Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree2Likes
  • 1 Post By djozwiak
  • 1 Post By djozwiak

Wątek: I gdzie się szkolić? EPMO vs EPBC

  1. #1
    Awatar kelcon

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie I gdzie się szkolić? EPMO vs EPBC


    Polecamy

    Mam nadzieję, że nie nadużyje jeszcze waszej cierpliwości jeżeli domknę cykl pytań o szkolenia dopytując o lotnisko.

    Rozmawiałem sporo (i w szkołach, i z forumowiczami) i przeczytałem chyba wszystkie wątki w temacie na forum (i to z różnych okresów).

    Rysuje mi się następujący obraz:

    EPMO
    + normalne lotnisko komunikacyjne
    + niewielki ruch
    + krótki krąg
    - wyłączenie niektórych pór dnia (okresy fal startów FR)
    - daleko (35 min)
    - korki wyjazdówka/wjazdówka (po pracy, przed pracą)

    EPBC
    + blisko (10 min)
    + pas trawiasty i betonowy
    - duży ruch
    - długi krąg
    - kawałek do przekołowania
    - brak terenu dogodnego do przygodnego lądowania

    Czysto ekonomicznie - jak policzę dojazdy - znacząco korzystniej wychodzi EPBC.

    W kwestiach pozafinansowych bardziej przemawia do mnie EPMO.
    Niemniej cóż warta jest ocena kogoś, kto jest dopiero przed szkoleniem...?

    Pomożecie? EPMO czy EPBC?

    Pozdrawiam!
    AB A3 AF BA 7D B6 CO C0 DL DY EI FL FR JU J2 K2 LH LO NB OF OU PS SK SN UX U2 YG VY VV W6 WN WU
    A318 A319 A320 A33(23) A388 AN24 C150 C152 C172(LMPSR) CR9 AT5 AT7 B717 B73(3456789) 752 B76W B744 DH4 E45 E70 E75 E95 IL18 P28(140/181) RJ1H YK42D
    Warsaw Piper Group | CAVOK | PPL EASA + FAA

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2014

    Domyślnie

    mysle ze warto jednak patrzec na ceny bo koszty jeszcze dojda w trakcie albo po szkoleniu, ja bym wybral EPBC

  3. #3
    PMM
    PMM jest nieaktywny

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    ja bym optował za Modlinem, krótszy krąg a wiec w godz zrobisz więcej lądowań (a to się liczy w tym szkoleniu), dookoła pola tak wiec w razie jakiś kłopotów ze sprzętem masz gdzie się uratować, czego nie można powiedzieć o Babicach, nauczysz się poprawnej frazeologii i nabędziesz obycia w przestrzeni kontrolowanej (to jest kolejny niewątpliwy plus). Z minusów lotniska komunikacyjnego to jest konieczność przechodzenia kontroli bezpieczeństwa (schodzi się sporo czasu) i czekania na wprowadzającego (chociaż na babicach jak nie masz przepustki to też musisz czekać aż ktoś po Ciebie przyjedzie).
    Na Babicach za to masz ładny widok na Warszawę (ale pewnie nie o to Ci chodzi) i dużo większy (często nieprzewidywalny) ruch na kręgu co ma plusy jak doskonalisz umiejętności ale niekoniecznie może być przydatne w pierwszej fazie szkolenia.
    W Modlinie za to fajny jest widok jak oczekujesz przed pasem na lądującego Ryana albo jak taki olbrzym kołuje za Tobą i czeka aż wystartujesz, tego z kolei nie doświadczysz na Babicach a dodatkowo osłuchasz się tez frazeologią anglojęzyczną.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    "- wyłączenie niektórych pór dnia (okresy fal startów FR)"

    To nie oznacza wyłączenia, jedynie podczas robienia kręgów może Cię wysłać kontroler nad punkt i oczekiwanie nad nim przez ileś minut (10' to chyba max w praktyce)

    A korki to tylko w niedzielę na powrocie do Warszawy ;-)

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kelcon Zobacz posta
    wyłączenie niektórych pór dnia (okresy fal startów FR)
    Popatrz na FR24, tam jest średnio jeden start i jedno lądowanie na godzinę, co daje jedną operację na 30 minut. Jak jest "fala" to będą 4 operacje w 40 minut, a później przez 2 godziny nic.

    Poza tym w przestrzeni klasy D gdzie nie zapewnia sie separacji V od I kontroler nie musi Cię wysyłać na holding niewiadomo jak daleko. Wystarczy wydłużyć pozycję z wiatrem czy zrobić kółko w połowie. Do tego separacja w śladzie aerodynamicznym (kontroler dla V również nie musi jej zapewniać) lekki za średnim to jakieś 2-3 minuty, więc biorąc pod uwagę osiągi C150 daje to akurat połowę kręgu, a zatem ewentualne lądowanie B738 powoduje stratę 1-2 minut.

    Jeśli lądowania będą od siebie oddzielone o 10 minut to nie znaczy, że w tym czasie nic nie lata, kontroler wciśnie Cię jeszcze na jeden krąg, a nie poleci oczekiwania kolejnych 10 minut. Podobnie ze startami, może Cię wypuścić z połowy drogi startowej w czasie jak ciężki samolot zajmuje pas, Ty startujesz, a po Twoim drugim zakręcie rozbieg rozpoczyna maszyna komuniacyjna. Nigdy nie byłem w Modlinie, ale w innych europejskich portach w przestrzeni klasy D tak sie właśnie robi. Polscy kontrolerzy, wbrew temu co niektórzy mówią, w cale nie są nieuprzejmi czy też uprzedzeni do lekkiego lotnictwa i jeśli procedury pozwalają to są bardzo elastyczni.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Jeśli przeczytałeś już wszystko, to nie wiem, czego od nas oczekujesz zadając pytanie ;-)

    Przed takim samym dylematem stałem 3 lata temu i w końcu zrobiłem PPL w Modlinie (SmartAero). Jestem bardzo zadowolony. Mieszkam na Bielanach, więc na EPBC mam 10 minut a do Modlina około 30 plus 10 minut na bramce. Ale dojazd nie był dla mnie problemem, lubię jeździć samochodem...

    Godziny startów Ryana są znane, więc trochę możesz planować swoje loty uwzględniając rozkład lotów. Masz długi, równy pas, dość spokojny krąg i przyjazną wieżę. Nigdy nie miałem problemu z dwuzakrętowymi kręgami jak latałem sam i potrzebowałem (T&G w mniej niż 3 minuty, nie do zrobienia na EPBC). Czy zdarzają się oczekiwania na Ryana? Tak, oczywiście. Ostatnio latałem około 10 minut nad punktem India, czekając na lądowanie jednego i start drugiego. Ale potem miałem przez godzinę lotnisko dla siebie...

    EPBC kojarzy mi się raczej z tłokiem w kręgu i "spięciem" w związku z jego budową - szybko trzeba wznieść się dość wysoko, musisz przestrzegać punktów etc. Z drugiej strony - jeśli w przyszłości chcesz z EPBC latać, to może warto od razu się tam zadomowić? Tym bardziej, że od niedawna nie można robić low passów, jeśli na nim nie stacjonujesz (szkoły z EPBC walczą z konkurencją).

    Miłego latania :-)

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez janslu Zobacz posta
    (T&G w mniej niż 3 minuty, nie do zrobienia na EPBC)
    Bez problemu na południowym kręgu.

  8. #8
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    O ile AIFS nie zabroni
    kobuch likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    AFIS AFISem, odsyłam do AIP EPBC 4.10.4 oraz 4.10.5

    W skrócie, krąg północny używany jest jako standard.
    Za zgodą służby AFIS lotniska można wykonać południowy krąg. Krąg południowy jest zabroniony podczas podejść na RWY 15 EPWA.

  10. #10
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    No i wracamy do dyskusji co jest dozwolone a co nie w klasie G...
    Szynus likes this.

  11. #11
    Awatar potwo-or

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    LCJ

    Domyślnie

    Jeszcze polecam przejrzeć ofertę (również cenową) Barolini Air z EPLL. Wiem, że trochę dalej, z drugiej strony oferta warta rozważenia.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    @djozwiak

    AFISowiec może Cię poinformować, że robisz coś wbrew zapisom AIP ale nie zakazać ;-)
    Zarządzający ATZem może sobie ustanowić jakieś tam prawa, których może dochodzić.
    Tym bardziej jeśli coś jest podyktowane bezpieczeństwem (sytuacja z podejściami na 15).

    Dobra, koniec OT, od tego mamy inny temat ;-)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •