Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
Like Tree3Likes

Wątek: Stereoskopia - badanie wzroku

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    POLSKA

    Domyślnie Stereoskopia - badanie wzroku


    Polecamy

    Witajcie,
    mam dosyć ciekawe pytanie, bowiem dotyczy wymogów które są stawiane przy badaniach lekarskich lotniczych 2-giej klasy.

    W skrócie: Chce latać szybowcem, ale jest jedno ale. Jak byłem dzieckiem miałem niedowidzenie jednego oka + zez, oko sprawne musiało być zasłaniane tak by to gorsze mogło trenować. Z tego co wiem, po leczeniu tego typu (które skończyło się dla mnie dosyć pozytywnie) traci się na zawsze zdolność widzenia stereoskopowego.
    Mam wadę wzroku: oko lewe 1.0 oko prawe 0.5 (po korekcji nawet 0,8-0,9) obuoczne widzenie 1.0. Około 3 dioptrie korekcji.
    O ile zdaje sobie sprawę, że okulary nie są problemem to problemem może być stereoskopia, która towarzyszy mi od dziecka.
    Nie uważam, żeby to było utrudnienie przy lataniu szybowcem (tym bardziej że aby latać np. paralotnią nie muszę robić żadnych badań).

    Moje pytanie do osób które mogły mieć lub maja podobny problem czy będę w stanie przejść pozytywnie badanie lekarskie wzroku na 2-gą klasę lotniczą?

    Rysunki 3D "widzę" poprawnie, test z patyczkami na psychotestach kat. B nawet spoko (bez okularów), natomiast test wortha niby negatywnie.

    Jeszcze na koniec przytoczę cytat z dziennika urzędowego:

    "e) Wnioskodawcy ubiegający się o wydanie orzeczenia lekarskiego 1. klasy muszą wykazać się prawidłowym polemwidzenia i prawidłowym widzeniem dwuocznym."

    Nie wspomina się nic o mojej wadzie w przypadku klasy 2-giej.

    To jak to w końcu jest?

    Dzięki.

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cześć, myślę, że jestem w stanie na twoje pytanie odpowiedzieć, gdyż miałem dokłądnie to samo co ty, z tym że ja nie mam niedowidzenia. Jeśli chodzi o obuoczność to jest kilka "poziomów" - można widzieć obuocznie ale nie mieć stereoskopii (to jest mój case). Ja na obrazkach 3d nie widzę kompletnie nic, żeby było wystające, test TNO też nic nie widzę. Natomiast jeśli chodzi o wortha, to nie mam problemu (to badanie pola widzenia) - swoją drogą ciekawe jak możesz widzieć stereoskopowo bez pełnego pola widzenia na oboej oczu.

    Kończąc dygresję i odpowiadając na twoje pytanie - jeśli chodzi o drugą klasę dostaniesz najprawdopoodbniej bez problemu. Ja ze swoimi oczami mam jedynkę.

    Pozdr

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    swoją drogą ciekawe jak możesz widzieć stereoskopowo bez pełnego pola widzenia na oboej oczu.
    Mózg jest w stanie nauczyć się widzieć do pewnego stopnia przestrzenie nawet jednym okiem i to w dorosłym życiu
    supermajku likes this.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    POLSKA

    Domyślnie

    Dziękuję za Wasz czas i zaangażowanie. Wkrótce może będę miał okazję podpytać o "coś więcej" lekarzy okulistów zajmujących się medycyną pracy i badaniami na prawo jazdy, może akurat czegoś się dowiem. A jak nie to wizyta u specjalisty. Pozdrawiam.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Byłabym dobrej myśli. Pewien pilot BEZ OKA zrobił licencję ATPL i został kapitanem! Ba, nawet wykonał bardzo efektowne awaryjne lądowanie w terenie przygodnym odrzutowcem pasażerskim!
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alfredos Zobacz posta
    podpytać o "coś więcej" lekarzy okulistów zajmujących się medycyną pracy i badaniami na prawo jazdy, może akurat czegoś się dowiem.
    Nie rób tego dla włąsnego spokoju psychicznego, jeśli już to pójdź do lekarza, który zajmuje się medycyną lotniczą. Chodź możę się to wydać niewiarygodne, osoba, która ze względu na wzrok (np. w zw. włąśnie ze stereoskopią) nie może zawodowo prowadzić autobusu / ciężarówki albo jeździć na motocyklu spokojnie przejdzie badania na 1 klasę lotniczą. Lekarz który nie zna przepisów lotniczych może cię nastraszyć, że nic z tego a będzie to nieprawda.

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Mózg jest w stanie nauczyć się widzieć do pewnego stopnia przestrzenie nawet jednym okiem i to w dorosłym życiu [IMG]file:///C:/Users/PSLAWI~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif[/IMG]
    I tak i nie. Generalnie, jest wiele metod widzenia głębi wykorzysytwanych przez ludzki mózg. Stereoskopia to tylko jeden z nich i to wbrew pozorom niewiele wart, bo działa ona jedynie na najbliższych kilku - kilkunastu metrach, co wynika z naszej fizjonomi. Odległość między oczami jest na tyle niewielka, że obraz widziany s kilkunastu metrów przez każde z oczu ma zbyt małe przesunięcie, żeby pozwolić dostrzec głębie przez mózg. Widzenie przestrzenne to którego mózg się uczy to np. "wiedza" a oty, że to co mniejsze jest dalej, to co zasłania drugi znany obiekt jest bliżej, itp. dlatego włąśnie łątwo oszukać mózg rysunkami typu "która kreska jest dłuższa" <-> czy >-< i do tego fakt, jedno oko wystarczy.

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Byłabym dobrej myśli. Pewien pilot BEZ OKA zrobił licencję ATPL i został kapitanem.
    Też to słyszałęm, niemniej po a) to byłjuż doświadczony pilot latający od wielu lat - tu przepisy są trochę bardziej liberalne, po b) rozmawiałem kiedyś z lekarzem orzecznikiem na ten temat i tu kwestia nie tyczy się tyle samego postrzegania głębi (stereoskopii), które nie ma w lotnictwie wielkiego znazenia co pisałęm powyżej, ale tego, że niektóe schorzenia powodujące ten stan mogą się wiązać również z występowaniem "eye strain" albo podwójnego widzenia i to włąśnie te stany (nawet jeśli są tylko prawdopodobne) eliminują z latania. Dlatego też orzecznik śmiałsię, że w pednych przypadkach ten sam człowiek z obojgiem oczu nie mógłby latać zawodowo, a gdyby jedno stracił to potencjalnie tak.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2018
    Mieszka w
    POLSKA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Zamieszczone przez alfredos
    podpytać o "coś więcej" lekarzy okulistów zajmujących się medycyną pracy i badaniami na prawo jazdy, może akurat czegoś się dowiem.
    Nie rób tego dla włąsnego spokoju psychicznego, jeśli już to pójdź do lekarza, który zajmuje się medycyną lotniczą. Chodź możę się to wydać niewiarygodne, osoba, która ze względu na wzrok (np. w zw. włąśnie ze stereoskopią) nie może zawodowo prowadzić autobusu / ciężarówki albo jeździć na motocyklu spokojnie przejdzie badania na 1 klasę lotniczą. Lekarz który nie zna przepisów lotniczych może cię nastraszyć, że nic z tego a będzie to nieprawda.

    Zdecydowanie muszę przyznać Ci tutaj rację, lepiej nie gadać o tym z ludźmi którzy nie mają wiedzy o przepisach lotniczych, bo po prostu tworzą frazesy podparte swoimi widzimisię. W sumie to już to przeszedłem. Popytam po prostu o stereoskopie bez żadnych podtekstów i zamiarów lotniczych.
    Odnośnie motocykla, przepisy zmieniły się około 2 lat temu, stereoskopia nie jest już wykluczeniem przy jednośladach.
    W jakimś sensie co do motocykli jest to krzywdzące, że teraz nagle kogoś olśniło że to nie jest powód by komuś odbierać na coś szansę tym bardziej, że pojazdy które istnieją dziś są zdecydowanie potencjalnie bardziej niebezpieczne ze względu na parametry/osiągi które posiadają.


    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Stereoskopia to tylko jeden z nich i to wbrew pozorom niewiele wart, bo działa ona jedynie na najbliższych kilku - kilkunastu metrach, co wynika z naszej fizjonomi. Odległość między oczami jest na tyle niewielka, że obraz widziany s kilkunastu metrów przez każde z oczu ma zbyt małe przesunięcie, żeby pozwolić dostrzec głębie przez mózg.
    Myślałem o tym ostatnio i doszedłem do podobnych wniosków.

  8. #8

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta

    Kończąc dygresję i odpowiadając na twoje pytanie - jeśli chodzi o drugą klasę dostaniesz najprawdopoodbniej bez problemu. Ja ze swoimi oczami mam jedynkę.

    Pozdr
    Potwierdzam. Również mam podobną wadę i dwójkę, pomimo moich sporych obaw, dostałem bez problemu. O jedynkę się nie starałem, ale zamierzam, więc powyższa informacja bardzo mnie pociesza.

  9. #9
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów

    Domyślnie

    Cześć. Jak byłem mały miałem zeza który został skorygowany w 80% aktualnie jest praktycznie nie widoczny, ale w pierwszej połowie 2019r będę mieć zabieg aby go całkowicie usunąć, jak wiemy widzenia obuocznego nie odzyskam.
    Na jedno i drugie oko widzę idealnie nie mam żadnego problemu z ostrością obrazu, aktualnie jestem kierowcą zawodowym i na badaniach żadnych problemów nie mam aczkolwiek w książce z okularami 3d nic nie widzę. Z barwami nie mam żadnych problemów. W życiu normalnym nie czuje żadnego dyskomfortu ze względu na na brak widzenia obuocznego. Mogę się starać o badania klasy 1? (bądź o pozytywne przejście badań na Stewarda?)
    Pozdrawiam G

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Jeśli przechodzisz badania na kierowcę zawodowego, to 1 (przynajmniej jeśli chodzi o okulistę) powinieneś dostać. Ja mam 1 klasę a zawodowym kierowca być nie mogę.

  11. #11
    Awatar b 737

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Staszów

    Domyślnie

    W ostatnim czasie zniesli badania na widzenie stereoskopowego starając się o zawodowe prawo jazdy. Sprawdzają tylko kat widzenia i to musi się mieścić w jakiejś normie

    Dzięki za informację muszę się umówić na wizytę u okulisty który robi badania lotnicze i będę mieć pewność
    Pozdrawiam G

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2015

    Domyślnie

    Był ktoś na tych badaniach na I klasę z zaburzeniami widzenia obuocznego w ostatnim czasie ? Jeśli tak, to czy mógłby się podzielić informacją czy dostał I klasę czy nie ? Dzięki.
    supermajku likes this.

  13. #13

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez McTomass Zobacz posta
    Był ktoś na tych badaniach na I klasę z zaburzeniami widzenia obuocznego w ostatnim czasie ? Jeśli tak, to czy mógłby się podzielić informacją czy dostał I klasę czy nie ? Dzięki.
    Dostał. Nie każde zaburzenie dyskwalifikuje.

  14. #14

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    A gdzie się badał? Bo to cenna informacja bo różni lekarze mogą różnie podchodzi

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Wrocław, Poland, EPWS

    Domyślnie

    Cześć.
    Jak łatwo sprawdzić na forum jestem 8 lat i mniej więcej od 12 lat chodzę wokół lotnictwa. W końcu podjąłem krok 0.0001 i poszedłem do GOBLL.... i ku mojemu zdziwieniu nie dostałem żadnej klasy ze względu na brak widzenia obuocznego. Test z motylkiem ( https://optometria.pl/test-widzenia-...tyl-p-196.html ) wcześniej rozwiązywałem kilka razy i tu nagle nie widziałem zapomniałem co tam miało być. Kropeczki co są obok to stereo widziałem tylko pierwsze 3-4. Co usłyszałem od Pani orzecznik mianowicie jeżeli widziałem to szybko w okulary plus ćwiczenia wzroku i będzie 1 klasa ( co prawda z nakazem okularów) natomiast bez widzenia stereo to będzie 2 klasa pod warunkiem, że po locie zapoznawczym-szkoleniowym (?) instruktor wyda opinię, że mi to nie przeszkadza. De facto teraz się spieszę z tym co by nie powtarzać wszystkiego od nowa... Polecicie gabinet dobry i szybki w promieniu 100km od wro? Terminy wszędzie nawet prywatnie są niezywkle odległe

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Wrocław, Poland, EPWS

    Domyślnie

    Mam dodatkowe pytanie o ile czasu wydanie orzeczenia można opóźnić co by się wyleczyć. czy sami wykonywaliście ćwiczenia wzroku? jak tak to jakie.

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Jeśli nie masz widzenia stereoskopowego to się niestety nie „wyleczysz”. Mam to samo, z tym, że:

    po a) jedyne co na tym tez or widziałem to 2 pierwsze „kółka”,
    po b) mam 1 klasę od ładnych paru lat.

    dziwna sprawa to co usłyszałeś od orzecznika, bo part-med nie wymaga stereoskopii do 1 klasy. A robili ci jakieś dodatkowe badania pod tym katem czy po teście TNO okulista wpisał niezdolny??

  18. #18

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    A gdzie się badał? Bo to cenna informacja bo różni lekarze mogą różnie podchodzi
    W Luxmedzie i w WIML.

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2015

    Domyślnie

    Ja byłem w WIML i chciałem I klase, a mam zaburzenia widzenia obuocznego i dostałem tylko II klasę bez żadnych lotów sprawdzających.

    Komisję miałem w GOBLL i tam jak ktoś chce iść z taką wadą to raczej odradzam bo odmówili mi I klasy.

    W Lux Med też się pytał orzecznik okulistów i powiedział mi, że jedynie II klasa i na I nie ma co liczyć.

    Do tego z podobną wadą wiem o przynajmniej dwóch osobach, które dostały w WIML I klase:
    -kitenation
    -jeszcze ktoś, kto był w GOBLL i miał komisję w WIML i tam mu przyznali I klase.

    Czyli z tego wynika, że najlepiej iść do WIML. A najlepiej byłoby wiedzieć jeszcze, do którego okulisty, żeby zwiększyć swoje szanse.

    Według przepisów ICAO to z zaburzeniami stereoskopii można mieć I klasę, bo tam definiują co to jest normal binocular function, a w UE oczywiście nie (chociaż w aktualizacji do Part Med zapożyczyli sobie ten punkt od ICAO, tylko nie dla I klasy, a dla drugiej).

    6.3.3.6 The applicant shall be required to have normal binocular function.
    6.3.3.6.1 Reduced stereopsis, abnormal convergence not interfering with near vision, and ocular misalignment where the fusional reserves are sufficient to prevent asthenopia and diplopia need not be disqualifying.

  20. #20

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Może macie Tropie. Ta przypadłość nie jest opisana w PART-MED i okuliści w PL traktują te wadę jako dyskwalifikująca. Chociaż wydaje mi się ze szło by i o to powalczyć np. w UK. Ja mam Phorie która w partach jest wprost opisana w jakich granicach dyskwalifikuje a w jakich jest dopuszczalna. Mnie na badaniach wstępnych po teście TNO (mucha) gdzie oczywiście nic nie widziałem przebadali dokładnie pod tym katem, wada jest w limitach wiec mam 1 klasę.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •