pokładzie to możesz mieć i 10 tylko pasażerów wolno zabrać Ci na pokład max3+pilot.W związku z tym LAPL nie jest częścią, elementem ani wbudowanym uprawnieniem dla ppl, jest czymś innym, nowym powstałym w odrębnej od icao organizacji.
    PiotrekR wysyłam właśnie i jak być coś to daj znać, z góry dziękuję i pozdrawiam.

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Ja wiem czym jest LAPL. Przepisy EASA PART-FCL wywodzą się z doktryny JAR-FCL, ktora nie traktowała ULM jako samolot. Gdyby potraktować ULM na równi z samolotem całą licencję PPL z SEP(L) czy LAPL można by zdobyć na ULM.
    klemenko likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    jordanj jest to chyba różnie rozumiane i obawiam się jak będzie u nas, ale dlatego się pytam bo znalazłem taki wątek w temacie
    "Moi drodzy, kilka tygodni temu w trakcie pobytu w UK byłem przypadkiem świadkiem szkolenia doskonalącego z brytyjskiej licencji NPPL Microlight (odpowiednik naszego UAP) do... LAPL czyli Light Aircraft Pilot Licence. To nowy typ licencji, który został opracowany i zaaprobowany przez EASA (organ UE zajmujący się awiacją) z zaleceniem wdrożenia przez poszczególnych członków. Koledzy z UK, z którymi rozmawiałem nie bardzo potrafili mi wyjaśnić o co chodzi - bo u nich to też nowość (LAPL zostało wprowadzone niespełna rok temu). Co ważne w UK konwersja z NPPL Mi do LAPL wymaga tylko 3 godzin lotów oraz dodatkowego kursu teoretycznego."

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Bonn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DCTunlimited Zobacz posta
    "Part-FCL" (Rozporządzenie unijne 216/2008)
    Raczej 1178/2011.

  18. #18
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez klemenko Zobacz posta
    Raczej 1178/2011.
    Oczywiście, sorry

  19. #19

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Tak jak pisałem powyżej LAPL to jest de facto NPPL tylko przeniesione z krajowego prawa brytyjskiego do prawodawstwa europejskiego. Nie można porównywać NPPL do świadectwa kwalifikacji pilota ULM.

    p.s. Odnośnie wielosilników i LAPL pamiętam projekt z 2008 roku, który w PART FCL 105 wyraźnie ograniczał LAPL do samolotów jednosilnikowych, tłokowych, lądowych.
    klemenko likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  20. #20
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Popatrzyłem teraz i w sumie dalej ogranicza:
    a) Posiadacz licencji samolotowej LAPL jest uprawniony do wykonywania czynności pilota dowódcy samolotów jednosilnikowych tłokowych lądowych lub motoszybowców turystycznych o maksymalnej poświadczonej masie startowej 2 000 kg lub mniej, przewożących maksymalnie 3 pasażerów, w taki sposób, że na pokładzie statku powietrznego nigdy nie znajdują się więcej niż 4 osoby.
    Wszędzie pisza o "odpowiedniej klasie" samolotu, definicje LAPL są dwie dla samolotów, ogólna i konkretna. Ta 2 mi umkneła.

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 30-03-2015, 08:19
  2. 06-12-2014, 17:18
  3. 08-04-2014, 14:14

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •