Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie Licencja/szkolenie? na lekkie odrzutowce typu VLJ


    Polecamy

    Witam!

    Jestem na forum nowy, ale wydaje mi się, że zakładam wątek w dobrym dziale. Jesli nie to przepraszam i proszę o przeniesienie.

    Mam do Was pytanie, jako oblatanych w temacie lotnictwa osób, co po kolei musi zrobić osoba, która chce zrobić uprawnienia na samoloty typu VLJ, np. Cessna Mustang, HondaJet czy Embraer Phenom 100? Chodzi mi o szkolenie osoby od 0, która nie ma pojęcia o lataniu.
    Dodam, że nie chodzi o licencję pilota zawodowego, tylko uprawniena pozwalające latać prywatnie takimi samolotami po świecie. (np. swoim własnym).
    Ile coś takiego trwa? Jakie trzeba spełniać warunki?

    Czekam na moc odpowiedzi,
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Niestety to bedzie dluga i kosztowna droga. Nikt ci nie dopusci do takich samolotow jak nie masz conajmniej PPL + licencji na wilosilnikowe + IFR zeby rozpoczac trening na taki samolot. Jak masz kwalifikacje to dopuszcza cie na szkolenie na ten konkretny samolot a wiec na tzw. type rating. Jak uzyszkasz taki type-rating to masz juz wszystkie papierki i mozesz latac. Nawet jak masz minimum kwalifikacyjne zeby podchodzic na taki kurs to bedzie wymagana pewna ilosc godzin w "posrednich" samolotach zanim ci sie wogole pozwola zblizyc do takich samolotow. A wiec bedziesz sie musial wykazac odpowiednia iloscia godzin nie tylko na treningowych Cessnach ale na samolotach pokroju Seminole, Baron i jakis turbopropach - powiedzmy Meridian, TBM, itp. Trzeba pamietac ze nie tylko odgrywaja tu role same wymagania licencyjne ale i wymagania firm ubezpieczeniowych a te ostatnie potrafia ustwiac poprzeczke wysoko w gorze. Pamietam ze czytalem kiedys ze jak delikwent "ledwo" sie kwalifikuje na latanie takimi samolotami - moze dostac nakaz na wylatanie sporej ilosci godzin z tzw. "mentorem-pilotem" zanim pozwoli sie mu latac samemu. I druga rzecz jaka jest wymagana - nawet jesli sama licencja ATP nie jest wymagana do pilotowania takich VLJ - caly trening type-rating jest prowadzony na poziomie ATP a wiec beda oceniac twoje umiejetnosci pilota stosujac standardy egzaminacyjne ATP, nie duzo nizsze standardy prywatnego pilota. Bardzo trudno jest spelnic standardy ATP jesli rzeczywiscie nie masz wylatanych grubych setek godzin na bardzo roznych samolotach.

    Ogolna zasada jest taka - to sa samoloty dla ludzi dosc bogatch a ci znajda odpowiednie srodki finansowe na cale szkolenie plus ewentualne wynajecie drugiego doswiadczengo pilota zanim ich kwalifikacje nie pozwola im latac samemu.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 18-12-2010 o 10:33

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    To oczywista sprawa, że nie nikt nie pozowli latać "świeżakowi" od razu odrzutowcem
    Ile mniej więcej trwa droga do zdobycia takich uprawnień? Oczywiście mamy pieniądze, dużo czasu i mnóstow chęci i samozaparcia

    Ahaa... w Polsce mogę zacząć od zera i do dojść do ATP?

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Trochę poczytałem i mam jeszcze jedno pytanie.
    Mianowicie - czy istnieje coś takiego jak klasy samolotów jak np. VLJ, czy jest to tylko umowne? Czy po ATP równie dobrze można latać i w/w Cessna Mustang i Gulfstreamem G150?
    I pytanie do Gulfstream'a. Jeden pilot może latać taką maszyną jak G150?

  5. #5
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Siema,

    minimalne wymagania do Type Ratingu na Phenoma 100.

    An applicant for a first single-pilot Phenom 100 type rating training course must satisfy at least the following
    requirements:

    1)Hold a valid ATPL, or…
    2)CPL and - Have completed at least 300 hours as PIC, 100 hours IFR and at least 500 hours total time
    - Hold a valid Multi-engine Instrument Rating (A)
    - Hold a certificate of completion from an approved HPA course or have passed the ATP theoretical knowledge examination (i.e. hold a ‘frozen’ ATPL)

    A client who wishes to enrol in a course which is not their first Single Pilot Airplane licence endorsement must provide evidence of holding a prior SPA type rating. Copies of logbooks must be submitted along with any original supporting documents.




    pzdr


  6. #6

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Type Rating to oczywsita sprawa.
    Czyli wychodzi na to, że najlepiej mieć ATPL, wtedy możemy robić Type Rating na wszystko, tak ?

    Dzięki za wrzutke, gaugan.

    Odpowiedzcie jeszcze jak to jest z Gulfstreamem. 1 pilot?

  7. #7
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Nie, Gulf nie jest certyfikowany do sgl pilot.


    Pzdr

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    A jakie, podobne wielkościowo Jety, mają certyfikat for single pilot?

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez paNjaN Zobacz posta
    Czyli wychodzi na to, że najlepiej mieć ATPL, wtedy możemy robić Type Rating na wszystko, tak ?
    Moze i najlepiej tylko ze ilosc godzin wymaganych do ATPL jest spora (w USA 1500) a wiec chyba ciagle najlatwiej miec te wymagania nakreslone przez gaugana - 500 hrs total i CPL/IFR/Multi. Obwiam sie tylko ze z tych 500 godzin beda sie spodziewac sporej ilosci w dwu-silnikowcach, moze nawet w 2-silnikowych turbosmiglowcach, jak sie pojawisz z nalotem 500 godzin na Cessnie 172 to chyba odesla cie z kwitkiem. I pamietaj ze latanie jako pojedynczy pilot na jetach moze byc bardzo drogie jesli chodzi o ubezpieczenia - przynajmniej w USA slyszalem ze ktos narzekal ze taniej mu wynajac drugiego pilota niz latac samemu. To znowu moze byc uzaleznione od twojego calkowitego doswiadczenia.

    Tylko te najmniejsze jety (powiedzmy do Citation 500) maja uprawnienia na pojedynczego pilota, naprzyklad taki fajny i w miare nowoczesny Beechcraft Premier tez ma takie uprawnienia.

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Ok, rozumiem. Wiecie, to narazie jest w sferze planów i to dość dalekosiężnych, jesli chodzi o VLJ.
    Po prostu połknąłem bakcyla. Polatałem ze znajomym trochę po Niemczech, Holandii, Belgii - Cessną 182, Baronem G58 i bardzo mi się to spodobało. Żeby nie zakładać nowego tematu -
    1. Co po kolei muszę zrobić, do jakiego aeroklubu (?) się zapisać, żeby prywatnie zacząć robić uprawnienia na podstawowe samoloty, np Cessnę 172/182.
    2. Jak nazywają się te uprawnienia?
    3. Mogę od razu to zrobić, czy muszę zaczynać od szybowców?
    4. Najlepiej napiszcie jakie są kolejne licencje zaczynając od zera.

    Za odpowiedzi z góry dziękuje

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez paNjaN Zobacz posta
    3. Mogę od razu to zrobić, czy muszę zaczynać od szybowców?
    Nie musisz.

    Tutaj masz dobry spis wszystkich licencji, jakkolwiek w USA ale praktycznie jest to samo w Polsce:

    Pilot licensing and certification - Wikipedia, the free encyclopedia

    Rozejrzyj sie, jestes przeciez na forum gdzie wlasnie zdobywanie licencji w warunkach polskich jest omawiane ... czytaj wiec.

  12. #12

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Ok, będę działał. Wielkie dzięki wszystkim za pomoc. W razie wątpliwości będę pisał
    Pozdrawiam.

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Ja nie widze powodu fascynacji latania takimi VLJ. Ja osobiscie bym duzo bardziej wolal jakiegos jedno-silnikowego turbopropa, cos w rodzaju PC-12, Socata TBM850, Meridian, itp. To sa naprawde szybkie samoloty, maja w srodku nawet wiecej miejsca niz VLJ, maja czesto wiekszy zasieg no i duzo latwiej sie na nie "dostac", wymagania licencyjne sa mniejsze. No i koszta utrzymania sa znacznie nizsze.

  14. #14
    Awatar Gladki

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    -

    Domyślnie

    Prosze, Licencje i szkolenia lotnicze tutaj masz wszystko na temat licencji
    Ostatnio edytowane przez Gladki ; 19-12-2010 o 21:43 Powód: literówka

  15. #15

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Gładki, ja to dawno czytałem, ale tam większość z Was pisze "profesjonalnym" językiem i taki człowiek jak ja nie bardzo się orientuje o co kaman. Jaednak parę godzi studiowania tego forum i innych, w tym zagranicznych i już wiem mniej więcej z czym i jak to się je. Mimo wszystko dzięki.

    saturn5, to może nie fascynacja, ale takie spełnienie marzeń małego chłopca o byciu pilotem myśliwca

    gaugan, mógłbyś podać źródło, z którego wziąłeś wymagania do type ratingu Phenoma 100? Bo szukam jako ciekawostki czegoś takiego na Phenoma 300.

  16. #16
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Zrodlo to prywatna korespondencja z osrodkiem szkolenia. Na P300 masz dokladnie takie same wymagania, przynajmniej w Europie. To sa praktycznie monotypy.

    Szczerze mowiac pierwszy raz spotykam sie, zeby szkolenie na samoloty zaczynac z mysla o lataniu Jetem. To jest naprawde wysoki stopien zaawansowania w karierze lotniczej i realnie gdybys poswiecil sie temu calkowicie, za sterami takiej maszyny nie usiadziesz bezpiecznie szybciej niz po 3-4 latach intensywnego latania roznymi wolniejszymi latadlami.

    Gdybys chcial szkolic sie od podstaw na zaawansowanym, szybkim samolocie, w Polsce mozesz to zrobic we FSA FlightSpace Academy FTO

    Pozdr

  17. #17

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    To ja o tym bardzo dobrze wiem gaugan. Tylko myślę przyszłościowo, takie małe marzenie o własnym odrzutowcu. Właśnie się zastanwiam nad szkołą jaką wybrać. Środki mam, wolny czas również, chęci 3 tony ... więc trzeba działać.
    Poza tym mam mały plan biznesowy w stosunku do którejś ze szkół. Może jakiś sponsoring, czy coś... ale to już nie temat na tą chwię i nie na forum raczej
    Pozdrawiam.

  18. #18

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Mam takie pytanie, które świadczy tylko o mej niewiedzy z zakresu lotnictwa.
    Załóżmy, ze samolot nie jest certyfikowany dla jednego pilota ale dla dwóch. I tu się nasuwa moje pytanie - do czego jest potrzebny ten drugi pilot? Czy jeden pilot nie ma szans na ogarnięcie samolotu w pojedynke? Pomijam kwestie fizjologiczne, bo to oczywista sprawa, ale jesli chodzi o techniczne sprawy to jak to wygląda? Czy są jakies sankcje prawne za niedostoswanie się do wymogów poszczególnych samolotów?

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Strasznie medrkujesz. Bo tak samolot zostal certyfikowany - dwoch pilotow potrzeba i koniec. Chodzi o "ilosc systemow", ich rozlozenie w kokpicie i ewentualne sytuacje awaryjne, itp. Twoje drugie pytanie (o sankcjach prawnych) jest raczej przepraszam bardzo ale lekko durnawe. To tak jakbys pytal czy sa jakies sankcje za prowadzenie samochodu bez prawa jazdy. Zamiast medrkowac skorzystaj z porady gaugana i zacznij szkolenie, ludzie 10 razy zmieniaja zdanie i z tych lub innych powodow nigdy nie koncza szkolenia a ty juz mowisz o lataniu odrzutowcami nie majac nawet najmarniejszej licencji PPL. Szkolac sie na samolotach w tym osrodku podanym wyzej bedziesz od razu w 21-wieku latajac z awionika praktycznie taka sama jak w Phenomie. Zamiast wiec wypisywac nonsensy skup sie na pierwszych krokach i na licencji ktora mozesz miec doslownie w ciagu kilku miesiecy a nie 4 lat.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-12-2010 o 19:49

  20. #20

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Oj wiedziałem, że będziecie krzyczeć.. ja tylko pytam, dopiero poznaje, czytam, powątpiewam. Ok, zrozumiałem i już nie będę zadawał durnowatych pytań, obiecuje
    Wracając do tematu - o jakiej licencji mówisz, że mogę ją mieć w ciągu kilku miesięcy? PPL, tak?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •