Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree5Likes
  • 1 Post By Szynus
  • 1 Post By Celiusz
  • 1 Post By Szynus
  • 1 Post By JosePL
  • 1 Post By Buashy

Wątek: Nalot po PPL, a przepisy podatkowe

  1. #1
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie Nalot po PPL, a przepisy podatkowe


    Polecamy

    Cześc

    Nie wiedziałem do końca, w którym dziale temat umieścić, jeżeli mod uzna, że to złe miejsce to proszę o przeniesienie.

    Chcę polatać trochę, w celu zdobycia nalotu trasowego do CPL. Zastanawiam się, czy jest możliwość wrzucenia tego w koszty działalności na zasadzie potraktowania tych godzin jako sposobu na zdobycie nowych uprawnień i w przyszłości (bliższej lub dalszej) rozszerzenie działalności firmy (np. uzyskanie uprawnień FI i prowadzenie szkoleń bądź świadczenie usług na rzecz AWC).
    Rozumiem, że nie powinno być problemu przy robieniu programu do CPL jako szkolenia zawodowego, ale nalot to przecież lwia cześć wydatków, jakie koniecznie trzeba ponieść aby w ogóle móc rozpocząć ten program.
    Druga rzecz. Zakładając, ze już jakoś wrzuciłbym to w koszty, to pojawia się problem faktury. Do godziny wynajęcia samolotu dodaliby mi 23% VAT co zwiększa istotnie koszt godziny lotu. Tak mi przynajmniej powiedziano. Tymczasem szkolenie zawodowe nie jest opodatkowane, więc jak to z tym VAT?
    Dodam, że nie jestem vatowcem więc kwestia tego podatku to dla mnie magia. Mógłbym go później odliczyc, stosując argumentację z pierwszego akapitu?

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jeśli w umowie do CPL(A) zawrzesz budowę nalotu to możesz uzyskać stawkę bez VAT-u. Oczywiście ograniczasz się do budowy nalotu w jednym miejscu ale hajs się zgadza
    Irik likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    No a jeśli chciałbym po prostu zrobić PPL, potem nalot, potem resztę, ale nie na zasadzie wykupienia pakietu, bo np. nie mam od razu kasy? W końcu efekt jest ten sam - zdobycie uprawnień.

    A co do doliczenia VAT do wynajęcia samolotu, to FLYCAT, właściciel musi kombinować, bo jeśli robi komercyjny wynajem, to musi doliczyć VAT, który jest na fakturze, jeśli do faktury chce Ci osobno doliczyć VAT, a normalnie go nie pobiera, to znaczy, że albo ukrywa te godziny przed fiskusem, albo kombinuje z zaliczaniem tych godzin jako szkolenie i wykazuje jako zwolnione z VAT. Dla Ciebie dobrze, bo to taniej, wiadomo, ale od fiskalnej strony tak to wygląda.

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Łódź/Chełm

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JosePL Zobacz posta
    No a jeśli chciałbym po prostu zrobić PPL, potem nalot, potem resztę, ale nie na zasadzie wykupienia pakietu, bo np. nie mam od razu kasy? W końcu efekt jest ten sam - zdobycie uprawnień.
    W praktyce podpisujesz umowę do CPL - etap pierwszy PPL. Dalej nie wiem jak to wygląda, ale myślę, że podobnie.

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Dodam, że nie jestem vatowcem więc kwestia tego podatku to dla mnie magia. Mógłbym go później odliczyc, stosując argumentację z pierwszego akapitu?
    1. Nie wiem, czy dobrze wywnioskowałem z kontekstu, ale jeśli dobrze zrozumiałem, to Twoja firma nie ma profilu związanego z lotnictwem. Jeżeli tak jest, to żeby cokolwiek odliczać, najpierw musisz rozszerzyć działalność, bo inaczej US się może przyczepić. Sam to niedawno przerabiałem.
    2. "Odliczenie"VATu: najpierw musiałbyś wykonać usługę obciążoną VATem, za którą musiałbyś wystawić fakturę, żeby złożyć do US deklarację w sprawie zwrotu zaplaconego podatku za dany miesiąc. Przykład: wynajmujesz samolot, płacisz 500+23%(115 zł), tym samolotem wykonujesz lot zarobkowy (czego bez CPLki Ci nie wolno), wystawiasz fakturę na 600+VAT(138 zł). Składasz deklarację do US, a oni łaskawie pi 3 miesiącach oddają 115 zł.
    3. Bez VATu i lege artis - tak jak Szynus napisał.
    4. Żeby jakąkolwiek fakturę za lot wrzucić w koszty, musisz mieć na niej wyraźnie zaznaczone, że to jest nalot do licencji zawodowej.
    Kaczorra likes this.

  6. #6
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Celiusz, działalność jest związana ściśle z lotnictwem (PKD 8553Z), także nie ma potrzeby rozszerzenia.
    Kombinuję, bo dobrze byłoby troszeczkę się rozwijać. Próbowałem dowiedzieć się czegoś nt. pomocy z Unii ale ciężko. Powiem szczerze, że nawet gdyby była możliwość załatwienia kredytowania na preferencyjnych warunkach to już byłoby coś.
    Czy ośrodek który nie szkoli do CPL natomiast udostępnia sprzęt może wystawić fakturę z zaznaczeniem, że wynajem samolotu odbywa się w celach uzyskania nalotu do licencji zawodowej? Czy coś takiego by przeszło?

    PS: znalazłem ciekawą interpretację: http://www.epodatnik.pl/interpretacj...511-404-15-esz Powiedzmy, że sytuacja zbliżona (sam zastanawiam się czy nie odżałować tych 40 zł i wystąpić do Izby Skarbowej o własną). Tylko mam parę niejasności, m.in. ten fragment:

    Zaznaczyć również należy, że to na podatniku ciąży również obowiązek należytego udokumentowania ww. wydatków w sposób właściwy dla rodzaju prowadzonych ksiąg podatkowych. Przy czym, posiadane dowody nie mogą się ograniczać do faktur (rachunków) stwierdzających wysokość poniesionych wydatków, lecz winny to być dowody umożliwiające w sposób bezsporny ustalenie związku przyczynowo - skutkowego poniesionych wydatków z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, a ponadto potwierdzające racjonalność poniesionych wydatków.

    O jakich innych, prócz faktur, dowodach mówimy?

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Czy ośrodek który nie szkoli do CPL natomiast udostępnia sprzęt może wystawić fakturę z zaznaczeniem, że wynajem samolotu odbywa się w celach uzyskania nalotu do licencji zawodowej? Czy coś takiego by przeszło?
    Na 99% nie. Nie wiem czy to trafne porównanie bo VATowiec ze mnie taki, że netto od brutto nie odróżniam ale to by było tak jak gdybyś miał lecieć dzisiaj o 15:00 poza EU więc chcesz kupić alkohol taniej w monopolwym na osiedlu bo "przecież lecę za 2h i na lotnisku w strefie kupię i tak taniej więc czemu tutaj nie mogę". Nie zamiar a miejsce/cel jest istotny.
    Każdy by przychodził i mówił, że teraz lata celem budowy nalotu do CPL(A), którego zrobi za 5 lat albo lepiej i by śmigał to tu, to tam a podatek by się zawieruszył - no to jest niedopuszczalne! :-)
    jordanj likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    ...Czy ośrodek który nie szkoli do CPL natomiast udostępnia sprzęt może wystawić fakturę z zaznaczeniem, że wynajem samolotu odbywa się w celach uzyskania nalotu do licencji zawodowej? Czy coś takiego by przeszło?...
    To bez znaczenia, sam bowiem przytoczyłeś interpretację z której wynika, że:
    Kosztu uzyskania przychodu ..... nie mogą jednakże stanowić .... wydatki poniesione .... w okresie poprzedzającym rozpoczęcie szkolenia

    Niezależnie więc od tego, czy ośrodek szkoli czy nie szkoli do CPL, wszystko co jest przed rozpoczęciem szkolenia do CPLa nie może zostać uznane za koszty działalności., więc nie liczy się to czy samolot wynajmiesz na budowanie nalotu czy w ramach zwiedzania Polski z lotu ptaka.

    W twoim przypadku (posiadacza PPL'a) jest już chyba "pozamiatane", ale moim skromnym zdaniem jedynym ratunkiem by sobie wszystko wrzucić w koszty działalności, to szkolenie zintegrowane...

  9. #9
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Ok, rozumiem, wszak:
    "wydatki te cechuje zbyt odległy (pośredni) związek ze świadczeniem usług szkoleniowych, o których mowa we wniosku. Ponadto zauważać należy, że nie sposób znaleźć żadnego obiektywnego kryterium, które pozwoliłoby na odróżnienie tychże wydatków od wydatków ponoszonych w celach prywatnych (osobistych), a więc niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą."
    (swoją drogą skoro gość wprowadził wiatrakowiec jako środek trwały i jest jego właścicielem mógłby po prostu wrzucać te paliwo, może nie całe, w koszty tak jak na zasadzie paliwa samochodowego traktując wiatrakowiec jako środek transportu na potrzeby służbowe. No chyba, że czegoś nie wiem...).

    A jak będzie z teorią do ATPL(A), też nie przejdzie? Jest to wymóg przystąpienia do szkolenia praktycznego (tak jak nalot) i znów ktoś sobie może stwierdzić, że robie to bo mam takie widzimisie i są to moje cele osobiste.
    Bez szkolenia zintegrowanego i IR i ME i wcześniej nocka odpadają?

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Nie jestem z UKSu więc nie chcę się wymądrzać, ale ja rozumiem tą interpretację w ten sposób, że wszystko co ma w nazwie "szkolenie" jest dopuszczalne, o ile oczywiście będzie się w stanie uzasadnić, że jest to powiązane z przyszłymi przychodami.
    A więc teoria ATPL jak najbardziej tak (bo do niektórego rodzaju usług posiadanie tego szkolenia jest konieczne) podobnie jak szkolenie "noc", IR czy ME (bo chcąc w przyszłości świadczyć usługi, te uprawnienia będą/mogą być wymagane) - ale tylko szkolenie.... Natomiast inne loty nie związane z działalnością (nie przynoszące przychodów) poza szkoleniem mogą być traktowane jako loty prywatne i zostać nie uznane przez US jako koszt.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Zwróćcie uwagę, że przynajmniej niedawno na stronie któregoś ośrodka widziałem zapis, że cena za szkolenie zintegrowane jest zwolniona z podatku VAT, pod warunkiem jego ukończenia w okresie 2 lat. Przypuszczam, że jest to związane albo z jakimiś przepisami, albo właśnie jakąś interpretacją, która mówi, że jest to uzasadniony okres, w którym robi się szkolenie, jeśli rozkładasz to na dłuższy czas, to znaczy, że się bawisz w latanie prywatnie, a dopiero potem zaczynasz się szkolić. Oczywiście w dużym uproszczeniu. Chodzi generalnie o to, żeby ludzie nie wrzucali w koszty i nie odliczali VATu od latania prywatnie. To jest ten związek przyczynowo-skutkowy. Jeśli ktoś podpisuje umowę na szkolenie zintegrowane, to widać, że się szkoli, ale ktoś, kto robi PPL i lata sobie po prostu, nie koniecznie musi mieć w planach robienie dalszego kursu. Więc nie może tego odliczać.

    Natomiast jeśli ktoś np. prowadzi działalność, wykazuje odpowiednie dochody i jest w stanie uzasadnić korzystanie z samolotu, to może z powodzeniem cały nalot wrzucić w koszty. Przykładowo, ktoś zarabia 15 tys zł miesięcznie, lata 10 godzin w miesiącu za 500 zł/h, jego praca (zawód, działalność) wymaga częstego przemieszczania się, bez problemu to zrobi. Jeśli ktoś pracuje stacjonarnie, zarabia mało i chciałby wrzucić w koszty godziny, to jest to biznesowo nieuzasadnione i US się dowali.

    Te inne dokumenty to np. faktury VAT wystawione kontrahentom np. z Krakowa, do których latamy z Gdańska własnym samolotem, albo wykazanie, że przeprowadzało się tam jakąś inwestycję/szkolenia/świadczyło inne usługi. Mając coś takiego możemy wykazać, że faktura za koszt dojazdu jest uzasadniona. To nie różni się np. biletami PKP - jeden przejdzie zawsze (w końcu mogłem jechać do klienta, a z transakcji nic nie wyszło), ale jeśli np. będę miał wrzucone w koszty 3 bilety tygodniowo do Warszawy, bo jeżdżę na spotting, a nie świadczę jakichkolwiek usług w Warszawie, to w razie kontroli mi się dowalą.
    Buashy likes this.

  12. #12
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Wtrącę się, bo jestem z zawodu biegłym rewidentem, więc zajmuję się finansami i podatkami.
    W tym wątku pomieszały się dwie osobne kwestie:
    1. Kwestia zaliczenia kosztów nalotu no kosztów uzyskania przychodu z punktu widzenia CIT lub PIT (zależy jak opodatkowana jest działalność).
    2. Kwestia zastosowania stawki "zwolniony" lub 23% z punktu widzenia VAT.

    Zacznę może od tej drugiej, czyli VAT. Zmieniona ustawa o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie interpretacje wskazują, że stawkę "zwolniony" można zastosować do szkoleń stanowiących doskonalenie zawodowe (tak w skrócie). Ośrodki szkolenia lotniczego załatwiają to tak, że jeśli podpiszesz z nimi umowę na szkolenie do licencji CPL i w ramach tej umowy/szkolenia będziesz robił u nich nalot, to wystawiają faktury ze stawką VAT "zwolniony", czyli potocznie mówiąc bez VAT. Jeśli kupisz sam nalot to doliczą ci 23% VAT, ale jeśli prowadzisz działalność opodatkowaną VAT to będziesz mógł sobie ten VAT odliczyć. Jeśli prowadzisz działalność zwolnioną z VAT to niestety cała faktura razem z tym 23% VAT będzie twoim kosztem.

    W kwestii CIT/PIT, żeby jakiś koszt można było uznać za koszt uzyskania przychodu (obojętnie czy z VAT czy bez) to trzeba wykazać związek tego kosztu z uzyskiwanymi przychodami, podlegającymi opodatkowaniu. Jeśli przy aktualnie prowadzonej działalności da się uzasadnić koszty wynajmowania samolotu i wskazać ich związek z przychodami, to jest to do obrony przed US, ale im "luźniejszy" jest ten związek tym trudniej może być wytłumaczyć się z tych kosztów w razie kontroli. W przytoczonej wcześniej interpretacji Dyrektor IS przychylił się do stanowiska, że koszty szkolenia instruktorskiego można powiązać z przyszłymi przychodami z nauczania innych, ale zakwestionował koszty paliwa przed rozpoczęciem szkolenia. Dlatego powinieneś umowę z ośrodkiem szkoleniowym podpisać tak, aby budowanie nalotu do CPL było tam częścią całego szkolenia (jak napisałem wyżej) a nie odrębnym wydatkiem i wtedy powinno przejść. Tak czy inaczej przed wykonaniem tego wszystkiego polecam wystąpienie do US o indywidualną interpretację dla siebie, bo wtedy będziesz kryty w razie, gdyby jakiś urzędnik postanowił inaczej zinterpretować przepisy (co się niestety zdarza).

    Cytat Zamieszczone przez JosePL Zobacz posta
    A co do doliczenia VAT do wynajęcia samolotu, to FLYCAT, właściciel musi kombinować, bo jeśli robi komercyjny wynajem, to musi doliczyć VAT, który jest na fakturze, jeśli do faktury chce Ci osobno doliczyć VAT, a normalnie go nie pobiera, to znaczy, że albo ukrywa te godziny przed fiskusem, albo kombinuje z zaliczaniem tych godzin jako szkolenie i wykazuje jako zwolnione z VAT. Dla Ciebie dobrze, bo to taniej, wiadomo, ale od fiskalnej strony tak to wygląda.
    Tego akapitu kompletnie nie zrozumiałem. Co to znaczy "osobno doliczyć VAT" jak "normalnie się go nie pobiera" ?

    Cytat Zamieszczone przez Celiusz Zobacz posta
    Nie wiem, czy dobrze wywnioskowałem z kontekstu, ale jeśli dobrze zrozumiałem, to Twoja firma nie ma profilu związanego z lotnictwem. Jeżeli tak jest, to żeby cokolwiek odliczać, najpierw musisz rozszerzyć działalność, bo inaczej US się może przyczepić. Sam to niedawno przerabiałem.
    Nie musisz mieć profilu działalności związanego z lotnictwem. Możesz mieć dowolną działalność, która np. uzasadniałaby przemieszczanie się do klientów samolotem.

    Cytat Zamieszczone przez Celiusz Zobacz posta
    4. Żeby jakąkolwiek fakturę za lot wrzucić w koszty, musisz mieć na niej wyraźnie zaznaczone, że to jest nalot do licencji zawodowej.
    To nie prawda. Możesz wrzucić w koszty uzyskania przychodu dowolną fakturę za dowolny lot, jeśli ten lot ma związek z prowadzoną działalnością i osiąganymi przychodami. Patrz wyżej - lot do klienta.

    Cytat Zamieszczone przez Celiusz Zobacz posta
    Przykład: wynajmujesz samolot, płacisz 500+23%(115 zł), tym samolotem wykonujesz lot zarobkowy (czego bez CPLki Ci nie wolno), wystawiasz fakturę na 600+VAT(138 zł). Składasz deklarację do US, a oni łaskawie pi 3 miesiącach oddają 115 zł.
    Też nie prawda. Lot zarobkowy w myśl Prawa Lotniczego to lot polegający na przewozie lotniczym. Latać samemu do klientów wolno ci z licencją PPL (potwierdzone w ULC) i będziesz to mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
    frik likes this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  13. #13
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Wow, Buashy, szacun i dzięki za rzeczową interpretację!

    Jednak multidyscyplinarność tego forum nie przestanie mnie zadziwiać

  14. #14
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Polecam się na przyszłość
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Buashy Zobacz posta




    Tego akapitu kompletnie nie zrozumiałem. Co to znaczy "osobno doliczyć VAT" jak "normalnie się go nie pobiera" ?



    .
    Oczywiście niefortunny skrót myślowy, chodziło mi o rozróżnienie "zwolniony" i 23%, bo nie pamiętałem, czy tam jest zwolnienie, czy stawka 0%, co zgodnie z ustawą ma znaczenie.

  16. #16
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Niestety dla szkoleń związanych z doskonaleniem zawodowym to jest stawka "zwolniony" a nie 0% co ma ogromne znaczenie dla ośrodków szkolenia, bo wystawiając faktury ze stawką "zwolniony" nie mają prawa odliczyć VAT, który zapłacili swoim dostawcom. Gdyby stawka była 0%, to wtedy mogliby odliczyć VAT (mimo że nie ma od czego go odliczyć - mieliby zwrot). Dla kupującego szkolenie to nie ma znaczenia.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •