Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
Like Tree4Likes

Wątek: Granica zezwolenia - lecieć, nie lecieć....

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie Granica zezwolenia - lecieć, nie lecieć....


    Polecamy

    Na pewnej grupie padło takie zadanie:

    Leci pilot dużym samolotem w locie IFR z EPWA do EPKK trasą EVINA2K M985 POBOK. Po minięciu EVINA dostaje instrukcję: wykonuj na POBOK gdy gotowy zniżaj do 6000ft nad POBOK, spodziewaj się wektorów do podejścia ILS pas 25. Pilot jest nad POBOKiem na 6000ft ale kontroler jest bardzo zajęty inną korespondencją.

    Jak powinien pilot wykonywać dalszy lot?


    Pomimo, że dyskusję tam prowadzą doświadczeni lotnicy zdania uczonych są podzielone - lecieć dalej na zadanej wysokości, realizować opublikowaną procedurę podejścia, stanąć w holdingu i czekać.... Czy może ktoś z ATC wypowie sie jak faktycznie powinien zachować się lotnik, może jakieś przepisy, regulacje?

  2. #2
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cokolwiek, bo wlecial w G ;p

    A serio - pokutuje mysl, ze pobok staje sie w tej sytuacji granica zezwolenia, co jest nieuzasadnione. Kontynuowac lot i uzyc paszczy, a jak to nie odniesie sukcesu to lost comm.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ojej, chyba przerabialiśmy tą sytuację już tryliardy razy ;]

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Tez mi sie tak wydaje - ta trasę zrobiłem pewnie z 1000 razy i zawsze zgoda ATC brzmiała "Cleared to Krakow via...", nigdy "Cleared to POBOK" Ja w takim razie lecialbym dalej do KRW (albo przynajmniej w ogólnym kierunku EPKK), bo:

    - jest to zgodne z planem lotu i procedurą "Lost comms"

    - jest to zgodne ze zdrowym rozsądkiem. Juz widzę to wielkie "WTF?!" w glowie kontrolera, jak mu nagle samolot na radarze wywinie bliżej nieokreślony kwargiel, zupełnie niz gruchy, ni z pietruchy...

    - będę sie w stanie dogadać z ATC za 30 sekund, góra minutę - wiec znów tak strasznie daleko za ten POBOK nie wylece (podejrzewam, ze w granicach rozdzielczości wskaźnika radarowego)

    CO INNEGO, gdybym leciał VFRem i nie mógł sie połączyć przed granica przestrzeni kontrolowanej...

  5. #5
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Ojej, chyba przerabialiśmy tą sytuację już tryliardy razy ;]
    Bo to ulubiona dyskusja akademicka "doswiadczonych" pilotow, dla ktorych odpowiedz "uzyc paszczy" nie jest wystarczajaco naukowa.
    PeK and Migdal like this.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    - będę sie w stanie dogadać z ATC za 30 sekund, góra minutę - wiec znów tak strasznie daleko za ten POBOK nie wylece (podejrzewam, ze w granicach rozdzielczości wskaźnika radarowego)
    Masz bardzo złe zdanie o sprzęcie Nawet przy skali ustawionej na cały FIR Warszawa z marginesami, minuta lotu ATRem to dużo więcej niż jeden piksel A co do meritum, to zezwolenie kontroli było do Krakowa i faktycznie jeśli nie otrzymano instrukcji oczekiwania nad punktem, to należy lecieć nad pomoc obsługującą dane lotnisko i w razie, jeśli nie ma łączności, to wykonać procedurę RCF. Przy czym nie należy rozpoczynać od razu podejścia, to akurat błąd.

  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    No dobra, moze z ta rozdzielczościa trochę przesadzilem

  8. #8
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samotnik Zobacz posta
    Masz bardzo złe zdanie o sprzęcie Nawet przy skali ustawionej na cały FIR Warszawa z marginesami, minuta lotu ATRem to dużo więcej niż jeden piksel
    Ale w niekorzystnym układzie pół minuty lotu ATRa to może być zakres niedokładności radaru.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter Zobacz posta
    Ale w niekorzystnym układzie pół minuty lotu ATRa to może być zakres niedokładności radaru.
    Aż tyle? Jak do tego doszedłeś?

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ja zwykle gram na zakresie 64NM
    Migdal and qwaseq like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    "gram".. bój się boga! :]

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Żartowałem przecież Tak się technicznie zrobiło...
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Wiem, że to żart, w dodatku dobry bo z dreszczykiem

  14. #14
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samotnik Zobacz posta
    Aż tyle? Jak do tego doszedłeś?
    Zgadywałem! Ale zakładając rozróżnialność kątową 0,5 stopnia, przy zasięgu 200 NM daje to ponad 1,5 NM niedokładności. Oczywiście to znaczące uproszczenie - zwykle sygnał będzie dokładniejszy.

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    zawsze zgoda ATC brzmiała "Cleared to Krakow via...", nigdy "Cleared to POBOK"
    To w takim razie, zeby dolozyc niepewnosci do tematu to jak lecisz do FRA to tez masz zgode od ATC "cleared to frankfurt" a na STAR jest napisane "GED - clearance limit"

  16. #16
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Tyle ze to kompletnie inna sytuacja, ktora pojawia sie dopiero jak otrzymasz STAR. I zadna to sensacja, a w sumie normalna sprawa, i rozwiazuje problem co robic. Raczej nie dodaje niepewnosci.

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Raczej nie dodaje niepewnosci.
    Oj zdziwilbys sie ile juz teorii slyszalem na ten temat

  18. #18
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Teorii i opowiesci to sa tysiace, ale akurat ta sytuacja rozwiazuje problem, a nie utrudnia.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    OK czyli wczesniej napisales, ze dotyczy to tylko sytuacji jak dostaniesz STAR'a od ATC - wtedy wchodzi "w zycie" zapis o "clearance limit" z kartki. Tylko po co skoro jest to pierwszy pkt STAR'a?
    Przy okazji piszac z pamieci zapomnialem, ze nie jest juz GED tylko KERAX

  20. #20
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    To w takim razie, zeby dolozyc niepewnosci do tematu to jak lecisz do FRA to tez masz zgode od ATC "cleared to frankfurt" a na STAR jest napisane "GED - clearance limit"

    Oprocz przepisow i procedur istnieje jeszcze cos takiego, jak zdrowy rozsadek (o czym, zdaje sie, zapomina spora czesc rozmowcow, zwlaszcza na forum ava.szybowce). Jesli we FRA ZAWSZE po GED daja MTR/GEDSI, w zaleznosci od kierunku pasa w uzyciu (czy tam KERAX, czy jak to sie teraz nazywa), na czestotliwosci nie slychac, zeby dawali holdingi nad GED, a Ty przez chwile nie mozesz sie wcisnac w korespondencje, to chyba lepiej zrobic cos, czego spodziewasz sie Ty i ATC, niz "filozowac" i odwalac niewiadomo co. A jak utrata lacznosci bedzie dlugotrwala, to bedziemy stosowac procedure Lost Comm, ktora zdaje sie jest opublikowana dla FRA (a jak nie, to ogólną)

    A od pomyslow typu "holding na punkcie XXXXX", jeszcze najlepiej nieopublikowany na zadnej karcie, to mi sie jeza wlosy na glowie JAKI holding? A skad wiesz kto leci za toba, albo z boku i na jakiej wysokosci? A co z "Obstacle Clearance"? Publikowane holdingi maja "protected area" itp - skad wiesz, czy odwijajac w bok od drogi/STARa nie wjedziesz w jakas gore? Nie wszedzie na swiecie jest tak rowno jak w Polsce...

    Pzdr.

    P.S. Przypomnialo mi sie stare przyslowie - jak zapytasz o cos 6 pilotow, to dostaniesz 7 roznych odpowiedzi...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 27-05-2011 o 00:03

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •