czy aby na pewno aż tyle???Zamieszczone przez Bi3gan
Witam,
PPL'ka juz prawie w kieszeni i czas poruszac sie naprzód . Poczytałem troche forum, ale tak de facto nie dowiedzialem sie tego czego chciałem. A więc, żeby zacząć kurs CPL trzeba mieć 200h nalotu ogólnego w tym 50h jako PIC. W tym celu do USA sie wybiore najprawdopodobniej. Czy jest jakiś problem potem z zatwierdzeniem nalotu przez ULC? (tzn. problem na pewno jest, bo to ULC
Kolejny problem to czy ja w ogóle dobrą kolejność obieram? Może po turystycznej najpierw wbić sobie uprawnienia IR, ME? A potem brac się za zawodową?
Od kolegi słyszałem, że jak mam zawodową to kolejne uprawnienia są tańsze, bo więcej h na symulatorze się spędza czy coś takiego .
Pozdrawiam.
Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 20-07-2010 o 17:38
JAR-FCL 1.155 Praktyka i zaliczanie
(Patrz JAR-FCL 1.050(a)(3))
(Patrz Załącznik 1 do JAR-FCL 1.160 oraz 1.165(a)(1) do (3))
(Patrz AMC FCL 1.160 1.165(a)(1) do (3))
(a) Szkolenie zintegrowane
(1) Praktyka. Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota samolotowego zawodowego CPL(A), który ukończył szkolenie zintegrowane musi wykonać co najmniej 150 godzin lotu jako pilot samolotów posiadających świadectwo zdatności do lotu wydane lub uznane przez państwa członkowskie JAA.
(2) Zaliczanie. [ Szczegóły dotyczące zaliczania godzin lotu wymaganego w (a) (1), zawarte są w paragrafie 4 w Załączniku 1 do JAR- FCL 1.160 i 1.165 (a) (1), paragrafie 4 w Załączniku 1 do JAR-FCL1.160 i 1.165 (a) (2) lub w paragrafie 4 w Załączniku 1 do JAR-FCL 1.160 i 1.165 (a) (3).]
(b) Szkolenie modułowe
(1) Praktyka. Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota zawodowego (samoloty) (CPL(A)), który nie ukończył szkolenia zintegrowanego musi wykonać co najmniej 200 godzin lotu jako pilot samolotów posiadających świadectwo sprawności technicznej wydane lub uznane przez Władzę Lotniczą Państwa członkowskiego JAA.
(2)Zaliczenie. Z nalotu 200 godzin:
[(i) 30 godzin może być wykonane jako pilot-dowódca z licencją PPL (H) na śmigłowcach; lub ]
[(ii)] 100 godzin może być wykonane jako pilot-dowódca z licencją CPL (H) na śmigłowcach; lub
[(iii)] 30 godzin jako pilot dowódca na motoszybowcach turystycznych lub na szybowcach.
(c) Czas lotu. Kandydat musi wykonać na samolotach, w szkoleniu zintegrowanym 150 godzin lotu (patrz JAR-FCL 1.050(a)(3)) natomiast w szkoleniu modułowym 200 godzin lotu, na które musi składać się co najmniej:
(1) 100 godzin jako pilota-dowódca lub 70 godzin jako pilot-dowódca jeśli wykonano je podczas szkolenia zintegrowanego jak podano w Załączniku 1 do JAR-FCL 1.160 i 1.165(a)(1) do (3) oraz AMC FCL 1.160 i 1.165(a)(1), (2) i (3);
(2) 20 godzin w lotach po trasie jako pilot-dowódca (PIC), w tym lot po trasie o długości co najmniej 540 km (300 NM) podczas którego wykonano dwa lądowania z pełnym zatrzymaniem na dwu różnych lotniskach, z których żadne nie jest lotniskiem odlotu;
(3) 10 godzin szkolenia w lotach wg wskazań przyrządów pokładowych z których nie więcej niż 5 godzin może być czasem ćwiczeń na ziemi; i
(4) 5 godzin lotu w nocy zgodnie z wymaganiami JAR-FCL 1.165(b)
150h - chociażby tu:
http://www.ftoadriana.com.pl/index.php?pokaz=szkolenia
a czym sie rozni szkolenie modulowe od praktycznego?? :P
i czy ja dobrze zrozumialem, czy zanim zapisze sie na teorie do CPL(A) to musze miec te 150/200h wylatanych, tak??
nie musisz. majac PPL(A) mozesz sie od razu zapisac na teorie do ATPL i sobie ja zdac - w ten sposob zaoszczedzisz, bo zdajac teorie ATPL masz zdana teorie do IR, ME, CPL. 150h musisz miec zeby zaczac praktyczne szkolenie CPL.
o tym to nie pomyslalem hehe czyli zapisujac sie na ATPL mam od razu IR,ME,CPL i musze tylko je zrobic praktycznie?? nie bede mial z tym zadnych problemow ze nie uczylem sie kazdego oddzielnie??
no nie takie "tylko" - teoria do ATPL to nie takie hop siup. ale generalnie tak )
trudnego nic, ale materiału ogrom na szczescie ciekawego materialu. a ze ogrom - moje subiektywne odczucie
modulowe od zintegrowanegoZamieszczone przez fly_high
rany, gapa ze mnie :/ mialem na mysli, czym sie rozni wlasnie modulowe od zintegrowanego
Pamietej ze najtrudniejszy szczebel to IR, wcale nie licencja zawodowa. Zwlaszcza w USA (tam jedziesz?) popularna jest kolejnosc - IFR/ME/CPL ale pewnie mozna to troche poprzestawiac, wymagania godzinne na IFR sa nizsze niz na CPL a wiec w naturalny sposob zaczynasz robic IR wkrotce po zrobieniu PPL. Godziny ktore nabiles na IFR licza sie potem na konto twojego CPL - przynajmniej w USA jest to najszybsza droga pozbierania wszystkich licencji.Zamieszczone przez Bi3gan
chyba wlasnie taka - IFR/ME/CPL. Bo do IR trzeba mieć 50h jako PIC i wpisane uprawnienie do lotów nocnych (no i ukończoną teorię do IR albo ATPL). Szkolenie praktyczne z IR wtedy wlicza się w ogólne 150h nalotu niezbędnego do rozpoczęcia CPL praktycznego. Nie jestem pewien czy nie lepiej zrobić wcześniej ME, bo wtedy IR można by było zrobić od razu na SE i ME.
Zeby IR zaczac trzeba miec 50h jako PIC, wiec i tak gdzies ten nalot trzeba zrobic. 50h w PL sie kompletnie nie opłaca, a do USA nie opłaca sie jechac po tak mały nalot.
@saturn5
Licencje zamierzam robic w Polsce. W USA jedynie nalot.
Nikt jeszcze nie odpowiedział czy duży klopot jest przy zaliczaniu nalotu przez ULC .
Ile h trwa szkolenie ME? I jakie to koszta sa około?
Pozdrawiam.
P.S Straszne ceny w tej Adrianie, 540 zł sobie liczą za godzinę lotu C150 . I czy w Adrianie mozna ME robic, bo tak przez mgłe kojarze lądujacego u nas Pipera Senece z Watorowa .
OK, twoja PPL powinna juz ci dac conajmniej jakies 25 h jako PIC. Wiec nie startujesz od zera po te 50 h. Poza tym (byla o tym juz mowa) w USA mozesz zaraz po zrobienu PPL robic IR a to dlatego ze wymog godzin jako PIC liczy sie w momencie zdawania egazminu na IR a nie rozpoczynanie kursu, ja wiem ze w Polsce inaczej interpretuja te przepisy - niekorzystnie dla pilota.Zamieszczone przez Bi3gan
Kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia dot. klasy samolotu wielosilnikowego z załogą jednoosobową musi posiadać co najmniej 70 godzin nalotu jako dowódca na samolotach.Zamieszczone przez Bi3gan
źródło: http://dlapilota.pl/me
i dużo i nie dużo. W Żelaznym6 pod Poznaniem, C152 podczas szkolenia kosztuje 600 zł/h. W Aerotechnice rok temu to było 500 zł, ale mogło również pójść do góry.Zamieszczone przez Bi3gan
Zamieszczone przez Bi3ganŻeby cie Bi3gan post saturna nie zbił z tropu. Skoro chcesz atakować polskie licencje, zwróć uwagę, że potrzebujesz 50h PIC w przelotach. W ramach PPLa wylatasz tylko około 3h w przelotach jako głównodowodzący (jak latasz na C150 to bez ł).Zamieszczone przez saturn5
PS. Co prawda to prawda, w stanach lotnictwo jest dla ludzi nie dla urzędników. Ahh żeby tak wakacyjny kursik dolara powrócił...
Nie ma co, chyba lepiej nie kombinowac tylko do US i A leciec . 150h bedzie kosztowac ponad 20.000 zl, wiec na prawde sie oplaca. No i zawsze bede mial wiekszy nalot jak do linii pojde .
Pozdrawiam
P.S Aha, po PPL'ce mam chyba 13h jako PIC.
Zakładki