Forum »   Powstanie CPL - Centralny Port Lotniczy        Połączenia »   Ryanair ogłosił loty na Ukrainę   

Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9

Wątek: Egzamin FI(A)

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie Egzamin FI(A)


    Polecamy

    Czy ktoś z Was orientuje się ile minimalnie trwa egzamin praktyczny do uprawnienia FI(A) - mam oczywiście na myśli czas lotu oraz minimalną liczbę startów i lądowań podczas egzaminu. Całość (czynności przed- i polotowe oraz sprawdzenie wiedzy teoretycznej) są bardzo indywidualne i zapewne zalezą od egzaminatora.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Informacyjnie. Ustaliłem, że egzamin trwa 1,5 goziny i zawiera 6 startów i lądowań (prawie jak PPL). Nikt mi nie potrafił jednak przytoczyć normy prawnej, z której to wynika, a zatem pytanie pozostaje otwarte.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  3. #3
    Awatar IFRowski

    Dołączył
    Oct 2016
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Z tego co się orientuję egzamin na FI(A) nie jest określony czynnościami, jakie będziesz robił podczas lotu czy schematami. Całość jak i czas zależy od egzaminatora, to taki "wewnętrzny" egzamin tyle że wpis będzie do licencji oczywiście z "R" którą zdejmą Ci po wylatanej odpowiedniej ilości godzin z uczniakami.
    "Kiedy pilot wylata 10 godzin, myśli że o lataniu wie już wszystko. Kiedy wylata 50 godzin uświadamia sobie, że o lataniu nie wie jeszcze wszystkiego. Kiedy wylata 500 godzin wie, że lataniu nigdy nie będzie wiedział wszystkiego."

  4. #4
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    nie wiem jak to wyglada w PL, ale w UK egzamin na FI jest bardzo formalny, okreslony i sklada sie z kilku czesci:
    1) pierwsza czesc to jest osobny egzamin z ex 11 - nalezy zademonstrowac umiejetnosc wyjscia z korka z prawego fotela - ten test jest specyficzny bo moze byc zrobiony jeszcze w trakcie kursu
    czesxc naziemna:
    2) nalezy zademonstrowac umiejetnosc przeprowadzania long briefings z prezentacja na dowolny temat z zakresu PPL, short brefings oraz odpowiedziec egzaminatorowi na kilka pytan teoretycznych z listy wybranych 100 tematow ktora to dostaje sie wczesniej na przygotowanie
    3) lot z egzaminatorem - minimum trzy dowolne cwiczenia ( najczesciej ex 6, 9 i 18 ) zrobione w ten sposob ze egzaminator udaje studenta a kandydat uczy plus do tego przeciagniecia ( ex 10 ) i awarie silnika na roznych wysokosciach (ex 16 ) krag byl tylko jeden albo dwa z tego co pamietam

    w UK sprawa jest o tyle prostsza ze cwiczenia sa opisane jednakowo na caly kraj i kazdy uczy wedlug tego samego syllabusa

    zobacz tutaj - zalacznik 8
    Flight Examiners Handbook 2016

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Wygląda to jak egzamin do PPL tylko z prawego fotela. Do tego musisz potrafić omówić wykonywane czynności, poprawiać błędy gdy pilotuje instruktor i stara się wprowadzić Cię na minę, zrobić briefing przed lotem i debriefing po locie, odpowiedzieć na kika pytań teoretycznych oraz wyjaśnić jakieś zagadnienia z użyciem modelu czy tablicy i flamastra.

    W Polsce ten egzamin jest bardzo uznaniowy i wszystko zależy od inwencji egzaminatora. Jeśli nie masz jakiś ogromnych braków wiedzy czy umiejętności bezpiecznego latania z prawego fotela w tym szybkiej reakcji na błędy "ucznia" to zdasz bez problemu.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  6. #6
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    W Polsce ten egzamin jest bardzo uznaniowy i wszystko zależy od inwencji egzaminatora.
    no wlasnie i dlatego mamy syf z malaria - moze wrzuce kij w mrowisko ale prawda jest taka ze w Polsce nikt porzadnie nie uczy jak uczyc ! to dotyczy nie tylko lotnictwa
    a potem masz historie - a to jeden instruktor przyszedl pijany, a to drugi artysta przelecial atz bez zgody a to kolejny za przeproszeniem otworzyl drzwi podczas lotu i zesral sie za burte ( serio !!! ) a jeszcze inny wrzeszczy na studenta bo ten nie radzi sobie po 10 godzinach z ladowaniem a inny pierd...... studenta w leb w symulatorze.

    to sa fakty i nawet nie musze pisac nazwisk bo osoby w temacie i tak wiedza o kogo chodzi.


    cokolwiek by nie powiedziec system szkolenia lotniczego w UK jest najlepszy na swiecie a dobor i selekcja instruktorow bardzo wymagajaca

  7. #7
    Awatar Longhi

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Breslau

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    a to kolejny za przeproszeniem otworzyl drzwi podczas lotu i zesral sie za burte ( serio !!! )
    Matko przenajswietsza - a już myślałem, ze wszystkie dziwne historie lotniskowe znam.
    Z czysto technicznej strony zapytam? Na jakim latadle??? Przez drzwi??? Ja jednak bardziej bym stawiał na okno
    Latam nisko i powoli.

  8. #8

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Longhi Zobacz posta
    Matko przenajswietsza - a już myślałem, ze wszystkie dziwne historie lotniskowe znam.
    Z czysto technicznej strony zapytam? Na jakim latadle??? Przez drzwi??? Ja jednak bardziej bym stawiał na okno
    Przesrane. Na pipe-cub to może wcale nie byłoby takie trudne?
    Gdyby było tak źle, jak pisze kobuch, to chyba w ogóle nie mielibyśmy pilotów. Są różni instruktorzy, starej daty, z pewnymi nawykami z innej epoki, nowi, często bez większego doświadczenia, ale jakoś bym tego nie generalizował

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie


    Polecamy

    Kobuch ma rację w tym zakresie, że system szkolenia lotniczego w UK ma opinię 0-1. Są jasno określone kryteria, albo je spełniasz, albo nie. Spełniasz to zdasz, nie spełniasz to nie zdasz. To wymusza porządne szkolenie, a nie taką jazdę po łebkach, bo źle wyszkolony uczeń nie zda.

    W Polsce szkolenie jest różne (zależy od instruktora) przez co egzaminatorzy są wyrozumiali bo nie chcą robić problemów uczniowi, że instruktor go czegoś nie nauczył, nie pokazał. Z drugiej strony instruktorzy wiedzą, że egzaminatorzy są wyrozumiali, więc też pewnych rzeczy nie pokazują, a "bo na egzaminie nikt Cię nie będzie z tego męczył", "Zenek to w porządku gość, znam go dobrze, powiem mu, że fajny chłopak z Ciebie, bądź spokojny przecież wszyscy zdają itd.".

    Ja latałem z różnymi instruktorami, zazwyczaj dostosowywali poziom do ucznia, więc był luz, a jak się zacząłem zbyt pewnie czuć to poziom podnosili aby w samozachwyt nie popaść (to jest OK, taka jest poprawna metodyka szkolenia). Pewne rzeczy pilnowali bardzo, a inne odpuszczali.
    Z kolei egzaminatorzy raczej zapewniali bezstresową atmosferę. Nie wiem, co bym musiał zrobić aby nie zdać, chyba się rozbić. Przede wszystkim sytuacje awaryjne. O ile w szkoleniu takie rzeczy jak lądowanie bez klap czy z niepracującym silnikiem to jest norma (choć znam osoby, które przez całe szkolenie ME ani razu nie latały z wyłączonym silnikiem lub istotnie ograniczonym ciągiem na jednym silniku), podobnie jak awarie elektryki, o tyle na egzaminie trzeba mieć wyjątkowe szczęście aby egzaminator sprawdzał te umiejętności.
    Chyba tylko na egzaminie do FI mnie egzaminator trochę pomęczył "bo nigdy nie wiadomo czy inspekcja z ULCu z lornetką nas nie obserwuje" i raz do zawodowej kazał mi powtórzyć jak mi po otwarciu podwozia zjechała wysokość o 70 ft, a zdaniem egzaminatora 50ft to maks dopuszczalny.

    PPL, SEP(L) i MEP(L) tego się nie da nie zdać. FI(A) nie słyszałem aby ktoś nie zdał, IR raczej też się zdaje. Dopiero na FI.FI i podobnych uprawnieniach zaczyna się jazda ale to też jest do ogarnięcia zważywszy na to, że egzaminowany ma przynajmniej 1000 godzin nalotu, więc coś już powinien potrafić.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •