To są właśnie kontrolerzy tylko pełnią funkcję informatora FIS.
To są właśnie kontrolerzy tylko pełnią funkcję informatora FIS.
Ej, nie mieszaj. To nie są kontrolerzy, raczej w niektórych przypadkach BYLI kontrolerzy.
O ile mi wiadomo PAŻP nie prowadzi regularnych naborów na kursy FIS, ale nie jest to 100% regułą bo przynajmniej na jednym kursie podstawowym były osoby mające pracować później na FIS.
@ Piotr: naprawdę nie potrafię Ci bardziej pomóc, mogę ew. zapytać jak wygląda szkolenie ale to jutro.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Odświeżam temat, bo zainteresowała mnie praca w FIS-ie.
Wydaje mi się, że jest mniej stresująca niż ATC i wymagania są mniejsze niż na ATC. Mam rację, czy się mylę?
Chciałbym się od Was dowiedzieć, w jaki sposób można zostać informatorem FIS (gdzie, kiedy/co ile są organizowane kursy itd.), czy po zdobyciu uprawnień łatwo jest znaleźć pracę (gdzie jej szukać? na stronie PAŻP? czy może dzieje się to automatycznie po kursie?) i jakie są przeciętne zarobki na tym stanowisku?
Pracę ATC i FIS różni przede wszystkim specyfika.
Informator FIS nie wydaje żadnych zezwoleń, nie zapewnia separacji, natomiast przede wszystkim informuje pilotów o warunkach na trasie, aktywnych strefach i koordynuje np. z wojskiem przejścia przez MATZty. Blisko współpracuje z wieżami w sprawie niskich lotów VFR.
Zasadnicza różnica wynika również z kladyfikacji przestrzeni, tj. pracy w klasie G, gdzie może znajdować się ruch widoczny np. na radarze pierwotnym, a o którym nie ma żadnej informacji, nie ma łączności i nie znane są żadne zamiary.
Ciężko jest porównać poziom stresu i wymagania między ATC i FIS. Teoretycznie FIS ponosi mniejszą odpowiedzialność, ale gdy np. trafi się ładna letnia sobota i w powietrze podrywa się kto tylko lubi i może, pracy i gadania może być sporo więcej, niż ma kontroler.Wydaje mi się, że jest mniej stresująca niż ATC i wymagania są mniejsze niż na ATC. Mam rację, czy się mylę?
Chciałbym się od Was dowiedzieć, w jaki sposób można zostać informatorem FIS (gdzie, kiedy/co ile są organizowane kursy itd.), czy po zdobyciu uprawnień łatwo jest znaleźć pracę (gdzie jej szukać? na stronie PAŻP? czy może dzieje się to automatycznie po kursie?) i jakie są przeciętne zarobki na tym stanowisku?
Jeszcze niedawno by zostać informatorem FIS trzeba było uzyskać świadectwo kwlifikacji informatora służby informacji powietrznej, ale bodajże z jednym z ostatnich rozporządzeń ministerstwa/ULC zostało ono zniesione. Jak podejrzewam, wymagane jest natomiast świadectwo operatora radiotelefonisty stacji lotniskowej(test w UKE) i jakieś zaświadczenie o znajomości języka angielskiego.
Z tego, co wiem, PAŻP nie prowadzi naboru do FIS, gdyż - jak pisano powyżej - braki kadrowe (o ile się pojawią) uzupełniane są przez np. byłych kontrolerów, którzy z powodów np. zdrowotnych nie mogą już pracować na ATC. Co zarobków to się nie wypowiem, bo nie wiem.
dzwonili juz do kogos?
do papieża, jako pierwszy się dostał.
Zakładki