Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
Like Tree23Likes
  • 5 Post By PiotrekR
  • 7 Post By PiotrekR
  • 4 Post By aviator
  • 1 Post By layoverlover
  • 1 Post By PiotrekR
  • 5 Post By Pzlm28

Wątek: Kontakt pracowników lotniska z pilotami samolotu

  1. #1
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie Kontakt pracowników lotniska z pilotami samolotu


    Polecamy

    Cześć
    Pomożecie trochę przy pisaniu pracy dyplomowej?
    Piszę prace na temat obsługi naziemnej statków powietrznych i interesuje mnie sprawa, jak wygląda kontakt pracowników z załogą samolotu.
    Pierwszy kontakt ma zapewne kontroler z wieży. A po wylądowaniu? Kto (dyspozytor, koordynator) kontaktuje się z samolotem, że np. klocki podstawione, agregat podpięty itd.
    I druga sprawa: kto i po co idzie podpięty do samolotu podczas pushbacku?

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Po zatrzymaniu się na stanowisku łączność z załogą nawiązuje koordynator (neon, redcap). Robi to poprzez wpięcie się swoimi słuchawkami do systemów samolotu. Koordynator informuje załogę o podstawkach (klockach) pod kołami i o tym czy i kiedy można spodziewać się zasilania zewnętrznego plus jeżeli ma do przekazania jakieś niestandardowe informacje to też. To jest krótki kontakt, zwykle nie dłużej niż kilka sekund. Po dogadaniu się z załogą odpina słuchawki i idzie ogarniać inne rzeczy np. rozładunek albo podstawienie schodów o ile nie ma rękawa (to tylko 2 przykłady ale obowiązków ma oczywiście znacznie więcej).

    Podczas wypychania samolotu podpięty idzie koordynator lub (na zachodzie) operator puschbacka. Dzięki temu, że jest łączność można uruchamiać silniki podczas wypychania. W przypadku braku łączności z uruchamianiem trzeba poczekać na koniec wypychania. Komunikacja przydaje się jeszcze do zmiany parametrów wypychania - czasem zdarza się, że ATC zmienia zgodę i prosi o krótki/długi puschback aby odblokować miejsce dla innego samolotu, wtedy mając łączność z obsługą naziemną jesteśmy w stanie im przekazać zmiany.

    Generalnie podział obowiązków zależy już od firmy zakontraktowanej do obsługi handlingowej. W Polsce bardzo dużo pracy ma koordynator a na zachodzie z moich obserwacji wynika, że podział jest bardziej rozproszony. W ekstremalnych przypadkach obsługa może wyglądać zupełnie inaczej niż to wyżej opisałem.

  3. #3
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Dzięki temu, że jest łączność można uruchamiać silniki podczas wypychania. W przypadku braku łączności z uruchamianiem trzeba poczekać na koniec wypychania.
    Nope, Można też "na palce" uruchamiać bez potrzeby podpinania się. Wystarczy że w okolicy lotniska jest burza, czy po prostu zepsuje się headset

    .................Don't let me die, I want to fly

  4. #4
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie

    PiotrekR dzięki za konkretną odpowiedź.
    Pzlm28 na palce, to znaczy sygnały ręczne? Pokazanie jednego palca do uruchomienia pierwszego silnika, o to chodzi?

  5. #5
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pzlm28 Zobacz posta
    Nope, Można też "na palce" uruchamiać bez potrzeby podpinania się. Wystarczy że w okolicy lotniska jest burza, czy po prostu zepsuje się headset
    Nie wiem czy tak jest wszędzie ale w firmie w której pracuje w instrukcji operacyjnej samolotu mam napisane wprost, że bez łączności audio z obsługą naziemną uruchamianie w czasie wypychania jest zabronione. Na "palce" można ale nie w czasie wypychania a właśnie o tym powyżej pisałem.

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2008

    Domyślnie

    Ogólnie cywile i wojsko różni się w tych sprawach. Temat fajny i ciekawy. Jak coś pisz na PW to coś pomogę jak to w wojsku funkcjonuje

  7. #7
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie

    Żeby nie pisać nowego tematu to zadam jeszcze jedno pytanie tutaj.
    Teraz doszedłem do tankowania samolotów. Jak to wygląda, czy zaczyna się od razu po zatrzymaniu samolotu na stanowisku zawsze z paxami w środku? I czy są inne sposoby tankowania niż z cysterny?

  8. #8
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Tankowanie z paxami na pokładzie jest możliwe i praktykowane ale wymaga kilku dodatkowych elementów w zależności od linii i konkretnego lotniska. Zwykle pasażerowie muszą zostać poinformowani o fakcie tankowania wraz z krótkimi instrukcjami. Sygnalizacja zapiąć pasy musi być wyłączona, załoga kabinowa na swoich stanowiskach a z kokpitowej przynajmniej 1 osoba w kokpicie z możliwością utrzymania kontaktu wzrokowego z personelem tankującym samolot. Od strony lotniska to najczęściej asysta straży pożarnej i zwykle dodatkowe schody z tyłu samolotu. Oprócz tankowania z cysterny można to zrobić też za pomocą pojazdu z pompami i licznikami ale nie przewożącego paliwa, wtedy paliwo jest brane ze zbiornika (znajdującego się gdzieś na lotnisku) poprzez studzienkę na stanowisku postojowym, przez pojazd do samolotu. Co do samego momentu rozpoczęcia tankowania to już w zależności jak linia się dogada ale najczęściej wygląda to tak, że jak pasażerowie wyjdą to FO albo CPT schodzi zrobić walk arounda i w 1 kolejności ustawia ilość paliwa do zatankowania (na dolnej części skrzydła jest specjalny panel do tego). Czasem też paliwiarz sterczy pod kokpitem i oczekuje, żeby mu palcami pokazać ile chcemy zatankować to sam wszystko ustawi i zacznie jak zobaczy, że pasażerowie wyszli. Jeżeli załoga się wymienia to albo nowa załoga sama ustawia ręcznie ilość do zatankowania albo np. informuje telefonicznie/radiowo z innego samolotu ile chce paliwa i obsługa naziemna sama tankuje. Niezależnie od sposobu to pilot bądź mechanik musi na końcu podpisać dokumenty z tankowania i rozliczyć paliwo czyli obliczyć czy ilość zatankowanych litrów z kwitu paliwowego zgadza się z przyrostem ilości paliwa w samolocie w kilogramach uwzględniając oczywiście aktualną gęstość paliwa.

  9. #9
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie

    Dzięki wielkie PiotrekR, można na was liczyć Być może jeszcze będę się o coś pytał, bo jeszcze trochę pracy jest do napisania

  10. #10
    Senior Screener
    Awatar aviator

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    . Czasem też paliwiarz sterczy pod kokpitem i oczekuje, żeby mu palcami pokazać ile chcemy zatankować to sam wszystko ustawi i zacznie jak zobaczy, że pasażerowie wyszli.
    Są też inne, szybsze sposoby

    https://www.jetphotos.com/photo/6227339

  11. #11
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aviator Zobacz posta
    Są też inne, szybsze sposoby

    https://www.jetphotos.com/photo/6227339

  12. #12
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie

    ahmed799 masz zapchaną skrzynkę PW, zwolnij miejsce, bo mam sprawę

  13. #13
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie

    To jeszcze mam takie pytanie: po co stosuję się Air Start Unit ASU? Czy do każdego samolotu stosuje się ten agregat? Samoloty same nie mogą rozkręcić swoich silników?

  14. #14
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Na ogół mogą same, chyba że mają niesprawne APU, czyli pomocniczy silnik generujący prąd i sprężone powietrze. APU psuje się stosunkowo często i wtedy potrzebny jest ASU, czyli inaczej Air Starter.

    Niektore starsze samoloty (np. Concorde) potrzebowały ASU do każdego uruchomienia, bo nie mogły same uruchamiać na ziemi.
    pirotechnic likes this.

  15. #15
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    99% samolotów pasażerskich działa tak jak napisał layoverlover ale np. taki B787 ma rozruch elektryczny zamiast pneumatycznego i on ASU nie będzie potrzebował.

    ASU czasem nie daje ciśnienia na odpowiednim poziomie (ciśnienie spada w czasie rozruchu) i wtedy bardzo łatwo doprowadzić do hot start czyli przekroczenia dopuszczalnych temperatur silnika ze względu na zbyt mały przepływ powietrza w silniku.
    pirotechnic likes this.

  16. #16
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie

    Kolejne pytanie koledzy: W jaki sposób Ramp agent dowiaduje się o tym ile paxów przyleci, ile będzie bagaży i ładunków, za jaki czas przyleci dany samolot i na które stanowisko?

  17. #17
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pirotechnic Zobacz posta
    Kolejne pytanie koledzy: W jaki sposób Ramp agent dowiaduje się o tym ile paxów przyleci
    ile będzie bagaży i ładunków
    Depesza LDM wysyłana w porcie wylotu:

    LDM
    RAT0123/09.ECENZ.Y323.3/8

    -DUS.161/119/43/19.T.9335.2/2105.4/5330 5/1900 PAX/323 B/8775 C/1450


    Po kolei:
    Numer Rejsu, Dzień, Rejestracja, Maksymalna ilość pasażerow, ilość pilotow, ilość stewek
    Destynacja, mężczyźni, kobiety, dzieci, infanty, total bagażu w kg, kg w bagażniku 2, kg w bagażniku 4, kg w bagażniku 5, pasażerow 323, bagażu łącznie 8775 kg i 1450kg cargo

    Depesza CPM dla samolotów kontenerowych
    CPM
    RAT0123/02.ECENZ.31904H01

    -11L/PKC/IST/630/C

    -12L/AKH/IST/600/C

    -41L/AKH/IST/620/C

    -42L/AKH/IST/583/BC/BY0

    -43L/DZH/IST/96/E/BY

    -5/IST/50/BY

    SI - TWO BABY-STROLLERS IN CPT 5

    Ogólnie zamysł podobny, pozycja kontenera, rodzaj kontenera czy palety,destynacja, kg, rodzaj bagażzu

    Tutaj nie ma ale milo jak ktoś napisze ile jest sztuk bagażu
    Cytat Zamieszczone przez pirotechnic Zobacz posta
    za jaki czas przyleci dany samolot
    Depesza MVT
    MVT
    RAT0123/09.ECENZ.IST

    AD1245/1253 EA 1559DUS

    PX323

    Numer rejsu, data, rejestracja, lotnisko wylotu
    Godzina wyjścia z bloków, godzina startu, przewidywalny czas przylotu i do jakiego lotniska
    ilosc pax

    Do tego jest jeszcze Eurocontrola która podaje czasy prawie co do minuty oraz po prostu flightradar, który chyba jest najbardziej popularny ze względu na pokazywanie na mapce

    Cytat Zamieszczone przez pirotechnic Zobacz posta
    na które stanowisko?
    To juz planuja wczesniej np. duzyrni portu. Oczywiście w rzeczywistości wszystko jest bardzo zmienne w zależności od opóźnień itp. Np. w KRK marszałkowie ustalają to na bieżąco
    Ostatnio edytowane przez Pzlm28 ; 23-01-2018 o 18:09

    .................Don't let me die, I want to fly

  18. #18
    Awatar pirotechnic

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie


    Polecamy

    Potrzeba mi jeszcze informacja, co się dzieje z bagażem wyładowanym z samolotu? Jedzie do sortowni i od razu na taśmę do odbioru?
    I tak samo, co się dzieje z bagażem po odprawie w checkinie?

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •