Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 30
  1. #1
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie Rzeszów a otrzymywane licencje.


    Polecamy

    Witam.
    Od jakiegoś czasu zastanawiam się jaką drogę szkolenia wybrać, aby zostać pilotem liniowym. No i właśnie, 200k+zł nie ma jak wydać więc zostaje Politechnika Rzeszowska lub jakieś szkolenie ab-initio za granicą. Zamierzam do końca liceum zrobić PL(G) i PPL(A) więc może będzie łatwiej. Odnośnie szkolenia w Rzeszowie zastanawiają mnie licencje, które otrzymujemy po skończeniu szkoły.

    1. Zaczynamy od szkolenia do PPL, czyli najpierw teoria (ok. 120h), później minimum 45 godzin lotów. Wraz z licencją otrzymujemy możliwość latania VFR na jednosilnikowych tłokowcach (SEPL).
    2. Rozpoczynamy kurs teoretyczny do ATPL (obejmuje on od razu CPL, IR, MEP…).
    3. Robimy „dodatek” do naszego PPL-a, czyli uprawnienie do lotów VFR nocnych – 5-10h lotów.
    4. Nalot własny, ok. 35h.
    5. Kończymy teorię ATPL i zdajemy egzamin teoretyczny.
    6. Zabieramy się za IR, czyli uprawnienia do lotów wg przyrządów. Do tego potrzebujemy mieć na koncie min. 50h nalotu dowódczego (dlatego wcześniejszy nalot własny) – szkolenie to 50h lotów, z czego ok. połowę można zrobić na odpowiednim symulatorze.
    7. Nalot własny, ok. 70h.
    8. Robimy CPL+ME – ok. 20-25h lotów. Do rozpoczęcia szkolenia potrzebujemy mieć w sumie 150h ogólnego nalotu, do wydania licencji – 200h.
    9. Dodajemy uprawnienia IR na wielosilnikach – 5h lotów.
    10. Na koniec MCC – teoria i praktyka (może być symulator).
    Czyli na koniec Rzeszowa dostajemy PPL(A), CPL(A), IR, MCC, loty nocne, ME i to wszystko? Czy to wszystko składa się na ATPL (frozen)? Czy ATPL(F) otrzymujemy po zdaniu jeszcze jakichś dodatkowych egzaminów po Politechnice? A po szkoleniu zostajemy bez Type Ratingu? Czyli jak wygląda sprawa z pracą?

    Proszę o odpowiedź, pozdrawiam.

    Bartosz.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    ATPL frozen - nie ma takiej licencji jako takiej - to są wszystkie licencje zawodowe bez TR w uproszczeniu.

  3. #3
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Czyli po wyjściu z Rzeszowa muszę zdać egzamin i wtedy mam wszystko oprócz Type Ratingu, który muszę zdobyć u jakiegoś z pracodawców lub wyłożyć 40-50tyś?

  4. #4

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Po wyjsciu z PRz, masz Frozen ATPL, zeby go domrozic trza miec 1500h nalotu, 500h w zalodze wieloosobowej, i jeszcze kilka innych warunkow trza spedzic. Mozesz natomiast szukac pracy w duzym lotnictwie, jako ze masz juz licencje wymagane przez wiekszosc przewoznikow, LOT teraz wymaga fATPL z 200h nalotu.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  5. #5
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    LOT wymaga 200h nalotu samolotowego czyli to co wylecę będąc z w PRz (bo będę latał, co nie? ) teoretycznie wystarczy?

  6. #6
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    Po wyjsciu z PRz, masz Frozen ATPL,
    Cytat Zamieszczone przez bart23 Zobacz posta
    Czyli na koniec Rzeszowa dostajemy PPL(A), CPL(A), IR, MCC, loty nocne, ME i to wszystko?
    2x nieprawda. Po Rzeszowie nie ma się MCC czyli także i frozen ATPL.
    Cytat Zamieszczone przez bart23 Zobacz posta
    Na koniec MCC – teoria i praktyka (może być symulator).
    Ktoś robił MCC na nie symulatorze kiedykolwiek?
    Cytat Zamieszczone przez bart23 Zobacz posta
    Type Ratingu, który muszę zdobyć u jakiegoś z pracodawców lub wyłożyć 40-50tyś?
    Przemnóż to razy 3 i będziesz miał realny wynik
    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    LOT teraz wymaga fATPL z 200h nalotu.
    Mocno w teorii. Złożyłem aplikacje ze znaczne większą liczbą godzin i nawet się nie odezwali. Raczej będą zwalniać a nie zatrudniać.

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Piotrek ja napisalem to co w ogloszeniu bylo/jest, sam wyslalem papiery i jakos nic sie nieodezwali i pewnie sie nieodezwa.
    Do fATPL chyba nie trzeba miec MCC, inac zej bylo by to czescia kursu teoretycznego. Wydaje mi sie, ze MCC jak i JOC jest osobno robione i nie wchodzi w zakres fATPL.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  8. #8
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Czyli jeszcze MCC robię za swoje pieniądze? To w ogóle studiowanie na PRz się opłaca? Nie lepiej myśleć o jakichś szkoleniach za granicą? Swiss, Lufthansa i tym podobne? Problemem tam jest tylko konieczność znajomości języka niemieckiego...

  9. #9
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wolf Zobacz posta
    Wydaje mi sie, ze MCC jak i JOC jest osobno robione i nie wchodzi w zakres fATPL.
    fATPL to raczej nasz żargon i nie jest bardzo ściśle określone co to jest także obydwaj możemy mieć rację. Airline Transport Pilot Licence - Wikipedia, the free encyclopedia
    "The term "frozen ATPL" has become popular outside the United States in the industry as slang for someone with a (1) commercial pilot license with a multiengine aircraft class rating, (2) a multiengine instrument rating, and (3) a certificate of Multi Crew Coordination (MCC)."

    Swoją drogą JOC to w ogóle chyba nie jest sprecyzowane przepisami co to ma być?



    Cytat Zamieszczone przez bart23 Zobacz posta
    Czyli jeszcze MCC robię za swoje pieniądze?
    MCC to koszt rzędu 6 tys, nie ma co marudzić.


    Cytat Zamieszczone przez bart23 Zobacz posta
    To w ogóle studiowanie na PRz się opłaca? Nie lepiej myśleć o jakichś szkoleniach za granicą? Swiss, Lufthansa i tym podobne? Problemem tam jest tylko konieczność znajomości języka niemieckiego...
    To już od Ciebie zależy - są osoby, które faktycznie na tym skorzystały.

  10. #10
    PatrykEPBK
    Goście

    Domyślnie

    W Rzeszowie robią MCC.

    Nawiązując do barta123 po wyjsciu będziesz miał frozena + przeszkolenie z akrobacji na Zlinie + jet orientation.
    Program szkolenia w Rzeszowie jest programem zintegrowanym i wychodząc skończysz z licencją CPL i resztą uprawnień wpisanych do tejże licencji .

  11. #11
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Pytanie tylko czy to się opłaca, np. w Swissie przyjmują od 20 lat, czyli dwa lata opierdzielania się po maturze... a tutaj nie wiadomo co z LOTem, czy w ogóle za te 7 lat LOT jeszcze będzie... a jak nie LOT to gdzie robić TR, inne linie oferują lojalkę też za TR po PRz?

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Dokladnie, niektorzy skorzystali na Rzeszowie, a niektorzy na innych szkoleniach, np. Piotr z Flying.Swiss made.
    Flying. Swiss made. | The long way from pedestrian to Airline Transport Pilot tutaj opisuje od poczatku czyli od zera do ATPL'a.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  13. #13
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Zazdroszczę Piotrowi, właśnie jego blog mnie jakby zainspirował do działania - matura się zbliża, trzeba myśleć o przyszłości - naprawdę zazdroszczę Panu Piotrowi, tylko przeszkodą będzie język niemiecki - uczę się czwarty rok ale dalej średnio czuję się z tym językiem, osiągnięcia miałem ale jakoś mi nie leży, wręcz przeciwnie do angielskiego. No ale angielski niczym specjalnym nie jest, w lotnictwie wymagany i tak i tak.

    //edit//
    Nie wiem też jak z testami w tym Swissie, plusem na pewno jest możliwość pracy od razu po ukończonym szkoleniu. :/

  14. #14
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PatrykEPBK Zobacz posta
    Nawiązując do barta123 po wyjsciu będziesz miał frozena + przeszkolenie z akrobacji na Zlinie + jet orientation.
    Od kiedy tak robią? Jest to gdzieś w jakimś regulaminie napisane? Jak ja szedłem na studia to nawet 200h nie dawali. Akrobacja w jakim zakresie jest robiona?

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    EPRZ/EPBA

    Domyślnie

    Skrótowe zestawienie uprawnień zdobytych po PRz: Terminarz kursów Za jakiś czas prawdopodobnie dojdzie Jet Familiarization, jako że zakupili symulator jeta.
    PPL(A)

  16. #16
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    No tak też to już obczaiłem. Wygląda na to, że deklarują szkolenie do MCC. A co z tą akrobacją? Niemniej jednak dalej mają szkolenie zintegrowane czyli poniżej 200h nalotu na koniec.

    OK zadzwoniłem do kumpla z PRz - MCC faktycznie jest ale akrobacja i JOC jeszcze są dopiero w planach.

    Dzięki za sprostowanie i sorry

  17. #17
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    No to może się wyrobią z akrobacją i JOC. Skoro nie będzie 200h to jak je zdobyć? Samemu latać Cessną czy jakimś innym samolotem? Hol szybowców chyba nie wchodzi w gry bo w aeroklubach te holówki są specjalami, chyba że coś przekręciłem...

  18. #18
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Nie trzeba dolatywać samemu, przepisy są tak napisane, że o ile idziesz programem zintegrowanym to nie wymaga się 200h do CPL.

  19. #19
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bart23 Zobacz posta
    Hol szybowców chyba nie wchodzi w gry bo w aeroklubach te holówki są specjalami, chyba że coś przekręciłem...
    Nie zapominajmy o Wildzie, Morane czy np. Zlinie 526F

  20. #20
    Awatar bart23

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Czyli ogólnie mówiąc Rzeszów się opłaca. Ale potem kwestia zatrudnienia, nie będzie problemów za granicą czy teraz wszędzie jest problem? To znaczy sytuacja teraz wygląda tak jak wygląda ale hipotetycznie, gdzie można się zatrudnić po PRz? Trzeba jeszcze przecież TR... Ktoś mówił coś o tym, że dużo pilotów odchodzi od LOTu i zrobi się miejsce dla świeżaków, ile w tym prawdy to nie wiem...

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •