Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie Korespondencja Pilot-Wieża


    Polecamy

    Cześć,
    Niedługo pierwszy raz polecę na lotnisko kontrolowane. Chciałbym zaskoczyć instruktora dobrą znajomością korespondencji z Wieżą.
    Czyli tak : Lecę z Gdańska do Modlina, aktualnie znajduję się 10 km od pierwszego punktu (Sierra) czyli wtedy mówię do kontrolera FIS, że znajduję się w takim miejscu i on dalej nakaże mi nawiązać łączność z Modlinem. Łączę się z Modlinem i co wtedy mówię ?
    Mógłby mi ktoś ładnie przybliżyć całą korespondencję od 10 km od punktu Sierra aż do lądowania i w drugą stronę od uruchomienia silnika aż do punktu Sierra ?
    Byłbym bardzo wdzięczny

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Modlin Wieża, dzień dobry, SP-XXX, aktualnie nad pkt. Sierra, w planie lądowanie, poproszę warunki.
    Odp. wieży
    Przez pkt. Hotel, India, prawy/lewy krąg do 26/08, zgłoszę z wiatrem (czy o co tam kontroler poprosi), qnh taki a taki, SP-XXX
    Odp. wieży
    Wchodzisz w krąg, zgłaszasz z wiatrem, potem prostą i lądujesz ;-)

    Modlin Wieża, dzień dobry, SP-XXX
    SP-XXX, Modlin Wieża kłaniam się/na 5,4,itd.
    Modlin Wieża, SP-XXX, również na 5,4 itd., na płycie General Aviation, proszę o zgodę na uruchomienie
    SP-XXX, uruchamiajcie, QNH taki a taki, pas w użyciu 26/08, zgłoście gotowość do kołowania
    QNH takie a takie, w użyciu 26/08, Uruchamiamy, SP-XXX
    Modlin Wieża, po uruchomieniu, prosimy o kołowanie do 26/08
    Kołujcie a,b/d do pkt oczekiwania przed pasem, zgłoście gotowść do odlotu
    a, b/d, SP-XXX
    Modlin Wieża, SP-XXX, w pkt oczekiwania b/d przed progiem 26/08 gotowi do zajęcia
    Odp. wieży
    Readback

    Czasami mówią wcześniej instrukcje na odlot, np. przez pkt I, H, S, zgłoś granicę CTR

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Radom (EPRP)

  4. #4

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Dziękuję Panowie !

  6. #6

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Warto mieć jeszcze pod ręką coś do pisania lub dobrą pamięć, bo akurat w przypadku dolotu do lotniska kontrolowanego, liczba przekazywanych informacji jest nieco większa, niż w dolocie do "zwykłego" lotniska. Dla doświadczonego lotnika, to nie problem, ale dla ucznia, może być to pewnym zaskoczeniem.

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Radom (EPRP)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Warto mieć jeszcze pod ręką coś do pisania lub dobrą pamięć, bo akurat w przypadku dolotu do lotniska kontrolowanego, liczba przekazywanych informacji jest nieco większa, niż w dolocie do "zwykłego" lotniska. Dla doświadczonego lotnika, to nie problem, ale dla ucznia, może być to pewnym zaskoczeniem.
    Dokładnie tak! Przed nadaniem korespondencji miej już za wczasu przygotowaną kartkę i długopis

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Do tego, co powyżej dodałbym z praktyki Modlina:
    - Olsztyn może, ale nie musi przekazać Ci częstotliwość Modlina w odpowiednim momencie. Czasami trzeba zgłosić Olsztynowi przejście na Modlin przed punktem granicznym CTRu, żeby uzyskać zgodę odpowiednio wcześnie,
    - przy dolocie do lotniska raczej poprowadzą Cię po punktach - zgłoś punkt/zgłoś przed. Pamiętaj o dokładnym readback ("mam zgodę na podejście do lądowania" na przykład),
    - oczekiwanie, jeśli będzie potrzebne - punkty India/Uniform. Uniform jest łatwy (most), India to taka przestrzeń otoczona laskiem, jest w okolicy więcej lasków, więc dobrze, żebyś to sobie obejrzał na Google Maps albo zdjęciach z Przeglądu Lotniczego. To jest północno-wschodni kierunek od lotniska.
    - Czy znasz LiveATC? Chciałem Ci polecić podsłuch wieży w Modlinie, ale teraz widzę, że stream nie działa - Airport Detail: EPMO | LiveATC.net Możesz przesłuchać archiwa, znajdziesz tam na pewno korespondencję GA, bo lata nas tam trochę.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •