Z tego co pamiętam to IR(A)ME od razu załatwia ci też SE. Zapytaj się w jakimś FTO najlepiej.
Hej
Chciałbym się zorientować czy aby robić IR(A)ME trzeba mieć wcześniej zrobiony IR(A)SE? Przeglądałem JAR-FCL1 ale nie mogę tego znaleźć. Dlatego też proszę o pomoc i wyjaśnienie tego albo o wskazanie źródła, gdzie to znajdę (a najlepiej jedno i drugie). Wiem, że do IR(A)ME potrzeba mieć wpisane MEPL(A) do licencji no i wylatane 70h jako PIC (wymaganie do MEPLA). Jeszcze jakieś dodatkowe wymagania? Oprócz teorii z IR i ME albo ATPL(A) i PPLki rzecz jasna
Z tego co pamiętam to IR(A)ME od razu załatwia ci też SE. Zapytaj się w jakimś FTO najlepiej.
Właśnie dzwoniłem do FTO i powiedziano mi, że w licencji nie jest wpisane w ogóle czy IR był robiony na SE czy ME. Chociaż jakoś mi się to dziwne wydaje. Przecież nie byłoby rozróżnienia chyba gdyby to nie stanowiło różnicy. Tym samym wszyscy robiliby IR na SE bo taniej... coś ta pani w FTO się wydaje niezorientowana.
Radiotelephony.
Odkopuję temat. Otóż dostałem właśnie licencję z wpisem "IR/ME". Zaciekawiony zacząłem sprawdzać zmiany JAR-EASA. W JARach było:
No to teraz dla porównania EASA:JAR–FCL 1.180 Privileges and conditions
(a) Privileges
(1) Subject to the rating restrictions imposed by use of another pilot functioning as a co-pilot (multi-pilot restriction) during the skill test set out in Appendices 1 and 2 to JAR–FCL 1.210, and any other conditions specified in JARs, the privileges of a holder of a multi-engine IR(A) are to pilot multi-engine and single-engine aeroplanes under IFR with a minimum decision height of 200 feet (60 m). Decision heights lower than 200 feet (60 m) may be authorised by the Authority after further training and testing in accordance with JAR–OPS, AMC FCL 1.261(a) paragraph 6 and with Appendix 2 to JAR–FCL 1.240, section 6.
na razie nic na temat SE/ME, ale dalej:FCL.605 IR — Privileges
(a) The privileges of a holder of an IR are to fly aircraft under IFR with a minimum decision height of 200 feet (60 m).
Nic na temat możliwości latania SE/IR mając w licencji ME/IR. Ktoś to interpretuje inaczej?FCL.620 IR — Skill test
(b) For a multi-engine IR, the skill test shall be taken in a multi-engine aircraft. For a single-engine IR, the test shall be taken in a single-engine aircraft. A multi-engine centreline thrust aeroplane shall be considered a single-engine aeroplane for the purposes of this paragraph.
Nie wiem czy dobrze rozumiem - teraz będą 2 wpisy z IRa? Czy inaczej: Jak ktoś zrobi jeden to dostane ten wpis a jak ma się dwa to poprostu IR? Przedłużanie tego oddzielnie byłoby już lekkim skurw... ze strony władz ;/
Chociaż co ja się dziwie... masa nowych uprawnień jedynie dla wyłudzenia kasy...
Wszystko wskazuje na to, że będzie mega rozdrobnienie uprawnień. W najgorszej sytuacji będą instruktorzy z uprawnieniami na wszystkie klasy instruktorskie...
Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.
...a mechanicy będą mieli osobno uprawnienia na silnik , osobno na płatowiec i osobno na pompowanie kółek ...co za czasy
Czy na podstawie odpowiedzi ULC z tego tematu:
Nowe uprawnienia od 8 kwietnia
i
http://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2012/35/akt.pdf, str. 3.
nie wynika, że ten PART-FCL na razie w Polsce nie obowiązuje?
Faktycznie, dzięki.
Mam Partowską licencję i już nie ma jak w JARowskiej IR(A) tylko IR/ME. A IR robiłem najpierw na SE a dopiero później na ME.
IR/ME załatwia od razu SE.
No właśnie, tylko gdzie jest tak napisane? Czy kiedy zrobiłeś IR/ME i wydawali Ci nową licencję miałeś ważnego IR(A) (tego na SE?)
Cholera, chyba się pospieszyłem z tą swoją odpowiedzią... Tak mi to gdzieś w pamięci siedziało, że to kiedyś w JARach znalazłem, ale teraz nie mogłem tego znaleźć. Pamięć chyba nie ta...
IR(A) miałem ważne do lutego 2013. Gdzieś w lipcu 2012 zrobiłem IR/ME, a egzaminator wpisał mi przedłużenie IR(A) do licencji. Z miesiąc temu odebrałem licencję PARTowską z wpisem IR/ME. Kilka dni temu przedłużyłem IR/ME na symulatorze.
No i rzeczywiście wychodzi na to, że gdy wymieniałem licencję to miałem to IR/SE nieważne... Trzeba będzie chyba do ulcu zadzwonić i kogoś mądrzejszego się zapytać...
Wymieniałem licencję mając ważne IR i MEPL. Dla pewności dałem ksero z przedłużenia IR na MEPL. Wg ULC IR/ME załatwia też IR/SE. Moim zdaniem w tym przypadku jest to logiczne. Wcześniej natomiast nie było nigdzie widać czy możesz latać IR/ME chyba że miałeś to wpisane w książkę lub woziłeś ze sobą protokół.
a czy mając IR SE a chcąc dorobić IR ME to czy oprócz 3 godz na FNTPII oraz 2 godz na samolocie to należy także robić kolejny egzamin praktyczny w ULC i płacić za niego czy też jedzie się do ULC z zaświadczeniem z odbytego szkolenia, podobnie jak to miało miejsce przy VFR noc ?
Zakładki