Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 44
Like Tree9Likes

Wątek: Deficyt kontrolerów ruchu lotniczego

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2013

    Domyślnie Deficyt kontrolerów ruchu lotniczego


    Polecamy

    Ciekawy artykuł wyjaśniający trochę "niewidocznego" dla osób spoza branży (brzmi wiarygodnie, ale nie mnie wprawdzie oceniać, czy prawdziwie):

    Czy deficyt kontrolerĂłw sparaliĹźuje polskie niebo?
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 27-02-2015 o 08:46

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez portwajn Zobacz posta
    Ciekawy artykuł wyjaśniający trochę "niewidocznego" dla osób spoza branży (brzmi wiarygodnie, ale nie mnie wprawdzie oceniać, czy prawdziwie):

    Czy deficyt kontrolerĂłw sparaliĹźuje polskie niebo?
    Artykuł sugeruje, że wolne tempo powiększania ilości kontrolerów wynika m.in. z małej ilości kandydatów o pożądanych predyspozycjach psychologicznych. To chyba nieprawda, skoro wystarcza ich nawet na robienie list rezerwowych.

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Lista rezerwowa jest na kurs, który weryfikuje predyspozycje psychologiczne.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez QbaqBA Zobacz posta
    Lista rezerwowa jest na kurs, który weryfikuje predyspozycje psychologiczne.
    Wszelkie prawa statystyki wskazują, że nagle z nieba nie spadnie pokolenie z o kilkaset procent większą liczbą odpowiednich osób. Może zatem w końcu należy pójść po rozum do głowy i zmniejszyć obciążenie ruchem sektorów tak aby większy odsetek populacji się nadawał? Teraz przechodzi mało ludzi bo jest duży ruch i jest trudno, a zwiekszyć liczbę sektorów się nie da bo jest za mało ludzi. Błędne koło, które będzie się napędzać.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To zupełnie nie jest ten mechanizm.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    To zupełnie nie jest ten mechanizm.
    To jaki jest mechanizm? Bo na argument, że nie ma ludzi z predyspozycjami nie innego rozwiązania jak zmniejszenie wymagań. Oczywiście jeśli wierzyć, że rzeczywiście takich ludzi brakuje, a problem nie leży w szkoleniu.

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Problemem nie jest brak ludzi z odpowiednimi predyspozycjami w społeczeństwie, tylko ich pozyskanie do firmy. Pazp jakoś szczególnie aktywnie tego nie robi, a jak juz powstaną jakieś materiały promocyjne, to głównie podkreśla się trudy, stres, zawały przed 50tka idt, a nie ze jest to fajny, dobrze płatny zawód. Drugi problem, to weryfikacja predyspozycji na egzaminach wstepnych , bo dopoki czlowiek nie trafi na praktyki w "zywymy ruchu", niewiele tak naprawdę da się powiedzieć o jego przydatności.

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Dobrze płatny - tia... Są lokalizacje, gdzie fabryki od produkcji kształtek do mocowania przewodów elektrycznych w samochodach płacą ogarniętym ludziom więcej, niż dostanie ten mityczny kontroler. Nikt przy zdrowych zmysłach nie pójdzie wtedy pracować jako KRL, żeby przez 2-3 lata na kursie zarabiać gorzej niż sprzątaczka, a potem tyle samo, co gdzie indziej. To się po prostu nie opłaca. Litościwie pominę "perspektywy zawodowe" po utracie zdrowia itd. Chyba czas w końcu odczarować te legendarne zarobki, bo się to trochę zdezaktualizowało, przynajmniej na prowincji.
    protz likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Bez przesady, minimalne zarobki kontrolerskie są dużo wyższe niż to co 99% kandydatów mogłoby wyciągnąć gdzie indziej, zwłaszcza, ze jedynym wymogiem jest matura.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    U nas wystarczą dwie średnie krajowe, żeby być w bodajże 6% najlepiej zarabiających pracowników w Polsce. Tylko nie wiem, czego to dowodzi, bo te dwie średnie to w wartościach bezwzględnych żadne bogactwo.
    protz likes this.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ale i nie ubostwo, i zgodnie z tym co napisales, wiecej niz typowy kandydat moze miec gdzie indziej. Ja wiem, ze kiedys powiedzieli w TV, ze 96 tysiecy, i kazdy sobie z tym porownuje, ale nie przeginajmy w druga strone.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tak czy inaczej masz rację, że promocja zawodu nie powinna polegać na utajnianiu zarobków i tworzeniu wokół nich legend, ani też na eksponowaniu minusów - no ale w końcu to nie nam płacą za kreowanie tego wizerunku.

    Co do tekstu od którego zaczął się ten wątek:
    Główne kierunki rozwoju lotnictwa ogólnego w Polsce, dokument ULC z 2007 roku, link http://www.ulc.pl/_download/opracowania/starga0907.pdf
    strona 44:



    Liczba kontrolerów przez te 8 lat wzrosła o 19, czyli przybywa około dwóch (!) licencji rocznie. Zwracam uwagę, że 8 lat temu (zaokrąglmy do 10 żeby się łatwiej liczyło) 40% kontrolerów łapało się na kategorię wiekową 30-40, dziś są starsi o 10 lat, za 10-20 lat odejdą z zawodu i NIE MA TYCH LUDZI KIM ZASTĄPIĆ, a na pewno nie w tempie 2 licencji na rok. Żeby chociaż podtrzymać dzisiejszą liczbę kontrolerów, faktyczna migracja do zawodu (mam na myśli bilans między nowymi a odchodzącymi z pracy z różnych powodów) powinna wynosić przynajmniej kilkanaście osób co roku przez dwie dekady (plus tych 85 ludzi których trzeba będzie zastąpić w najbliższych kilku latach - czyli de facto do końca tej dekady powinniśmy wyszkolić jakieś 150 osób, 50 co roku a nie dwie z groszami). Na szczęście na pewno ktoś o tym myśli, w końcu strategie powstają na tuziny, nie musimy się tym przejmować, mądrzejsi od nas nad tym pracują.
    protz and radian like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Liczba kontrolerów przez te 8 lat wzrosła o 19, czyli przybywa około dwóch (!) licencji rocznie
    Pokreciles. Liczba kontrolerow wzrosla o 19, przy uwzglednieniu tych ktorzy odeszli. Czyli to sporo wiecej niz 2 licencje rocznie. I de facto jest to kilkanascie osob rocznie, i to jest za malo.

    Jak dla mnie jedynym wyjsciem jest outsourcing, jesli chodzi o szkolenie podstawowe i symulatorowe.

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tak jest, uwzględniając tych którzy odeszli mamy średnio 2 na plusie co roku.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Jak dla mnie jedynym wyjsciem jest outsourcing, jesli chodzi o szkolenie podstawowe i symulatorowe.
    Były kursy w Pradze, były kursy we Włoszech i były opinie, że kursanci zostali źle wyszkoleni. Jeden kurs został wręcz od zera powtórzony. Widocznie u nas jest wyższy poziom. Być może 1 do 2 ćwiczeń tygodniowo to odpowiednie tempo nauki.
    protz and radian like this.

  16. #16
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Bo kto to widział separować kątem drogi w dolocie do VORa, skoro zawsze się separowało w odlocie
    dzikun, jordanj and radian like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilotnik Zobacz posta
    Były kursy w Pradze, były kursy we Włoszech i były opinie, że kursanci zostali źle wyszkoleni. Jeden kurs został wręcz od zera powtórzony. Widocznie u nas jest wyższy poziom. Być może 1 do 2 ćwiczeń tygodniowo to odpowiednie tempo nauki.
    Pytanie, kto taka opinie wyrazal, i jaki mial w tym interes.

  18. #18
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilotnik Zobacz posta
    Być może 1 do 2 ćwiczeń tygodniowo to odpowiednie tempo nauki.
    Byłem niedawno na refreshmencie i z rozpiski, jak wisiała na ścianie, wynikało, że obszar robi po 8 ćwiczeń dziennie. Czyli na 8 kursantów wychodzi po 1 na dzień. Oczywiście poza dniami kiedy nie ma refreshmentów obszarowych.
    Roger, roger, but say again.

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez atccontroller Zobacz posta
    Byłem niedawno na refreshmencie i z rozpiski, jak wisiała na ścianie, wynikało, że obszar robi po 8 ćwiczeń dziennie. Czyli na 8 kursantów wychodzi po 1 na dzień. Oczywiście poza dniami kiedy nie ma refreshmentów obszarowych.
    To prawda, obszar ciśnie czasem nawet 2 ćwiczenia dziennie. Niestety za ścianą sytuacja jest diametralnie inna.

    Zastanawiam się co sprawia, że sim obszarowy kończy zdecydowana większość, a potem jest zderzenie z rzeczywistością i zakończenie praktyk z negatywnym wynikiem?

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Ciekawi mnie tylko (zupełnie serio), gdzie ci kontrolerzy wsiąkają, bo wyliczyłeś, że przez 8 lat przybyło 19 licencji, a tymczasem przez ostatnie 5-6 lat obsada bliżej znanych mi organów ATC zwiększyła się o co najmniej kilkadziesiąt procent, a w jednym przypadku to się w zasadzie podwoiła... Zastanawiam się, jaki w tym jest efekt wygasania licencji różnych ludzi "oddelegowanych do innych zadań".

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •