Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree1Likes
  • 1 Post By PiotrekR

Wątek: Uprawnienie SEPL c152/c172

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie Uprawnienie SEPL c152/c172


    Polecamy

    Witajcie,

    Mam takie pytanko. Posiadam licencję PPL(A). Latałem na c152 i teraz mam możliwość "wylaszować" się na c172. Sytuacja jest taka, że c172 należy do osoby prywatnej, która nie jest instruktorem ale sama nim lata. Czy po takim "laszowaniu" muszę mieć jakiś wpis instruktora? Czy ktoś może mi to zakwestionować jeżeli takiego wpisu nie będzie? Samolot w klasie SEPL więc według przepisów nie jest wymagane przeszkolenie ale wiadomo jak to u nas jest...

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nie musisz.

    Ew. właściciel następnej C172 którą będziesz chciał latać może chcieć mimo wszystko też sprawdzić jak radzisz sobie na tym typie. Zresztą dwie stojące obok siebie C172 potrafią na tyle różnić się silnikami i przyrządami że i tak przeszkolenie będzie konieczne i nie chodzi tu o machanie wolantem.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Jasna sprawa. Wiadomo, że mogę mieć nawet 200h na c172 i chcąc potem polatać w innym ośrodku lub u innego "prywaciarza" to na 99% będą chcieli zrobić chociaż 2 kręgi.

  4. #4
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    O ile to standardowa wersja C172 to możesz. Jeżeli jest zmienny skok śmigła, chowane podwozie albo EFIS (G1000) to musisz mieć zrobione szkolenie różnicowe - niestety brak wytycznych jak to powinno wyglądać.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    To akurat jest c172 bez żadnych "bajerów"

  6. #6
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    No to śmiało. Naucz się instrukcji, pogadaj z właścicielem, zróbcie razem kilka lotów i wg mnie wszystko będzie tip top.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    A mogę przy okazji o trochę szczegółów dopytać? Bo jeśli mam PPL i SEPL to teoretycznie mogę latać na określonym rodzaju statków powietrznych (nie mylić z typem). W praktyce wymaga się laszowania, czyli przeszkolenia na typ. No i teraz jak to jest, jeśli sobie kupię samolot, 3 kolegów inne modele, to możemy się dowolnie między nimi przesiadać, prawda? Oczywiście pomijam, czy to jest bezpieczne itp., chodzi o teorię.

    Nie mniej, podbić mi w licencji dany typ może jedynie instruktor, czy tak? Czyli jeśli zrobię ppl na tecnam, a potem polatam c152 kumpla, wylatam na niej 300h, to potem idąc gdzieś i chcąc wynająć taką cessnę, muszę się laszować, bo na słowo nikt mi nie uwierzy, a wpisu w licencję nie mam?

  8. #8
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Mylisz 2 pojęcia. Uzyskując licencje i mając np. uprawnienie SEP(L) masz uprawnienie na całą klasę samolotów tj. jednosilnikowe, tłokowe, lądowe. Także szkoląc się przykładowo na tecnamie p2002 możesz zgodnie z przepisami po odebraniu licencji przesiąść się na C150 czy podstawową wersje C172 (z klasyczną awioniką) bez żadnych dodatkowych papierów. Takich typów jak małe cessny i tym podobne nie wpisuje się w licencje dodatkowo - SEP(L) ma to już w sobie. W teorii możesz nic nie robić i z marszu się przesiadać między samolotami w danej klasie o ile nie jest wymagane szkolenie różnicowe (o tym za chwile). Moim jednak zdaniem zaczynając latanie na nowym typie samolotu trzeba opanowac instrukcje, podstawowe informacje techniczne o samolocie - odstoje, oleje, paliwo etc zeby umieć go obsluzyc na ziemi. Znając samolot w teorii warto polatać z kimś kto ma większe doświadczenie na tym typie - nie musi to być instruktor. Są natomiast takie organizacje jak np. aeroklub które wymagają formalnego laszowania z instruktorem zgodnie z programem szkolenia. Nie jest to wymóg podtyktowany przepisami a raczej są to tylko widzimisie właściciela. Czy to dobre czy zle - ja nigdy na laszowaniu nie straciłem , wg mnie do pewnego poziomu doświadczenia to bardzo dobry pomysl zeby cos wylaszowac na zasadach aeroklubowych. Natomiast na zachodzie nie ma żadnego oficjalnego laszowania i tam nikt nie wpisuje sobie w książke lotów tak jak w Polsce, że może latać na C150, 152, 172 :P Pracowałem jako pilot w Szkocji i mój szef był bardzo zdziwiony tymi wpisami w książce lotów. Na początku tam też musiałem się wyszkolić na nieznany mi samolot ale wyglądało to tak, że szef (pilot ale nie instruktor) wytłumaczył mi całą teorie z samolotu a później sam zrobilem 2 kręgi i strefe.

    Niewiele osób o tym wie ale warto dodać, że w ramach SEP(L) są wymagane szkolenia różnicowe jak nie latałeś wcześniej a masz zamiar latać na samoloty wyposażone np. w system awioniki G1000 (EFIS), tylnie kółko, zmienny skok śmigła, chowane podwozie etc było tam jeszcze kilka. Można to znaleźć tutaj: https://easa.europa.eu/system/files/...ist_Acft_0.pdf (SEP(L) jest na 1 stronie).

    Oprócz klasy SEP(L) jest jeszcze np klasa MEP(L) - to samo tylko wiele silników, Klasa CessnaSET - wszystkie cessny z jednym silnikiem turbośmigłowy itd. Można to znaleźć w linku którym podałem wyżej. To są tzw class ratings. Oprócz tego wpisuje się też konkretne typy samolotów w licencje o ile są na tyle skomplikowane iż uznano, że należy wymagać szkolenia na konkretny typ. Type Ratings to np. EMB170, B737, A320. TR EMB170 zawiera w sobie 170, 175, 190 i 195. Troche jak klasa ale tylko na 4 konkretne typy samolotów bardzo zbliżone do siebie.
    zibik likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Ok dzięki, jest w zasadzie dokładnie tak, jak myślałem, pomyliłem jednak wpis do licencji z książką lotów. O szkoleniu różnicowym faktycznie słyszałem, TR to oczywista sprawa, właśnie nie wiedziałem, jak to jest z laszowaniem, czy to jest obowiązkowe, czy nie (formalnie, bo konkretny ośrodek ma prawo mieć swoje wymagania). Trochę mi to ułatwia temat, bo mam nadzieję wreszcie zrobić PPL i zastanawiałem się, czy muszę później się dodatkowo laszować, gdybym chciał robić nalot na innym (tańszym typie) w jakiś formalny sposób, czy można to robić na zasadzie dogadania się z właścicielem, zrobieniem lotów zapoznawczych itp. Ma to dla mnie znaczenie głównie dlatego, że miejsce, w którym chciałbym się szkolić jest naprawdę godne uwagi, ale na późniejsze latanie ma wyższe ceny, co przy chęci polatania wokół komina bez konkretnej trasy jest mało opłacalne.

  10. #10

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Nie ma czegos takiego jak laszowanie. To jest aeroklubowy wymysl. Formalnie mozesz latac kazdym jednosilnikiem tlokowym do 5700kg masy startowej czyli nawet an2. Jesli kupisz sobie samolot to mozesz robic co chcesz z nim, jesli jednak wynajmujesz to kazdy wlasciciel lub dysponent (ktorym moze byc aeroklub) moze żądać roznych sprawdzen zanim wyda ci samolot na lot samodzielny, moze np zabronic ci latac z pasażerami. Jego samolot jego reguly. Nie slyszalem o zadnych formalnych "doszkalaniach" na tylne kolko czy g1000. Masz uprawnienia na wszystko. Zdrowy rozsadek to inna sprawa.

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ElJay Zobacz posta
    Nie slyszalem o zadnych formalnych "doszkalaniach" na tylne kolko czy g1000. Masz uprawnienia na wszystko. Zdrowy rozsadek to inna sprawa.
    Zapoznaj się z PART-FCL SUBPART H — CLASS AND TYPE RATINGS

  12. #12
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez ElJay Zobacz posta
    Nie slyszalem o zadnych formalnych "doszkalaniach" na tylne kolko czy g1000. Masz uprawnienia na wszystko.
    W polsce mało kto o tym wie bo itak większość laszuje wg pomysłu aeroklubowego co w sumie załatwia szkolenia różnicowe. Niemniej jednak jakby tego nie robić to EASA wymaga differences training zgodnie z dokumentem:
    https://easa.europa.eu/system/files/..._List_Acft.pdf

    Differences training | Private Pilots | Personal Licences and Training

    https://easa.europa.eu/system/files/...s-08042012.pdf

    Gdyby ktoś nie miał odpowiednich szkoleń w różnicach to pewnie byłby problem z ubezpieczycielem w razie czego.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •