Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    mieszkaniu

    Domyślnie 100 KSA i ECQB2020


    Polecamy

    W lutym 2018 roku EASA opublikowała Decyzję Dyrektora Wykonawczego (ED) 2018/001/R. Zawierała ona zaaktualizowane Cele Szkoleniowe (dalej: ”LO”) do sylabusa wiedzy teoretycznej oraz egzaminów teoretycznych, jak również wprowadziła do nich koncepcję Zarządzania Ryzykiem Zagrożeń i Błędów (TEM) i jej zastosowanie. Zmienione LO dostosowane są do aktualnych potrzeb lotnictwa komercyjnego i mają zapewnić pilotom zawodowym wyposażenie w wiedzę teoretyczną oraz zrozumienie potrzeb i wyzwań jakie stoją przed nimi w nowoczesnym środowisku ich przyszłej pracy. Szczególną uwagę zwrócono uwagę na rozszerzenie kluczowych kompetencji pilotów oraz umiejętność podejmowania świadomych decyzji.

    Wyżej wymieniona Decyzja wprowadziła również nowe LO w Obszarze 100 KSA (ang. Knowledge, Skills, Attitude – Wiedza, Umiejętności, Postawa) które mają na celu rozszerzenie kluczowych kompetencji szkolonych pilotów już w czasie szkolenia teoretycznego do licencji profesjonalnych. Decyzja ta nakłada również na ATO obowiązek oceny z Obszaru 100 KSA szkolonych kandydatów. Umiejętności te koncentrują się na zastosowaniu posiadanej wiedzy, rozumieniu jej na poziomie wielu przedmiotów jednocześnie i możliwości zademonstrowania zarówno wiedzy i umiejętności zarówno technicznych jak i pozatechnicznych. Nowe LO w zakresie obszaru 100 KSA nie podlegają egzaminowaniu przez Władzę Lotniczą lecz podlegają ocenie na poziomie ATO, po to aby zapewnić kursantom możliwość uzyskania właściwego poziomu kompetencji jeszcze przed zakończeniem sesji egzaminacyjnej w ULC.

    W listopadzie 2018 roku EASA opublikowała Decyzję Dyrektora Wykonawczego (ED) 2018/011/R, która uporządkowała szereg zagadnień związanych z AMC i GM zarówno do PART-FCL jak i PART-ARA Regulacji (UE) 1178/2011 w tym:

    • Szczegółowy sylabus i LO do licencji ATPL, CPL, MPL oraz uprawnienia IR dla samolotów (A) i śmigłowców (H),
    • Zmieniono procedury egzaminacyjne związane z w/w sylabusami.

    W sierpniu 2019 roku EASA opublikowała Decyzję Dyrektora Wykonawczego (ED) 2019/017/R. Zawierała ona nowy przedmiot „090 Łączność” który zastępuje dotychczasowe przedmioty „ 091 Łączność VFR” i „092 Łączność IFR”) zgodnie ze zmianą (UE) 2018/1974 z 14 grudnia 2018 roku zmieniającą Rozporządzenie (UE) 1178/11. Zmieniła ona również stosowne AMC do ARA.FCL.300(b) zmieniając procedury egzaminacyjne w zakresie wprowadzenia nowego przedmiotu „090 Łączność”. Dokonano w niej też szeregu zmian edytorskich do AMC z dodatku 6 i w celach szkoleniowych (LO) (np. AMC1 FCL310, FCL.515(b), FCL615(b) „Egzaminy z wiedzy teoretycznej” do wyżej wspomnianych Decyzji (ED) 2018/001/R i 2018/011/R.

    Wszystkie wymienione wyżej Decyzje Dyrektora Wykonawczego (ED) mają datę stosowania „najpóźniej do dnia 31 stycznia 2022 r”.

    Kandydaci do egzaminów powinni również odnotować, że zdawanie egzaminów w starym formacie powinno zakończyć się do dnia 31 stycznia 2022 roku, co wynika z zaleceń EASA:

    „ECQB opiera się na szczegółowym sylabusie wiedzy teoretycznej i przedmiotach nauczania opublikowanych w AMC / GM do Part-FCL. Główne zmiany w nich zostały opublikowane w 2018 i 2019 r., przy czym ostateczny termin dostosowania się do tych zmian upływa z końcem stycznia 2022 r. Kursy szkoleniowe i egzaminy do tej daty mogą zatem być zgodne ze „starym” programem nauczania i celami szkoleniowymi opublikowanymi w 2014 r. i 2016 r. lub z „nowym” programem nauczania i celami szkoleniowymi opublikowanymi w 2018 i 2019 r. Od lutego 2022 r. wszystkie egzaminy powinny być prowadzone w oparciu o najnowszą wersję ECQB, która jest zgodna z „nowym” sylabusem.

    W grudniu 2019 roku ULC przypomniał wszystkim ATO których dotyczą zmiany w przepisach o konieczności dostosowania programów szkoleń i konsekwencjach jakie niesie dla szkolonych opóźnienie tych zmian.

    Ramy Czasowe - obecnie ATO szkolą zarówno według:

    • nowego formatu (LO zawarte w Decyzjach (ED): 2018/001/R, 2018/011/R i 2019/017/R wraz ocenami z obszaru 100 KSA);
    • starego formatu, bez uwzględnienia wyżej wymienionych LO oraz ocen z obszaru 100 KSA, co jest możliwe gdyż najpóźniejszy termin na dostosowanie się ATO do nowego formatu to dzień 31 stycznia 2022 roku.

    Kandydaci którzy wybrali lub wybiorą ATO szkolące według starego formatu muszą się liczyć z ryzykiem skróconego terminu na zdawanie egzaminów (mniej niż 18 miesięcy na zdawanie) o którym mowa jest wyżej.

    Aby zapewnić przejście ze starego formatu na nowy ULC przyjmuje/planuje przyjmować egzaminy w oparciu o dwie bazy:

    • ECQB 7.0 – dla kandydatów którzy przeszli szkolenie według starego formatu;
    • ECQB 2020 – dla kandydatów, którzy przeszli szkolenie według nowego formatu.

    Baza ECQB 2020 miała być dostępna od sesji w sierpniu 2020 EASA (pierwsza sesja na w terminie 18 miesięcy przed datą 31 stycznia 2022 r) i taki termin jej dostępności został również zgłoszony do EASA. Ze względu na pandemię termin ten zmuszeni byliśmy przenieść termin dostępności bazy ECQB 2020 na sesję w listopadzie 2020 roku.

    Kandydaci, którzy nie zdadzą egzaminów w starym formacie o czasie, będę musieli przejść przed ponownym przystąpieniem do egzaminów specjalne szkolenia pomostowe. Podobnie rekomendujemy przejście szkolenia pomostowego ze starego formatu na nowy dla kandydatów, którzy nie zdali egzaminu z wiedzy teoretycznej i muszą go powtórzyć, gdyż tylko w ten sposób możliwe będzie utrzymanie możliwości zdawania egzaminów w terminie 18 miesięcy.

    Nie bez znaczenia również jest, że nowy format (w tym ocena 100 KSA) powstały w odpowiedzi na zapotrzebowanie przyszłych pracodawców (głównie linie lotnicze), którzy w efekcie mogą preferować kandydatów, którzy wyszkoleni byli w oparciu o ten format i posiadają uwidocznioną na zaświadczeniu tę ocenę.

    Odnośniki do w/w Decyzji (ED):

    ED 2018/001/R (LINK)
    ED 2018/011/R (LINK)
    ED 2019/017/R (LINK)

    Arkusz z zestawieniem zmian w formatach (sylabusy i cele szkoleniowe) (LINK)

    Przykładowe pytania I załączniki do nowego formatu (LINK)

    Więcej informacji o 100 KSA i nowych celach szkoleniowych oraz nowej ECQB na stronie EASA (LINK)


    Komentarz Redakcji:
    Aktualnie (wrzesień 2020) ośrodki szkoleniowe UnitedSky i Bartolini mogą prowadzić kursy ATPL według nowych zasad, co zostało zatwierdzone przez ULC. Dochodzą do nas słuchy, że niektóre linie, zaczynają wymagać od adeptów, szkolenia i egzaminów według nowych zasad.
    Źródło: https://dlapilota.pl/wiadomosci/pols...g-nowych-zasad

    Pewnie przed 2023 nie będzie się czym martwić, ale zostawiam dla potomnych do dyskusji, bo temat w końcu wybuchnie.

    Czyli do UPRT i PBN dojdzie kolejny kwit z 100 KSA od ATO, dla tych którzy zdawali ECQB 6.0 - 7.0?

    Bo nie widzę możliwości, że cały ATPL osób zdających w latach 2018-2021, którym pociąg odjechał, pójdzie do kosza i nikt ich nie zatrudni nawet jak "doszkolą" się w ramach 100 KSA W ATO.

    Ktoś z was jest już na takim kursie do ATPL?

  2. #2
    Awatar Patryk13

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    A co na przykład z osobami, które ukończyły teorię ATPLa według starych zasad ale jeszcze nie zaczęły zdawania egzaminów w ULC? Jeżeli pojadę w listopadzie na pierwszą sesję to zamiast 18 miesięcy robi mi się 14 miesięcy na zdanie ATPLa więc trochę słabo. Pytanie czy takie osoby jak ja mogą wziąc udział w tym szkoleniu pomostowym i dzięki temu będę mógł zdawać egzaminy na nowych zasadach?

  3. #3

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Patryk13 Zobacz posta
    A co na przykład z osobami, które ukończyły teorię ATPLa według starych zasad ale jeszcze nie zaczęły zdawania egzaminów w ULC? Jeżeli pojadę w listopadzie na pierwszą sesję to zamiast 18 miesięcy robi mi się 14 miesięcy na zdanie ATPLa więc trochę słabo. Pytanie czy takie osoby jak ja mogą wziąc udział w tym szkoleniu pomostowym i dzięki temu będę mógł zdawać egzaminy na nowych zasadach?
    Ja jestem w takiej sytuacji. Tak rozumiem ten komunikat, że po 14 miesiącach, jeżeli się nie wyrobię, czeka mnie szkolenie pomostowe. Właśnie próbuję to potwierdzić w ULC.
    Tutaj więcej o 100 KSA na stronie ULC:
    https://ulc.gov.pl/pl/personel-lotni...le-szkoleniowe

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    mieszkaniu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Ja jestem w takiej sytuacji. Tak rozumiem ten komunikat, że po 14 miesiącach, jeżeli się nie wyrobię, czeka mnie szkolenie pomostowe. Właśnie próbuję to potwierdzić w ULC.
    Tutaj więcej o 100 KSA na stronie ULC:
    https://ulc.gov.pl/pl/personel-lotni...le-szkoleniowe
    Wyżej wymieniona Decyzja wprowadziła również nowe LO w Obszarze 100 KSA (ang. Knowledge, Skills, Attitude – Wiedza, Umiejętności, Postawa) które mają na celu rozszerzenie kluczowych kompetencji szkolonych pilotów już w czasie szkolenia teoretycznego do licencji profesjonalnych. Decyzja ta nakłada również na ATO obowiązek oceny z Obszaru 100 KSA szkolonych kandydatów. Umiejętności te koncentrują się na zastosowaniu posiadanej wiedzy, rozumieniu jej na poziomie wielu przedmiotów jednocześnie i możliwości zademonstrowania zarówno wiedzy i umiejętności zarówno technicznych jak i pozatechnicznych. Nowe LO w zakresie obszaru 100 KSA nie podlegają egzaminowaniu przez Władzę Lotniczą lecz podlegają ocenie na poziomie ATO, po to aby zapewnić kursantom możliwość uzyskania właściwego poziomu kompetencji jeszcze przed zakończeniem sesji egzaminacyjnej w ULC.
    Czyli w ramach jednego rozbudowanego zadania trzeba się skupić na rozwiązaniu multidyscyplinarnych problemów, by uzyskać w końcu prawidłową odpowiedź?

    Pewnie dla starych baz to kolejny kwit jak wcześniej pisałem i pewnie będzie dobrze robić KSA w szkołach przy liniach, jak teraz MCC

  5. #5
    Awatar Patryk13

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Ja jestem w takiej sytuacji. Tak rozumiem ten komunikat, że po 14 miesiącach, jeżeli się nie wyrobię, czeka mnie szkolenie pomostowe. Właśnie próbuję to potwierdzić w ULC.
    Tutaj więcej o 100 KSA na stronie ULC:
    https://ulc.gov.pl/pl/personel-lotni...le-szkoleniowe
    Daj proszę znać jak się czegoś dowiesz więcej w ULCu

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2020

    Domyślnie

    i co teraz zrobić, zacząć kurs w listopadzie i mieć około roku na zdanie egzaminów, czy lepiej poczekać?

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Albo zacząć kurs według nowych zasad.

  8. #8

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Czy dobrze to rozumie : ksa 100 (easa 2020) to nowe wytyczne do nauczania w Ato i zmiana sposobu egzaminowania obligatoryjna od 02.2022, a ecqb7 to w wciąż modyfikowana i wciąż aktualnie używana przez ULC baza pytań testowych?

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2018
    Mieszka w
    Wawa

    Domyślnie

    Ja ukończyłem teorie do Atpl w lipcu tego roku , chce zacząć od lutego zdawać w ULC , wie już ktoś na jakich to będzie zasadach ? Pozdrawiam

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    To zależy od Ciebie. Albo zdajesz na starych zasadach i masz 11 miesięcy na zdanie wszystkiego, albo zdajesz na nowych (po przejściu szkolenia pomostowego) i masz normalnie 18 miesięcy. Tak to rozumiem.

  11. #11

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pilkarzyk Zobacz posta
    To zależy od Ciebie. Albo zdajesz na starych zasadach i masz 11 miesięcy na zdanie wszystkiego, albo zdajesz na nowych (po przejściu szkolenia pomostowego) i masz normalnie 18 miesięcy. Tak to rozumiem.
    Dzisiaj też taką odpowiedź dostałem z ULCu.

    Jeżeli rozpocznie się zdawanie egzaminów w "starym" trybie to trzeba je dokończyć w tym trybie. Nie ma możliwości doszkolenia się w trakcie i kończenia zdawania egzaminu w nowym trybie.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •