Witam wszystkich serdecznie ponieważ jestem nowy na tym forum. Mam kilka pytań związanym ze szkoleniem lotniczym i mam nadzieję, że znajdą się tu serdeczne osoby które pomogą miw znalezieniu odpowiedzi


  1. 7 lat temu zrobiłem kurs teoretyczny do PPL(A) oraz wylatałem 20 godzin. Obecnie chciałbym kontynuować szkolenie aż do frozen ATPLa. Czy po tym czasie przepadła mi ważność teorii PPL i muszę od nowa robić kurs? A może wystarczy tylko napisać egzamin albo dogadać się w jakimś aeroklubie, że zrobiłem tam teorię tak, żebym nie musiał płacić za nią całej kwoty? Ewentualnie czy są w Polsce jakieś kursy e-learningowe gdzie mogę zrobić kurs aby jak najmniej uczęszczać na zajęcia, których tematykę i tak znam bardzo dobrze (skończyłem studia lotnicze)?
  2. Pracuję w wojsku i bardzo możliwe, że będę w nim pracował jeszcze przez 9 lat bez opcji odejścia więc pracę w liniach mógłbym podjąć dopiero po tym okresie. Czy w tej sytuacji rozsądnym jest rozpoczynać szkolenie do CPLa? Jakie są szanse, że mając CPLa będę mógł pracować dorywczo w weekendy np. wyrzucają skoczków na strefie zrzutu, ewentualnie pracować jako instruktor w weekendy po zrobieniu uprawnień? Są na to szanse czy może raczej wymagana jest pełna dyspozycyjność?
  3. Jak wygląda kwestia utrzymywania/wznawiania uprawnień CPL/IR/ME jeżeli po zakończeniu szkolenia regularnie nie latam? Co ile czasu muszę wykonać jakieś loty kontrolne i w jakim wymiarze? Czy teoria ATPL również po jakimś czasie bez latania się unieważnia?
  4. Czy jeżeli zrobię licencję PPL w aeroklubie to od razu po jej otrzymaniu będę mógł zabierać pasażerów? A jeśli nie to po jakim czasie? Czy w ogóle będę mógł zabierać pasażerów tak żeby dorzucili mi się do ceny samolotu żeby jak najbardziej minimalizować koszty budowy nalotu? Wiem, że teoretycznie mogę zabierać pasażerów, ale jak w praktyce patrzą na to w aeroklubach?
  5. Jaka jest realna szansa załapania się do holowania szybowców lub wyrzucania skoczków w celu budowania nalotu potrzebnego do uzyskania licencji CPL, ewentualnie do akcji lisy albo lotów widokowych? Ile trzeba mieć godzin żeby móc zrobić takie uprawnienia? Czy jest szansa się załapać czy zawsze jest zbyt dużo chętnych do robienia godzin?
  6. Czy istnieje możliwość robienia nalotu na samolocie wynajętym od jakiejś prywatnej osoby? Czy taki nalot będzie się zaliczał? Jak z jego rozliczaniem? Czy są w ogóle osoby chętne wynająć swój samolot osobie z niewielkim nalotem? Czy byłoby to opłacalne?


No i generalnie jak to wszystko ugryźć wiedząc, że prawdopodobnie przez najbliższe 9 lat i tak nie będę mógł pracować na pełny etat a jedynie dorywczo. Co zrobić żeby w tym czasie zminimalizować koszty szkolenia a po uzyskaniu uprawnień zacząć dorabiać jako pilot i budować sobie doświadczenie?