Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Dublin / Pruszków

    Domyślnie ATC zawsze nakazuje "fly heading XXX", a dlaczego nie "fly track XXX" ?


    Polecamy

    Witam,

    Nurtuje mnie pytanie zawarte w tytule.
    Dlaczego kontrola ruchu nakazuje "fly heading" a nie "fly track" ? Czy oni maja jakies urzadzenie kalkulujace wiart dla danego rejsu ?
    Tak samo jest chyba z meldunkami od pilota: ident, pozycja, heading (nie track) i zamiary.
    Rozumiem ze to Heading True, ale dlaczego heading a nie track w korespondencjach ATC ?
    Czy ktos potrafi to wyjasnic, bo skonczyly mi sie pomysly jak to mozna zgooglowac ?

    Pozdrawiam,
    czakoo
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 06-04-2010 o 20:48

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Mówią 'heading' bo mają na myśli aktualny kurs. 'Track' odnosiłby się do aktualnej trasy (?)
    Heading 010 - kurs 010 stopni
    Track 010 - trasa 010 stopni ?

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Nie true heading tylko magnetic heading. Co do reszty pytania to duzo latwiej przez pilota jest utrzymac jest heading niz track. Zeby utrzymac staly track trzeba by na biezaco przeliczac poprawke na wiatr.

  4. #4

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Dublin / Pruszków

    Domyślnie

    Czyli ATC mowi o magnetic heading ? To znaczy pilot leci wzgledem kompasu, bez zadnych poprawek ? No ale czy kontroler ma wtedy korekte na wiatr ?
    Chcac utrzymac odpowiednia separacje musi chyba brac pod uwage drift'y, poza tym jak mozliwe jest kierowanie "na heading" kiedy "heading to destination point" zawsze zalezal bedzie od wiartu ipso facto kontroler nakazujacy "fly heading XXX" nie bedzie wiedzial gdzie znajdzie sie samolot za np 10,30,90min.... Pilot tak czy owak, pilnowac musi nie tylko heading, ale i track i mozliwie czesto robic poprawke na wiart.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 06-04-2010 o 20:49

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Pomieszanie z poplataniem.

    Jesli statek powietrzny jest wektorowany, to leci z kursem zadanym przez ATC. I tyle. Nie bierze poprawki na wiatr. Kontrolerzy radarowi zdaja sobie sprawe z aktualnego wiatru, moga tez zapytac zaloge o wiatr na danej wysokosci. Gdy kontroler chce, by statek powietrzny lecial do okreslonego punktu, to wydadza instrukcje lotu do punktu, a nie kursem. Za 30 czy 90 minut na pewno juz tym kursem leciec nie bedzie, i bedzie pod kontrola zupelnie innego sektora. Co do lotu wg track, to jak powiedzial thewho, w wiekszosci samolotow byloby to trudne zadanie, z punktu widzenia ATC zbedne.

    Co masz na mysli przez "heading to destination point".

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jezeli chodzi o separacje to przeciez w takim malym przedziale odleglosci wszystkich znosi tak samo wiec wg mnie problemu nie ma. Jezeli kontroler widzi, ze jednak track samolotu nie jest taki jak chcial to zawsze moze poprawic heading o te np 5, 10 stopni. Co do tego gdzie sie znajdzie samolot za 30, 90 minut jak to napisales to chyba nigdy nie jest tak, ze ktos leci na jednym headingu przez tyle czasu. Nawet jezeli by sie tak zdarzylo, ze ktos jest wektorowany przez cala trase to przeciez nie jest tak, ze jak sie poda jeden wektor to nie mozna go zmienic. ATC widzac, ze samolot znosi moze podac nastepny heading.

    EDIT:
    Behemot zreszta juz napisal wczesniej

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czakoo Zobacz posta
    witam,

    nurtuje mnie pytanie zawarte w tytule.
    dlaczego kontrola ruchu nakazuje "fly heading" a nie "fly track" ? ...
    Moja teoria - ludzie tak sie umówili.

  8. #8

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Dublin / Pruszków

    Domyślnie

    No tak - sorki za to pomieszanie z poplataniem,

    I dzieki za wyjasnienia - zdecydowanie bardziej logiczne mi sie to teraz wydaje,
    Rozumiem kiedy statek ma byc kierowany do punku to ATC komunikuje - fly direct XXX, a nie fly heading XXX...

    Pzdr.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 06-04-2010 o 20:50

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czakoo Zobacz posta
    Rozumiem kiedy statek ma byc kierowany do punku to ATC komunikuje - fly direct XXX, a nie fly heading XXX...
    Tak jest. I wtedy pilot na ten punkt wykorzystujac pokladowe urzadzenia nawigacyjne. W tym momencie leci juz trackiem.

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czakoo Zobacz posta
    kontroler nakazujacy "fly heading XXX" nie bedzie wiedzial gdzie znajdzie sie samolot za np 10,30,90min...
    To raczej 10, 30 albo 50NM a nie minut, a w zasadzie to dostaję pieniądze m.in. za to, że jednak będę wiedział gdzie się znajdzie
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Mozna dodac ze chodzi tu o prostote - jak kazesz leciec okreslonym heading to wiadomo (naogol) czego sie spodziewac od pilotow. Jak kazalbys leciec kursem to dopiero bylyby z tego nieprzewidziane rezultaty - jedni by uwazali ze wiatr jest inny i by kompensowali w innym sposob. Poza tym zalezaloby to od wyposazenia samolotu - ktos z najnowsza awionika wywiazalby sie z tego samego zadania duzo lepiej niz ktos kto ciagle polega na analogowych instrumentach. No i dochodzi do tego wazny element wspomniany wyzej - lot kursem ma tylko sens jak masz punkt przez ktory ten kurs ma przebiegac - instrumenty nawigacyjne tylko w ten sposob rozumieja kurs, dodatkowy wiec problem cos takiego ustawic, krecenie galkami, itp.. Prowadzenie nawigacji (utrzymywanie kursu jest faktycznie nawigacja) nie ma sensu na krotkich odcinkach jak wiesz ze za pare minut sytuacja znowu sie pewnie zmieni (wszystkie polecenia z ATC 'fly heading XXX' sa bardzo tymczasowe). No i sprawa wiatru - wiatr wieje lokalnie tak samo dla wszytkich, nie zmienia zaleznosci miedzy samolotami. W sumie powinno byc jasne dlaczego jest tak a nie inaczej - powodow jest z pol tuzina ...

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    N077GL - przeczytaj swoj post jeszcze raz i popraw kurs na kat drogi badz track.

  13. #13
    Awatar air_men

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    wwl

    Domyślnie

    To poprostu wynika z różnicy w korespondencji pomiędzy EASA/JAA, a FAA

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez air_men Zobacz posta
    To poprostu wynika z różnicy w korespondencji pomiędzy EASA/JAA, a FAA
    Co wynika


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •