Forum »   Powstanie CPL - Centralny Port Lotniczy        Połączenia »   Ryanair ogłosił loty na Ukrainę   

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 44
Like Tree9Likes

Wątek: Deficyt kontrolerów ruchu lotniczego

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2013

    Domyślnie Deficyt kontrolerów ruchu lotniczego


    Polecamy

    Ciekawy artykuł wyjaśniający trochę "niewidocznego" dla osób spoza branży (brzmi wiarygodnie, ale nie mnie wprawdzie oceniać, czy prawdziwie):

    Czy deficyt kontrolerĂłw sparaliĹźuje polskie niebo?
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 27-02-2015 o 08:46

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez portwajn Zobacz posta
    Ciekawy artykuł wyjaśniający trochę "niewidocznego" dla osób spoza branży (brzmi wiarygodnie, ale nie mnie wprawdzie oceniać, czy prawdziwie):

    Czy deficyt kontrolerĂłw sparaliĹźuje polskie niebo?
    Artykuł sugeruje, że wolne tempo powiększania ilości kontrolerów wynika m.in. z małej ilości kandydatów o pożądanych predyspozycjach psychologicznych. To chyba nieprawda, skoro wystarcza ich nawet na robienie list rezerwowych.

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Lista rezerwowa jest na kurs, który weryfikuje predyspozycje psychologiczne.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez QbaqBA Zobacz posta
    Lista rezerwowa jest na kurs, który weryfikuje predyspozycje psychologiczne.
    Wszelkie prawa statystyki wskazują, że nagle z nieba nie spadnie pokolenie z o kilkaset procent większą liczbą odpowiednich osób. Może zatem w końcu należy pójść po rozum do głowy i zmniejszyć obciążenie ruchem sektorów tak aby większy odsetek populacji się nadawał? Teraz przechodzi mało ludzi bo jest duży ruch i jest trudno, a zwiekszyć liczbę sektorów się nie da bo jest za mało ludzi. Błędne koło, które będzie się napędzać.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To zupełnie nie jest ten mechanizm.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    To zupełnie nie jest ten mechanizm.
    To jaki jest mechanizm? Bo na argument, że nie ma ludzi z predyspozycjami nie innego rozwiązania jak zmniejszenie wymagań. Oczywiście jeśli wierzyć, że rzeczywiście takich ludzi brakuje, a problem nie leży w szkoleniu.

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Problemem nie jest brak ludzi z odpowiednimi predyspozycjami w społeczeństwie, tylko ich pozyskanie do firmy. Pazp jakoś szczególnie aktywnie tego nie robi, a jak juz powstaną jakieś materiały promocyjne, to głównie podkreśla się trudy, stres, zawały przed 50tka idt, a nie ze jest to fajny, dobrze płatny zawód. Drugi problem, to weryfikacja predyspozycji na egzaminach wstepnych , bo dopoki czlowiek nie trafi na praktyki w "zywymy ruchu", niewiele tak naprawdę da się powiedzieć o jego przydatności.

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Dobrze płatny - tia... Są lokalizacje, gdzie fabryki od produkcji kształtek do mocowania przewodów elektrycznych w samochodach płacą ogarniętym ludziom więcej, niż dostanie ten mityczny kontroler. Nikt przy zdrowych zmysłach nie pójdzie wtedy pracować jako KRL, żeby przez 2-3 lata na kursie zarabiać gorzej niż sprzątaczka, a potem tyle samo, co gdzie indziej. To się po prostu nie opłaca. Litościwie pominę "perspektywy zawodowe" po utracie zdrowia itd. Chyba czas w końcu odczarować te legendarne zarobki, bo się to trochę zdezaktualizowało, przynajmniej na prowincji.
    protz likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Bez przesady, minimalne zarobki kontrolerskie są dużo wyższe niż to co 99% kandydatów mogłoby wyciągnąć gdzie indziej, zwłaszcza, ze jedynym wymogiem jest matura.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    U nas wystarczą dwie średnie krajowe, żeby być w bodajże 6% najlepiej zarabiających pracowników w Polsce. Tylko nie wiem, czego to dowodzi, bo te dwie średnie to w wartościach bezwzględnych żadne bogactwo.
    protz likes this.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ale i nie ubostwo, i zgodnie z tym co napisales, wiecej niz typowy kandydat moze miec gdzie indziej. Ja wiem, ze kiedys powiedzieli w TV, ze 96 tysiecy, i kazdy sobie z tym porownuje, ale nie przeginajmy w druga strone.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tak czy inaczej masz rację, że promocja zawodu nie powinna polegać na utajnianiu zarobków i tworzeniu wokół nich legend, ani też na eksponowaniu minusów - no ale w końcu to nie nam płacą za kreowanie tego wizerunku.

    Co do tekstu od którego zaczął się ten wątek:
    Główne kierunki rozwoju lotnictwa ogólnego w Polsce, dokument ULC z 2007 roku, link http://www.ulc.pl/_download/opracowania/starga0907.pdf
    strona 44:



    Liczba kontrolerów przez te 8 lat wzrosła o 19, czyli przybywa około dwóch (!) licencji rocznie. Zwracam uwagę, że 8 lat temu (zaokrąglmy do 10 żeby się łatwiej liczyło) 40% kontrolerów łapało się na kategorię wiekową 30-40, dziś są starsi o 10 lat, za 10-20 lat odejdą z zawodu i NIE MA TYCH LUDZI KIM ZASTĄPIĆ, a na pewno nie w tempie 2 licencji na rok. Żeby chociaż podtrzymać dzisiejszą liczbę kontrolerów, faktyczna migracja do zawodu (mam na myśli bilans między nowymi a odchodzącymi z pracy z różnych powodów) powinna wynosić przynajmniej kilkanaście osób co roku przez dwie dekady (plus tych 85 ludzi których trzeba będzie zastąpić w najbliższych kilku latach - czyli de facto do końca tej dekady powinniśmy wyszkolić jakieś 150 osób, 50 co roku a nie dwie z groszami). Na szczęście na pewno ktoś o tym myśli, w końcu strategie powstają na tuziny, nie musimy się tym przejmować, mądrzejsi od nas nad tym pracują.
    protz and radian like this.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Liczba kontrolerów przez te 8 lat wzrosła o 19, czyli przybywa około dwóch (!) licencji rocznie
    Pokreciles. Liczba kontrolerow wzrosla o 19, przy uwzglednieniu tych ktorzy odeszli. Czyli to sporo wiecej niz 2 licencje rocznie. I de facto jest to kilkanascie osob rocznie, i to jest za malo.

    Jak dla mnie jedynym wyjsciem jest outsourcing, jesli chodzi o szkolenie podstawowe i symulatorowe.

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tak jest, uwzględniając tych którzy odeszli mamy średnio 2 na plusie co roku.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Jak dla mnie jedynym wyjsciem jest outsourcing, jesli chodzi o szkolenie podstawowe i symulatorowe.
    Były kursy w Pradze, były kursy we Włoszech i były opinie, że kursanci zostali źle wyszkoleni. Jeden kurs został wręcz od zera powtórzony. Widocznie u nas jest wyższy poziom. Być może 1 do 2 ćwiczeń tygodniowo to odpowiednie tempo nauki.
    protz and radian like this.

  16. #16
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Bo kto to widział separować kątem drogi w dolocie do VORa, skoro zawsze się separowało w odlocie
    dzikun, jordanj and radian like this.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilotnik Zobacz posta
    Były kursy w Pradze, były kursy we Włoszech i były opinie, że kursanci zostali źle wyszkoleni. Jeden kurs został wręcz od zera powtórzony. Widocznie u nas jest wyższy poziom. Być może 1 do 2 ćwiczeń tygodniowo to odpowiednie tempo nauki.
    Pytanie, kto taka opinie wyrazal, i jaki mial w tym interes.

  18. #18
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilotnik Zobacz posta
    Być może 1 do 2 ćwiczeń tygodniowo to odpowiednie tempo nauki.
    Byłem niedawno na refreshmencie i z rozpiski, jak wisiała na ścianie, wynikało, że obszar robi po 8 ćwiczeń dziennie. Czyli na 8 kursantów wychodzi po 1 na dzień. Oczywiście poza dniami kiedy nie ma refreshmentów obszarowych.
    Roger, roger, but say again.

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez atccontroller Zobacz posta
    Byłem niedawno na refreshmencie i z rozpiski, jak wisiała na ścianie, wynikało, że obszar robi po 8 ćwiczeń dziennie. Czyli na 8 kursantów wychodzi po 1 na dzień. Oczywiście poza dniami kiedy nie ma refreshmentów obszarowych.
    To prawda, obszar ciśnie czasem nawet 2 ćwiczenia dziennie. Niestety za ścianą sytuacja jest diametralnie inna.

    Zastanawiam się co sprawia, że sim obszarowy kończy zdecydowana większość, a potem jest zderzenie z rzeczywistością i zakończenie praktyk z negatywnym wynikiem?

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Ciekawi mnie tylko (zupełnie serio), gdzie ci kontrolerzy wsiąkają, bo wyliczyłeś, że przez 8 lat przybyło 19 licencji, a tymczasem przez ostatnie 5-6 lat obsada bliżej znanych mi organów ATC zwiększyła się o co najmniej kilkadziesiąt procent, a w jednym przypadku to się w zasadzie podwoiła... Zastanawiam się, jaki w tym jest efekt wygasania licencji różnych ludzi "oddelegowanych do innych zadań".

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •