Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 38
Like Tree15Likes

Wątek: Co dalej po PPL(A)

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie Co dalej po PPL(A)


    Polecamy

    Cześć. Niedawno udało mi się zdać egzamin praktyczny i czekam właśnie na odbiór licencji PPL(A). Zanim zacząłem szkolenie wydawało mi się że po otrzymaniu licencji będę mógł wreszcie na luzie sobie polatać wynajętym samolotem- ale mam wrażenie że byłem w błędzie. Zacząłem się rozglądać za możliwością wypożyczenia samolotu i okazuje się że to wcale nie jest takie proste. Ceny za godzinę lotu w ramach pakietu np. 10h - zaproponowane mi przez szkołę w której się szkoliłem delikatnie mówiąc rozczarowują. Uzyskanie niższej ceny możliwe jest wyłącznie w ramach udziału w kolejnym szkoleniu (CPL(A)). Napisałem do kilku ośrodków i aeroklubu z pytaniem o możliwość wypożyczenia samolotu (oraz w przypadku aeroklubu o możliwość zostania jego członkiem) ale nikt nie wydaje się być zainteresowany przygotowaniem oferty dla pilota z małym nalotem. Stąd moje pytanie do Was - jak zaczynaliście zbierać nalot? Do kogo się zwrócić? czy na prawdę jedynym wyjściem jest udział w kolejnych szkoleniach do czasu zebrania 100h nalotu? Nie ukrywam że nie planowałem dalszych szkoleń w najbliższym czasie a PPL(A) zrobiłem dla siebie i nie planuje licencji zawodowej. Będę wdzięczny za wszelkie porady. Dzięki!

  2. #2
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aldis Zobacz posta
    Nie ukrywam że nie planowałem dalszych szkoleń w najbliższym czasie a PPL(A) zrobiłem dla siebie i nie planuje licencji zawodowej. Będę wdzięczny za wszelkie porady. Dzięki!
    no to pewnie licencja niedlugo zawisnie w ramkach na scianie jako ozdoba. podobnie dzieje sie w przypadku 80 % tych co zrobili PPL i zobaczyli potem ze to droga do nikad, chyba ze jestes milionerem.

    moja opinia o PPL jest taka - 1) kasa nie jest problemem, wtedy wynajmujesz co chcesz i kiedy chcesz, albo kupujesz swoj samolot i masz
    2) kasa jest problemem - dociagasz do zawodowej, lub tylko robisz instruktorke i latasz za darmo
    3) kasa jest problemem - kupujesz jakiegos ultralight, tylko po co wtedy bylo robic PPL, jak LAPL by wystarczyl

    Moim skromnym zdaniem PPL jest albo licencja na dalsza nauke albo dla kogos z wielkim portfelem
    supermajku likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    no to pewnie licencja niedlugo zawisnie w ramkach na scianie jako ozdoba. podobnie dzieje sie w przypadku 80 % tych co zrobili PPL i zobaczyli potem ze to droga do nikad, chyba ze jestes milionerem.

    moja opinia o PPL jest taka - 1) kasa nie jest problemem, wtedy wynajmujesz co chcesz i kiedy chcesz, albo kupujesz swoj samolot i masz
    2) kasa jest problemem - dociagasz do zawodowej, lub tylko robisz instruktorke i latasz za darmo
    3) kasa jest problemem - kupujesz jakiegos ultralight, tylko po co wtedy bylo robic PPL, jak LAPL by wystarczyl

    Moim skromnym zdaniem PPL jest albo licencja na dalsza nauke albo dla kogos z wielkim portfelem
    kobuch, przepraszam z góry za to co napisze, nie miej mi za złe. To co piszesz to idiotyzm. Co do latania z ppl najlepiej dogadać się z jakimś prywatnym właścicielem samolotu i tak od niego wynajmować. Można latać dla przyjemności, dostępność dużo lepsza maszyna z reguły dużo ciekawsza i cena niższa. Spokojnie za 400-500 zł za godzinę na mokro w PL da się wynająć fajny samolocik (bez konieczności płacenia z góry np za 50 h które być może będziesz chciał wylatać w 2 lata i rozłożyć to finansowo również na 2 lata. Skąd jesteś?

    instruktorka dla hobbysty to moim zdaniem żadne latanie... szczególnie w polskich warunkach szkoląc do ppl... żeby to robić i tak trzeba zainwestować środki pozwalające na rekreacyjne latanie przez ładnych pare lat po to, żeby potem wozić dupę niemal jako pasażer w ciasnym starym trupie i zapewne będąc marnym instruktorem bo żeby być dobrym trzeba to lubić i mieć predyspozycje.
    Aldis and supermajku like this.

  4. #4
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Można latać dla przyjemności, dostępność dużo lepsza maszyna z reguły dużo ciekawsza i cena niższa. Spokojnie za 400-500 zł za godzinę na mokro w PL da się wynająć fajny samolocik (bez konieczności płacenia z góry np za 50 h które być może będziesz chciał wylatać w 2 lata i rozłożyć to finansowo również na 2 lata. Skąd jesteś?
    z UK

    to co piszesz ma sens, tylko po co do tego PPL ? tak jak napisalem, do latania wylacznie dla zabawy (bez planow dalszego szkolenia) LAPL wystarczy - taniej i szybciej mozna uzyskac, mniejsze wymogi medyczne itp

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    @kobuch
    LAPL nie umożliwia przewożenia podróżnych (zanim nie wylatasz 10 godzin po szkoleniu) i latania w nocy (zanim nie zrobisz 5 godzin w simulated IMC). Zatem LAPL + możliwość przewożenia podróżnych + możliwość zrobienia nocki to koszt PPL. Z tego względu jeśli nie ma przeciwskazań medycznych to ja polecam PPL. Do tego jeśli komuś zmieni się sytuacja i będzie go stać na latanie fajniejszym samolotem niż „ciasny stary trup” to może uzyskać IR(A), a LAPL mu tej możliwości nie daje. Do PPL(A) można również zrobić enroute IR - trochę tańszy niż „pełny” IR(A).
    Do ultralight nie potrzebuje LAPL(A), może mieć świadectwo kwalifikacji (koszt odpowiednio niższy niż LAPL).

    Odnośnie tego co napisałeś po co komu PPL(A) zasadniczo się zgadzam. Aby podtrzymywać nawyki pilotażowe powinno się latać minimum 50 godzin rocznie, a 30 to takie bezwzględne minimum. Jeśli ktoś ma zatem odkładać 3 lata aby wylatać 50 do PPL(A) to niestety (... i bardzo przykro mi to pisać jako fanowi GA) nie będzie go stać na latanie po uzyskaniu licencji. ..., a znam przypadki gdy ktoś po 3 miesiącach od uzyskania licencji wsiadł do samolotu po raz pierwszy na godzinę biorąc 3 podróżnych celem pokazania im okolicy i niestety lądowanie było tylko dobre (pasażerowie cali, samolot do dużego remontu - shock loading silnika, śmigło i złamana stójka). To niestety efekt braku nawyków połączony z wykonaniem pierwszego lotu po uzyskaniu licencji samolotem z maksymalną masą startową o ile nie z przekroczeniem jej (C172, cztery osoby na pokładzie).
    alien and Aldis like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    To co opisałeś to chyba nawet gryzie się z przepisami żeby po 3 m brać pax.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Z tego co pamiętam (nie wiem czy to nadal obowiązuje) to nie można było brać podróżnych na lot nocny jeśli nie wykonało się minimum jednego lądowania w nocy w poprzedzających 3 miesiącach lub nie ma się uprawnienia IR.

    Tak na marginesie. Z PPL(A) nie powinieneś brać pasażerów, co najwyżej podróżnych. Pasażerem jest osoba, która zawarła umowę przewozu. Formą zawarcia takiej umowy może być zakup biletu.
    supermajku and mcxmcx like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    no to pewnie licencja niedlugo zawisnie w ramkach na scianie jako ozdoba. podobnie dzieje sie w przypadku 80 % tych co zrobili PPL i zobaczyli potem ze to droga do nikad, chyba ze jestes milionerem.
    Prędzej wezmę na kredyt albo w leasing jakiegoś starego trupa którego wynajmę innym podobnym do mnie niż pozwolę na to. Trochę za droga ta licencja żeby wisiała na ścianie. Na całym świecie ludzie robią PPL i latają więc da się - nie mam zamiaru pozwolić żeby polskie realia ze swoimi absurdami zepsuły mi plany


    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Spokojnie za 400-500 zł za godzinę na mokro w PL da się wynająć fajny samolocik (bez konieczności płacenia z góry np za 50 h które być może będziesz chciał wylatać w 2 lata i rozłożyć to finansowo również na 2 lata.
    No właśnie słyszałem o tym podczas szkolenia - tylko pytanie czy takie ceny są dostępne dla pilotów z małym nalotem? Jak szukać takich ofert - na forum jest kilka wątków odnośnie budowania nalotu i żaden nie doczekał się odpowiedzi.


    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Aby podtrzymywać nawyki pilotażowe powinno się latać minimum 50 godzin rocznie, a 30 to takie bezwzględne minimum.
    Taki jest plan i znajdę na to środki jeśli tylko znajdę samolot a w zasadzie kogoś kto go ma i chce udostępnić- nie twierdzę że nie stać mnie na latanie tylko chciałbym to robić bez poczucia bycia zmuszanym do czegokolwiek żeby latać w ogóle. Mam tu na myśli szkolenia których wcale nie chcę. Zaporowe ceny dla ludzi nie biorących udziału w szkoleniach zawodowych to dość typowa sytuacja dla naszego kraju w przypadku wielu dziedzin życia - nie tylko lotnictwa - to co w innych krajach jest dostępne dla wszystkich u nas zawsze musi być elitarne. Przechodziłem przez to kiedyś z żeglarstwem, nurkowaniem itd. - prędzej czy później sytuacja i tu się zmieni bo społeczeństwo robi się zamożniejsze, przybywa klasy średniej a tłumy na egzaminach w ULC mówią same za siebie
    supermajku and jordanj like this.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Nawyki możesz też na UL podtrzymywać, i stan techniczny też lepszy.
    kobuch likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mcxmcx Zobacz posta
    Nawyki możesz też na UL podtrzymywać, i stan techniczny też lepszy.
    Tak, też o tym myślałem - ale wciąż przydałoby się zebrać trochę nalotu na zwykłych samolotach.

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aldis Zobacz posta
    Tak, też o tym myślałem - ale wciąż przydałoby się zebrać trochę nalotu na zwykłych samolotach.
    Wyłącz połowę przyrzadów i masz "normalny"

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Musiałbyś znaleźć jakiś ośrodek, który szkoli hobbystów, a nie produkuje przyszłych pilotów liniowych np. Biernat pod Poznaniem. Tam jest szansa dopchać się do samolotu i wziąć go na jakiś spacerek po niebie.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    @mcxmcx Ja nie kwestionuję wartości latania UL - wręcz przeciwnie na pewno będę TEŻ nimi latał - być może nawet jakiś sobie kiedyś kupię ale chciałbym mieć zalogowany nalot na większych samolotach tak żebym mógł wypożyczyć samolot w dowolnym miejscu na świecie. Czy wypożyczenie UL'a będzie dla mnie łatwiejsze na obecnym etapie niż np c150?

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Musiałbyś znaleźć jakiś ośrodek, który szkoli hobbystów, a nie produkuje przyszłych pilotów liniowych np. Biernat pod Poznaniem. Tam jest szansa dopchać się do samolotu i wziąć go na jakiś spacerek po niebie.
    Jestem z Warszawy - słyszał ktoś z Was może o podobnym ośrodku w mojej okolicy?

  15. #15
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aldis Zobacz posta
    Jestem z Warszawy - słyszał ktoś z Was może o podobnym ośrodku w mojej okolicy?
    Raczej słabo. Masz AW, ja tam się niespecjalnie mogłem odnaleźć, ale niektórzy koledzy sobie chwalą. Generalnie jak chcesz i masz czas żeby dużo latać, a nie kombinować to sugeruję zakup ultralajta, na miarę możliwości oczywiście. Mogę rozwinąć temat jeżeli cię to interesuje, na razie nie zaśmiecam wątku

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez przemo1000 Zobacz posta
    sugeruję zakup ultralajta, na miarę możliwości oczywiście.
    Dzięki - na pewno podejmę ten temat ale jeszcze nie na tym etapie. Na razie chcę znaleźć sposób na latanie wypożyczonym samolotem Może zatem inaczej - ponieważ na tym forum nie widzę ogłoszeń - czy istnieje gdzieś w polskim internecie miejsce gdzie właściciele zamieszczają ogłoszenia o odpłatnym czarterze samolotów GA? Znalazłem jedną stronę Może ktoś zasugeruje mi coś jeszcze na PW?

    Co do AW - z tego co widzę to też niezbyt chętnie dzielą się dostępem do samolotów - na ich stronie jest wymóg 100h nalotu dowódczego

  17. #17
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Nie wiem jak jest teraz, ale kiedyś po 100h wylatanych w AW miałeś stawkę "klubową" którą była niższa, ograniczenia przy małym nalocie dotyczyły tylko niektórych (bardziej luksusowych ) samolotów.

    W miarę blisko W-wy masz jeszcze Grądy. Bardzo miła atmosfera i podejście, tylko w weekendy samoloty są mocno obłożone, co nie dziwi ale dla mnie jest utrudnieniem. Może warto zadzwonić.
    Aldis likes this.

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aldis Zobacz posta
    czy istnieje gdzieś w polskim internecie miejsce gdzie właściciele zamieszczają ogłoszenia o odpłatnym czarterze samolotów GA
    https://dlapilota.pl/ogloszenie-drobne/105076
    https://dlapilota.pl/ogloszenie-drobne/108104
    https://dlapilota.pl/ogloszenie-drobne/108880 - ten byłby chyba idealny dla Ciebie.

    Jak widać w okolicach Warszawy może być trudno.
    Aldis likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Tez jestem z Warszawy. Na szybko - w woli krakowiańskij stoi bbfajny zlin 142 na mokro za ~500 zł/h w konstancinie p2002jf za 450, jakiś czas temu był tez 2002jr za 500. W Chrcynnie jest at3 tez za ok. 500. Wszystko samoloty certyfikowane. Ogłoszenie są na dlapota i na grupie awiatorzy na fb i pewnie jeszcze w paru miejscach. Ja w ten sposób budowałem cały nalot. Początkowo właściciel pewnie będzie chciał odbyć z tobą kilka lotów i wylatać z 5-10 h (nie mówię o laszowaniu) szczególnie jak masz gole ppl żeby zobaczyć jak sobie radzisz i żebyś nauczył się nowego samolotu, co tez jest fajne bo można się pary nowych rzeczy w takich lotach nauczyć.

    wynajecie ul nierzadko kosztuje tyle co samolot bo z reguły są to nowoczesne dobrze wyposażone maszyny (chociaż kiedyś w okolicach Warszawy był tez skyranger do wynajęcia za bodaj 350h)
    Aldis likes this.

  20. #20
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez przemo1000 Zobacz posta
    sugeruję zakup ultralajta, na miarę możliwości oczywiście. Mogę rozwinąć temat jeżeli cię to interesuje
    Rozwiń temat. Od dawna zastanawiam się, czy Cessna na spółkę, czy ultralight na własność. Jakie są koszty utrzymania, jak się to obsługuje itp.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •