Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
Like Tree10Likes
  • 5 Post By DCTunlimited
  • 5 Post By uKL

Wątek: Nowe uprawnienia od 8 kwietnia

  1. #1
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie Nowe uprawnienia od 8 kwietnia


    Polecamy

    Witam,
    Wie ktoś może na jakiej zasadzie ULC będzie wpisywał holowanie szybowców, wyrzucanie skoczków, tylnie kółko czy latanie w górach w nowe licencje? Część z tych uprawnień mam w książce jako wpisy różne, typy samolotów ale takie np. latanie w górach to sam nie wiem....parę razy byłem w górach w tym na szkoleniu do PPL. I kolejne pytanie czy robiąc takie uprawnienie w momencie kiedy posiada się jeszcze licencje JARowską trzeba wymieniać tą licencje czy można na starych zasadach wpisać w książkę w momencie kiedy te przepisy już będą obowiązywać?

    Pozdrawiam,
    PR

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Chełm

    Domyślnie

    Podbijam pytanie, może ktoś już się zorientował jak to wygląda. Przede wszystkim interesują mnie lotniska górskie. Jak to jest rozumiane przez PARTy, które lotniska się łapią?

    I przy okazji drugie pytanie. Czy jest możliwe wykonanie lotu za granicę (np Cessną zwykłą) jeśli dowódca nie ma wpisu z angielskiego, ale jako pasażer(podróżny) leci z nami drugi pilot który odpowiednie uprawnienia ma ( PPL, ICAO4) i to on by prowadził korespondencje?

  3. #3
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Co do II pytania to wydaje mi się, że nie było nigdy takiej możliwości, podobnie teraz.

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Chełm

    Domyślnie

    Też mi się tak wydawało chociaż niektórzy twierdzą inaczej, mimo że to zbytnio sensu nie ma.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez winiar Zobacz posta
    Też mi się tak wydawało chociaż niektórzy twierdzą inaczej, mimo że to zbytnio sensu nie ma.
    Dobrze twierdzą. Jeśli wykonujesz poza przestrzenią kontrolowaną to możesz przelecieć Europę wzdłuż i wszerz "no abla inglish", ba za Odrą będziesz zdziwiony bo nawet usilne nawoływania ichnych ATZów pozostaną bez odzewu, a we Francji nie usłyszysz innego języka niż francuski i ten cało ICAO Level 4 można sobie wsadzić w .... Oczywiście są wyjątki w stylu jakichś lotnisk gdzie masz duży ruch międzynarodowy albo jakieś duże imprezy - zloty, etc., wówczas pewne standardy trzeba zachować. Ale to ty jesteś dowódcą i odpowiadasz za lot - jeśli uważasz że nie dasz rady to się nie pchaj.

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Chełm

    Domyślnie

    No dobra, czyli jeśli uważam że sobie poradzę i dodatkowo na pokładzie jest drugi, doświadczony pilot to wg Ciebie mogę lecieć? Mimo że nie mam wpisu? Trochę dziwne, bo nawet jeśli na lotnisku nikt nie odpowie to wypadałoby się zgłosić pod drodze do jakiegoś FISu.

  7. #7
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    ESK tutaj bardziej chodziło o to czy możliwe jest wzięcie sobie kumpla z wpisem i lot np. na kontrolowane Jak PIC nie ma wpisu to wg mnie pasażer z uprawnieniami nic nie daje.

    A co do latania w G to częściowo masz racje. Częściowo bo np. w IFR wymaga się wpisu mimo wszystko, nawet w G. A w VFR...co jak pogoda się popsuje? Dasz w pole zamiast na lotnisko kontrolowane? Brak znajomości angielskiego i latanie gdzieś za granice to bardziej teoria.

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Oczywiście, że pasażer nawet z nie wiem jakimi papierami jest tylko pasażerem i w przypadku "W" nic nie daje.

    Piotr, nie twierdzę że to bezpieczne i odpowiedzialne, ale jest możliwe... Z tą teorią to bym polemizował, i to raczej w drugą stronę - o ile my Polacy mamy jeszcze wewnętrzne opory przed lotem za granicę bez "wbitego radia międzynarodowego", o tyle piloci z innych krajów latają do Polski bez krępacji...

  9. #9
    Awatar wiler

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPZP/EPZG

    Domyślnie

    Są trzy lotniska górskie: Zielona Góra, Jelenia Góra i Częstochowa.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wiler Zobacz posta
    Są trzy lotniska górskie: Zielona Góra, Jelenia Góra i Częstochowa.
    a co sprawia, że są zaliczane jako górskie?

  11. #11
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gucio Zobacz posta
    a co sprawia, że są zaliczane jako górskie?
    Zapewne: Zielona Góra, Jelenia Góra i Jasna Góra
    frik, ORMO_PL, jarekch and 2 others like this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    no tak to jeszcze nieczynna Orla góra

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Chełm

    Domyślnie

    Jakby kogoś interesowało to z tego co udało mi się dowiedzieć nie ma oficjalnej definicji lotniska górskiego, jednak można by do takich zaliczyć np Biezmiechową lub Żar, więc lepiej się na nie nie wybierać bez przeszkolenia.

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez winiar Zobacz posta
    Jakby kogoś interesowało to z tego co udało mi się dowiedzieć nie ma oficjalnej definicji lotniska górskiego, jednak można by do takich zaliczyć np Biezmiechową lub Żar, więc lepiej się na nie nie wybierać bez przeszkolenia.
    Skoro nie ma definicji to jak można je zaliczyć do lotniska górskiego
    BTW: do końca nie wiem jak jest z Żarem, ale Bezmiechowa to lądowisko, ciekawe czy na nie też potrzebny jest wpis....

  15. #15
    uKL
    uKL jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa/Lublin

    Domyślnie

    Myślę, że najlepiej będzie jeśli ULC odpowiednio przepis zinterpretuje. Dzisiaj wysłałem do nich taką prośbę, jak odpiszą nie omieszkam tutaj wkleić

  16. #16

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Moment, moment. Rozumiem, że Częstochowa to forumowe jaja, a lotnisko nie zostało jakimś dziwnym przypadkocudem zakwalifikowane jako górskie? ( bo i niby dlaczego!?? )

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jaja.

  18. #18

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Chełm

    Domyślnie

    Instruktor z którym o tym rozmawiałem powiedział że ulc się w tym kierunku skłaniał jak były rozmowy na ten temat, ale chyba jeszcze tego nigdzie nie ma oficjalnie zapisanego.

  19. #19
    uKL
    uKL jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa/Lublin

    Domyślnie


    Polecamy

    Wracając do tematu lotnisk górskich:

    Cytat Zamieszczone przez ULC
    Szanowny Panie,

    W odpowiedzi na Pana maila z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie lotnisk w terenie górzystym w związku nowym uprawnieniem do wykonywania lotów w terenie górzystym - „mountain rating” określonym pkt FCL.815 Załącznika I do rozporządzeniem UE nr 1178/2011, uprzejmie informuję, co następuje:

    Po pierwsze należy stwierdzić iż sam przepis FCL.815 ani akceptowalne sposoby wykonywania oraz materiały doradcze (AMC i GM) do ww. nie definiują pojęcia – terenu górzystego.

    Mając na względzie powyższe uprzejmie informuję za Departamentem Lotnisk ULC, że w Polsce nie klasyfikuje się lotnisk leżących w terenie górzystym, ze względu na brak przepisów i wymogów w ww. zakresie. Zatem odpowiedź na Pana pytanie: Kto jest organem decydującym o fakcie czy dane lotnisko jest w świetle przepisów lotniskiem leżącym w terenie górzystym? – już na wstępie rodzi uzasadnione wątpliwości. Teoretycznie rzecz ujmując jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego, a dokładniej Departament Lotnisk, jednakże należy pamiętać o tym że EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) nie przygotowała żadnych wytycznych dla Państw Członkowskich jak klasyfikować ww. lotniska.

    Powyższe stawia pod znakiem zapytania skuteczne stosowanie (wpisywanie do licencji) w praktyce uprawnienia do wykonywania lotów w terenie górzystym, w obecnej sytuacji prawnej.

    Mając powyższe na uwadze Departament Personelu Lotniczego ULC postanowił skorzystać z możliwości zgłoszenia do Komisji Europejskiej oraz EASA odroczenia w stosunku do zastosowania ww. przepisu do dnia 8 kwietnia 2015 r., co zostało zawarte w pkt I ppkt 4 Załącznika nr 1 do Komunikatu Nr 21 Prezesa ULC z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonania notyfikacji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zastosowania odroczeń wynikających z rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 (Dz. Urz. ULC z dnia 25 kwietnia 2012 r., poz. 35).

    Jednocześnie Departament Personelu Lotniczego ULC informuje, iż kwestia braku definicji terenu górzystego oraz klasyfikacji takich lotnisk/lądowisk były sygnalizowane m.in. przez rodzimy nadzór podczas spotkań standaryzacyjnych EASA, w ślad za czym uzyskano ustna informację, że Departament Prawny EASA problem zna i zastanawia się nad formą jego rozwiązania.

    Po analizie merytoryczne dokonanej w Departamencie Personelu Lotniczego ULC należy dodatkowo stwierdzić, iż kwestia tzw. lotnisk w terenie górzystym, a co za tym idzie, specjalnych uprawnień do wykonywania na nich operacji startów i lądowań nie dotyczy Polski na chwilę obecną ze względu na brak szczegółowych uregulowań prawnych w tym zakresie. Ze względu na fakt, iż rodzime przepisy nie określają żadnych parametrów, które pozwoliły by na sklasyfikowanie lotnisk pod względem szczególnych uwarunkowań terenowych, a w związku z tym szczególnych umiejętności do ich eksploatacji, należy przyjąć, że w rozumieniu wymagań UE lotnisk górskich póki co w naszym kraju nie ma, a co za tym idzie nie ma potrzeby posiadania przez pilotów dodatkowych, specjalnie w tym celu opisanych kwalifikacji.

    Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż uprawnienia, o których mowa jest rozporządzeniu UE nr 1178/2011 nie zawierają w sobie wyłącznie umiejętności startu i lądowania na lotnisku górskim, ale także umiejętność wykonywania lotów poniżej wierzchołków wysokich gór, z dobrą znajomością lokalnych, charakterystycznych zjawisk meteorologicznych wywoływanych wiatrami z różnych kierunków, prądami powietrza wstępujących i zstępujących, występujących tylko w górach i mających ogromny wpływ na bezpieczeństwo lotów samolotów na małych wysokościach w bezpośrednim pobliżu nawietrznych i zawietrznych stoków górskich w trakcie wszelkich lotów, czy to związanych z operacjami podejść do lądowań na lotniskach, lądowiskach stałych, czy też okresowych jak np. na lodowcach; w celach normalnego przewozu pasażerów czy też przypadkowo zlecanych lotów turystycznych, widokowych lub związanych z „dostarczaniem” narciarzy na wysokie stoki górskie.

    Zatem, w opinii LPL ULC decyzję o tym czy lotnisko jest położone w terenie górzystym determinuje nie tylko jego wysokość nad poziomem morza, ale również ukształtowanie terenu na jakim jest ono położne oraz nachylenia podłoża względem poziomu (horyzontu).

    Należy zatem pamiętać, iż na lotniskach jak m.in. Bezmiechowa, Żar czy Łososina to po stronie pilota leży odpowiedzialność polegająca na potrzebie zapoznania się z Instrukcją użytkowania lotniska/lądowiska dostępnych u zarządzającego (głównego użytkownika) ww.
    Myślę, ze to wyjaśnia temat dogłębnie.
    PiotrekR, Buashy, winiar and 2 others like this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •