Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 38 z 38
Like Tree15Likes

Wątek: Co dalej po PPL(A)

  1. #21

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wyszków / EPGY

    Domyślnie


    Polecamy

    Grądy-Ostrów Mazowiecka naszelotnisko.pl
    Aldis likes this.

  2. #22
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    Rozwiń temat. Od dawna zastanawiam się, czy Cessna na spółkę, czy ultralight na własność. Jakie są koszty utrzymania, jak się to obsługuje itp.
    Na wstępie zaznaczę że decyzja o posiadaniu własnych skrzydeł nie może być czysto ekonomiczna i nawet jeżeli w ogólnym rozrachunku wychodzi taniej, to chodzi przede wszystkim o niezależność i podejście do latania, kasa ma znaczenie drugorzędne. Dodam również że nie jest to droga dla kogoś kto lubi mieć wszystko elegancko podane pod nos, chyba że mieści się w tej wąskiej grupie najbogatszych za których ktoś ogarnie brudną robotę. Czas poświęcony na opiekę nad własnym sprzętem może wycenić tylko rodzina na szczęście ostatnio przynajmniej formalności związane z posiadaniem i obsługą ultralajta zostały bardzo uproszczone.

    Koszty stałe to, w zależności od klasy sprzętu (zakładam tylko napędzane 912) 14-20+ k zł rocznie.

    Te które łatwo policzyć:
    -hangar u mnie 12x500 zł= 6000
    - ubezpieczenie OC ca. 1500 zł
    - przegląd silnika średnio 1000 zł/rok lub 100h
    - poświadczenie zdatności do lotu 200- 400 zł

    Te które trudniej policzyć:
    - utrata wartości: od kilku do nastu tys. w rok w zależności od modelu popularność, koniunktury itd. Zdecydowanie najbardziej płynny czynnik.

    - fundusz remontowy: jeżeli silnik nie będzie kapryśny a płatowiec w miarę odporny to na pierdoły powinno wystarczyć ok. 1-2 tys. rocznie, trzeba jednak pamiętać że 912 mimo że raczej niezawodny w powietrzu ma wady które mogą, ale nie muszą się pokazywać, więc mając niefart, przy polityce cenowej Rotaxa można skończy z wielokrotnością tej kwoty. Dodatkowo jeżeli płatowiec ma np. wymaganie serwisu u producenta po iluś tam h lub wymiany opłutnienia to te koszty również trzeba brać pod uwagę.

    Z praktyki koszt godziny relatywnie prostego ale prawie nowego ULa wyniósł mnie ok. 310 zł przy nalocie ok. 50h średnio z kilku lat.

    Ponieważ też jestem na etapie poszukiwania kolejnego sprzętu, a mam ograniczone fundusze, koncentruję się na takich modelach które są relatywnie proste i wyprodukowano ich trochę, żeby nie mieć później bólu głowy z obsługą i częściami.

  3. #23
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Nie licząc tych przeglądów silnika i grubszych prac, generalnie samemu go obsługujesz? Czy trzeba mieć umiejętności mechanika, czy wystarczy iść krok po kroku po instrukcji?

  4. #24
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Obsługiwałem. To co potrafiłem, czyli konserwację i drobne naprawy, robiłem sam. Praca mechanika sprowadzała się do okresowej obsługi silnika + usuwania usterek które niestety się zdarzały mimo że silnik był prawie nowy, na szczęście żadna nie miała wpływu na bezpieczeństwo chociaż jedna była dość kosztowna. Co do instrukcji to w tej kategorii bywa różnie, mój samolot jako zbudowany, w pewnym sensie, z zestawu jej nie posiadał, fabryczne często mają ale nie jest to regułą. Mi potrzebną wiedzę przekazał kolega który samolot zbudował, nie są to rzeczy specjalnie skomplikowane natomiast mogą być czasochłonne.

    W skrócie, w ultralajtach masz dużą dowolność. Sporo możesz zrobić sam, możesz też prace komuś zlecić, twój wybór. Poprawność obsługi weryfikuje mechanik przy poświadczeniu zdatności do lotu, jednak za bieżący stan samolotu odpowiada zawsze właściciel. Jest wolność to jest i odpowidzialność. Poza tym, co dla mnie bardzo istotne możesz lądować w miejscach legalnie niedostępnych dla zwykłego GA. Ważne żeby płatowiec dobrać do swoich potrzeb (np. chcesz latać szybko czy wszędzie?) i możliwości finansowych (tak żeby obsługą nie wysuszyła portfela)
    supermajku likes this.

  5. #25

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Mówiąc o "lądowaniu w miejscach niedostępnych dla zwykłego GA" masz na myśli aspekty techniczne (krótszy rozbieg i dobieg) czy przepisy? Bo z tego co wiem, to jeżeli chodzi o przepisy to w Polsce każdym samolotem do 5700kg (czyli lekki, a nie ultralekki) można lądować wszędzie (za zgodą właściciela terenu, rzecz jasna) o ile nie używasz terenu częściej niż 14 dni w każdym roku kalendarzowym, no i oprócz tego jest jeszcze paragraf o tym, że można lądować "jeżeli wymaga tego wykonywana usługa lotnicza" czy coś takiego co pozostawia szerokie pole interpretacji.

  6. #26
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Nie można. Tylko ULMami, które są wyłączone z zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo Lotnicze.

  7. #27

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Na lądowisku nieewidencjonowanym można lądować wszystkim o masie do 5700 kg. Lądowisko nieewidencjonowane to każdy teren, który technicznie nadaje się do lądowania i zarządzający tym miejscem zgodzi się na wykonanie operacji lotniczej. Jeśli nie wykorzystuje się danego terenu do operacji lotniczych częściej niż 14 dni w roku kalendarzowym to zarządzający nie ma obowiązku zgłoszenia miejsca do ewidencji lądowisk. W skrócie rację ma @szy_mat z tym zastrzeżeniem, że to na zarządcy miejsca spoczywa obowiązek zgłoszenia miejsca do ewidencji lądowisk albo pilnowania aby nie wykorzystywać go w celach prowadzenia operacji lotniczych częściej niż 14 dni w roku kalendarzowym. Polecam lekturę art. 93 ustawy prawo lotnicze.

    Art. 93. 1. Statki powietrzne, których parametry techniczne i eksploatacyjne
    pozwalają na bezpieczne wykorzystywanie lądowisk, mogą wykonywać starty z tychlądowisk i lądowania na tych lądowiskach w następujących celach:
    1) przewozów czarterowych ilotów lokalnych wykonywanych wyłącznie
    samolotami z napędem śmigłowym o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 5700 kg włącznie lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 10, śmigłowcami, statkami powietrznymi bez napędu oraz aerostatami;
    2) lotów innych niż loty, o których mowa w pkt 1, niebędących lotami handlowymi.
    2. Lądowiska podlegają wpisowi do ewidencji lądowisk, prowadzonej przez
    Prezesa Urzędu, na wniosek zgłaszającego lądowisko posiadającego zgodę posiadacza nieruchomości, na której znajduje się lądowisko, po uzyskaniu pozytywnej opinii instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego i właściwej miejscowo gminy (wójta,
    burmistrza, prezydenta miasta).
    3. Prezes Urzędu może wykreślić lądowisko z ewidencji lądowisk na wniosek:1) instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego;
    2) zgłaszającego lądowisko;
    3) posiadacza nieruchomości, na terenie której znajduje się lądowisko.
    4. Starty i lądowania statków powietrznych mogą być wykonywane na
    lądowiskach tylko za zgodą zgłaszającego lądowisko i zgodnie z instrukcją operacyjną lądowiska.
    5. Za bezpieczną eksploatację lądowiska odpowiada zgłaszający lądowisko.
    6. Przepisy ust. 25 nie dotyczą lądowisk wykorzystywanych nie częściej niż14 dni w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Start i lądowanie na takim lądowisku mogą zostać wykonane za zgodą posiadacza nieruchomości, na której znajduje się lądowisko.
    7. Odpowiedzialność za wybór lądowiska jako miejsca startu i lądowania statku powietrznego ponosi dowódca statku powietrznego.
    8. Do lądowisk zlokalizowanych na śródlądowych powierzchniowych wodach publicznych, morskich wodach wewnętrznych wraz zmorskimi wodamiwewnętrznymi Zatoki Gdańskiej i wodach morza terytorialnego nie stosuje się ust. 26.

    9. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, tryb zgłaszania do ewidencji lądowisk, w tym zakres opinii niezbędnych dla zgłoszenia lądowiska, tryb wykreślania z ewidencji lądowisk oraz wzór ewidencji lądowisk, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych przez zgłaszających lądowiska oraz zakres danych niezbędnych do dokonania wpisu lub wykreślenia z ewidencji lądowisk.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  8. #28
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    @jordanj czyli interpretacja z linku poniżej jest już nieaktualna ? Jeżeli tak to dość istotna zmiana w podejściu do GA, natomiast pozostaje jeszcze kwestia ubezpieczenia. Wszystkie Ceśki którymi latałem miały polisę ograniczoną do lotnisk/ lądowisk ewidencjonowanych, dla ULi nie było takich obostrzeń.

    http://www.ulc.gov.pl/_download/praw...ULC_110913.pdf

    I jeszcze jedna kwestia. Jak się mają te przepisy do innych, określających min. wys lotu i odległość od zabudowań? Oczywiście zdrowy rozsądek nakazuje lokalizację takich miejsc z dala od siedlisk, ale znam historię gdzie wokół odludnego kiedyś lądowiska (ewidencjonowanego) wyrosło osiedle domków.

  9. #29

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Ta interpretacja to dokładnie to co napisałem. Zwracam uwagę na stwierdzenie: zasadą jest lądowanie na lotniskach wpisanych do rejestru lotnisk lub ewentualnie na lądowiskach na warunkach art. 93 ustawy.

    Czym innym są wymogi ubezpieczyciela. On może zastrzec wszystko nawet wyłączyć operacje tylko do lotnisk użytku publicznego. Wymogi ubezpieczyciela mogą być bardziej restrykcyjne niż prawo, to do niego należy ocena ryzyka i wyliczenie składki. Nie mniej prawnie możliwe jest lądowanie również na lądowiskach.

    Na marginesie. Kiedyś istniały inne miejsca przystosowane do startów i lądowań statków powietrznych, którym z biegiem lat nadano nazwę lądowisko nieewidencjonowane.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  10. #30
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Pierwszy raz spotykam się z taką interpretacją. Lądowisko to lądowisko, musi być w ewidencji. Art. 93a mówi wyraźnie o lądowaniu poza lądowiskiem:

    Art.93a.1. Dopuszcza się wykorzystanie do startu i lądowania statku powietrznego terenu innego niż lotnisko wpisane do rejestru lotnisk i lądowisko w następujących przypadkach:
    1)
    konieczności wykonania lądowania zapobiegającego znalezieniu się statku powietrznego w sytuacji stanowiącej potencjalne zagrożenie jego bezpieczeństwa, gdyby kontynuował lot;
    2)
    transportu medycznego służącego ratowaniu życia lub zdrowia ludzi;ŠKancelaria Sejmu s. 128/35701.04.2019
    3)
    ratowania życia lub zdrowia ludzi, poszukiwania i ratownictwa, zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia, a także w nagłych stanach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
    4)jeżeli pozwalają na to przepisy wydane na podstawie art.33 ust.2;
    5)
    wykonywania przez cywilny statek powietrzny lotów, o których mowa wart.66a ust.1 pkt2 i3;
    6)
    prowadzenia szkoleń z zakresu operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego
    O ULMach mówi punkt 3, na jego postawie jest rozporządzenie wyłączające: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160001993/O/D20161993.pdf

    6. 1.Statkipowietrzne,o którychmowa w § 2,mogą startować i lądować również z innego miejsca niż lotnisko lub lądowisko, jeżeli:
    1)
    pozwalają na to ich właściwości techniczne z uwzględnieniem wymagań dotyczących wymiarów terenów;
    2)
    szczegółowe wymagania techniczno-eksploatacyjne, podane w ich instrukcjach użytkowaniaw locie,nie stanowią inaczej.

    Paragraf 2 z kolei wskazuje m.in. na:

    statków powietrznych inych niż wymienione w pkt 1 i 2 wykorzystywanych wyłącznie na użytekwłasny,w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, o których mowaw lit. c załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008, o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495kg,a dla wiatrakowcao maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560kg

  11. #31

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Lądowisko jest lądowiskiem to prawda ale jeśli nie jest używane powyżej 14 dni w roku kalendarzowym to nie mają do niego przepisy nakładające obowiązek wpisu do ewidencji lądowisk (art. 93 ust. 6). Przeczytaj uważnie to co wkleiłem.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  12. #32
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Rzeczywiście tak by wynikało z tego punktu. Czym więc się różni lądowisko nie wpisane do ewidencji od terenu innego, niż lądowisko?

  13. #33

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    W tej chwili każdy teren gdzie pozwalasz komuś wylądować jest lądowiskiem. Innym miejsc przystosowanych do startów i lądowań statków powietrznych nie ma (poza operacjami szkolenia HEMS i podobnymi ale to już nie ma takiej nazwy).

    Różnica pomiędzy samolotem certyfikowanym i ULM jest taka, że ULMem możesz z pola, które staje się lądowiskiem operować 14 dni w roku, a później trzbea teren wpisać do ewidencji lądowisk, a ULMem możesz cały rok. Oczywiście te 14 dni to dni działalności lądowiska, a nie 14 dni na samolot na teren. Czyli zarządzający terenem odpowiada za to aby teren nie pełnił funkcji lądowiska przez więcej niż 14 dni w roku kalendarzowym albo rejestruje teren jako lądowisko.

    P.s. Przepraszam za notorycznie popełniany błąd. To dotyczy 14 dni w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy, a nie 14 dni w roku kalendarzowym. Pisałem to z pamięci, a pamięć zawodna jest.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  14. #34
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    To po co wyraźnie piszą o terenie innym, niż lotnisko i lądowisko? Ech dlaczego prawo nie może być jednoznaczne i logiczne...

  15. #35
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Znasz jakiś kraj bez prawników?... Właśnie. Wygląda na to, że nigdzie na świecie sam pomyślunek nie wystarczy, trzeba po prostu się na tym znać.
    For every solution there is a problem.

  16. #36
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    @jordanj, widzę że jesteś oblatany w kwestiach prawnych Mógłbyś odpowiedzieć na nurtujące mnie pytanie odnośnie lądowisk zlokalizowanych w, nazwijmy to ogólnie, terenie zabudowanym. Jako przykład podam że na prowincji najczęściej lądowiskiem jest pole ciągnące się za zabudowaniami właściciela, prostopadle do drogi wzdłuż której, przebiega linia zabudowy. Oznacza to że przy niesprzyjającym wietrze lądujemy z nad przeszkody którą są zabudowania tj. samolot znajduje się dość nisko nad nimi.
    Jak się ma powyższe do zachowania przepisów o odległości od siedlisk, czy zawsze ulegają one wyłączeniu jeżeli użytkujemy teren jako lądowisko?

  17. #37

    Dołączył
    Jun 2016

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mcxmcx Zobacz posta
    . Czy wypożyczenie UL'a będzie dla mnie łatwiejsze na obecnym etapie niż np c150?
    Z moich obserwacji, w 2 lokalnych aeroklubach, wynika, że zdecydowanie tak. Samoloty certyfikowane są cały czas w użyciu w ramach "fabryki pilotów" i "nabijania godzin", podczas gdy UL latają głównie na lotach widokowych (prezent- niespodzianka) ergo większość dnia stoją.

  18. #38

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Aldis Zobacz posta
    ... Do kogo się zwrócić? ...
    Proszę nie traktować tego jako spam - po prostu natknąłem się na ogłoszenie które osoby zainteresowane wynajmem odsyła pod konkretny adres - może to ci kolego pomoże: Wynajem statkĂłw powietrznych - Szkoła lotnicza Salt Aviation - kursy pilota, szkolenia latania, licencje pilota

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •