Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie Nalot po licencji PPL(A) czym robić?


    Polecamy

    Witam,

    Czy ktoś orientuje się jakimi samolotami można robić nalot do licencji ppl?
    Chodzi mi to o klase ultralaightów no Virus 912sw lecz cena takiego samolotu w wysokości 140tys euro za golasa powala;/

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Zależy do czego Ci owy nalot potrzebny. Jeśli dla własnej frajdy możesz latać jakimś ULMem, experimentalem czy innym ustrojstwem. Jeśli potrzebujesz go do zdobywania kolejnych licencji (zawodowa/liniowa) to samolot musi być certyfikowany CS-23/25 albo chociaż CS-VLA.

    W podobnej cenie, ponadto z niezłym wyposażeniem, możesz kupić Tecnama P2002-JF (opisuję tu: Warszawa Tecnamem | skyisthelimit.aero), który posiada certyfikat CS-VLA a zatem nie ma problemu aby zaliczyć nalot na poczet kolejnych licencji.

    Inna sprawa. Budowa nalotu nie wymaga kupna własnego samolotu. Można kupić udział w nim albo go poprostu wynajmować. Koszty samodzielnego posiadania samolotu są znaczne (przede wszystkim ubezpieczenie) i dopiero przy nalocie 400h/rocznie można może wyjść taniej niż dobra umowa wynajmu. Jeśłi kupisz samoot aby latać nim 70-100 godzin to koszty stałe spowodują, że godzina będzie nawet trzykrotnie droższa niż w przypadku wynajmu.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Wszystko zależy od ceny takiego samolotu. Rozważam kupno certyfikowanego modelu po to żebym mógł sobie wpisać nalot do kolejnych licencji. W przypadku takiego zakupu będę poszukiwał kogoś do udziału w takim samolocie lub kupię go i będzie dostępny do wynajmu. Jeśli całość nie będzie się za bardzo kalkulowała to zrezygnuję z nalotu do kolejnych licencji i kupię ultralighta.
    Czy ktoś się orientuje jakie samoloty mają takie certyfikaty?
    Z tego co się orientuje mamy tak:
    -Pipistrel Virus
    -At-3
    -Tecnam P2002 JF
    -Skyleader 600

    Z tym ostatnim mam pewne wątpliwości, firma zapewnia ze jak go zarejestruje w Czechach to nalot będzie się liczyl do PL licencji a w przypadku rejestracji w PL nie będzie to możliwe. Czy ktoś się orientuje czy tak faktycznie jest?

  4. #4
    kpl
    kpl jest nieaktywny

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Z tym ostatnim mam pewne wątpliwości, firma zapewnia ze jak go zarejestruje w Czechach to nalot będzie się liczył do PL licencji a w przypadku rejestracji w PL nie będzie to możliwe. Czy ktoś się orientuje czy tak faktycznie jest?
    Brzmi to baaardzo dziwnie. Proponuję poprosić firmę o wskazanie podstawy prawnej takiego twierdzenia. Przepisów, z których, ich zdaniem, taka możliwość wynika.

    K.

  5. #5
    Awatar Reyes

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    To nie przepisy, to ULC.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Z obu powyższych samolotów rozważałbym tylko AT-3 i Tecnam P2002 JF. Oba to bardzo zbliżone konstrukcje o podobnych osiągach, wyposażone w silnik Rotax 912 oraz awionikę Garmin G500.

    Obecnie wolałbym Tecnama ze względu na bardziej intuicyjny GTN650 (AT-3 nadal korzysta z kultowego GNS430) oraz większe zbiorniki paliwa umieszczone w skrzydłach, a nie za silnikiem co jest bardziej bezpieczne oraz nie powoduje znacznego przesunięcia środka ciężkości wraz ze spalaym paliwem.

    Docelowo jednak polski produkt może okazać się lepszy, gdyż planują sprzedaż z nowym Rotaxem (na wtrysku) czyli brak problemów z oblodzeniem gaźnika oraz niższe spalanie poprzez bardziej efektywne sterowanie mieszanką. Do tego przenoszą zbiornik paliwa do skrzydeł i będzie on większy o 10 lub 20 litrów w porównania do Tecnama co po wzięciu pod uwagę niższego spalania (kilkanaście %) da naprawdę porządny zasięg (przyjmując, że załoga jest na tyle lekka, że zbiorniki będzie można wypełnić).

    Uwaga ogólna. Tecnamem wylatałem kilkadziesiąt godzin, do latania rekreacyjnego jest to naprawdę przyjemny samolot, tylko trochę wolny dlatego cały czas myślę o zmianie. AT-3 tylko oglądałem, znam parametry, ale nie miałem jeszcze okazji polatać.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    "jordanj" o jakim polskim produkcie mówisz?
    Przy okazji ile wynajem takiego tecnama? I jak liczą się godziny wypozyczenia? Załóżmy że zabieram go na 5 godzin z czego licznik płatowca będzie wskazywał 3?

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    AT-3 to polski produkt.

    Odnośnie Tecama. Wynajem zależy od ośrodka, ok. 500PLN netto za godzinę, jeśli dużo latasz i bierzesz pakiety trochę taniej. Liczy sie czas lotu (block time) lub włączenia samolotu (od power up do power down) zależnie od firmy. Oczywiście jeśli bierzesz samolot na cały dzień to firma zazwyczaj wymaga by ileś godzin wylatać. Wszystko ustala się w znacznej mierze indywidualnie.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  9. #9
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez xsawery Zobacz posta
    Witam,

    Czy ktoś orientuje się jakimi samolotami można robić nalot do licencji ppl?
    Chodzi mi to o klase ultralaightów no Virus 912sw lecz cena takiego samolotu w wysokości 140tys euro za golasa powala;/
    Zadzwoń, napisz i pogadaj: www.smartaviation.eu

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez xsawery Zobacz posta
    Witam,

    Czy ktoś orientuje się jakimi samolotami można robić nalot do licencji ppl?
    Chodzi mi to o klase ultralaightów no Virus 912sw lecz cena takiego samolotu w wysokości 140tys euro za golasa powala;/
    Z cennika wychodzi, że Virus SW (CS-LSA) za 135k EUR ma już na pokładzie prawie wszystko:
    2x Garmin G3x
    Autopilota
    ELT
    Przestawne stałoobrotowe hydrauliczne śmigło MT
    Radio 8.33/25 kHz
    Transponder Mode-S
    System ratunkowy
    i kilka innych ciekawych dodatków

    nie taki golas

  11. #11
    Awatar vincentdelabeas

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie

    Do wyboru masz też Tecnama 2008JC. Już certyfikowany w Polsce. Na próbę możesz zobaczyć w Rzeszowie ośrodek Air Res Aviation. Ja tym sprzętem latam, mi się bardzo podoba. I dla mnie wygodna rzecz - górnopłat.

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Po czym poznać, że samolot jest certyfikowany? Chodzi o nasze ULC czy dokumenty, które samolot posiada po produkcji?
    Samolocik, który fajnie się prezentuje VL-3 VL3 - Najszybszy na świecie ultralekki samolot z kabiną, zaprojektowaną tak, aby piloci mogli usiąść obok siebie., będzie na air show w mazurach. Opcja ciekawa ze względu na cene 76tys euro tylko właśnie podejrzewam, że to kategoria ul

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Przecież jest nawet w tytule strony napisane, w jakiej kategorii jest certyfikowany ten samolot.

  14. #14
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Po czym poznać, że samolot jest certyfikowany?
    Po tym, że figuruje w wykazie samolotów posiadających świadectwo typu EASA. Znajdziesz go tutaj:

    Type Certificates (TCDS) | EASA

    Inne certyfikaty, jak ten którym legitymuje się VL-3 (poniekąd świetna konstrukcja, polecam wersję Revolution) nie liczą się z punktu widzenia budowania nalotu.

    I jeszcze odpowiedź na drugie pytanie - od kwietnia 2008 roku ULC nie ma nic do gadania w sprawie certyfikacji. Choć nie do końca. Może prowadzić nadzór nad procesem nawadnia TC ale nie jako samodzielna jednostka, lecz jako "zbroje ramię" EASA w Polsce. Znany jest mi przypadek, gdy producent nie mogąc poradzić sobie z naszym nadzorem, proces certyfikacji przeprowadził w innym kraju członkowskim. Po uzyskaniu Świadectwa Typu ULC jedyne co mógł zrobić, to je uznać ;-)

    Pozdrawiam
    M..M

  15. #15
    tmo
    tmo jest nieaktywny

    Dołączył
    Jul 2014
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez abben
    Po czym poznać, że samolot jest certyfikowany?
    Cytat Zamieszczone przez m..m Zobacz posta
    Po tym, że figuruje w wykazie samolotów posiadających świadectwo typu EASA. Znajdziesz go tutaj:
    Type Certificates (TCDS) | EASA
    Obawiam się, i chciałbym się mylić, że wpis na powyższą listę jest warunkiem koniecznym ale nie wystarczającym, żeby liczył się nalot. Na liście jest na przykład EV-97, na którym nalot chyba się nie liczy? Czyli trzeba jeszcze sprawdzić jak jest wpisany (airworthiness category), tak?

    http://easa.europa.eu/system/files/d...1-04022005.pdf

  16. #16
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    EV-97 VLA to wersja Sportstar MAX, która był przez jakiś czas (lata 2001-2002) oferowana na rynek brytyjski, z certyfikatem JAR-VLA. Nie wiem, czy nie było jakichś ograniczeń na ten konkretny typ dyskwalifikujących go do szkolenia poza obszarem UK. Za czasów JAR-ów możliwe były odstępstwa w obrębie poszczególnych państw. Nie to co teraz ;-)

    Obecnie Evektor ma w ofercie EV-97 Harmony, certyfikowany przez EASA zgodnie z przepisami LSA. Nadaje się do szkolenia do LAPL(A) i PPL(A), ale nie jestem pewien, czy nalot na nim liczy się do CPL i wyżej. Musisz poszperać w EU1178/2011.

    Pozdrawiam
    M..M

  17. #17
    PayLOADer
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    po prostu nalot będzie Ci się liczył na wszystkim certyfikowanym, poza ultralajtami. A do nich nawet bym nie wsiadał, tam wszędzie masz informacje, że wszystko odbywa się na Twoją odpowiedzialność, także lot już lepiej wsiąść na kosiarkę i w ogródku polatać...

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •