Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie Paliwo lotnicze a VAT


    Polecamy

    Czy ktoś może orientuje się jak jest z VATem przy zakupie paliwa lotniczego?

    Przykładowo wynajmuję samolot od firmy i ląduję na lotnisku X, gdzie chciałbym zatankować. AVGAS kosztuje ok 4 zł, akcyza ok 2 zł, razem ok 6 zł. Na stronie Petrolotu jest napisane, że można opodatkowac paliwo wg stawki 0% jeśli przed zatankowaniem przedłoży się jakieś zaświadczenie upoważniające do zerowej stawki.

    Co to za zaświadczenie i jakie trzeba spełnic warunki, żeby nie płacic VAT?


    Michał
    Nakolannik.pl - pierwszy w Polsce niezbędnik pilota!
    Sigmet.pl - przekaźnik pogodowy - wszystko, czego potrzeba w jednym miejscu.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Jest to dokładnie napisane w jednej z ustaw finansowych. Tutaj nie chodzi o VAT, ale o możliwość zakupu paliwa lotniczego bez akcyzy. To o ile się nie mylę to jest jednak różnica. Paliwo bez akcyzy kupować mogą przewoźnicy, którzy wykonują loty inne niż (jest to tam dokładnie sformułowane) na własny użytek. Bodajże chodziło tylko o te loty, na których można zarabiać. Należy złożyć takie oświadczenie, że prowadzimy działalność gospodarczą, przewóz lotniczy. Musimy określić jakie samoloty wykonują takie loty. Ktoś wykonujący loty np. rekreacyjne musi płacić akcyzę.

    Przepraszam, jeśli zagmatwałem

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Ośrodek szkolenia ma/miał 0%

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zero Cool Zobacz posta
    Tutaj nie chodzi o VAT, ale o możliwość zakupu paliwa lotniczego bez akcyzy. To o ile się nie mylę to jest jednak różnica.
    A jednak chodzi o VAT. Cytat ze strony Petrolotu:

    W celu nabycia paliwa z zastosowaniem stawki VAT 0 % konieczne jest wypełnienie oświadczenia i przesłanie go w oryginale do siedziby PETROLOT-u przed tankowaniem.


    A firma, która świadczy usługi w zakresie wynajmu samolotów płaci akcyzę i VAT?

    A jak to jest z osobami fizycznymi posiadającymi własny samolot?
    Nakolannik.pl - pierwszy w Polsce niezbędnik pilota!
    Sigmet.pl - przekaźnik pogodowy - wszystko, czego potrzeba w jednym miejscu.

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Firma która świadczy usługi wynajmu samolotów płaci VAT oraz akcyzę, jeśli jej klient wykonuje loty rekreacyjne. Jeśli lot jest lotem szkolnym, treningowym, w przewozie lotniczym albo jeśli samolot jest wykorzystywany do działalności gospodarczej (jest kosztem uzyskania przychodu) to akcyzy się nie płaci.

    Zwolnionia z VATu są zdaje się możliwe na szczególnych warunkach w przewozie międzynarodowym, ale jak to wygląda to najlepiej sprawdzić w ustawie lub zadzwonić do Petrolotu.

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Chwila, moment.... a z jakich przepisów wynika to, co Kolega pisze?

    W marcu 2009 weszła w życie nowa ustawa akcyzowa (http://www.abc.com.pl/serwis/du/2009/0011.htm). Nie znalazłem w niej nic na temat lotów zarobkowych czy rekreacyjnych. Jest natomiast zapis (art. 32) z którego wynika (par. 1 ust. 1) na mój nie-prawniczy rozum, że zwolnione jest paliwo kupowane do własnego samolotu, na własne potrzeby (pod paroma innymi formalnymi warunkami). Ale może mój nie-prawniczy rozum nie pojmuje tych przepisów, albo coś przeoczyłem? Czy ktoś mógłby potwierdzić, jak to jest?

    Z góry dzięki,
    Zulus

  7. #7
    Zbanowany
    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    lot. to kraj zakłamania

    Domyślnie

    A nie prosciej wykonac telefon do petrolotu ??? czy robic nascie postów .Litosci tam sa ludzie tez otwarci , nie biurowy

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zulusmjz Zobacz posta
    W marcu 2009 weszła w życie nowa ustawa akcyzowa (http://www.abc.com.pl/serwis/du/2009/0011.htm). Nie znalazłem w niej nic na temat lotów zarobkowych czy rekreacyjnych. Jest natomiast zapis (art. 32) z którego wynika (par. 1 ust. 1) na mój nie-prawniczy rozum, że zwolnione jest paliwo kupowane do własnego samolotu, na własne potrzeby (pod paroma innymi formalnymi warunkami).
    ja czytam coś zupełnie innego (ale też mogę się mylić, bo prawnikiem nie jestem):

    Art. 32. 1. Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:
    (...)
    2. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie

    Dzwoniłem dziś do Petrolotu. Babeczka powiedziała mi, że VAT płaci się tak czy tak...

    A akcyzy od akcyzy można się uwolnić załatwiając sobie zaświadczenie od Urzędu Celnego. Babka powiedziała, że w przypadku firmy wynajmującej samoloty nie powinno być problemu, jednak nie była do końca przekonująca i jeszcze zadzwonię do UC żeby zapytać jak to wygląda.

    Co do VAT, to dowiedziałem się, że można być zwolnionym jeśli ma się status przewoźnika i wykonuje się większość lotów za granicę.


    Pozdrawiam,
    Michał
    Nakolannik.pl - pierwszy w Polsce niezbędnik pilota!
    Sigmet.pl - przekaźnik pogodowy - wszystko, czego potrzeba w jednym miejscu.

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    O tym, że trzeba przedstawić zaświadczenie z Urzędu Celnego, to można przeczytać wszędzie. Generalnie firmy sprzedające paliwa mają filozofię taką: masz papierek, możemy ci sprzedać bez akcyzy, nie masz, nie możemy. I resztę mają gdzieś...

    Problem w tym, O CZYM ma zaświadczać takie zaświadczenie z Urzędu Celnego. Przecież nie o sympatii naczelnika Urzędu. Kto może dostać takie zaświadczenia, a kto nie?

    Więc raczej do UC trzeba dzwonić. Ale w weekend to niewykonalne

    Zulus

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie

    Ciekawe tylko, czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej może być zwolniona z akcyzy... Pewnie nie, co czyni posiadanie własnego samolotu naprawdę kosztownym. W poniedziałek będę dzwonił do UC. Jak tylko się dowiem, napiszę.
    Nakolannik.pl - pierwszy w Polsce niezbędnik pilota!
    Sigmet.pl - przekaźnik pogodowy - wszystko, czego potrzeba w jednym miejscu.

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    W jaki sposób posiadanie samolotu jest bardziej kosztowne niż jego wypożyczanie? Jeśli facet z panną lecą sobie w niedzielę pooglądać świat z powietrza to akcyzę należy zapłacić. A że ośrodki szkolenia wpisują to jako loty szkolne/treningowe to już inna historia...

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie

    W jaki sposób jest bardziej kosztowne?

    Powyliczałem wszystko. Jeśli kupujesz Cessnę 152 (załóżmy, że za 150 tysięcy brutto) na okres 3 lat i po 3 latach ją sprzedajesz, każdego roku wylatujesz 120 godzin (razem 360) to uwzględniając wszystkie koszty (również stałe: ubezpieczenie, hangarowanie, naprawy itp) wychodzi 800-1000 zł bez VAT za godzinę.

    To sporo...

    W klubach się to opłaca, bo nie płacą akcyzy za paliwo a i nie lata się 120 h rocznie na samolocie.


    PS. Wbrew pozorom koszt samolotu przy 3-letnim jego użytkowaniu rozkłada się na godzinę lotu dość niezauważalnie, więc nie ma wielkiego znaczenia czy samolot kosztuje 100 czy 150 tys zł. Przy 360 godzinach przez 3 lata na godzinę wychodzi około 40 zł za samolot za który zapłaciło się 150 tys zł.


    Michał
    Nakolannik.pl - pierwszy w Polsce niezbędnik pilota!
    Sigmet.pl - przekaźnik pogodowy - wszystko, czego potrzeba w jednym miejscu.

  14. #14

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Po pierwsze trzeba zastanowić się po co kupujemy samolot do latania dla przyjemności czy do latania w celu budowania nalotu ?. Dla robienia nalotu nie ma sensu kupować przy tej ilości godzin taniej będzie pożyczyć w klubie, ale gdy kupimy na spółkę wówczas samolot będzie więcej latał więc godzina będzie kosztowała mniej. Z tego co wiem w pewnych ośrodkach samoloty prywatne podczepiane są do ośrodków szkolenia przez co paliwo jest tańsze. Plusem własnego samolotu jest dostępność w każdej chwili, na klubowy lub ośrodka czasem trzeba czekać.

    Do latania tzw. weekendowego nie potrzebujemy kupować samolotu certyfikowanego, wystarczy tzw. special w którym część prac przy samolocie możemy wykonać samodzielnie, paliwo można tankować ze stacji benzynowej więc tańsze.

    Dodatkowo w obliczeniach Michał zapomniałes dodać że samolot po 3 latach ma jeszcze jakąś wartość nie kasujesz całkowicie samolotu.

    A tak przy okazji możesz podać wyliczenia rocznego utrzymania samolotu ?

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie

    Wresiński, uwzględniłem wartość samolotu po 3 latach... i odjąłem od kosztu godziny lotu, ale to jest wartość rzędu max. 40 zł za godzinę (a tyle nie będzie, bo zakładamy, że te 40 zł na godzinnę to wartośc początkowa samolotu) - a więc marginalne zmniejszenie kosztu przy założeniach, które podałem. A uwzględniając tendencję słabnącego dolara i umacniającej się złotówki, wartośc samolotu znacznie zmaleje.

    Co do kosztu rocznego utrzymania, to użyłem w wyliczeniach takich wartości, które znalazłem w Internecie i na forach i pozaokrąglałem je w górę.

    Zakładam, że wszystko jest na legalu i nie ma płacenia do kieszeni za usługi, a więc zawsze dochodzi VAT:
    1. Hangarowanie - różnie, ale przyjmuję, że 10 tys zł
    2. Ubezpieczenie - nie mam dokładnych danych, ale w sieci spotkałem się kilkoma niezależnymi informacjami, że w przypadku używanej Cessny to około 20 tys zł
    3. Naprawy, nieprzewidziana wymiana części, remonty, przeglądy, inne koszty związane z wymaganiami formalnymi, żeby samolot został dopuszczony do lotu to w moim założeniu ok 50 tysięcy.

    Jak to jest z ubezpieczeniem? Wie ktoś dokładnie jakie są stawki?
    Nakolannik.pl - pierwszy w Polsce niezbędnik pilota!
    Sigmet.pl - przekaźnik pogodowy - wszystko, czego potrzeba w jednym miejscu.

  16. #16

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Właśnie mało szczegółów, ile będzie warta cessna po 3 latach eksploatacji przy założeniu że kupiłeś za 150 tyś ?.

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Trochę zbaczamy z tematu, ale niech będzie.

    Ponieważ niedawno zbierałem informacje dot. kosztów posiadania i użytkowania samolotu, to chętnie podzielę się tym co mam.

    Koszty stałe to te, które nie zależą od ilości wylatanych godzin. Są to: hangarowanie (500-1000 zł/mc), ubezpieczenie (różne są stawki, ale dla 2-4 osobowego samolotu 11-14 tyś zł, pomimo spadku wartości maszyny jej wiek rośnie, więc stawka przez lata pozostaje ta sama, szkolenie to dodatkowe 5-10%). Koszty godziny lotu są gorsze do policzenia, bo zależą od kosztów obsługi (tu wchodzimy w konkretny plan obsługi danego egzemplarza, ale można policzyć ok. 70-110 zł/h) i kosztu paliwa. Koszt paliwa jest uzależniony od tego czy lejemy je z akcyzą czy bez. Nawet przy wstawieniu samolotu do ośrodka szkolenia w przypadku naszych lotów rekreacyjnych powinniśmy lać paliwo z akcyzą - jeśli jej nie płacimy to łamiemy prawo (nie mówię, że popieram podatek akcyzowy, uważam że środowisko powinno zabiegać o zmianę ustawy i wyrzucenie tego martwego przepisu, bo wpływy do budżetu z tytułu akcyzy od AVGASu są raczej znikome). Jeśli chcemy, możemy też policzyć koszt naprawy głównej/wymiany silnika, tu ceny są bardzo różne, ale można przyjąć ok. 50 zł/h.

    Wartość samolotu kilkuletniego (na przykładzie Cessny 1**) maleje w tempie kilku procent rocznie (oczywiście nie uzględniam tutaj spadku wartości w postaci zużycia godzin silnika, co już policzyliśmy wyżej), co przy dodaniu inflacji powoduje naprawdę niewielką utratę wartości. Warto również wspomnieć o fakcie, że samoloty (Cessna 1**) mają "duży przegląd" co 12 miesięcy lub 200h, więc jeśli samolot wylatuje mniej niż 200h w ciągu roku, to koszt godziny lotu rośnie.

    Suma sumarum, posiadanie własnego samolotu jest na pewno opłacalne, jeśli wylatujemy pewną ilość godzin w ciągu roku (żeby koszty stałe stanowiły mniejszy procent sumy kosztów), jak liczyłem wychodzi to ok. 200h. Kwestia akcyzy na paliwie jest kwestią odrębną, jeśli chcemy możemy ją płacić, jeśli nie to w łatwy sposób można oszukać Skarb Państwa. Opłaca się, aby właścicielem samolotu była firma, wtedy można świadczyć usługę wypożyczania samolotu (nawet sobie) i wpuszczać w koszty faktury z serwisu.

    Przy kupnie samolotu warto też zastanowić się nad modelem jaki chcemy kupić i celem naszych lotów. Przykładowo, jeśli chcemy mieć samolot do lotów cross country, to zamiast Cessny 152 warto rozważyć DA-20, bo mimo zbliżonej konsumpcji paliwa, Diamond ma znacznie większą prędkość przelotową, co zmniejsza koszt paliwa na tej samej trasie o ok. 30%.

  18. #18

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    11-14 tys to jest Aerocasco czy to jest OC ?

  19. #19

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Komplet, OC+AC+NNW.

    PS. Wszystkie kwoty są przybliżone, a dane do ich obliczenia zostały zaczerpnięte od firm które zajmują się obsługą samolotów, ubezpieczaniem oraz z internetu, więc mogą być błędne.

  20. #20

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie


    Polecamy

    A jest sens zakupu AC ? Większość wypadków spowodowana jest przez człowieka a w takim wypadku ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania, podobnie jest z NNW.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •