Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
Like Tree3Likes
  • 1 Post By tomekz28
  • 1 Post By Peter76
  • 1 Post By hds.147

Wątek: Paralotnie PPG – kilka pytań na początek

  1. #1
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie Paralotnie PPG – kilka pytań na początek


    Polecamy

    Cześć.
    Od długiego czasu zastanawiałem się nad tym w jaki sposób w końcu oderwać się od gruntu i wznieść się w przestworza. Rozpatrywałem różne opcje, od szybowców, przez ULM’y, po PPL i nawet drogę do ATPL(A). Jednak żadna z tych opcji nie przemawiała do mnie tak do końca, aż tu niedawno zajawiłem się paralotniami
    Po przeglądnięciu forum, oraz kilku ton filmików na YT i w zasadzie podjąłem decyzję zrobić ŚK i zakupić własny sprzęt do latania paralotnią z napędem ( PPG).
    Głównym celem latania jest rekreacja, ale nie kręci mnie latanie w kółko wokół łąki ( choć czasem nie wykluczam ), bardziej ciągnie mnie na przeloty w różne miejsca, na różne odległości, może czasem wyłączenie silnika i próby podciągnięcia się na termice ( słyszałem, że jest to możliwe) oraz robienie zdjęć z powietrza.
    Przeglądając forum i wspomnianego YT narodziło mi się parę pytań, na które jak dotąd nie znalazłem odpowiedzi. Będę dźwięczny jeśli podzielicie się swoją wiedzą lub pomożecie znaleźć odpowiedzi na pytania paralotniowego laika, który chce zacząć latać na PPG

    1. Jakie szkoły w Małopolsce ( najlepiej w okolicach Krakowa) możecie polecić?
    2. Jak wygląda szkolenie w praktyce ( poszczególne etapy) i czy faktycznie w te kilka dni idzie się nauczyć jak zacząć latać, czy raczej na zasadzie kursu prawa jazdy ?
    3. Jaka kategoria zdrowia jest wymagana do zrobienia PPG ( gdzieś słyszałem, że jak masz ważne prawko, to nie musisz robić badań)?
    4. Czy do latania PPG wymagane jest jakieś specjalne ubezpieczenie?
    5. Jakie są możliwości ( jeśli w ogóle są) robienia nalotu zanim kupi się własny sprzęt ( do kilku miesięcy po kursie)?
    6. Jaki sprzęt lepiej wybrać na początek, używany, czy nowy? A może część rzeczy nowych, a część starych? *** Dalsza część pytań w tym kierunku od pytanie nr 15
    7. Jak kształtują się koszty sprzętu nowego / używanego / mieszanego ( nie muszą być konkretne ceny, mogą być przedziały, rząd wielkości)?
    8. Jakie elementy są potrzebne do latania PPG: skrzydło, uprząż, silnik ze śmigłem, kask, co jeszcze?
    9. Jakie są koszty eksploatacji sprzętu do takiego latania i jak często zazwyczaj się serwisuje ( przeglądy, naprawy, itp. )?
    10. Ile sprzęt wytrzymuje przy spokojnym rekreacyjnym lataniu i co najczęściej wymaga wymian / napraw?
    11. Jak wygląda i gdzie odbywa się egzamin? Egzaminuje szkoła, czy ULC?
    12. Czy na po zrobieniu ŚK na paralotnię trzeba robić kolejne ŚK i egzamin na PPG, czy jest to na zasadzie wpisu do licencji?
    13. Jakie skrzydło najlepiej wybrać do latania z napędem plecakowym? Skrzydło samostateczne czy zwykłe ( czytałem różne opinie i jestem ciekaw Waszych)?
    14. Jak wygląda latanie swobodne i termiczne z wyłączonym silnikiem, lub nawet bez silnika? Da się czy raczej jest się „skazanym” na warkot za plecami?
    15. Jeśli na początku nie warto pchać się w nowe skrzydło / uprząż / coś jeszcze, to gdzie szukać i na co zwracać uwagę przy zakupie pierwszego używanego?
    16. Czy są firmy ( głównie interesują mnie Małopolska i okolice Krakowa), które mogą przeprowadzić kontrolę sprzętu przed zakupem i ewentualnie jakie to są koszty?


    Zdaję sobie sprawę, że jest tych pytań trochę, ale chciałbym tez aby ten wątek był takim małym kompendium również dla innych chcących zacząć przygodę z paralotniami i PPG Tym bardziej, że większość informacji do jakich, jak na razie, dotarłem jest sprzed dobrych kilku, jak nie kilkunastu lat.

    Z gór dziękuję za odpowiedzi i życzę tyle lądowań, co startów
    J.
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cześć,

    Trochę odpowiedzi poniżej.

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    Cześć.
    Od długiego czasu zastanawiałem się nad tym w jaki sposób w końcu oderwać się od gruntu i wznieść się w przestworza. Rozpatrywałem różne opcje, od szybowców, przez ULM’y, po PPL i nawet drogę do ATPL(A). Jednak żadna z tych opcji nie przemawiała do mnie tak do końca, aż tu niedawno zajawiłem się paralotniami
    Po przeglądnięciu forum, oraz kilku ton filmików na YT i w zasadzie podjąłem decyzję zrobić ŚK i zakupić własny sprzęt do latania paralotnią z napędem ( PPG).
    Głównym celem latania jest rekreacja, ale nie kręci mnie latanie w kółko wokół łąki ( choć czasem nie wykluczam ), bardziej ciągnie mnie na przeloty w różne miejsca, na różne odległości, może czasem wyłączenie silnika i próby podciągnięcia się na termice ( słyszałem, że jest to możliwe) oraz robienie zdjęć z powietrza.
    Przeglądając forum i wspomnianego YT narodziło mi się parę pytań, na które jak dotąd nie znalazłem odpowiedzi. Będę dźwięczny jeśli podzielicie się swoją wiedzą lub pomożecie znaleźć odpowiedzi na pytania paralotniowego laika, który chce zacząć latać na PPG

    1. Jakie szkoły w Małopolsce ( najlepiej w okolicach Krakowa) możecie polecić? - zapytaj na pl.rec.paralotnie
    2. Jak wygląda szkolenie w praktyce ( poszczególne etapy) i czy faktycznie w te kilka dni idzie się nauczyć jak zacząć latać, czy raczej na zasadzie kursu prawa jazdy ? - Według mnie najlepiej zrobić etap 1, 2 i 3, a dopiero potem pomyśleć o napędzie (ale można zrobić uprawnienia PPG bez 3 etapu). Bardziej oswoisz się z powietrzem i terminką.
    3. Jaka kategoria zdrowia jest wymagana do zrobienia PPG ( gdzieś słyszałem, że jak masz ważne prawko, to nie musisz robić badań)? - O ile nic się nie zmieniło, to wystarczy oświadczenie o stanie zdrowia.
    4. Czy do latania PPG wymagane jest jakieś specjalne ubezpieczenie? Tak, wymagane jest takie, które ma w zakresie paralotniarstwo - ale cena nie jest jakoś specjalnie "specjalna".
    5. Jakie są możliwości ( jeśli w ogóle są) robienia nalotu zanim kupi się własny sprzęt ( do kilku miesięcy po kursie)? - Nie wiem jak z PPG (czy szkoły wypożyczają napędy), ale sporo szkół wypożycza zestaw paralotniowy dla tych, któży jeżdzą z nimi na wyjazdy.
    6. Jaki sprzęt lepiej wybrać na początek, używany, czy nowy? A może część rzeczy nowych, a część starych? *** Dalsza część pytań w tym kierunku od pytanie nr 15 . Temat rzeka. Ogólnie lepiej używany po przeglądzie. Najważniejsze to dostosować paralotnię do umiejętności, czyli na oczątek coś dla początkującego. Po np. dwóch sezonach można pójść o oczko wyżej.
    7. Jak kształtują się koszty sprzętu nowego / używanego / mieszanego ( nie muszą być konkretne ceny, mogą być przedziały, rząd wielkości)? - Jeśli chodzi o sprzęt używany ale w dobrym stanie to bez silnika możesz się zmieścić w powiedzmy 8-10 tysiącach - skrzydło, spadochron zapasowy, uprząż do latania swobodnego, kask. Mniej jak nie potrzebujesz uprzęży.
    8. Jakie elementy są potrzebne do latania PPG: skrzydło, uprząż, silnik ze śmigłem, kask, co jeszcze? Spadochron zapasowy. Jakaś elektronika, ale ostatnimi czasy to na początek moze być dobry smartfon.
    9. Jakie są koszty eksploatacji sprzętu do takiego latania i jak często zazwyczaj się serwisuje ( przeglądy, naprawy, itp. )? Trochę zależy od nalotu ale serwis silnika co roku to podstawa, przełożenie zapasu raz na rok i przegląd paralotni raz na rok lub 2.
    10. Ile sprzęt wytrzymuje przy spokojnym rekreacyjnym lataniu i co najczęściej wymaga wymian / napraw? paralotnia jesli jest dobrze i sucho przechowywana to ze 300 godzin spokojnie.
    11. Jak wygląda i gdzie odbywa się egzamin? Egzaminuje szkoła, czy ULC? Nie wiem jak to teraz wygląda.
    12. Czy na po zrobieniu ŚK na paralotnię trzeba robić kolejne ŚK i egzamin na PPG, czy jest to na zasadzie wpisu do licencji? Wpis do licecji, ale z egazaminami to nie pamiętam.
    13. Jakie skrzydło najlepiej wybrać do latania z napędem plecakowym? Skrzydło samostateczne czy zwykłe ( czytałem różne opinie i jestem ciekaw Waszych)? Docelowo na pewno samostateczne. Na początek to zależy od szkoły - są skrzydła ktore nadają się na początek do tego i tego.
    14. Jak wygląda latanie swobodne i termiczne z wyłączonym silnikiem, lub nawet bez silnika? Da się czy raczej jest się „skazanym” na warkot za plecami? Raczej sobie to odpuśc do czasu jak będziesz dobrze latał. A i wtedy nie będziesz korzystał z tego często moim zdaniem. Wszystko zależy też od tego czy będziesz oswojony z termiką - patrz co napisałem o 3 etapie.
    15. Jeśli na początku nie warto pchać się w nowe skrzydło / uprząż / coś jeszcze, to gdzie szukać i na co zwracać uwagę przy zakupie pierwszego używanego? Jeśli chodzi o silnik, to zależy to od producenta - i ciężko coś powiedzieć. Jeśli chodzi o paralotnię, to wymagaj od sprzedawcy dokumentów z przeglądu. I nie kupuj nic przed kursem. A w kwestii kupna to najlepiej poradź się kolegów. Zakłądam, ze podczas kursu możesz poznać kogoś kto ma większe doświadczenie od Ciebie. Podpytaj też instruktora.
    16. Czy są firmy ( głównie interesują mnie Małopolska i okolice Krakowa), które mogą przeprowadzić kontrolę sprzętu przed zakupem i ewentualnie jakie to są koszty? W Szczyrku i Buczkowicach są takie firmy, które robią przeglądy paralotni, ale tak jak napisałem wymagaj papierów od sprzedającego. I jeszcze raz, nie kupuj nic na własną rękę przed kursem.


    Zdaję sobie sprawę, że jest tych pytań trochę, ale chciałbym tez aby ten wątek był takim małym kompendium również dla innych chcących zacząć przygodę z paralotniami i PPG Tym bardziej, że większość informacji do jakich, jak na razie, dotarłem jest sprzed dobrych kilku, jak nie kilkunastu lat.

    Z gór dziękuję za odpowiedzi i życzę tyle lądowań, co startów
    J.
    hds.147 likes this.

  3. #3
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Dziękuję za odpowiedź Może ktoś jeszcze zechce podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami ?
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2016

    Domyślnie

    Cześć,
    już trochę czasu upłynęło ale postaram się coś wydobyć z czeluści pamięci
    1. w Krakowie działa Aerokrak - L. Mańkowski. Nie wiem jak w praktyce wygląda szkolenie, nie szkoliłem się tam,
    2. Do tygodnia, przy dobrych warunkach trwa etap I (ślizgi z górek, po którym możesz robić etap II (kończący się Śk na pg) albo od razu szkolenie na ppg.
    5. Nie wiem jak jest z wypożyczaniem, jest w Krakowie niejaki Pan Gienio - chyba już legenda wśród krakowskich paralotniarzy, jak poznasz to towarzystwo, to możesz na ten temat z nim porozmawiać.
    6. Pierwsze loty to duże prawdopodobieństwo uszkodzenia kosza, szczególnie przy starcie. Ja bym kupował napęd używkę i najpopularniejszy - na silniku Solo210- prosty jak budowa cepa, tani, łatwy w naprawie i ogólnie niezniszczalny. Cena ta sama w praktyce od wielu lat - ~5kpln. Ewentualnie, jeśli chciałbyś coś lżejszego to napędy na silniku Rakiet, mogą też mieć sprzęgło odśrodkowe, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo
    9. Poza j.w. benzyna (4-5l/1h + olej do zweitaktów)
    10. Napęd solo przezyje Ciebie
    13. Samostateczne już, o ile dobrze pamiętam, wymagają większej mocy silnika i zachowują się inaczej niż klasyki. Na początek może coś do spokojnego latania swobodnego i też z napędem - Dudek Nemo?
    14. Napędy mają często system bloczków umożliwiający odpalenie w locie nogą lub zza glowy. Nie zawsze się udaje Możesz się z powodzeniem załapywac na termikę z silnikiem pracującym na małych obrotach i stojącym, dla bezpieczeństwa, śmigłem (przy sprzęgle odśrodkowym). Jest pewnie jakieś tam ryzyko, że przy podwinieciu skrzydła luźne linki zaplączą się w kosz albo śmigło. W praktyce większość znanych mi ówcześnie ppgantów latała wcześnie rano lub pod wieczór
    16. Ja umówiłem się ze sprzedającym że wyśle paralotnie właśnie do Buczkowic i jeśli tam orzekną, że jest ok (przewiewność, wytrzymałość i symetria linek), to wysyłają mi glajta, a ja sprzedającemu kasę.

  5. #5
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Generalnie Pobiednik mi najbliżej, ale nie jest to dla mnie mus. Jeśli szkoła jest dobra, polecana przez kogoś, kto się na tym zna, to mogę bez problemu dojechać na Kurs.
    Odnośnie wypożyczenia będę musiał zapytać w szkole, bo wątpię żeby ktoś wypożyczył swoją prywatną ( co jest zrozumiałe).
    Co do napędu, zależy mi na sprzęgle, bo jest to moim zdaniem znacznie bezpieczniejsze. Rozumiem, że silnik ma na stałe zabudowane sprzęgło i nie da się go dołożyć do istniejącej już konstrukcji? Dodatkowe pytanie w temacie silnika: jaka moc silnika jest wystarczająca do latania PPG przy wadze ok 100kg w pełnym rynsztunku i jakie firmy ( i typy) polecacie?
    Ok, paliwo wiadomo, a jak kształtują sie koszty serwisowania? przegląd silnika, skrzydła, innych elementów?
    Z tego, co wyczytałem faktycznie samostateczne ma mniejszą doskonałość, ale na początek ponoć jest najlepsze, więc raczej w takim kierunku będę podążał. Właśnie tak zastanawiam się nad Dudek NemoXX lub Nemo4.
    Opcja latania termicznego, to raczej odległa przyszłość, ale ciekawi mnie kwestia takiego latania z silnikiem na plecach U mnie pory będą różne. Wiadomo, początkowo będzie to ranek i wieczór, dla oswojenia się ze sprzętem i lataniem, ale później będą to też środki dnia i np wypady zdjęcia z powietrza oraz na działkę jakieś 60 km ode mnie
    To jest super pomysł z tą firmą Możesz podać nazwę? Robią przeglądy tylko skrzydeł czy napęd i resztę sprzętu też są w stanie przejrzeć?
    Wielkie dzięki za cenne porady
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  6. #6
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Nie ma na forum więcej paralotniarzy, którzy chcieliby podzielić się wiedzą i doświadczeniami z przyszłym glajciarzem?
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2016

    Domyślnie

    Najwyraźniej nie
    Serwis, o ile dobrze pamiętam, był tu: Beskid Para Serwis – Przegląd, naprawa paralotni, przewijanie zapasĂłw RSH
    Przestałem latać na paralotniach kilka lat temu, a "aktywnie" interesowałem się tematem na początku lat dwutysięcznych, więc nie chcę Cię wprowadzać w błąd wiedzą, która może być trochę nieaktualna.
    Tutaj goście są na bieżąco https://groups.google.com/forum/#!fo...rec.paralotnie

    A tu masz trochę filmików z latania, m. in. w podkrakowskich Grabiach (okolice Bochni i Wieliczki) https://www.youtube.com/results?sear...pg+krak%C3%B3w
    hds.147 likes this.

  8. #8
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie


    Polecamy

    Peter, dzięki za informacje pl.rec.paralotnie znam i czytam
    obserwator likes this.
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •