Ścigają, ścigają, ale jakie czasy się wtedy robi...
I wszystko będzie dobrze, dopóki nie wpadną na pomysł, by biec w przeciwną stronę.
Ścigają, ścigają, ale jakie czasy się wtedy robi...
I wszystko będzie dobrze, dopóki nie wpadną na pomysł, by biec w przeciwną stronę.
Roger, roger, but say again.
Dwa pytania odnośnie lotnictwa wojskowego, zasłyszane u krzesińskich eFów:
* samolot po starcie, przed zgłoszeniem się na APP pojawia się czasami na ułamek sekundy na częstotliwości, za moment ponownie i dopiero potem wywołuje Poznań Approach. Trwa to tak krótko, że nie udało mi się rozszyfrować co mówią. Czy dobrze myślę, że to start w parze / w większej liczbie i to jest szybkie sprawdzenie przez prowadzącego czy kolega jest na łączności (z jego BARDZO szybką odpowiedzią)?
* po przekazaniu samolotu do kolejnego organu, zwykle już wojskowego (Novator?), eF kończy readback słowem (chyba) "push" - co to ma na celu?
nieźle,. dobrze macie
@44:
Pierwsze pytanie - Twoje podejrzenia są słuszne, formacja się odlicza żeby sprawdzić czy wszyscy są, to jest one, two, three , four najczęściej. Push to zaprogramowany klawisz z częstotliwością, push five to guzik z numerem 5 itd.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
dzwonili juz do kogos?
do papieża, jako pierwszy się dostał.
Pytanie: W jaki sposób następuje przekazanie samolotu z APP do TWR od strony niewidocznej dla pilota? Czy kontrolerzy APP i TWR powiadamiają się wcześniej o fakcie przekazania? Jakich środków łączności się do tego celu używa (łączność głosowa, jakieś system informatyczny)?
Dzięki
Przed wprowadzeniem systemu PEGASUS P_21 zwolnienie kontroli APP -> TWR odbywało się telefonicznie, natomiast teraz na większości wież informacja jest prezentowana w formie elektronicznej, czy to w odpowiedniej tabeli czy też na pasku postępu lotu, a telefon wykorzystuje się tylko do koordynacji niestandardowych przypadków.
hawky,
dzięki za odpowiedź. Dodatkowe pytania:
1. Czy w taki sam sposób następuje przekazanie samolotu za granicę? Do każdego z państw sąsiednich wygląda to tak samo?
2. Rozumiem że telefonicznie jest to załatwiane jakimiś dedykowanymi linkami między jednostkami PAZP? Istnieje dedykowana do tego sieć światłowodowa/radiowa należąca do PAZP?
1. Za granicę - zależy do kogo i zależy czy środki koordynacji elektronicznej działają właściwie. Raczej dzieje się to automatycznie, ale na przykład za wschodnią granicę często trzeba dzwonić. Podobnie trzeba zadzwonić jeżeli od momentu zadziałania koordynacji elektronicznej warunki lotu uległy zmianie.
2. Dzierżawiona.
1 . To ja jeszcze dodam, że koordynacja elektroniczna z zewnętrznymi systemami FDP odbywa z wykorzystaniem standardu OLDI https://www.eurocontrol.int/articles/line-data-interchange-oldi-specification
2. A nawet dzierżawiona podwójnie, u dwóch różnych dostawców.
A jak koordynacja ze kontrolerami wojskowymi? W jaki sposób się odbywa? Czy oni też używają PEGASUSa ?
A to już zależy. Część kontrolerów wojskowych, tzw. OAT pracuje w PAŻP na tej samej sali i pracuje na tym samym sprzęcie co kontrolerzy cywilni. Ale reszta kontrolerów wojskowych pracuje przy lotnisku które obsługują i posługuje się zupełnie innym sprzętem, więc koordynacji dokonuje się telefonicznie.
Małe sprostowanie.
Kontrolerzy OAT nie są kontrolerami wojskowymi. Zajmują się ruchem wojskowym, to fakt, ale są cywilnymi kontrolerami ruchu lotniczego z uprawnieniami OAT i są pracownikami PAŻP, a nie wojska. O mundurach już dawno zapomnieli. I chyba tego wcale nie żałują.
Roger, roger, but say again.
Zakładki