Nigdzie w Polsce nie prowadzono jeszcze komercyjnych praktyk OJT. Nie wiem czy w ogóle ktoś to kalkulował. Jedyną osobą która może znac odpowiedź na Twoje pytanie jest prezes PAŻP.
M..M
Witam serdecznie,
Mam pytanie, czy ma ktoś z Was informacje na temat tego ile kosztuje szkolenie OJT na lotnisku kontrolowanym dla Praktykanta SATC?? Oczywistym jest fakt, że za praktyki kontrolerów ,,wypuszczonych" przez PAŻP płaci owa instytucja. Natomiast jak wygląda sytuacja, gdyby ktoś z zewnątrz posiadający licencję SATC chciał zrobić praktyki OJT na jednym z lotnisk?? Jakie kwoty wchodzą w grę?? Jak wygląda progam takiego szkolenia??
Z góry bardzo dziękuje za odpowiedz
Pozdrawiam Marcin
Nigdzie w Polsce nie prowadzono jeszcze komercyjnych praktyk OJT. Nie wiem czy w ogóle ktoś to kalkulował. Jedyną osobą która może znac odpowiedź na Twoje pytanie jest prezes PAŻP.
M..M
Watpie zeby pazp podjal temat, pytanie jeszcze na jakie uprawnienie. Ale zawsze mozesz zadzwonic zapytac.
Chodzi o ADI/TWR. Zastanawiam się czy lepiej sporządzić jakiś wniosek (pismo), czy po prostu skontaktować się telefonicznie? Z drugiej strony czy zapytanie kierować do Biura Szkolenia i Rozwoju Personelu czy bezpośrednio do Prezesa PAŻP?
Mam jeszcze jedno pytanie. Czy jest jeszcze jakieś lotnisko w FIR EPWW które umożliwia praktykę ADI/TWR poza wymienionymi poniżej?:
- EPWA
- EPKK
- EPGD
- EPKT
- EPP0
- EPZG ( ?? )
- EPRZ
- EPSC
Praktyki ADI/TWR można robić wyłącznie tam gdzie jest zbliżanie radarowe czyli EPWA, EPKK, EPKT, EPGD, EPPO. By praktykować na EPLL, EPBY EPSC, EPZG, EPWR, EPRZ trzeba mieć dodatkowo APP.
Oczywiście, że tak. Pomyliłem się z EPRZ, ale co do EPZG to jeśli CTR leży w obrębie TMA POZNAŃ więc chyba nie powinno byc przeciwskazań do zrobienia praktyki AID/TWR na owym lotnisku bez posiadania wpisanego uprawnienia APP.
Na EPZG oczywiście wymagane jest APP.
Spójrz na mapę TMA.
Faktycznie, mój błąd. Nie sprawdziłem wcześniej dolnej granicy pionowej TMA POZNAŃ w sektorze nad EPZG.
Po Dęblinie.
A co do kosztow - jesliby juz na to poszli, to w pazpie odbywa sie to na podstawie umowy o prace, lojalek nigdy nie bylo, wiec nie wiem czy moznaby o jskis mowic. Ale to wszystko teoria.
Raczej nazwałbym to zaciągnieciem wiedzy wśród zdecydowanie bardziej doświadczonych kolegów.
Akurat w tej kwestii brak u nas doswiadczen.
Ale zapytać zawsze warto A tak btw wiecie może jak wyglądatakie przykłądowe OJT na ADI/TWR?? Standardowo najpierw zapoznanie z INOP lotniska i następnie praca operacyjna?? Czy może zgodnie z zaleceniami EUROCONTROL czyli najpierw pre OJT, następnie symulator w danym organie o ile takowy posiada, i dopiero później prace operacyjną??
Żaden organ nie posiada "swojego" symulatora. Pre-OJT jak najbardziej.
Dedykowanych symulatorow nie ma, jest tylko w Wawie w osrodku szkolenia, w jakims stopniu odwzorowujacy EPWA. Ale szkolenie na nim jest elementem szkolenia symulatorowego na student licence. Bedac juz jej posiadaczem trafiasz na wybrana wieze, gdzie poczatkowe zapoznani z tematem polega na pracy na stanowisku asystenta (poczatkowo pod nadzorem doswiadczonych asystentow, badz kontrolerow, pozniej samodzielnie), ktore trwa minimum miesiac, zazwyczaj sporo dluzej. Pozniej stopniowo zaczyna sie wlasciwe OJT na stanowisku operacyjnym pod nadzorem instruktora. Wiekszosc organow ma okreslone przez swoje grono OJTI programy szkolenia, specyfikujace kolejne jego etapy, wraz z wymogami wobec praktykanta na danym poziomie, zwykle kazdy etap konczy sie egzaminem oceniajacym postepy. Ostatni egzamin to juz egzamin na licencje - w Warszawie aktualnie jest to czwarty egzamin.
Dzięki wielkie za odpowiedz. Tak myślałem, że nie ma ,,wewnętrznych" symulatorów bardziej chodziło mi o odwzorowanie lotniska na jakiejś makiecie i trening za pomocą samego holder bay-a i pasków. Taki pseudo symulator.
Takie cos mozna robic "na slepo", bez makiety.
Zakładki