KONKURS »   Konkurs galerii lotnictwo.net.pl   

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 44
Like Tree9Likes

Wątek: Deficyt kontrolerów ruchu lotniczego

  1. #21
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pilotnik Zobacz posta
    Zastanawiam się co sprawia, że sim obszarowy kończy zdecydowana większość, a potem jest zderzenie z rzeczywistością i zakończenie praktyk z negatywnym wynikiem?
    W całej Europie zderzenie z rzeczywistością dla ok. 30-40 % kończy się rozczarowaniem i zmianą planów życiowych. Nie słyszałem jeszcze, by gdziekolwiek po symulatorze 100% uzyskało licencje.
    I nie objawiajcie tu prawd, że to sami kontrolerzy opóźniali napływ młodych. Winić należy tylko i wyłącznie wieloletnie zaniedbania wyższego managementu, braku przewidywania a nade wszystko braku umiejętności liczenia.
    Od kiedy przyszedłem tu do pracy to cały czas słyszę o braku kontrolerów. Minęło, cho, cho, cho, sporo lat i nadal słyszę to samo. Ci ludzie, którzy przed laty najgłośniej krzyczeli - pozostawali kierownikami, dyrektorami i co? I NIC!!!
    Roger, roger, but say again.

  2. #22

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    W uzupełnieniu do statystyk ATCO wg sprawozdania PAŻP za rok 2012 (dostępne w dzienniku urzędowym ULC) liczba osób pracujących jako KRL na dzień 31.12.2012 wynosiła 475, podczas gdy na koniec roku 2011 - 452.

  3. #23

    Dołączył
    Dec 2014

    Domyślnie

    "... obecnie trwa szkolenie 52 kandydatów z poprzednich naborów. Kolejny nabór odbył się już w tym roku. W 2015 r. PAŻP liczy, że licencje kontrolerów ruchu lotniczego otrzyma 35 osób. W latach 2016-2018 uprawnienia ma zdobyć ok. 140 osób. Do 2019 r. Agencja chce uzupełnić kadrę o 179 nowych kontrolerów".
    Źródło:
    Raport: Polska kontrola opóźnia Europę - Pasazer.com

  4. #24

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego jest procesem bardzo wymagającym, co potwierdza fakt, że z grupy ludzi zakwalifikowanych i dopuszczonych do szkolenia zaledwie niewielka część kończy wszystkie etapy szkolenia i rozpoczyna pracę na stanowisku KRL.

    To stwierdzenie(druga część) z tego raportu nie jest lekką przesadą? Czy faktycznie mniej niż połowa z rozpoczynających kurs zdobywa licencję?

  5. #25

    Dołączył
    Dec 2014

    Domyślnie

    Nowo wydane licencje ATCL:
    2013 - 16 szt.
    2014 - 14 szt.
    Źródło:
    http://www.ulc.gov.pl/_download/pers...ncje_2013r.pdf
    http://ulc.gov.pl/_download/personel...encje_2014.pdf

  6. #26

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez micro Zobacz posta
    Zauważ, że są tam jeszcze licencje praktykantów
    2013 - 39 szt.
    2014 - 45 szt.


    Co się dzieje z ludźmi, którzy dostają się na kurs, a nie dostają licencji? Mogą kurs powtórzyć, zacząć od początku, zapisać na inne terminy egzaminów? Czy zawód kontrolera przepadł im na zawsze?

    Dalej, dlaczego ludzie nie dostają licencji? Kurs faktycznie jest taki trudny, że nie dają rady, czy jak ktoś się regularnie uczy i rozumie czego się uczy to powinien dać radę? Wtedy mogę sobie sam odpowiedzieć na to pytanie - nie dostają licencji z lenistwa.

  7. #27

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Wygląda na to, że ten odsiew to już po kursie (teorii i symulatorze) na OJT (praktyka na żywym ruchu) się odbywa ale co się tam dzieje to sam jestem ciekawy.

  8. #28

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    To po prostu jest zawód, do którego trzeba mieć predyspozycje, których za bardzo nie da się zweryfikować przed rozpoczęciem symulatora/OJT. Plus pewnie kilka innych (acz zapewne mniej istotnych) czynników. Fajnie byłoby zobaczyć jaki wśród tych licencji z danego roku jest odsetek radarowych.

  9. #29

    Dołączył
    Feb 2013

    Domyślnie

    http://www.polityka.pl/tygodnikpolit...ie-wydaje.read

    Pasjonująca lektura o skutkach niedoborów etatów i zapoznieniach w inwestycjach w sprzęt. No i niefrasobliwosci (?) pilotów - start saabem pod siadajacego benka to niezły thriller

  10. #30

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

  11. #31

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez QbaqBA Zobacz posta
    Fajnie byłoby zobaczyć jaki wśród tych licencji z danego roku jest odsetek radarowych.
    Nasz kurs miał 25 osób na początku. Teorię przeszli wszyscy, symulator też, schody się zaczęły dopiero na OJT. Z tego co kojarzę to na ACC zostało 5 licencji, APP Kraków 3 i APP Poznań 2. Reszta to 4 licencje z TWR Gdańsk i to by byli wszyscy którzy ukończyli cały proces szkolenia z wynikiem pozytywnym Reszta z różnych przyczyn (nie tylko brak umiejętności) nie dokończyła, aczkolwiek tak jak wspomniałem przesiew był dopiero na OJT

  12. #32

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Rozwiniesz wątek "różnych przyczyn"? I co z nimi dalej się dzieje, mają możliwość powrotu na OJT? Czy to już jest dla nich skończony rozdział?

  13. #33

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aetius Zobacz posta
    Nasz kurs miał 25 osób na początku. Teorię przeszli wszyscy, symulator też, schody się zaczęły dopiero na OJT. Z tego co kojarzę to na ACC zostało 5 licencji, APP Kraków 3 i APP Poznań 2. Reszta to 4 licencje z TWR Gdańsk i to by byli wszyscy którzy ukończyli cały proces szkolenia z wynikiem pozytywnym Reszta z różnych przyczyn (nie tylko brak umiejętności) nie dokończyła, aczkolwiek tak jak wspomniałem przesiew był dopiero na OJT
    No właśnie u Ciebie licencje odebrało 14 osób z 25. Dla mnie niewielka część to jest dobrze ponizej połowy
    Wiadomo, że w trakcie OJT ktoś nie zda egzaminu, ktoś wygra w totka, a ktoś wyjedzie do Mongolii do rodziny ale mimo wszystko ponad połowa z tych 25 to powinna ogarnąć licencję.

  14. #34

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Zalezy od kursu. Czasem prawie wszyscy, czasem 1/3.

  15. #35

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Zalezy od kursu. Czasem prawie wszyscy, czasem 1/3.
    Dokładnie tak. Nie ma na to reguły. Na naszym kursie wszyscy skończyli symulator a trzy kursy później z 8 osób na symulatorze do OJT dotarły dwie.

  16. #36
    Awatar qwaseq

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aetius Zobacz posta
    Nasz kurs miał 25 osób na początku.
    Gwoli ścisłości. Jako taki, kurs podstawowy zaczęły u nas ZTCP 22 osoby (10xACC, 6xTWR, 6xAPP), potem na ratingu dołączyło(*) do grupy jeszcze 5 osób (1xACC, 3xAPP, 1xTWR) i wtedy zrobiło się nas 27. Do symulatora dotarło 26 osób. Spośród tych osób (z tego co mi wiadomo na tą chwilę, bo ktoś chyba jeszcze robi OJT) licencję KRL uzyskało 5xACC + 6xAPP + 5xTWR = 16 nowych licencji.

    *) osoby które uzyskały zgodę aby przeszkolić się na inną służbę po niepowodzeniu na praktykach OJT lub osoby które chcą uzyskać nowe uprawnienia do istniejących już licencji.

    Cytat Zamieszczone przez TomekGD Zobacz posta
    Rozwiniesz wątek "różnych przyczyn"? I co z nimi dalej się dzieje, mają możliwość powrotu na OJT? Czy to już jest dla nich skończony rozdział?
    Różne przyczyny - osobiste, niepowodzenie na teorii, niepowodzenie na symulatorze, niepowodzenie na OJT (najczęściej).
    Co dzieje się z osobami którym się nie powiodło? Zależy: odchodzą z firmy same, odchodzą po nieudanym podejściu #1 bo nie dostają zielonego światła żeby spróbować gdzie indziej w służbach operacyjnych a inne stanowiska ich nie interesują, przyjmują się (w miarę potrzeb, posiadanych kwalifikacji oraz, nie oszukujmy się, opinii o swojej osobie) na stanowiska wewnątrz PAŻPu.

    Cytat Zamieszczone przez Aetius Zobacz posta
    (ciach) trzy kursy później z 8 osób na symulatorze do OJT dotarły dwie.
    Zdaje się że 3.
    - EVA67 report heading
    - Yes sir, we are happy :)

  17. #37

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    A czy to, że ludzie odpadają na OJT wynika bardziej stąd, że symulator nie symuluje wszystkiego, czy raczej jest tak, że praktykanci na żywym ruchu zaczynają się zachowywać inaczej niż to robili na symulatorze?

  18. #38
    Awatar qwaseq

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Właściwymi osobami do odpowiedzi na powyższe pytanie wydają mi się instruktorzy, ale z mojego skromniutkiego doświadczenia powiedziałbym że jest to jakiś mix wymienionych przez Ciebie przyczyn.
    Sam symulator (przynajmniej ten z którym ja miałem styczność) symuluje..... sporo mniej niż rzeczywistość, poza tym - jak bardzo byś się nie starał wyrzucić z głowy że "to tylko symulator, jakby co to nic nikomu się nie stanie" i zastąpić to myślą "traktuj to jak normalny ruch i żywych ludzi w tych samolotach" to zwyczajnie po ludzku jest to nie do zrobienia w 100%. Na stanowisku podczas praktyk OJT jest inaczej
    - EVA67 report heading
    - Yes sir, we are happy :)

  19. #39

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez qwaseq Zobacz posta
    Właściwymi osobami do odpowiedzi na powyższe pytanie wydają mi się instruktorzy, ale z mojego skromniutkiego doświadczenia powiedziałbym że jest to jakiś mix wymienionych przez Ciebie przyczyn.
    Sam symulator (przynajmniej ten z którym ja miałem styczność) symuluje..... sporo mniej niż rzeczywistość, poza tym - jak bardzo byś się nie starał wyrzucić z głowy że "to tylko symulator, jakby co to nic nikomu się nie stanie" i zastąpić to myślą "traktuj to jak normalny ruch i żywych ludzi w tych samolotach" to zwyczajnie po ludzku jest to nie do zrobienia w 100%. Na stanowisku podczas praktyk OJT jest inaczej
    Czytam tak sobie ten wątek i się zastanawiam, czy nie próbuje się "pozyskiwać" już wyszkolonych kontrolerów, z licencją spoza granic kraju?
    W branży, w której pracuje (IT), to dosyć normalna praktyka. Czy może specyfika tego zawodu, jest tak mocno powiązana z obszarem, że adaptacja takiego delikwenta byłaby nieopłacalna lub względnie trudna? Czy delikwent, który uzyska licencję w PL nie ma ochoty uciekać z kraju, bo tam np. lepiej płacą / są atrakcyjniesze warunki? Jak to wygląda w zachodniej europie, też są braki wśród kontrolerów? Jeżeli nie, to może warto sprawdzone rozwiązania przenieść na grunt polski?

  20. #40
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez luktr Zobacz posta
    Czytam tak sobie ten wątek i się zastanawiam, czy nie próbuje się "pozyskiwać" już wyszkolonych kontrolerów, z licencją spoza granic kraju?
    1. Takiego delikwenta i tak trzeba by przeszkolić lokalnie na dany unit. W naszej rzeczywistości przeszkolenie to trwałoby niewiele krócej niż kurs "od zera".
    2. Wymagana jest znajomość języka polskiego. To dość skutecznie ogranicza liczbę potencjalnych kandydatów
    3. "Europejskość" licencji kontrolera w Polsce jest na razie tworem teoretycznym i w sumie chyba nikt nie wie, jak wygląda kwestia formalna uznania licencji wydanej za granicą. Zresztą - licencja licencją, a wpisane uprawnienia to zupełnie inna sprawa - patrz. pkt 1.

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •