Strona 11 z 58 PierwszyPierwszy ... 9 10 11 12 13 21 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 201 do 220 z 1157
Like Tree260Likes

Wątek: Pytania do kontrolera

  1. #201

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Nawet w czasie ma wolne. Nie może pracować więcej jak 2 godzinie w ciągu, potem musi mieć przerwe.

  2. #202

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    A ja mam pytanie takie: jak wygląda zamiana kontrolerów na stanowisku? Czy jest tak, że przychodzi zmiennik(-czka), siedzi razem z poprzednikiem przez jakiś czas (jaki?) i się rozeznaje w sytuacji? Kiedy poprzednik może zejść, i od czego to zależy?
    Eee tam, podpis ;)

  3. #203
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Te dwie godziny max to jedynie w teorii, nie da się podzielić osób A, B i C z których tylko A i B mają licencje do pracy na 2 stanowiskach, żeby każdy miał 2 godziny pracy i przerwę.
    Zmiana na stanowisku wygląda tak, że przychodzi godzina W, osoba która ma przejąć stanowisko stawia się na nim i wysłuchuje litanii wg, skądinąd rozsądnego, wzoru:
    R - restrictions
    E - equipment
    S - situation
    T - traffic.

    Czyli np.: Biedrusko strzela do FL120, w Krzesinach nie działa ILS i podchodzą wg Tacana, czynne TSA 7 i 8, sprzęt sprawny, w użyciu 28/29, RYR4EP schodzi 110 na REDMO i zwolniony do Bydgoszczy, WZZ1234 dostał 2800 leci z kursem 095, LOT 364 schodzi 4000 leci LAW. Tak to mniej więcej brzmi. Jak zmiennik uzna, że wie o co chodzi, to przejmuje stanowisko.
    Suzia likes this.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  4. #204

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    OK, dziękuję. Sporo rozjaśnia .
    Eee tam, podpis ;)

  5. #205
    Awatar qwaseq

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    <SARCASM MODE ON>
    Nie ma żadnego wolnego... ATC po 8 godzinach pracy przesiada się tylko z lewego półdupka na prawy i dalej ostro separuje
    A na forum to piszą jak leżą na intensywnej terapii pod kroplówką wzmacniającą
    <SARCASM MODE OFF>
    protz and butterfly like this.

  6. #206

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    czy zdarzają się przypadki pilnego wstawienia się w pracy, ktoś zachorował itd. żeby wypełnić braki ?

  7. #207
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Pilne "wstawianie się w pracy" jest czynem wysoce nagannym
    A tak serio i nie czepiając się literówek, to oczywiście, że tak się zdarza, że dostaje się propozycję przyjścia do pracy za kogoś, kto zachorował. Albo w formie dodatkowego dyżuru, albo w formie przeniesienia dyżuru: "przyjdziesz jutro, a piątek masz za to wolny".
    Aru likes this.

  8. #208

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    Ostrów wlkp.

    Domyślnie

    Jestem bardzo ciekawy jak prawdziwi kontrolerzy oceniają PLACC VATSIM? Czy mieliście z tym styczność? Czy jest to bardzo dalekie od rzeczywistości? Czy, czysto hipotetycznie, Waszym zdaniem zabawa w ten symulator może negatywnie wpłynąć na ewentualną pracę jako ATCO? (chodzi np o jakieś "złe nawyki" etc).

    z poważaniem,
    migdał

    edit: szukałem stosownego tematu/ wątku na forum wpisując różne słowa kluczowe, jednak nic nie znalazłem. Przepraszam jeśli mimo wszystko dubluję wątki.

  9. #209

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Migdal Zobacz posta
    Jestem bardzo ciekawy jak prawdziwi kontrolerzy oceniają PLACC VATSIM? Czy mieliście z tym styczność? Czy jest to bardzo dalekie od rzeczywistości? Czy, czysto hipotetycznie, Waszym zdaniem zabawa w ten symulator może negatywnie wpłynąć na ewentualną pracę jako ATCO? (chodzi np o jakieś "złe nawyki" etc).

    z poważaniem,
    migdał
    podłączam się pod pytanie, dołączając Tower simulator, atc simulator 2 ?

  10. #210
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Dobrych kilku się stąd wywodzi (co niektórzy dalej się udzielają) i raczej radzą sobie co najmniej dobrze.

    PS:
    http://www.facebook.com/video/video.php?v=1432581088807
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 11-07-2011 o 17:00
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  11. #211
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FanTom Zobacz posta
    Jestem bardzo ciekawy jak prawdziwi kontrolerzy oceniają PLACC VATSIM?
    Obawiam się, że (z mojego punktu widzenia) trudno jest ocenić przydatność lub nie gościa, który "praktykował" na VATSIM-ie. Trzeba by było poznać standardy jego pracy, instruktorów pod okiem których wgryzł się w arkana sztuki i nawyki jakich nabywa. Bo jeśli wszystko jest tylko zabawą puszczoną na żywioł - to jestem przeciw. W realu znamy instruktorów, wiemy czego i jak ich uczą i wiemy jaki materiał przychodzi z symulatora na OJT. Wiemy o nich (praktykantach) wszystko.
    Zastrzegam, że nie znam zasad obowiązujących w VATSIM-mie i dlatego piszę w trybie warunkowym. Jeśli ktoś przekona mnie, że jest inaczej - możemy podyskutować.
    Roger, roger, but say again.

  12. #212
    JeV
    JeV jest nieaktywny

    Dołączył
    Jun 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez atccontroller Zobacz posta
    Zastrzegam, że nie znam zasad obowiązujących w VATSIM-mie i dlatego piszę w trybie warunkowym. Jeśli ktoś przekona mnie, że jest inaczej - możemy podyskutować.

    Nie mamy na celu nikogo przekonywać, że nawyki nabyte na VATSIM (w Polish VACC czy też jakimś zagranicznym) w jakikolwiek sposób przekładają się na przydatne w pracy prawdziwego kontrolera.

    a) Na VATSIM poziom wiedzy u każdego jest inny i nie ma u nas czegoś takiego jak instruktor z wiedzą zawodowca. Wybieramy najlepszych z tych, którzy chcą się u nas w taki "wolontariat" bawić. Zasoby ludzkie u nas są mocno ograniczone.
    b) Nauka na linii instruktor - podopieczny odbywa się na odległość i w ograniczonym zakresie. W dużej częsci jest to nauka samodzielna.


    Staramy się symulować rzeczywistość na tyle, na ile pozwala na to wiedza jaką zgromadziliśmy przez ostatnią dekadę i na tyle, na ile jest ona przekazywana z ust do ust. Nie aspirujemy do bycia drugim PAŻPem. Możemy co najwyżej liczyć na wskazówki zawodowców, których trochę się u nas przez lata przewinęło i przewija się nadal.



    Jak ktoś się do zawodu nadaje, to kontrolerem zostanie. Niezależnie od tego czy spędził na VATSIM 1000h jako kontroler czy zupełne 0.

    MD



    PS Przykładowo szef VACC węgierskiego jest na codzień kontrolerem radarowym (enroute) w swoim kraju. Jedno drugiemu nie przeszkadza. Wprost przeciwnie, jest wartość dodana dla grupy pasjonatów. Takie przykłady można mnożyć.
    Migdal likes this.

  13. #213
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Ze swojego doświadczenia dodam, że sama zabawa z Flight Simulatorem znacznie ułatwia sprawę podczas kontrolerskiego kursu podstawowego. Zanim trafiłem na kurs poznałem Vatsim właśnie od strony "pilota" i wiem jedno - to na pewno spore ułatwienie jeśli umiesz "wykręcić" dowolne podejście IFR na FS. Nie dasz się zagiąć już na pytaniach z nawigacji z gatunku: "z której strony radiolatarnii VOR przeleci samolot jeśli...". Do tego dochodzi ułatwienie w nauce frazeologii (już wiesz, że "request taxi" nie oznacza, że pilot spóźnił się na ostatni autobus i potrzebuje transportu z lotniska ).
    Uogólniając: każdy, kto interesuje się lotnictwem, ma na kursie łatwiej niż przeciętna osoba "z ulicy". A Vatsim jest jednym ze sposobów na zebranie jakiegoś zasobu informacji i wiedzy. Trzeba jednak pamiętać, że to jednak tylko zabawa i nie traktować tego śmiertelnie poważnie.

  14. #214

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    Ostrów wlkp.

    Domyślnie

    Bardzo Wam dziękuję za odpowiedzi.
    Ciekawe czy mamy na forum więcej kontrolerów, którzy bawili się w VATSIM zanim zaczęli pracę.
    Obawiałem się, że istnieje jakaś antypatia między VACC a ACC, ale chyba nic takiego nie ma :]

    pozdrawiam,
    migdał

    edit:
    w zasadzie ten filmik odpowiada na moje pytania odnośnie stosunku zawodowych kontrolerów do VATSIM :] Dzięki!

  15. #215

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    Ostrów wlkp.

    Domyślnie

    Kolejne pytanie zainspirowane VATSIMem.
    W manualu do nauki na egzamin VAEUD można znaleźć zdanie:

    "Sometimes, there is a disagreement between you as a controller and the pilot as to what is the right action in the current situation. Remember that it is the pilot who has final word in these situations."

    Czy tak samo jest w rzeczywistości? To znaczy czy faktycznie kontroler poniekąd tylko radzi pilotowi jak a lecieć, a ten i tak zdecyduje sam czy stosować się do zaleceń ATC? Drążac dalej ten temat: jak często zdarzają się, napięcia na linii pilot - ATC i to, że piloci nie zgadzają się z decyzją kontrolera?

    Bardzo jestem ciekawy na ile dżentelmeńskie relacje panują między pilotami a kontrolerami :]

    pozdrawiam,
    migdał

  16. #216

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Tutaj raczej chodzi o co innego. Warunki są na granicy minimów pogodowych, jako kontroler nie możesz zabronić lądowania, bo ostateczną decyzję podejmuje właśnie pilot, znając warunki panujące, posiadane uprawnienia itp, ale już jak dajesz konkretne kursy, wektorujesz samolot, to pilot nie może powiedzieć Ci że on sobie poleci inaczej, bo to Ty jako kontroler masz pełniejszy obraz sytuacji mając podgląd radarowy. Tak to mniej więcej wygląda.

  17. #217
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arteq Zobacz posta
    Tutaj raczej chodzi o co innego. Warunki są na granicy minimów pogodowych, jako kontroler nie możesz zabronić lądowania, bo ostateczną decyzję podejmuje właśnie pilot, znając warunki panujące, posiadane uprawnienia itp, ale już jak dajesz konkretne kursy, wektorujesz samolot, to pilot nie może powiedzieć Ci że on sobie poleci inaczej, bo to Ty jako kontroler masz pełniejszy obraz sytuacji mając podgląd radarowy. Tak to mniej więcej wygląda.
    Oczywiście, że może powiedzieć, że określonym kursem nie poleci.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  18. #218

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Tak tak omijając pogode czy burze o czym ATC ma mniejszą wiedze i widzi mnie, co nie zmienia faktu, że obie strony się raczej świetnie dogadują przynajmniej w realu.

  19. #219

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Migdal Zobacz posta
    Bardzo jestem ciekawy na ile dżentelmeńskie relacje panują między pilotami a kontrolerami :]
    Dowódca s/p jest osobą ostatecznie odpowiedzialną za jego bezpieczeństwo i w razie czego on decyduje. Niemniej jeśli działanie odmienne od instrukcji i zezwoleń nie zostało uzgodnione z kontrolerem ruchu lotniczego i/lub spowodowało zagrożenie, to będzie musiał swoją decyzję przekonująco uzasadnić.

  20. #220
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Arteq Zobacz posta
    Tak tak omijając pogode czy burze o czym ATC ma mniejszą wiedze i widzi mnie, co nie zmienia faktu, że obie strony się raczej świetnie dogadują przynajmniej w realu.
    Nie tylko; w każdym momencie w jakim uzna polecenie za niebezpieczne/zagrażające jako dowódca ma prawo nie wykonać polecenia (oczywiście za taką decyzję to on ponosi odpowiedzialność).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

Strona 11 z 58 PierwszyPierwszy ... 9 10 11 12 13 21 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 26-03-2014, 18:59
  2. 24-03-2014, 20:49
  3. 17-02-2014, 23:38
  4. 17-10-2013, 21:32
  5. 23-09-2013, 01:07
  6. 23-09-2013, 00:29
  7. 28-05-2013, 20:37
  8. 04-04-2013, 14:12
  9. 25-03-2013, 15:49
  10. 25-02-2013, 14:57
  11. 07-02-2013, 23:15
  12. 09-01-2013, 12:39
  13. 07-01-2013, 08:10
  14. 31-12-2012, 14:26
  15. 22-12-2012, 18:28
  16. 27-10-2012, 21:37
  17. 19-07-2012, 01:42
  18. 03-07-2012, 15:16
  19. 15-05-2012, 08:21
  20. 13-04-2012, 19:31
  21. 13-08-2011, 20:03
  22. 13-08-2011, 20:03
  23. 13-08-2011, 17:25
  24. 13-08-2011, 14:52
  25. 13-08-2011, 12:48

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •