Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Krótka Prosta

Wątek: Obliczanie potrzebnej drogi do startu i lądowania na różnych lotniskach - C-152

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie Obliczanie potrzebnej drogi do startu i lądowania na różnych lotniskach - C-152


    Polecamy

    Witam Serdecznie

    czy jest ktoś w stanie mi pomóc i potwierdzić czy dobrze interpretuje informację potrzebne do startu i lądowania? Jestem kursantem PPL i wylatuje niedługo w trasy chciał bym wiedzieć dokładnie jak interpretować dane lotnisk z AIP w porównaniu z danymi do startu i lądowania z instrukcji w locie. Tak abym był pewien że będę w stanie operować na danym lotnisku.
    W instrukcji wyczytałem że c-152 przy ciężarze 1670 funtów i na wysokości lotniska od 0-1000 ft (czyli wszystkie lotniska na terenie polski) potrzebuje przy temperaturze 20 stopni celcjusza rozbieg do startu 755 ft i 1390 ft do ominięcia całkowitej przeszkody (jak interpretować tą przeszkodę? czy to oznacza że żeby ominąć przeszkodę która ma wysokość 50 ft potrzebuje 1390 ft odległości ?)) - z AIP polska znalazłem dane lotniska na które chciał bym polecieć znajduje się tam pas trawiasty o wymiarach 660m x 34 m - czyli jest długi na 2178 ft jest informacja podejście znad drzew 165 m od progu pasa - rozmawiałem z kilkoma osobami i mówią że jest to bardzo niebezpieczne i małe lotnisko. dlaczego tak jest skoro do potrzebnego startu mam zapas 788 ft (2178 - 1390) ? proszę o jakieś wskazówki jak to oceniać żeby to wszystko było bezpieczne

    pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilar27 Zobacz posta
    ....W instrukcji wyczytałem że c-152 przy ciężarze 1670 funtów i na wysokości lotniska od 0-1000 ft (czyli wszystkie lotniska na terenie polski) potrzebuje przy temperaturze 20 stopni celcjusza rozbieg do startu 755 ft i 1390 ft do ominięcia całkowitej przeszkody ....
    Musisz uważniej studiować instrukcję.
    Po pierwsze instrukcja mówi o wysokości ciśnieniowej, czyli nie tej na jakiej położone jest lotnisko wzg. poziomu morza, ale o tej jakie pokazuje wysokościomierz ustawiony na ciśnienie lokalne odniesione do poziomu morza. Upraszczając - każde lotnisko które ma elewację 300 m będzie miało wysokość ciśnieniową powyżej 1000 ft - nie wiem czy jest ich wiele, ale jedno mogę przytoczyć z pamięci - EPJG.
    Pod drugie w instrukcji jest, a przynajmniej powinien być, zapis że dla startu z suchego pasa trawiastego do długości rozbiegu należy doliczyć min. 15%.

    Zachęcam do większej interakcji z instruktorem, a w przypadku braku chęci z jego strony, po prostu do jego wymiany.

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    dziękuje za wskazówki

    faktycznie trochę mnie poniosło z tym że wszędzie w PL wysokość jest poniżej 1000 ft - może dlatego że latam z centralnej polski na północ i dlatego tak mi się powiedziało - faktycznie mój błąd przepraszam - rozumiem co oznacza QNH i wysokość ciśnieniowa lotniska, i faktycznie w instrukcji jest że do starty z trawy trzeba doliczyć 15% i poprawka na wiatr - jednak nadal nurtuje mnie pytanie dlaczego lotnisko o długości 2178 ft jest określane jako niebezpieczne do startu, w sytuacji w której już z poprawkami wg instrukcji potrzebuje 1600 ft odległości aby wnieść się nad przeszkodę o wysokości 50 ft (czy dobrze to interpretuje? ) - ogólnie chciał bym wiedzieć jak ocenia się warunki na lotnisku tak aby operacje na nim były dla mnie bezpieczne (wiadomo jestem świerzak PPL i żadnym wirtuozem latania nie jestem) podejrzewam że do tych wyliczeńz instrukcji przyjmuje się jakiś margines bezpieczeństwa - pytanie tylko jaki...? ja wiem że powinienem rozmawiać z instruktorem i w większości przypadków tak robię, jednak nie zawsze jest na to czas żeby sobie na spokojnie pogadać no i w domu trochę inaczej na spokojnie się myśli i mogę sformułować dokładnie pytanie dlatego był bym wdzięczny za wskazówki od bardziej doświadczonych kolegów

    pozdrawiam

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilar27 Zobacz posta
    .... nadal nurtuje mnie pytanie dlaczego lotnisko o długości 2178 ft jest określane jako niebezpieczne do startu, w sytuacji w której już z poprawkami wg instrukcji potrzebuje 1600 ft odległości aby wnieść się nad przeszkodę o wysokości 50 ft (czy dobrze to interpretuje?)....
    Dobrze interpretujesz, a teraz wyobraź sobie że stoisz tą c-152 na progu tego trawnika o wymiarach 660x34 m i szykujesz się do startu.
    Instrukcję przestudiowałeś, dokonałeś wszelkich niezbędnych obliczeń, uwzględniłeś wszystkie poprawki. Do dyspozycji masz prawie 2200 stóp a potrzebujesz o 600 mniej wszystko jest więc OK. Sprawdzenie konfiguracji, parametrów silnika, kontrola sterów, przestrzeni przed samolotem i hebel do przodu.
    Oderwanie. kontrola prędkości, małe rozpędzanie do prędkości wznoszenia, zaczynasz ciągnąć za rogi i nagle słyszysz dziwny dźwięk silnika, zupełnie inny niż zwykle. bardziej czujesz niż widzisz, że przyspieszenie maleje, za sekundę dojrzysz to na prędkościomierzu, jesteś już nad końcówką pasa, przed sobą masz te cholerne drzewa, co robić??!!! Może silnik za chwilę ponownie zacznie ciągnąć - a może nie... Na pewno nie zawrócisz... Czy masz gdzie uciec w lewo lub prawo, czy w przestrzenie +/- 30* od osi startu jest kawałek równego pola na którym mógłbyś, co tu ukrywać, w miarę łagodnie się rozbić???...

    Czy teraz już wiesz. że długość pasa startowego to nie jedyny czynnik który stanowi o tym że lotnisko uważane jest za bezpieczne?

    W lotnictwie, jak w żadnej innej dziedzinie życia, przewidywanie tego co może stać się za chwilę oraz posiadanie na tą okoliczność stosownego planu działania jest warunkiem dożycia okresu w którym cieszyć się będziesz z wnuków.

    Wracając do twojego pytania: "....jak ocenia się warunki na lotnisku tak aby operacje na nim były dla mnie bezpieczne " ocenia się w ten sposób, że przede wszystkim patrzy się czy osiągi samolotu są wystarczające do korzystania z lotniska, a następnie rozważa się wszystkie możliwe sytuacje niebezpieczne i sposób działania gdyby wystąpiły. Jeśli warunki lokalne i twoje umiejętności pozwalają na zastosowanie tych działań to lotnisko jest dla ciebie bezpieczne. Jeśli któregokolwiek działania nie można wykonać bo albo nie pozwalają na to warunki lokalne, albo twoje umiejętności to lotnisko jest dla ciebie niebezpieczne.
    Nie oznacza to oczywiście, że nie możesz z niego w żadnym wypadku korzystać, po prostu korzystając z niego musisz mieć świadomość tego, że podejmujesz pewne ryzyko.
    Budynio likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Zobacz sobie w którym momencie się odrywasz samolotem na swoim macierzystym lotnisku i ile Ci zostaje (o ile w ogóle) do Twoich 660m i będziesz miał odpowiedź, a na trawę dodajesz 15% jak jest sucha, na mokrą dodajesz 50%. Plus na umiejętności jakieś 20-30%. Z czasem w trakcie nauki powinieneś się nauczyć latać również na lotniskach o długościach właśnie ok. 600-700m, jest to rozsądna długość dobrze utrzymanego lotniska trawiastego w przeciętnych warunkach dla wiecznie załadowanych po dach C152.

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    dzięki bardzo - o to mi właśnie chodziło - bardzo dziekuje za wskazówki - pozdrawiam

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •