RECAT-EU,
czyli rekategoryzacja typów statków powietrznych ze względu na turbulencję w śladzie aerodnamicznym.
Dla zainteresowanych do poczytania,
RECAT-EU: European Wake Turbulance Categorisation and Separation Minima on Approach and Departure | Eurocontrol
http://www.eurocontrol.int/sites/def...ember-2015.pdf
Sprawa w miarę nowa (publikacja z lipca), z tego, co wiem, jeszcze nigdzie nie wprowadzona operacyjnie.
W skórcie:
zamiast 3+1 (L, M, H + J), proponowane jest 6 kategorii wake turbulence, a w związku z tym zmienione (na plus i na minus) separacje - zarówno w ujęciu odległości (NM), jak i czasu (min).
Super Heavy: A380, A124, ...
Upper Heavy: A332, B772, ...
Lower Heavy: B767, MD11, A310
Upper Medium: B738, A320, ...
Lower Medium: E190, AT72, B733, CRJ9, ...
Light: FA20, SF34, LJ60, C525, ...
Do tego - w pdfie powyżej - cała tabelka kto za kim jak daleko lub blisko.
Zdaje się, że nie jest to zalecenie Eurocontroli do wprowadzenia we wszystkich krajach członkowskich, a tylko opcja do wprowadzenia według uznania. Prawdę mówiąc, nie ma u nas lotnisk, na których wiele by to zmieniło, nie mniej jednak podniosłoby świadomość wpływu turbulencji w śladzie na ruch st. pow.
dzwonili juz do kogos?
do papieża, jako pierwszy się dostał.
Zakładki