Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
Like Tree6Likes

Wątek: (Nie)daltonizm ,a co? Moje rozważania nt. pilota szybowca.

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie (Nie)daltonizm ,a co? Moje rozważania nt. pilota szybowca.


    Polecamy

    Cześć! Bartek lat 16 z tej strony! Mam takie pytanie ponieważ już grzebię trochę w tym temacie i moja sprawa jest następująca.
    Kolory w normalnym świecie odróżniam ale na tych testach Ishiary totalnie odpadam widzę tylko niektóre liczby (kiedy kolory są dość kontrastowe). Czytałem że może to być trichromatyzm i mam pytanie czy z tym można latać. Jedni piszą na internecie że tak , inni że wyklucza to ,a ja chciałbym się dowiedzieć. Wiem że najprostszy sposób to pójść do lekarza i się zapytać ale być może ktoś z was miał już taki problem i chciałbym się tylko zorientować. Moja sytuacja np. taka ktoś się mnie pyta jakiego koloru to ,a jakiego tamto wszystko rozróżniam.Na tej stronie:
    Ślepota barw – Wikipedia, wolna encyklopedia
    Po prawej są 3 obrazki, rozróżniam ale już na tych testach nie .
    Macie jakieś rady? Ktoś ma jakieś doświadczenia?

    Pozdrawiam!

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Zależy jak chcesz latać. Jeżeli nie zawodowo to wystarczy Ci 2 klasa zdrowia i w tej sytuacji nawet jak nie widzisz kolorów to raczej ją dostaniesz, najwyżej z ograniczeniem do dziennego VFRa. Jeżeli chcesz latać zawodowo to będziesz musiał dodatkowo przejść test lampowy lub anomaloskop. W przypadku tego drugiego jak Ci wyjdzie anomalia w jednej osi to jest OK, w 2 osiach albo całkowita ślepota w jednej już dyskwalifikuje z tego co wiem.

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Po prostu chcę sobie polatać na szybowcach bo ogólnie lotnictwo to moja pasja ale z moimi przeklętymi oczami nic nie będzie zawodowo (a wzrok wzrokiem mam doskonały).

  4. #4
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Kto wie... też tak kiedyś myślałem teraz mam frozen ATPLa.
    flyboy16, vonMises and lew3k like this.

  5. #5
    Awatar Bartek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Na jakiej podstawie uważasz, że masz wadę? Miałeś robiony test Ishihary? Tablice znalezione w Internecie nie liczą się. (to "coś" z Wikipedii, nawet nie wiem, skąd to wzięli )

  6. #6
    Awatar ruben323

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    A jeśli można wiedzieć, to czym się różni taka tablica? Z tego co pamiętam, na badaniach lekarz pokazywał mi taką książkę z identycznymi tablicami, jakie można znaleźć np. Na Wikipedii.

  7. #7
    Awatar Bartek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Wersje z Internetu to coś jak podróbki . Do badania służą tablice ORYGINALNE, patentowane, certyfikowane, o odpowiedniej technice wydruku, barwie, jasności, nasyceniu, odcieniu, których koszt jest całkiem spory. Ponadto, tablice muszą być ułożone w odpowiedniej kolejności, prezentowane z określonej odległości w określonych warunkach oświetlenia, a wynik w odpowiedni sposób interpretowany (jest dopuszczalne nierozpoznanie tablicy, niestety nie pamiętam teraz ilu i których). Są też tablice, na których osoba zdrowa nic nie zobaczy, ale chora już tak. Więc jeśli rozpoznajecie tablicę w Internecie, wcale nie znaczy, że jesteście zdrowi. Od rozpoznania jest lekarz, a to nie jest już takie proste jak się może wydawać.
    Orioon, ruben323 and frik like this.

  8. #8
    Awatar ruben323

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    Ok, tyle chciałem wiedzieć. Dzieki!

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bartek Zobacz posta
    Na jakiej podstawie uważasz, że masz wadę? Miałeś robiony test Ishihary? Tablice znalezione w Internecie nie liczą się. (to "coś" z Wikipedii, nawet nie wiem, skąd to wzięli )
    Miałem robione w podstawówce potem u lekarza jakieś badania i np. teraz już jak do technikum szedłem pielęgniarka miała w papierach że jestem daltonistą i panie robiące mi testy do zawodu (Technik Mechanik) spytały mnie czy rozróżniam kolory bo mam tam napisane że nie, dała mi do rozpoznania 4 przedmioty wszystko prawidłowo ale na testach w podstawówce nic nie widziałem.

    Chodzi mi o to czy z takim rodzajem daltonizmu dam radę jakoś zrobić badania umożliwiające mi latanie na szybowcach.

  10. #10
    Awatar KORU

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    EPWR, czasem teren EPKK

    Thumbs down

    Ja sie pytam po co ten test widzenia barw ? Czemu on służy > Zgromadzenie takiej ilości barwy w kropkach w rzeczywistym świecie nie istnieje. Nawet w warunkach pogodowych czerwone swiatło bedzie dalej czerwonym swiatłem, to samo inne pojedyńcze barwy. Bedą widoczne lub mniej widoczne np. z powodu mgły. Jeżeli rozróżniam barwy pojedyńcze bezbłędnie, to siedząc za sterami maszyny bedę widział gdzie jest pas startowy ( oświetlony jedną barwą.) Pilot ma widzieć gdzie ląduje i odywa się to w określonych miejscach, a nie na łące pełnej kolorowych kwiatów. Pas startowy w jakiej ilosci barw wystepuje ? przeważnie jest jednolity a nie taki jak na testach. Rozwiązałem ten test i wyszło mi tylko 3 odpowiedzi poprawne 17.64 % poprawnych odpowiedzi. Najlepiej zeby wypowiedział sie lekarz okulista. Osobiscie uważam ze test barw jest zbędny.

    SP14 - Kolorowy Test
    "Panie przodem... Piloci górą" :)

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPBC EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KORU Zobacz posta
    .... Osobiscie uważam ze test barw jest zbędny....

    SP14 - Kolorowy Test
    To spróbuj przejść badania na licencję lub zostać kierowcą zawodowym, a tak na poważnie to :
    1. większość ludzi mających problemy z widzeniem barw nie rozróżnia koloru zielonego i czerwonego
    2. te dwa kolory mają odmienne znaczenie w sygnalizacji poprawności pracy urządzeń zamontowanych w samolocie, kolokwialnie mówiąc,
    dlatego test jest potrzebny

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Zibik - A ja właśnie rozróżniam w 100 procentach ale jak mam nawalone dużo kolorów o podobnym nasyceniu to nic nie widzę...
    I nie wiem jak to jest czy z takim czymś dało by się załapać na szybowce chociaż.

  13. #13
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zibik Zobacz posta
    1. większość ludzi mających problemy z widzeniem barw nie rozróżnia koloru zielonego i czerwonego
    2. te dwa kolory mają odmienne znaczenie w sygnalizacji poprawności pracy urządzeń zamontowanych w samolocie, kolokwialnie mówiąc,
    dlatego test jest potrzebny
    Prawdę mówiąc ani ja okuliści z którymi rozmawiałem nie spotkali się jeszcze z osobami, które nie rozróżniały by tych kolorów. To podobno bardzo rzadki przypadek.

    Przepisy dotyczące tych badań są w Part-MED. Generalnie na 1 klasę są dopuszczalne dwie sytuacje:
    1. Color normal - osoba, która przechodzi ishihare.
    2. Color safe - osoba, która nie przechodzi ishihary ale przechodzi test lampowy albo anomaloskop z max anomalią w 1 osi.
    Na 2 klasę z tego co wiem to nie wymaga się rozróżniania kolorów, jeżeli badany nie przejdzie testu lampowego to chyba daje się ograniczenie na VFR dzień.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPBC EPLL

    Domyślnie

    Można pobawić się tym testem, oczywiści zawyrokować może tylko lekarz okulista, niekoniecznie orzecznik lotniczy
    Ishihara's Test For Colour Deficiency - 24 Plates Edition - YouTube

  15. #15
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zibik Zobacz posta
    To spróbuj przejść badania na licencję lub zostać kierowcą zawodowym, a tak na poważnie to :
    1. większość ludzi mających problemy z widzeniem barw nie rozróżnia koloru zielonego i czerwonego
    2. te dwa kolory mają odmienne znaczenie w sygnalizacji poprawności pracy urządzeń zamontowanych w samolocie, kolokwialnie mówiąc,
    dlatego test jest potrzebny
    Ciekawe tezy głosisz, ale nie mają one wiele wspólnego z rzeczywistością.
    Ja np. też mam problem z tymi tablicami Ishihary ale w codziennym życiu kolory widzę normalnie i nigdy nie miałem problemów z rozróżnianiem np. światła na sygnalizatorze drogowym (nawet pod słońce), czy kolorów kontrolek w samochodzie.

    Spotkałem się także z opinią, że badania rozpoznawania barw przy użyciu tych tablic są dość nieprecyzyjne, stąd powinno się używać anomaloskopu.

  16. #16
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Jako ciekawostke napisze cos-niecos.
    W latach 70 rodzice mieli znajomego, bardzo chcial zosyac pilotem mysliwca. Tylko mial wade wzroku - nie rozroznial kolorow.
    Pilotem zostal, mysliwcem latal. Wkul na pamiec cala ksiazke do badania wzroku (nie wiem czy chodzilo o numerki na dole, czy o uklad kropek) i test przeszdl spiewajco. Potem on z rodzina wyjechal do Sojuza, a po stanie wojennym jakos kontakt sie urwal i nie wiem jak sie potoczyly dalej jego losy. Jesli zyje to ma teraz okolo 70 lat.
    Pamietam jedynie jego nazwisko (ale go nie podam ze wzgledow oczywistych), imienia juz nie, wiec wujek Google niewiel moze mi pomoc.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPBC EPLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vonMises Zobacz posta
    Ciekawe tezy głosisz, ale nie mają one wiele wspólnego z rzeczywistością.
    Proponuję konsultację z okulistą, wytłumaczy ile i jakie wady można wykryć tymi tablicami, przypomnę brak rozróżnialności koloru zielonego i czerwonego to tylko jedna z wad, polegających na kłopotach z widzeniem kolorów. Występuje u większości, jednak nie u wszystkich, ludzi mających taką wadę. To że miałeś kłopoty z tymi tablicami a rozróżniasz kolory zielony i czerwony, świadczy o tym, że na pewno nie dotyczy Ciebie wada nazywana daltonizmem. Poza tym brak możliwości odczytania kilku z 24 tablic świadczy właśnie o poprawnym widzeniu. W podanym przeze mnie linku jest również o tym mowa . Dodatkowo nigdzie nie napisałem, że badanie za pomocą tablic jest jedynym dostępnym badaniem dotyczącym tych specyficznych wad

  18. #18
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Kiedyś słyszałem, że w Australii zniesiono badania rozpoznawania barw w lotnictwie... ale ta informacja jeszcze do weryfikacji. Póki co z przepisów na przepisy badania lotnicze raczej się łagodzi.

  19. #19

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    To fakt, że w Australii zniesiono - po procesie, w którym uznano, że jest to forma dyskryminacji. W tej chwili do poziomu CPL w ogóle nie ma testu, na poziomie ATPL jest jakiś test, ale zdaje się raczej oparty o rozpoznawanie kolorowych lamp sygnalizacyjnych, a nie ściśle medyczny.

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    To ze swojej strony mogę dodać, że w USA jeśli ktoś nie przejdzie badania standardowego możliwe jest wykonanie lotu z inspektorem FAA. Z tego co pamiętam inspektor prosi kontrolera na wieży o light gun demo i jeśli kandydat na medicala odpowie prawidłowo, to dostaje certyfikat.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •