Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie Licencja MPL(A) i ATPL (A); która lepsza?


    Polecamy

    Szanowne koleżanki i koledzy!
    Szukam informacji, które mogłyby mi wskazać zalety i wady Multi-Crew Pilot Licence, czyli MPL(A), w porównaniu z ATPL(A). Przeglądając forum natknąłem się jedynie na jeden post na ten temat z końca 2007 roku:
    cyt."Upoważnia to uprawnienie do pelnienia funkcji F/O w samolotach z załogą 2-osobową...ale wiem ze zintegorany kurs MPL(A) zastepuje kursy PPL(A), IR i Cpla . Licencja MPL nie jest koniczna, moze byc zastapiona specjalnym kursem, np. w ramach ATPL`a. MPL daje nam prace w niektorych malych liniach lotniczych jako F/O i roznych takich firmach i firmeczkach".
    Czy to znaczy, że posiadacze MPL(A) nie mają uprawnień do pilotowania samolotów, w których nie występuje co najmniej 2-osobowa załoga?

    Czy mając MPL(A) i chcący zwiększyć swój ogólny nalot nie będziemy mogli komercyjnie latać mniejszymi maszynami pilotowanymi samodzielnie np. wilgą, dromaderem itp.?

    Jaki jest stosunek linii lotniczych do tych licencji? Czy bardziej preferują pilotów z MPL(A), czy też z ATPL(A), zakładając w obu przypadkach podobny nalot i taki sam TR.

    Czy licencja MPL(A) uznawana jest na całym świecie, czy tylko w Europie?

    Będę wdzięczny nie tylko za odpowiedź na powyższe pytania, ale także za inne informacje dotyczącę różnic wyżej wymienionych licencji.

    Pozdrawiam wszystkich obecnych, jak i przyszłych pilotów!
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 09-10-2010 o 11:33

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    O ile wiem FAA w USA tego nie uznaje. Ogolnie sie mowi ze ta licencja zostala stworzona aby zwiekszyc ilosc pilotow na ktorych jest duze zapotrzebowanie w Indiach i Chinach. O ile sie tez orientuje - faktycznie taka licencja nie pozwala ci latac samemu jako PIC. MPL to dosc swiezy wynalazek i nie wiem czy jest duzo zebranego doswiadczenia ktore by moglo rzucic prawdziwy obraz co do akceptacji tej licencji na swiatowych rynkach. Mowi sie tez ze zeby sie wogole dostac do programu MPL jest spory odsiew bo sa to programy sponsorowane przez linie lotnicze a wiec z samego zalozenia nie bardzo jest to porownywalne z takim ATP ktore kazdy placac moze sobie zdobyc.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 09-10-2010 o 01:58

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Dziękuję Saturn5. No to już trochę wiem więcej. Jak sam piszesz, jest to sprawa świeża (licencja wprowadzona kilka lat temu) i mało nam znana, dlatego warto byłoby ją nam wszystkim przybliżyć. Mam nadzieję, że znajdą się osoby, które MPL-a posiadają i mogłyby nam ze szczegółami ją scharakteryzować.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Licencja MPL nie jest ani latwa do zdobycia (ze wzgledu na sladowa popularnosc), ani powszechnie akceptowana. W zasadzie akceptuja je chyba tylko linie, ktore same szkola swoch kadetow do tych licencji. Jedna z takich linii jest na pewno flybe. Osobiscie nie spotkalem sie z zadnym ogloszeniem o pracy, gdzie wymagana lub akceptowana bylaby MPL. Nie sadze wiec, aby byla to realna konkurencja dla ATPL.

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Dziękuję Krasnall. Faktycznie i według mojej wiedzy ta licencja nie jest łatwa do zdobycia ze względu na ogromnie napięty program nauczania, gdzie w stosunkowo krótkim czasie jest bardzo dużo wiadomości do nauczenia się i zaliczenia licznych wewnętrznych egzaminów na min. 75% z jedną możliwą poprawką, a w późniejszej fazie bez możliwości poprawiania. Nie zaliczenie choćby jednego egzaminu równa się z koniecznością opuszczenia szkolenia bez możliwości kiedykolwiek powrotu. Ale to nie jest jeszcze najgorsze. Najtrudniejsze są testy, sprawdziany i rozmowy kwalifikacyjne aby móc się dostać do programu, o czym wspomniał Saturn5. Rozmawiałem z 5-cioma kandydatami (Niemcami), którzy odpadli po czwartym, ostatnim dniu kwalifikacji (2 razy po 2 dni; Lufthansa). I nie odpadli na testach z matematyki, fizyki, angielskiego, czy takich jak umiejętność koncentracji, podzielności uwagi, wykonywanie różnych czynności w tym samym czasie w warunkach stresu, itd, itd, tylko na pracach w parach, grupach i rozmowach z psychologami. Wygląda to tak, że dostaje się jakiś temat np. kłótnia między studentami i trzeba w grupie lub parze umieć tak prowadzić rozmowę, aby udowodnić, że ma się predyspozycje do pracy w zespole (w załodze wieloosobowej). Całej rozmowie przysłuchują się bardzo dokładnie psychologowie i kapitanowie linii ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, kiedy zabierasz głos i czy nie robisz to za rzadko, intonacja, co mówisz, jak reagujesz na argumenty innych rozmówców, sposób wymowy, dykcja itd. W każdym razie moi rozmówcy na tym odpadli mimo, iż byli ponoć świetnie przygotowani (brali udział w jakiś specjalnych seminariach przygotowujących). Po tym co usłyszałem chyba dam sobie spokój z tą drogą kształcenia, mimo iż biegle władam j. niemieckim i angielskim (skończyłem liceum dwujęzyczne z j.niemieckim, matura dwujęzyczna z niemieckiego, najwyższy certyfikat DSD II umożliwiający studia w Niemczech na wszystkich uczelniach bez egzaminu z języka). Ponoć wcześniej, (jeszcze do 2008 roku) kiedy Lufthansa szkoliła do ATPL-a było dużo łatwiej na taki kurs się dostać. Chyba się trochę rozpisałem, ale to taka moja osobista refleksja. Wracając do tematu MPL-a, to bardzo proszę o kolejne informacje ponieważ chyba każdy z nas chciałby mieć pełną wiedzę dotyczącą aktualnych licencji lotniczych.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWA/EGPH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arek1 Zobacz posta
    Wracając do tematu MPL-a, to bardzo proszę o kolejne informacje
    Piotr cos/kiedys wspominal o MPL
    Flying. Swiss made.

    Cytat Zamieszczone przez Arek1 Zobacz posta
    ponieważ chyba każdy z nas chciałby mieć pełną wiedzę dotyczącą aktualnych licencji lotniczych.
    Ale my juz wszystko wiemy :-)
    MPL omijac szerokim lukiem.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Na wielu forach dyskusyjnych gdzie jest sporo zawodowych pilotow MPL jest obiektem posmiewiska (zasluzonego lub nie).

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arek1 Zobacz posta
    Faktycznie i według mojej wiedzy ta licencja nie jest łatwa do zdobycia ze względu na ogromnie napięty program nauczania
    Zupelnie nie to mialem na mysli, chcialem powiedziec ze prawie nikt do tych licencji nie szkoli (bo nikt ich nie potrzebuje). To co napisales dotyczy raczej wymagan programu kadeckiego konkretnej firmy, a nie samej licencji MPL.

    Cytat Zamieszczone przez tom_fed Zobacz posta
    MPL omijac szerokim lukiem.
    Eee tam, jakby mi ktos zasponsorowal w zamian za w miare rozsadny kontrakt, to bym wzial

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Zgadzam się z tobą Krasnall, mało kto prowadzi takie szkolenie. Słyszałem tylko o 3 firmach, które uczą do MPL-a. W Polsce chyba żadna.
    Koledzy, zwróciłem również uwagę, że kursy te są dość mocno okrojone z praktycznego latania (chyba ze względu na koszty) . Nie chcę was wprowadzić w błąd, ale z moich wyliczeń wychodzi, że tylko ok. 1/3, a nawet 1/4 praktyki to loty w powietrzu, reszta to symulator. Jeżeli się mylę, to mnie poprawcie.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arek1 Zobacz posta
    Słyszałem tylko o 3 firmach, które uczą do MPL-a..
    A mozesz podać lub sprawdzić w oparciu o jakie przepisy przepisy są wydawane takie licencje?

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Przepisów nie znam i dlatego poruszyłem ten temat na forum, aby się coś więcej o MPL-u dowiedzieć. Wiem jedynie, że program szkolenia został zatwierdzony przez ICAO.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •