KONKURS »   Konkurs galerii lotnictwo.net.pl   

Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree2Likes
  • 1 Post By jordanj
  • 1 Post By jordanj

Wątek: Uzupełnianie logbook'a - loty IFR.

  1. #1

    Dołączył
    Dec 2013

    Domyślnie Uzupełnianie logbook'a - loty IFR.


    Polecamy

    Cześć wszystkim.
    Rozpocząłem niedawno loty treningowe IFR, i pytanko: czy mogę wpisać sobie je do logbook'a jako IFR czy może fakt iż jestem podczas szkolenia niweluje takie działanie ? Czy rodzaj lotu wpisany w planie lotu ma tutaj znaczenie ?

    Pozdrawiam serdecznie.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Oczywiście loty szkolne IFR to nalot IFR tylko nie dowódczy (DUAL). Rodzaj lotu (general/scheduled/non-scheduled/other) nie ma to żadnego znaczenia. Lecisz IFR, wykonujesz procedury i budujesz nalot niezależnie od tego czy jest to lot doskonalący, prywatnie na weekend czy w air taxi.
    Jeśli masz na myśli przepisy lotu, a piszesz rodzaj lotu to w przypadku lotu szkolnego IFR również plan lotu powinien być IFR. Jeśli jest inaczej to mamy delikatnie rzecz ujmując niespójność aby nie nazwać tego po imieniu - kryminał.

    Mowa oczywiście o module proceduralnym w szkoleniu IFR.

    BIFM (Basic Instrument Flight Module) to poprostu lot w zasłoniętej kabinie (analogicznie jak tzw. "ślepaki" w szkoleniu PPL ) czyli simulated IMC i z zasady tego się jako nalot IFR nie wpisuje - nawet instruktor nie musi być IRI czy FI.IR (ważne, ze ma FI.CPL) i samolot nie musi być certyfikowany do IFR. Powszechne jest robienie BIFM na Tecnam P2002
    klemenko likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2013

    Domyślnie

    @jordanj dzięki za wyczerpującą odpowiedź. A jest możliwość wpisania SPIC IFR gdy lot był wykonany w przepisach I (plan lotu złożony na I ) oraz instruktor nie interweniował podczas wykonywanego zadania ?

    Pozdrawiam serdecznie

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Nie, to jest wszystko dual. Program szkolenia do IFR nie przewiduje wykonywania lotów dowódczych do IFR (sprawdź program szkolenia swojego ośrodka, ale nie słyszałem o takim). SPIC możesz wpisać jako egzamin jeśli egzaminator nie interweniował i się pod takim wpisem w książce podpisze (mi się podpisał) oraz jak już masz uprawnienia i chcesz wziąć samolot do IFR celem wykonania lotów doskonalących, a ośrodek nie ma do Ciebie jeszcze zaufania i wstawia safety pilota/instruktora na prawy fotel.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    oraz jak już masz uprawnienia i chcesz wziąć samolot do IFR celem wykonania lotów doskonalących, a ośrodek nie ma do Ciebie jeszcze zaufania i wstawia safety pilota/instruktora na prawy fotel.
    No bezpiecznik nie będący IRI takiego czegoś napewno nie może podpisąć. Leci sie wtedy jako PIC i tyle, bezpiecznik będzie tylko nieformalnie w załodze podpowiadał. Nie ma opcji zrobić załogi 2 osobowej w układzie pilot-pilot (a nie uczen-instruktor) w samolotach które nie mają wpisanej załogi 2 osobowej.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie


    Polecamy

    Dokładnie tak.
    Jeśli bepziecznik jest IRI i lot odbywa się w ramach ośrodka szkolenia lotniczego to można to rozpisać jako loty doskonalące SPIC.
    Jeśli bezpiecznik ma tylko uprawnienie IR to wówczas jest to zwykły PIC, a bezpiecznik nie ma nalotu. W momencie przejęcia sterowania przez bezpiecznika on ma nalot PIC, a Ty nie masz (dotyczy tylko tej części lotu, która była wykonywana przez pilota bezpieczeństwa).

    Z bezpiecznikiem bez uprawnień instruktorskich pojawia się jednak problem. Jak słusznie wspomniał PiotrekR tylko jedna osoba może być dowódcą. Oznacza to, że w przypadku zaistnienia sytuacji w której pilot bezpieczeństwa przejmie dowodzenie lot będzie odbywał się niezgodnie z IUwL. W większości znanych mi samolotów IUwL posiada mniej więcej taki zapis: samolot wymaga załogi jednoosobowej, w której pilot dowódca zajmuje miejsce na lewym fotelu. Jest mało prawdopodobne abyście mieli możliwość zamiany miejsc w trakcie lotu. Szczególnie, że większość instrukcji posiada również inny zapis: w trakcie lotu z włączonym autopilotem dowódca powinien zajmować miejsce na lewym fotelu i być przypięty pasami bezpieczeństwa.

    W zasadzie, w kontekście lotów IFR samolot bez tych zapisów musiałby mieć w pełni powtórzony panel przyrządów po prawej stronie np. niektóre modele Piper Seneca i Mirage.
    PiotrekR likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •