Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie Wskazania dyrektywne i nie dyrektywne.


    Polecamy

    Hej,
    czy ktoś może mi wytłumaczyć lub potwierdzić na czym polegają wskazania dyrektywne i nie dyrektywne dla VOR?

    Z tego co się dowiedziałem, to gdy lecimy "TO" to skręcamy zgodnie ze wskazaniem lewo prawo. A jeśli "FROM" to jeśli wskazuje w lewo to skręcamy w prawo.

    Z góry dzięki.

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    teraz_na_wsi

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kolosowskip Zobacz posta
    Hej,
    czy ktoś może mi wytłumaczyć lub potwierdzić na czym polegają wskazania dyrektywne i nie dyrektywne dla VOR?

    Z tego co się dowiedziałem, to gdy lecimy "TO" to skręcamy zgodnie ze wskazaniem lewo prawo. A jeśli "FROM" to jeśli wskazuje w lewo to skręcamy w prawo.

    Z góry dzięki.
    Nie, Tak to nie działa.... popróbuj to rozkminić sam.. Wtedy zapamiętasz to na wieki wieków.. Jedna podpowiedź. Ponieważ większość ludzi uczy się VORa zaraz po NDB/ADF więc z rozpędu mieszają to z headingiem samolotu. W klasycznym układzie VOR + wskaźnik CDI system ten nic nie mówi o headingu samolotu. Wskazówka CDI pokazuje kątową odległość twojej pozycji (nie headingu) do wybranego radialu stacji VOR.. Dla porównania ADF pokazuje kątową odległość między headingiem samolotu a stacją NDB.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    No tak ćwiczyłem, tylko że nie za bardzo rozumiem w którym momencie mam wskazania dyrektywne. Dyrektywne czyli definitywny czy zalecony lub wytyczający.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Dyrektywne (bezpośrednie) - wtedy kiedy odbiornik pokazuje flagę "to", adyrektywne (pośrednie) - wtedy kiedy odbiornik pokazuje flagę "from".

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    Czyli dobrze myślałem kogo pytałem to na okrętkę mi to mówił

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    Dzięki wielkie za pomoc

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    teraz_na_wsi

    Domyślnie

    Stop Panowie. To nie tak. Chyba się nie dogadaliście na poziomie definicji pojęć.
    Co masz na myśli używając słów dyrektywne/niedyrektywne ? Czy masz na myśli tak zwane "reverse sensing" Tak zrozumiałem z Twojego pytania.
    Tak to pojęcie rozwija również Domicz/Szutowski w Podręczniku pilota na stronie 134.

    Zdanie "Z tego co się dowiedziałem, to gdy lecimy "TO" to skręcamy zgodnie ze wskazaniem lewo prawo. A jeśli "FROM" to jeśli wskazuje w lewo to skręcamy w prawo."
    jest nieprawdziwe !!
    Sytuacja, że jest ustawiona flaga "FROM", wskazówka wskazuje w lewo i musisz skręcić w LEWO, żeby przechwycić radiala jest jak najbardziej możliwa i normalna.
    Tak samo łatwo sprokurować sytuację , że przy wskazaniu "TO", żeby przechwycić radiala trzeba skręcać przeciwnie to wychylenia igły CDI

  9. #9

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mafiu Zobacz posta
    Stop Panowie. To nie tak. Chyba się nie dogadaliście na poziomie definicji pojęć.
    Co masz na myśli używając słów dyrektywne/niedyrektywne ? Czy masz na myśli tak zwane "reverse sensing" Tak zrozumiałem z Twojego pytania.
    Tak to pojęcie rozwija również Domicz/Szutowski w Podręczniku pilota na stronie 134.

    Zdanie "Z tego co się dowiedziałem, to gdy lecimy "TO" to skręcamy zgodnie ze wskazaniem lewo prawo. A jeśli "FROM" to jeśli wskazuje w lewo to skręcamy w prawo."
    jest nieprawdziwe !!
    Sytuacja, że jest ustawiona flaga "FROM", wskazówka wskazuje w lewo i musisz skręcić w LEWO, żeby przechwycić radiala jest jak najbardziej możliwa i normalna.
    Tak samo łatwo sprokurować sytuację , że przy wskazaniu "TO", żeby przechwycić radiala trzeba skręcać przeciwnie to wychylenia igły CDI
    Moje pytanie w takim razie to:
    Co to jest wskazanie dyrektywne a jakie nie dyrektywne.

    Dyrektywne to bezpośrednie TO
    Nie dyrektywne to pośrednie FROM ?

    Nie mam książki przy sobie Szutowskiego sprawdzę w domu z ciekawości.

  10. #10

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    teraz_na_wsi

    Domyślnie

    Idąc za Szutowskim wskazanie dyrektywne przyrządu to takie kiedy pilot ma lecieć za wskazówką CDI (CDI w lewo, zakręt w lewo), zaś wskazanie niedyrektywne to takie, którym przyrząd pokazuje odwrotnie. Szutowski nazwa to "odwrotnymi wskazaniami przyrządu" z angielska "reverse sensing". Niezależnie od tego jaka flaga świeci TO/FROM, przyrząd może pokazywać dyrektywnie lub niedyrektywnie. Warto wspomnieć, że nie każdy przyrząd. Na ten przykład taki HSI jest tak sprytnie zmajstrowany, że jest zawsze dyrektywny i już. Ponieważ VOR-CDI nic nie wie o Twoim headingu więc flagi TO/FROM są flagami hipotetycznymi Pokazują co by było gdyby... Gdybyś leciał z kursem ustawionym na OBSie to leciałbyś TO albo FROM, niezależnie jak obecnie lecisz.

  11. #11

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    Ma to sens

  12. #12
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Dyrektywne (bezpośrednie) - wtedy kiedy odbiornik pokazuje flagę "to", adyrektywne (pośrednie) - wtedy kiedy odbiornik pokazuje flagę "from".
    ale zes namieszal

    dyrektywne - jak lecisz od radiolatarni i masz ustawione from, lub jak lecisz do latarni i masz ustawione to - pala wychyla sie np. w lewo to lecisz w lewo zeby ja wysrodkowac

    niedyrektywne - jak lecisz do radiolatarni a masz ustawione from, lub jak lecisz od radiolatarni i masz ustawione to - wtedy system dziala na opak - pala wychyla sie np w lewo a ty lecisz w prawo zeby ja wysrodkowac

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •