Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
Like Tree3Likes
  • 1 Post By PiotrekR
  • 2 Post By lantan

Wątek: Rzeszów - pyt. do licencji CPL(a)

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie Rzeszów - pyt. do licencji CPL(a)


    Polecamy

    Witam! W Politechnice Rzeszowskiej na kierunku pilotaż szkolą uczniów do licencji CPL(a). Dużo czytałem na temat wszystkich lotniczych licencji i wszędzie była informacja, że aby mieć CPL(a) niezbędna jest uprzednio zrobiona licencja PPL(a). Na stronie uczelni z Rzeszowa i postów na tym forum wyczytalem jednak, ze do szkoly przyjmuja ludzi nawet bez doswiadczenia lotniczego lub z licencja na szybowce lub PPL(a). Zastanawia mnie czy mając licencje PL(g) - na szybowce, można zdobyć CPL(a). Wszystko mi sie wydawało jasne lecz z kazdym artykulem na temat CPL(a) przychodzily wątpliwosci, gdyz wszedzie pisze ze konieczna jest PPL. Przeszukałem forum i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Czy moglbym dostac od kogos odpowiedz?
    Dzieki.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Bylo to juz walkowane na tym forum choc nie wiem jak latwe jest znalezienie tej informacji.
    Do CPL(a) musisz miec PPL(a), koniec kropka.
    Jesli wiec masz tylko PL(g) to musisz zdobyc najpierw PPL(a).
    Majac licencje na szybowce nie zaczynasz od zera jak ktos kto tej licencji nie ma ale ciagle wymagania sa spore na PPL(a) i musisz ta licencje zrobic aby marzyc pozniej o CPL(a). Co do dokladnych wymagan aby przejsc z PL(g) do PPL(a) musisz przewertowac to forum.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Dla mnie też to wszystko było jasne ale na stronie PRz jest napisane wyraźnie, ze nie trzeba miec nalotu ani na szybowcach ani na samolotach. Daja one jedynie dodatkowe punkty przy rekrutacji oraz nie trzeba jechac na kurs na zachowanie podczas lotu ktory kosztuje cos ponad 1000 zl. Nie rozumiem więc i troche się w tym pogubilem. Bo tu jest napisane tak a na stronie uczelni inaczej.

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Radom (EPRP)

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Do CPL(a) musisz miec PPL(a), koniec kropka
    A program zintegrowany do CPL(A) ?

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    Nie musisz mieć żadnego doświadczenia lotniczego żeby zacząć kurs szkolenia zintegrowanego do ATPL(A). To wygląda tak, że przechodzisz kurs od zera i kończysz go. Potem zdajesz egzamin teoretyczny do ATPLa i masz egzamin praktyczny na CPL(A) i IRME. Zdajesz i masz ATPL(A). Potem go odmrażasz wylatując godziny w linii i koniec. Większość ludzi sobie nie zdaje sprawy z takiego faktu i piszą głupoty bo robią wszystko modułowo, czyli krok po kroku.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Pytajacemu wyraznie chodzilo o Politechnike Rzeszowska i oferowany tam kurs na CPL(a) a nie o zaden na kurs ATPLa. A to ze mozna zrobic wszystko od "zera" to tak jasne ze nie bardzo jest o czym pisac. I raczej chodzilo o to na ile posiadanie PL(g) jest w tym procesie pomocne.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    O to właśnie mi chodziło. Troche poczytałem wczoraj i zdziwło mnie to, że wszedzie pisza ze bezwarunkowo konieczne jest PPL(a) i poprostu nie zgadzlo mi sie to z nauczaniem w Politechnice. Teraz wszystko jasne, dzieki!

  8. #8
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Program zintegrowany to dość debilna ścieżka kariery. Kończysz szkołę, masz niecałe 200h i co dalej ;-) Strata czasu, lepiej mieć tą PPLke...studiować sobie na pilotażu i prywatnie dolatywać nalot. Zresztą szanse na dostanie się na PRz bez turystycznej są baaaardzo małe - albo nikt albo jedna osoba tak się dostaje rocznie.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Tu się troche mylisz. Owszem, ciężko dostać się na PRz bez jakiegokolwiek nalotu ale większość tam studiujących mają tylko PL(g). Wielu nie stać poprostu na PPL i wielu też takiej licencji nie posiada podczas studiowania. Zastanawiam się czy w Rzeszowie nalot biora pod uwage dopiero po IV semestrze przy wyborze specjalizacji pilotaż czy już na początku ale jeżli jest tak, że dopiero po 4 semsetrze to najlepszym wyjsciem jest zrobienie sobie w wakacje PL(g) i z tym startować. PL(g) kosztuje coś niecałe 4000 zł, a nie mając doświadczenia lotniczego w PRz wysyłają cię na szkolenie i oceniaja twoje zachowanie w locie co kosztuje ponad 1000 zł jesli sie nie myle. Jesli sie myle niech ktoś mnie poprawi.

  10. #10
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    PL(G) nie kosztuje 4000zł, chyba że pomyślałeś o kursie podstawowym, a napisałeś co innego. Licencja szybowcowa to koszt około 8000-10000 zł.

  11. #11
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Mam wielu kumpli na PRz. Jeden faktycznie dostał się mając tylko PL(G) ale mówił mi, że jest jedyną taką osobą u siebie na pilotażu - niektórzy tam startują mając nawet CPL :>. Sam kończę właśnie pilotaż na innej uczelni i wiem jak to wygląda. Za PPL(A) w każdej uczelni o ile nie ma takiego odgórnego wymagania to jest praktycznie zaporowa ilość punktów na rekrutacji - uczelnie nie dostają pieniędzy na każdego studenta z osobna uwzględniając jego potrzeby tylko całość kwoty jaka uczelni została przyznana - im więcej osób przyjmą, które nie wymagają szkolenia do PPL czy np. do nocki tym więcej pieniędzy zaoszczędzą i tym więcej zostanie na inwestycje lub będzie można przyjąć większą ilość osób i pochwalić się większą ilością absolwentów. Podczas mojej rekrutacji na pilotaż było sporo osób już z tytułem inż lub mgr inż i 200-500h.

    Takie są realia, life is brutal. Gdyby to było takie łatwe to byśmy mieli 20 tys pilotów zawodowych w Polsce, a mamy 1 tys. Ja się dostałem mając PL(G)+PPL(A) i przy średniej 4.71 byłem bodaj 10 na liście....

    Nie odbierz tego jako zniechęcanie - jak pokazuje przykład mojego kumpla dostanie się z samą szybowcową jest możliwe Powodzenia
    ruben323 likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Ok, ale po co iść na pilotaż z nalotem powyżej 200h (albo 500h) i z mgr. inż.?

  13. #13
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Dla CPL(A), IR, MEP(L)...IRME. Wbrew pozorom to dużo kasy. Sam nalot to wcale nie jest największy koszt szkolenia.

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Dzieki PiotrekR za sprostowanie. W takim razie wychodzi na to, że co roku na PRz jest inaczej. Teraz pytanie czy opłaca się iść na lotnictwo i kosmonautyke z samym nalotem na szybowcach, bo to troche taka gra w ciemno, a nawet wieksze prawdopodobienstwo, ze na pilotaz sie nie dostaniesz.

    Cytat Zamieszczone przez Liveed Zobacz posta
    PL(G) nie kosztuje 4000zł, chyba że pomyślałeś o kursie podstawowym, a napisałeś co innego. Licencja szybowcowa to koszt około 8000-10000 zł.
    Sory za pomyłke, chodziło mi oczywiscie o podstawowym ... do tego wiadomo dolicza się jakies 5000 zl zeby miec PL(g).

  15. #15
    Awatar lantan

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPWA, EPRZ, EPKK, EPLB

    Domyślnie

    bartekp94- trudno jednoznacznie odpowiedzieć na Twoje pytanie. Polecam dokładne przestudiowanie zasad kwalifikacji na pilotaż (http://wbmil.prz.edu.pl/gfx/wbmil/fi...i__pilotaz.pdf). Jak pewnie sam zauważysz za samą pełną licencję szybowcową dostaniesz maksymalnie 3 punkty. Za PPL 6 punktów, ale już za PPL z nalotem ogólnym +90h, nocką i kompleksem 9 punktów. Co ważne to nie są ostateczne punkty wliczane do Twojej punktacji w liście rankingowej, gdyż te dopiero należy wyliczyć z pokazanych tam wzorów, a te generują przyrost punktów nieliniowo. Zatem różnica pomiędzy "gołym" PPL, a PPL z podanymi przeze mnie dodatkami jest kolosalna nie mówiąc już o różnicy pomiędzy licencją szybowcową. W teorii wszystko jest możliwe więc można próbować i bez jakiegokolwiek doświadczenia lotniczego, ale nieprawdą jest jak to ktoś tutaj próbował forsować, że "ludzi nie stać na PPL". Ojj stać, stać i to nawet nie na sam PPL, ale na dobicie do 90h nalotu, nockę i jeszcze min. 5h nalotu na samolotach kompleks (a to spokojnie jest te 40.000zł). Takich ludzi z 9 punktami jest naprawdę od przynajmniej roku baaardzo dużo, a tegoroczna rekrutacja która już za kilkanaście dni będzie miała miejsce też to potwierdza. Myśląc zdroworozsądkowo uważam osobiście, że posiadanie przynajmniej PPL to absolutne minimum żeby nie mieć iluzorycznych szans. Można zawsze ratować się wynikami w nauce, WOMBATem, angielskim i testami predyspozycji z euroLOTu, za to wszystko też można uzyskać dużo punktów i wypracować sobie pozycję, ale fakt pozostaje faktem - największą wagę zaraz po wynikach w nauce ma właśnie doświadczenie lotnicze. Sam znam osobiście dwa przypadki - jeden to świetna średnia (przedział 4,5-5,0), "goły" PPL, bardzo dobry wynik WOMBATa, w miarę dobry wynik z angielskiego i testów predyspozycji, a drugi przypadek to dość niska średnia (okolice 3,6-3,7), PPL z dodatkami do 9 punktów, bardzo dobry wynik WOMBATa i lepsze wyniki z angielskiego i testów, a sumarycznie oba przypadki mają bardzo zbliżone ilości punktów po przeliczeniu na liście rankingowej. Zatem podsumowując całą wypowiedź - jak masz możliwość to rób, lataj najwięcej jak się da, a poza tym podciągaj średnią i wyciskaj wszędzie tyle punktów ile się da .
    PiotrekR and N077GL like this.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Dla CPL(A), IR, MEP(L)...IRME. Wbrew pozorom to dużo kasy. Sam nalot to wcale nie jest największy koszt szkolenia.
    Okay, ale ile czasu trwa robienie tego na studiach? 3 lata, prawda? Przez 3 lata ktoś z wyższym wykształceniem inżynierskim nawet u nas zarobi na wszystkie te szkolenia z nawiązką, a do tego najprawdopodobniej będzie miał w miarę stabilną pracę. Choć faktycznie pilotaż ciągnie i nie ma co generalizować.

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Doświadczenie lotnicze biorą pod uwagę dopiero po IV semestrze jak już wybiera się specjalizację pilotaż, prawda? Przy rekrutacji na lotnictwo i kosmonautyka nie patrza na doswiadczenie lotnicze? To wtedy daje jeszcze 2 lata na dolatanie.

  18. #18

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartekp941 Zobacz posta
    Doświadczenie lotnicze biorą pod uwagę dopiero po IV semestrze jak już wybiera się specjalizację pilotaż, prawda? Przy rekrutacji na lotnictwo i kosmonautyka nie patrza na doswiadczenie lotnicze? To wtedy daje jeszcze 2 lata na dolatanie.
    Moim zdaniem po trzecim semestrze ;p
    Zasady rekrutacji masz w temacie o politechnice, wszystko jasno opisali.

  19. #19
    Awatar lantan

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPWA, EPRZ, EPKK, EPLB

    Domyślnie


    Polecamy

    Ludzie, dwa posty wyżej załączam jak byk link do zasad rekrutacji w których jest naprawdę wszystko dokładnie, logicznie i przejrzyście wytłumaczone. Czy to naprawdę taki problem się z tym zapoznać? Masz kwalifikację na pilotaż po 3 semestrze (dodatkowo też można startować po 5, ale wtedy liczą Ci się przedmioty do średniej z całego toku studiów, a pilotaż i tak zaczynasz niejako cofając się do semestru 4) i wtedy przyznawane Ci są punkty za doświadczenie lotnicze. Jedyne co jest ustalane później, a co wiąże się z Twoim doświadczeniem lotniczym to Twój osobisty plan szkolenia - bo inaczej będzie on rozpisany dla osób z samym PPL, inaczej dla osób z PPL 100h nalotu ogólnego, nocka i kompleks, a jeszcze inaczej dla kogoś kto ma 150h.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •