Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree2Likes
  • 2 Post By frik

Wątek: 0-Atpl czy ppl

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2020

    Domyślnie 0-Atpl czy ppl


    Polecamy

    Cześć koledzy jestem na poczatku swojej przygody z lotnictwem i zastanawiam się jaka jest różnica między kursem 0-atpl A zdobywaniem po kolei licencji i uprawnień z tego co sobie przeliczałem to finansowo ten sam koszt. Czy mógłby mi powiedzieć ktoś jaka jest różnica?

    Sent from my SAMSUNG-SM-G891A using Tapatalk

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Żeby odpowiedzieć Ci na to pytanie trzeba się odnieść do konkretnych ofert (kursów). Natomiast generalnie zasada jest taka, że w szkoleniu zintegrowanym (jak to ująłeś: "0-atpl..." - przy okazji to tylko hasło reklamowe, bowiem licencji ATPL po tym szkoleniu tak naprawdę wcale nie uzyskujesz) twoja praktyka lotnicza to min. 150h w powietrzu, a w szkoleniu modułowym ("zdobywanie po kolei licencji...") jest to co najmniej 200h.

    Już choćby z powyższego widać, że szkolenie zintegrowane powinno być raczej tańsze....

    Kolejna sprawa to możliwość korzystania z uprawnień - w szkoleniu zintegrowanym do zdania egzaminów państwowych na licencję zawodową jesteś tak naprawdę uczniem-pilotem i twoja aktywność ograniczać się może jedynie do lotów szkolnych. Odpada więc np. niedzielna lotnicza wycieczka z mamą, tatą, kolegą czy koleżanką która może mieć miejsce w szkoleniu modułowym po uzyskaniu licencji PPL. Inaczej mówiąc mówiąc musisz być gotowy że przez 1-1.5 roku nie polatasz sobie bez nadzoru instruktora.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2020

    Domyślnie

    Dzieki za szybka odp. Ok to w takim razie pytanie moje czy wynajem od osób prywatnych samolotu po uzyskaniu oczywiście ppl wlicza się później w nalot pic do cpl? 0-atpl to jest koszt przynajmniej tak w tych szkołach których się kontaktowalem 180-200 tyś

    Sent from my SAMSUNG-SM-G891A using Tapatalk

  4. #4
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Różnica jest taka, że podpisując umowę 0-ATPL można to traktować jako szkolenie zawodowe i jest zwolnione z VAT, robiąc licencje po kolei, dopiero CPL i potem ME/IR mogą być zwolnione z VAT. Ale umowa 0-ATPL wiąże Cię z jednym ośrodkiem i dużo zależy od warunków płatności w umowie (może być wymagane więcej z góry, niż by wyszło płacąc na bieżąco za szkolenie i budowę nalotu). Plus to co już wymienił Krótka Prosta.

    Jeśli jesteś na początku i Twoim celem jest zdobycie ATPL i praca w liniach to ja bym przemyślał drogę i timing tej kariery, a przede wszystkim przeliczył dobrze finansowanie . Branżę czeka zdecydowanie trudniejszy okres, linie bankrutują, pozostałe wstrzymują zatrudnienie. Możesz mieć duży problem ze znalezieniem pracy za dwa lata mając frozen ATPL i 200-250h TT. A samo utrzymanie uprawnień (ME/IR trzeba odnawiać co roku, co drugi rok może być w symulatorze) i nalot na podtrzymanie nawyków to będzie z 20-30 tysięcy PLN rocznie. Zamiast szkolenia 0-ATPL bym wybrał PPL i spokojne budowanie nalotu, latanie dla przyjemności i stopniowe robienie kolejnych uprawnień, bez napinki na fATPL i pracę w liniach. Ale na to trzeba mieć sporo kasy - nie 200k odłożone teraz, tylko raczej 30k lub więcej, rok w rok, które można przeznaczać na hobby
    Ostatnio edytowane przez frik ; 10-03-2020 o 08:13
    Krótka Prosta and Doctor Who like this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Różnica jest taka, że podpisując umowę 0-ATPL można to traktować jako szkolenie zawodowe i jest zwolnione z VAT ....
    Taka ciekawostka fiskalna - w necie można znaleźć szkołę lotniczą, która prowadzi szkolenia zintegrowane 0-ATPL, ale w formie "modułów" i chwali się że moduł PPL u nich też jest zwolnione z VAT....

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2020

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Taka ciekawostka fiskalna - w necie można znaleźć szkołę lotniczą, która prowadzi szkolenia zintegrowane 0-ATPL, ale w formie "modułów" i chwali się że moduł PPL u nich też jest zwolnione z VAT....
    Dasz link albo nazwe

    Sent from my SAMSUNG-SM-G891A using Tapatalk

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Wszystkie ośrodki tak robią, dla przykładu na szybko:
    goldwings, Ventumair, smart aero, bartolini, ZUa i royalstar w Mielcu.

    podejscie jest takie, ze jeśli podpisujesz od razu umowę na pełne szkolenie od 0 do ATPL frozen to ppl i nalot jest traktowany jako niezbędna cześć szkolenia do uprawnień zawodowych i jako taka jest zwolniona z VAT. Ja bym się w szkolenie zintegrowane nie pchał bo wychodzisz z niego nalotem ~160h a nie widziałem jeszcze naboru w liniach w pl czy innych typu ryanair gdzie by nie wymagali min tych 200h.

    najwiekszamwadam podpisania pełnej umowy w jednym miejscu jest to, ze z reguły sporo kasy trzeba położyć z góry co w dużym stopniu utrudnia potem zmianę ośrodka a przecież idąc nie wiesz jak będzie - szkolenie może się ciągnąć latami, instruktor morze nie podejść itp.

    prawda jest taka, ze przy takiej umówię jedyna realna oszczędność to VAT na ppl czyli jakieś 6k ppl... wynajmując samolot od osoby prywatnej tez co do zasady VAT nie zapłacisz, będzie to często fajniejszy samolot, koszt będzie niższy i polatasz gdzie i kiedy chcesz a nie w koło komina bo masz 2h slot a potem kolejny uczeń czeka na samolot.

  8. #8
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Taka ciekawostka fiskalna - w necie można znaleźć szkołę lotniczą, która prowadzi szkolenia zintegrowane 0-ATPL, ale w formie "modułów" i chwali się że moduł PPL u nich też jest zwolnione z VAT....
    W sensie, że umowę można podpisać na sam "moduł" PPL? I jak uczeń nie będzie robił kolejnych "modułów" u nich to musi dopłacić VAT za wszystko przed CPL/ME/IR? Czy jak się zabezpieczyli przed ryzykiem zakwestionowania przez US zwolnienia?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  9. #9
    PMM
    PMM jest nieaktywny

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    a jak to jest w zintegrowanym jak szkoła padnie, to zostaje się z rozgrzebanym szkoleniem bez żadnych licencji i co wtedy trzeba znaleźć inną szkołę szkolącą także zintegrowanie i przenieść się, czy też jakoś uznać ten nalot i dokańczać szkolenie modułowo ?
    Ktoś się akademicko z Was zastanawiał jaki dalszy tryb postępowania może być ?
    No bo jak robimy modułowo i szkoła padnie to oprócz straconej kasy możemy coś uratować z nalotu i dokończyć np takiego IR gdzieś indziej.

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    jak uczeń nie będzie robił kolejnych "modułów" u nich to musi dopłacić VAT za wszystko przed CPL/ME/IR? Czy jak się zabezpieczyli przed ryzykiem zakwestionowania przez US zwolnienia?
    Z regóły masz taki zapis włąśnie, że w przypadku nieukończenia szkolenia CPL musisz dopłacić VAT.


    Cytat Zamieszczone przez PMM Zobacz posta
    No bo jak robimy modułowo i szkoła padnie to oprócz straconej kasy możemy coś uratować z nalotu i dokończyć np takiego IR gdzieś indziej
    Nalotu nikt ci nie zabierze, pewnie będzie wymagane jakieś szkolenie pomostowe / skonstruowanie indywidualnego toku szkolenia na bazie już posiadanego doświadczenia.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •