Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21

Wątek: Licencje

  1. #1
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie Licencje


    Polecamy

    PGL - licencja szybowcowa

    Szkolenie obejmuje 60h wykładów praktycznych. Praktyka rozpoczyna się wraz z pierwszym dniem wakacji (przy sprzyjających warunkach szkolenie skończymy po 2 tygodniach). W ramach szkolenia każdy uczeń-pilot wykona min. 30 lotów z instruktorem (w przypadku szkolenia za wyciągarką 42 loty) oraz 10 lotów samodzielnych po kręgu nadlotniskowym.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -ukończyły kurs teoretyczny
    -posiadają orzeczenie lekarskie wg klasy 1 lub 2
    -ukończyły 16 lat (w przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest potwierdzona zgoda prawnego opiekuna)
    -posiadają co najmniej wykształcenie gimnazjalne lub kontynuują naukę w szkole pozwalającej na uzyskanie takiego wykształcenia

    Cena:
    500zł - kurs teoretyczny
    od 2200zł (wyciągarka, do 25 lat) do 3700zł (samolot, powyżej 25lat)

    Co wolno/niewolno:
    -możemy pilotować samodzielnie szybowce.

    UAP - licencja na samoloty ultralekkie

    Szkolenie teoretyczne obejmuje 54 godziny. Szkolenie praktyczne obejmuje 29 godzin w tym ok. 7 godzin lotów samodzielnych.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:

    -Wiek ukończone 16 lat
    -Wykształcenie co najmniej gimnazjalne
    -Świadectwo zdrowia klasy 3.
    -Zgoda rodziców lub prawnych opiekunów w przypadku wieku poniżej 18 lat

    Cena:

    500zł - kurs teoretyczny
    8700zł - kurs praktyczny

    Co wolno/niewolno:
    -możemy latać na samolotach, których masa nie przekracza 450 kg
    -nie wolno latać w kontrolowanej przestrzeni powietrznej
    -po odpowiedniej dopłacie* wolno latać w przestrzeni kontrolowanej.

    *dopłata 200zł - kurs teoretyczny, 2100zł - praktyczny

    PPL - licencja pilota turystycznego

    Zajęcia teoretyczne przewidują 60h wykładów oraz 70h samokształcenia. Teoria kończy się egzaminem końcowym, który decyduje o możliwości przystąpienia do kursu praktycznego. Szkolenie praktyczne obejmuje 45h w powietrzy, z czego 10h samodzielnie.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    - posiadają orzeczenie lekarskie wg klasy 1 lub 2 (informacje o uzyskaniu orzeczenia lekarskiego można uzyskać
    - ukończyły 16 lat (w przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest potwierdzona zgoda prawnego opiekuna)
    - posiadają co najmniej wykształcenie gimnazjalne lub kontynuują naukę w szkole pozwalającej na uzyskanie takiego wykształcenia.

    Cena:

    1250zł - kurs teoretyczny
    ok. 20250zł - kurs praktyczny

    Co wolno/niewolno:

    -możemy latać na samolotach, których masa nie przekracza 5700kg
    -
    nie wolno pobierać opłaty za przewóz pasażerów.

    IFR - dodatek

    Posiadanie tej licencji pozwala na latanie według zasad IFR.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -
    brak danych

    Cena:
    ok. 21000zł (nieoficjalne!)

    Co wolno/niewolno:
    -
    możemy latać według przyrządów czyli zawsze i wszędzie
    -ten dodatek nie upoważnia nas do pobierania opłat za przewóz pasażerów.

    CPL(A) - licencja pilota zawodowego

    Posiadanie tej licencji pozwala na latanie według zasad IFR.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -
    licencja PPL (nie potwierdzone!)

    Cena:
    brak danych - teoretycznyy
    ok. 12600zł - praktyczny


    Co wolno/niewolno:
    -
    upoważnienie do pobierania legalnych opłat za przewóz pasażerów

    CPL(A) - licencja pilota zawodowego

    Posiadanie tej licencji pozwala na latanie z pasażerami, od których możemy pobierać opłaty za lot.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -
    licencja PPL (nie potwierdzone!)

    Cena:
    brak danych - teoretyczny
    ok. 12600zł - praktyczny


    Co wolno/niewolno:
    -
    upoważnienie do pobierania legalnych opłat za przewóz pasażerów

    ME - licencja do samolotów wielosilnikowych

    Dodatek pozwalający na latania samolotami wielosilnikowymi.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -
    licencja PPL/ATPL (nie potwierdzone!)

    Cena:
    brak danych - teoretyczny
    brak danych - praktyczny

    Co wolno/niewolno:
    -
    upoważnienie do latania na samolotach wielosilnikowych.

    MCC - licencja pilota latającego wraz z innymi członkami załogi

    Posiadanie tej licencji pozwala na latanie, gdzie zadania w samolocie są rozdzielone pomiędzy kilku członków załogi

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -
    licencja PPL/ATPL (nie potwierdzone!)

    Cena:
    brak danych - teoretyczny
    brak danych - praktyczny


    Co wolno/niewolno:
    -
    upoważnienie do latania wraz z innymi członkami załogi

    ATPL- licencja pilota liniowego*

    Posiadanie tej licencji pozwala na latanie w linii

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -
    minimum 1500h nalotu
    -reszta - brak danych

    Cena:
    brak danych - teoretyczny
    brak danych - praktyczny


    Co wolno/niewolno:
    -
    upoważnienie do latania w linii lotniczej jako kapitan.

    *Frozen ATPL - po prostu nie wolno nam być kapitanami - żółtodziób w zawodzie :]

    FI - licencja instruktora

    Posiadanie tej licencji pozwala na uczenie przyszłych pilotów. Kurs składa się z 30h lotu i 125h szkolenia naziemnego.

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -
    licencja PPL lub CPL
    -250h nalotu

    Cena:
    brak danych - teoretyczny
    brak danych - praktyczny


    Co wolno/niewolno:
    -
    upoważnienie do szkolenia przyszłych pilotów



    Uwaga!

    -Koszty podaję dla Aeroklubu Kieleckiego oraz Aeroklubu Krakowskiego. Dane są z dnia 16 stycznia 2010 roku!
    -Jak widać wykaz ma wiele luk - proszę o pomoc w uzupełnieniu.
    -Wszystkie błędy należy zgłaszać do mnie na pw lub w temacie - moderatorzy zareagują mam nadzieję .
    -Dane są ze strony Aeroklubu Kieleckiego i Krakowskiego - nie miałem za dużo czasu na szukanie w całej sieci - liczę na pomoc.
    -Nie pisałem o licencji akrobatycznej i może innych.

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Mam pytanie. Mógłbyś dodać do tego licencję instuktorską FI?

  3. #3
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Kaczorra, jakbym jeszcze cokolwiek o niej wiedział

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Na stronie aerokluby.pl jest coś takiego:

    Kurs na instruktora pilotażu (FI)-A

    Aby rozpocząć szkolenie, musisz posiadać licencję zawodową lub turystyczną z zaliczonymi egzaminami teoretycznymi oraz 250 odbytych godzin lotu.
    Kurs składa się z:

    • 30 godzin lotu
    • 125 godzin szkolenia naziemnego


    Dodatkowo każdy kandydat na instruktora musi zaliczyć egzamin wstępny z pilotażu.

  5. #5
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Co powiedziałeś - dodałem, dziś już jestem padnięty, więc wiele nie wyszukam...

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Można jeszcze dodać, że jak masz PPL+FI, to nie możesz pobierać kasy za szkolenie, a jak masz PPL+CPL+FI, to że możesz

  7. #7
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Ja już nie mogę edytować

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Co do szybowców to od tamtego roku, jest chyba od lat 14, przynajmniej coś takiego mi się obiło o uszy i raczej było na tym forum. Apropo szybowców, nie powinno być PPL(G) zamiast PGL??

    PPL można chyba zamienić na PPL(A).
    Możesz dopisać, że do 21 roku życia masz fATPL (tzw frozen ATPL) i dopiero po przekroczeniu tego wieku można uznać, że masz ATPL(A). Chyba, że coś poknociłem

    Można dać PPL(H), CPL(H) itd, ale to w wolnym czasie. Może ja coś dopiszę tutaj, jeśli nie będe musiał uciekać z kompa


    Może od razu stworzyć w general aviation poddział "Dla początkujących" (tak jak np w lotnictwie cywilnym są Promocje LCC i tradycyjne) i tam wrzucać te poradniki.

  9. #9
    b3
    b3 jest nieaktywny
    Awatar b3

    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Nowy Sącz

    Domyślnie

    Jedna mała uwaga co do PLG-koszty, które podałeś, obejmują tylko podstawówkę. Do licencji trzeba jeszcze wylatać termikę, celność lądowania itp.

  10. #10

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Ja wiem, że się czepiam ale troszkę głupot tutaj wypisaliście. Licencje w interesującym was temacie macie 4. PLG, PPL, CPL i ATPL. Reszta to albo, jak w przypadku ultralightów świadectwo kwalifikacji, albo w pozostałych uprawnienia wpisywane do licencji.

  11. #11
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez POPO Zobacz posta
    Ja wiem, że się czepiam ale troszkę głupot tutaj wypisaliście.
    Wcale się nie czepiasz - w rozmowie o przepisach i uprawnieniach precyzja jest absolutnie konieczna.
    Źle, że bosspawel potraktował temat dość olewczo. Wielu informacji tu brakuje, a te, które są, bywają - delikatnie mówiąc - takie sobie.
    Ale też dobrze, że komuś się chciało - takie wiadomości w skondensowanej formie powinny być na forum w mocno eksponowanym miejscu. Najlepiej takim, którego nie dałoby się ominąć (np. strona z linkiem/-ami do takich podstaw jako ostatni etap procesu rejestracji, ujawniająca się po kliknięciu e-maila aktywującego konto?). Wtedy mógłby i powinien być banowany każdy kolejny mondzioł, który zakładałby kolejny wątek z tymi samymi wciąż pytaniami.

    Dlatego przyjmijmy, że to prowokacja, krok w dobrym kierunku.
    For every solution there is a problem.

  12. #12
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    alien, to nie prowokacja, to podstawka. Ja napisałem co wiem, ty dopisz swoje i każdy coś doda i powstanie ładne vademecum licencji

  13. #13
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    To co napisałeś o PL(G) to tylko podstawówka, dopiero początek drogi do licencji, a zniżka jest zależna nie tylko od wieku, ale też pobierania edukacji (uczeń/student). PPL też warto by oznaczyć (A), dla śmigłowców ceny są deczko większe. Zdublowało Ci się też ME (drugie jest opisane jako CPL(A) ).
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  14. #14
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jedna uwaga: UAP to Świadectwo Kwalifikacji a nie licencja...
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez b3 Zobacz posta
    Jedna mała uwaga co do PLG-koszty, które podałeś, obejmują tylko podstawówkę. Do licencji trzeba jeszcze wylatać termikę, celność lądowania itp.
    Mógłby ktoś podać ile godzin trzeba wylatać i co oprócz termiki oraz celności lądowania, aby ubiegać się o PLG?

  16. #16

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Minimum 35 w tym 15 samodzielnego nalotu oraz dodatkowo dwa ćwiczenia z akrobacji podstawowej (przeciągnięcia statyczne i dynamiczne oraz korkociągi)

  17. #17
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Co do szkolenia PPL(A), to praktyka kosztuje dużo mniej. Dziś da się znaleźć ceny 380-390zł za godz. Szkolenie obejmuje 45h.

    IFR to nie licencja tylko uprawnienie wpisywane do licencji PPL(A) lub CPL(A) i tak na prawdę to IR. I nie oznacza to że możemy latać zawsze i wszędzie. Dobrym przykładem jest aktualnie sporo odwołanych lotów ze względu na pogodę, czy też sytuacje, że nawet duże czasami nie mogą wylądować na lotnisku docelowym.

    Nie wiem po co jest 2x CPL i w jednym jest napisane, że uprawnia do lotów IR, co nie jest prawdą i nie koniecznie trzeba latać z pasażerami, żeby zarabiać.

    MEP(L) i MCC, to też uprawnienia, a nie licencje.

    FI(A) - trzeba mieć CPL(A) (a nie 250h) lub PPL(A) i 150h nalotu PIC i 200h ogólnego i wtedy dostaje się FI(A)R, czyli można tylko szkolić do PPL(A) i trzeba być "pod nadzorem". Dopiero po 100h nalotu instruktorskiego zdejmowane jest ograniczenie. Żeby szkolić do CPL(A), czy MEP(L), IR potrzeba więcej nalotu instruktorskiego.

  18. #18

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Zajęcia teoretyczne przewidują 60h wykładów oraz 70h samokształcenia.
    Albo 120-130h wykładów, co jest chyba częściej spotykane.

    upoważnienie do pobierania legalnych opłat za przewóz pasażerów
    ehhh....

    Do szkolenia mogą przystąpić osoby spełniające poniższe warunki:
    -minimum 1500h nalotu
    Nie ma czegoś takiego jak szkolenie na ATPL. Jest kurs ATPL wymagany do przystąpienia do egzaminów na licencję. Z kolei żeby zapisać się na kurs należy mieć PPL(A).

    Z brakujących rzeczy warto wspomnieć o VFR noc, które jest także wymagane (obok 50h nalotu PIC i zdanej teorii) do rozpoczęcia szkolenia do IR. Żeby otrzymać licencję zawodową trzeba mieć m.in. 150 godzin nalotu ogólnego. IR czy MEPL to nie "dodatki" a uprawnienia!

    Ponadto, podane liczby godzin w szkoleniu mówią ile należy wylatać minimialnie. Podawanie cen w dokładności do 100 zł jest absurdalne - właściwe byłoby podanie kosztów w widełkach 30% (żeby przypadkiem komuś nie przyszło do głowy rozpoczynanie szkolenia z wyliczonymi co do złotówki oszczędnościami).

    Niestety jest wiele nieścisłości w całym wątku, a przede wszystkim na każdym kroku widać brak zrozumienia spraw o których się pisze. Autora proszę aby się nie obrażał za te słowa, idea jest bardzo dobra i fajnie że chciało Ci się coś napisać i pomóc innym, ale lepiej gdyby taka inicjatywa wyszła od osoby bardziej doświadczonej.

  19. #19

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    Niestety jest wiele nieścisłości w całym wątku, a przede wszystkim na każdym kroku widać brak zrozumienia spraw o których się pisze. Autora proszę aby się nie obrażał za te słowa, idea jest bardzo dobra i fajnie że chciało Ci się coś napisać i pomóc innym, ale lepiej gdyby taka inicjatywa wyszła od osoby bardziej doświadczonej.
    Ale nie wyszła. Po co więc kwasić minę nad tak nieistotnymi rzeczami jak semantyka "uprawnienie/dodatek" skoro nam się nie chciało palcem kiwnąć żeby to samemu zrobić lepiej? Feci, quod potui, faciant meliora potentes.

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez fanknastich Zobacz posta
    Feci, quod potui, faciant meliora potentes.
    Gdyby to było wiki to jak najbardziej, ale w tym wypadku się nie zgodzę, na tym forum nie można nawet edytować swoich postów więc pisanie zalążka jest trochę bez sensu. Można było przed założeniem tematu poświęcić wieczór na zebranie podstawowych informacji, takich jak wymagania do szkoleń, licencji i uprawnień! Wystarczy wejść na google i znaleźć takie strony jak witryna JAA z JAR FCL1, strona MI z rozporządzeniem o licencjonowaniu (wyciąg tego rozporządzenia jest też na notam.pl), czy nakolannik.pl który też posiada polskie przepisy prawa lotniczego i JARy. Jeżeli ktoś nie czuje się na siłach z dokumentami urzędowymi to także nie problem, do głowy przychodzą mi chociażby strony ośrodków Runway, United Sky czy Royal Star które mają rozpisany dokładnie "plan szkolenia" (pod linkami).

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •