Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Pl/UK

    Domyślnie Frazeologia lotnicza - jak jej używać


    Polecamy

    Witam,

    Zwracam się do osób szczególnie tych którzy latają - chodzi natomiast o korespondencje lotniczą. Szkolę się na PPL(A) mam przed sobą jeszcze trzy loty nawigacyjne przed egz. prawdzającym. Ciężko mi ułożyć to co mam do powiedzenia szczególnie jak instruktor mi zaczyna mieszać mówiąc np.patrz na żyro, wario, trzymaj kurs, czemu, dlaczego, itd, itp. Fakt faktem, że nie mam mu za złe gdyż wiem że chce dla mojego dobra bo w locie mamy do czynienia z wieloma czynnikami związanymi z lotem. Raz mi mówi mów po angielsku potem po polsku, czasem kręćka dostaje - chcę Wam przytoczyć co mnie spotyka. Wiem że każdy z nas inaczej przyswaja naukę i latał z różnymi instruktorami co wynikało z różnej atmosfery w kokpicie ,dlatego jak doradzacie uczyć się w locie ,przed na ziemi wkuwając regułki co mamy zamiar powiedzieć - najlepiej chyba tak co, gdzie i kiedy powiedzieć, skąd najlepiej się uczyć. W książce Szutowskiego nie ma zawiele - jest przykład korespondencji lotu VFR i IFR z lotniska kontrolowanego poczynając od zgody na uruchomienie i koncząc na zgodzie na kołowanie na air parking.
    Przykład: odlatując na trasę ”ŚWIDNIK INFORMACJA SP-LMN OPUSZCZAMY ATZ I PRZECHODZIMY NA CZĘSTOTLIWOŚĆ WARSZAWA INFORMACJA 119.45,ŁĄCZĄC SIĘ Z FIS WARSZAWA MÓWIMY WARSZAWA INFORMACJA SP-LMN,DZIEN DOBRY WARSZAWA INFORMACJA A MY MÓWIMY PO STARCIE Z ŚWIDNIKA,LOT SZKOLNY VFR C152 DO (NP.ŻABIA WOLA) I POWRÓT DO ŚWIDNIKA WYSOKOŚĆ DWA TYSIĄCE STÓP,QNH 1015, Squawk siedem tysięcy. WARSZAWA INFORMATION SP-LMN AFTER DEPARTURE FROM ŚWIDNIK, VFR TRAINING FLIGHT C152 VIA (ŻABIA WOLA) AND RETURING TO ŚWIDNIK ALTITUDE TWO THOUSAND QNH ONE ZERO ONE FIVE, SQUAWK SEVEN THOUSAND CZY SEVEN ZERO ZERO ZERO?”

    Przed powrotem do Świdnika:
    Warszawa information,SP-LMN,approaching Świdnik airspace and changing one one eight decimal five zero.

    Będę wdzięczny za informacje gdyż zależy mi by się nauczyć gdyż do końca czerwca chcę skończyć ppl(a),a jak wiadomo w lotach trasowych wszystko się liczy począwszy od kołowania,startu,wznoszenia,opuszczenia danej strefy i przejścia na wybrany kurs z środka lotniska.

    Pzdr.Paweł.K
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 12-10-2010 o 09:39

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Epwa/WAW

    Domyślnie

    Fajnie, że w końcu ktoś założył temat związany z komunikacją, bo odnoszę wrażenie, że przez część pilotów jest to temat traktowany z lekkim lekceważeniem.

    Moim zdaniem wkuwanie regułek na ziemi jest bezsensu, bo co jeżeli jakiejś regułki zabraknie Ci w locie? Oczywiście trzeba znać frazeologię i kolejność podawania informacji w komunikacie, ale przygotowanie wypowiedzi, na każdy fragment lotu, jest po prostu głupie. Bo będziesz się starał dopasować lot do korespondencji, czy korespondencję do lotu? Komunikat powinien się odnosić do aktualnej sytuacji, a tej nie da się przewidzieć na ziemi. Chyba nie ma lepszej metody, niż po przełączeniu na nowa częstotliwość, przesłuchać przez kilka sekund co się dzieje i w tym czasie już przygotowywać komunikat. Lepiej jest się zgłosić chwilę później, ale z przygotowaną spójną wypowiedzią, niż co chwile się zawieszać i zająć dużo więcej czasu na częstotliwości.

    A co do języków. Jak już zaczyna się prowadzić komunikację to chyba warto całość prowadzić w tym samym języku. A jeżeli nie jest się przygotowanym, to po co porywać się z motyką na słońce. Lepiej, żeby korespondencja była po polsku, ale za to czytelna i spójna, niż po angielsku, ale wymagająca wielu uściśleń ze strony kontrolera.

    Pozdrawiam

  3. #3
    Awatar Selwynn

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Co do squawk to myślę, że trzeba każdą cyfrę podawać osobno (czyli nie seven thousand tylko seven zero zero zero). Nie wiem jak to działa w praktyce. Myślę że nie będą mieli problemu ze zrozumieniem przy tak łatwej liczbie
    Pozdrawiam, Dawid.


    There are only 10 types of people in the World: those who understand Binary and those who don't.


  4. #4

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Pl/UK

    Domyślnie

    Ok,z wszystkim się zgodzę co mówicie i wielkie dzięki za odpowiedz,ale najlepiej skąd się uczyć tej korespondencji ok słuchając chodzby Listen to Live ATC (Air Traffic Control) Communications | LiveATC.net albo układając sobie to co mamy powiedziec dużo wcześniej przed lotem chodz wiadomo różne mamy sytuacje w locie i sytuacja zmienia się z minuty na minutę lub krócej jeżeli jest taka sytuacja.Ale czy są zródła na temat korespondencji lotniczej?.Literatura anglojęzyczna jest bogata chodzby cd z frazeologią oxforda,afe,asa czy po jeppsena,a z PL coś jest,chyba jedynie książki Świętej pamięci L.Szutowskiego.

  5. #5
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Frazeologia PL opracowana jest w polskiej wersji Doc 4444 "Zarządzanie ruchem lotniczym" - rozdział 12 o ile dobrze pamiętam.

  6. #6
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Może to pomoże:

    http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP413adv.pdf

    http://www.caa.co.uk/docs/33/Aviatio...917_LOCKED.pdf

    All numbers, except those contained in paragraph 1.4.2(b) shall be transmitted by
    pronouncing each digit separately as follows...

    1.4.2.(b) All numbers used in the transmission of altitude, height, cloud height, visibility and
    runway visual range information
    which contain whole hundreds and whole
    thousands shall be transmitted by pronouncing each digit in the number of
    hundreds or thousands followed by the word HUNDRED or TOUSAND as
    appropriate...

    Czyli squaka jednak podajesz jako SEVEN ZERO ZERO ZERO.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Pl/UK

    Domyślnie

    Dzięki,mam to w pdf,ale bardziej mi chodziło o PL frazeologię ale znajdę,poszukam w Doc 4444 jak mi hawky napisał.

    Pzdr.Pawel.K

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Z dokumentów ICAO to przede wszystkim - DOC 9432 - Podręcznik radiotelefonicznej frazeologii lotniczej

    No i taka uwaga. Nie starajcie się za wszelką cenę mówić w 100% frazeologią lotniczą, czasami lepiej sprawnie przekazać informację otwartym tekstem. Poprawność i swoboda korespondencji przyjdzie z czasem...

  9. #9
    HEN
    HEN jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Moj ulubiony przyklad frazeologii w vfr: sp-xxx raznie trawke koś. Chodzilo o przeciecie trawiastego do startu betonem.
    Navigare necesse est.
    Aviate, navigate, communicate in that order.
    "Per Aspera Ad Astra"

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Pl/UK

    Domyślnie

    To,fakt z czasem wszystko przyjdzie samo,trening,trening i jeszcze raz trening,nie powiem czasem się gubię w locie co mam powiedzieć szczególnie jak instruktor zaczyna opierniczać i mówi nawiguj,patrz na wario,predkościomierz,sztuczny horyzont do tego mówić czasem się gubię chodz to moje pierwsze loty nawigacyjne ale z czasem myślę że ogranię jak inne rzeczy które mi wcześniej sprawiały problemy.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Legnica

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pawel 1 Zobacz posta
    To,fakt z czasem wszystko przyjdzie samo,trening,trening i jeszcze raz trening,nie powiem czasem się gubię w locie co mam powiedzieć szczególnie jak instruktor zaczyna opierniczać i mówi nawiguj,patrz na wario,predkościomierz,sztuczny horyzont do tego mówić czasem się gubię chodz to moje pierwsze loty nawigacyjne ale z czasem myślę że ogranię jak inne rzeczy które mi wcześniej sprawiały problemy.
    Mój instruktor lubił czasami dorzucić coś w stylu "Ile to jest 2+2*2?" Ze wstydem powiem, że na początku dałem się w to złapać

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Pl/UK

    Domyślnie

    Nie powiem podobnie jak i mój instruktor dorzuca mi w trakcie lotu zadania matematyczne np.173-53 nie ma co się dziwić wszystko na naszą korzyść.

  13. #13
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Akira Zobacz posta
    "Ile to jest 2+2*2?" Ze wstydem powiem, że na początku dałem się w to złapać
    No wiesz... jak ktos Ci to powie to odpowiedz jest 8 ale jak to przeczytasz to wynik jest 6

  14. #14
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Mój lubił zagadywać o jakiś pierdołach jak trzeba było zmienić częstotliwość, czy zgłosić "z wiatrem". Ale jak tylko zbliżałem palec do PTT to się wyłączał i banan na gębie że się nie dałem zagadać.

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    A co mówić, gdy zbliżamy się albo opuszczamy nasz ATZ? Co powiedzieć do FIS-u, co do naszego lotniska KPT? Pozdrawiam

  16. #16
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie


    Polecamy

    SP-ABC, opuszczenie strefy przejscie na XXX Info 123.456789.
    SP-ABC przechodzimy na XX Info 123.456789, ciao.
    XX Info w dolocie do EPZZ, przechodzimy na Radio 122.900

    itp itd.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •