Aaaaaa, no to tak samo jak ja Myślałem, że przelatujesz przez MATZ po jakimś uzgodnieniu.
Z mojego punktu widzenia to jest czarna dziura, w której nie wiadomo co lata i na jakich warunkach. Omijam dużym łukiem i tęsknię za czasami kiedy w Krzesinach był regularny CTR z klasą C, w którym pracowali najlepsi wojskowi kontrolerzy w Polsce. To znaczy nadal pracują, ale przestrzeń już za tym nie nadąża.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Aaaaaa, no to tak samo jak ja Myślałem, że przelatujesz przez MATZ po jakimś uzgodnieniu.
Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Tylko cudzymi samolotami
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Po 5 sezonach na polskim niebie wydawało mi się, że kwestia podziału przestrzeni powietrznej jest dla mnie jasna i zrozumiała, jednak start lotów rozkładowych z portu Olsztyn Mazury wywołał sporą zagwozdkę.
Lotnisko jest teoretycznie kontrolowane a przynajmniej jako takie figuruje w 'dużym AIP'. Jednak nie ma własnego CTR a jedynie ATZ, czyli przestrzeń G jeśli dobrze rozumiem. Skąd ten rozdźwięk i co to oznacza w praktyce? Czy Saaby SprintAir'a wykonują loty na tej samej zasadzie co małe cześki - bez zapewnionej separacji? Byłem pewien, że w lotnictwie komunikacyjnym loty odbywają się wyłącznie w przestrzeni kontrolowanej, ale może coś przeoczyłem.
PS1. Oczywiście rozumiem, że port tej wielkości nie musi mieć kontroli ruchu 24/7 ale najczęściej w takich sytuacjach CTR istnieje, choć jest okresowo aktywowany i deaktywowany. Tymczasem tutaj mamy najzwyklejszy ATZ jak na lokalnym 'trawniku'.
PS2. Pojawił się notam informujący, że CTR i TMA zostaną wprowadzone (od kwietnia?), nie rozumiem jednak dlaczego tak późno i na jakiej zasadzie wykonuje się loty obecnie.
Loty komunikacyjne nie są ograniczone do przestrzeni kontrolowanej. Przestrzeń klasy E również nią nie jest, a wiele mało zajętych (nie tylko tak mało) TMA na zachodzie Europy właśnie działa w klasie E, choćby Heringsdorf w Niemczech.
Są lotniska kontrolowane w przestrzeni klasy G np. Toussus le Noble pod Paryżem. Zgodnie z obowiązującym prawem na takich lotniskach kontroler odpowiada za ruch statków powietrznych na płycie lotniska, wydaje zgody na start, lądowanie, zajęcie drogi startowej oraz kontroluje ruch w kręgu nadlotniskowym, dalej jego kompetencje nie siegają.
Osobiście nie widzę powodów aby wprowadzać przestrzeń kontrolowaną dla 3 lotów rozkładowych w tygodniu, to jakiś polski wymysł gdzie uznaje się, że się ludzie pozabijają jeśli dostaną choć odrobinę wolności.
prosta sprawa, na tym lotnisku nie ma służb kontroli ruchu lotniczego (ATC), stąd nie może tam być CTR. Na chwilę obecną tzn do kwietnia) jest tam zapewniana służba AFIS (bodajże przez spółkę PL Radom - ale nie jestem do końca tego pewien). Dlatego też jest przestrzeń klasy G (czyli jak to określiłeś panują takie same zasady jak przy lotach Ceśką ;-) ) i to też może być powodem, ze na razie żadna z większych linii nie wchodzi tam (sprawy operacyjne i ubezpieczeniowe). Od kwietnia wchodzi tam ATC i wtedy będzie aktywowany CTR i będzie tak jak na innych lotniskach kontrolowanych. Na chwilę obecną PAŻP szykuje się do zapewniania służb od kwietnia (szkolenie krl, procedury, itp, budowa DVOR/DME)
Z tego co piszecie wynika, że lecąc na EPSY (z lotniska niekontrolowanego) nie mam obowiązku złożenia planu lotu (pomijam czy to dobry czy zły pomysł, chodzi mi tylko o wymóg formalny), pomimo faktu, że w AIP lotnisko widnieje jako kontrolowane bo w rzeczywistości jest to klasyczne lotnisko niekontrolowane. Czy dobrze rozumuję?
I odwrotnie - po złożeniu planu lotu i wylądowaniu na EPSY muszę plan lotu zamknąć samodzielnie, tak jak na każdym lotnisku 'aeroklubowym'.
Czy lądując np. na Babicach musisz zamknąć plan lotu? Nie. Otóż służba lotniskowej informacji powietrznej (ang. AFIS) jest służbą ruchu lotniczego, która może plan zarówno otworzyć jak i zamknąć. Służby ruchu lotniczego to nie tylko ATC, ale również służba informacji powietrznej i służba alarmowa.
@ ramex-delta Nie ma sprawy, konstruktywna wypowiedź zawsze w cenie
Przede wszystkim lotnisko nie musi mieć powiązanej przestrzeni o klasie właściwej dla przestrzeni kontrolowanej (C, D), aby być lotniskiem kontrolowanym.
Aby wykonywać loty z/na lotniska kontrolowane należy złożyć plan lotu.
Operator może wykonywać swoje loty dowolnie w ramach pokrytym ubezpieczeniem. Jeżeli ubezpieczenie pokrywa wykonywanie przewozu np. samolotami do 32 miejsc w przestrzeni niekontrolowanej, to jak najbardziej może coś takiego robić. Zresztą już nawet aerokluby robią przewóz.
Nie znam takiego przypadku, moja uwaga bazuje na przepisach.
Ja przez lata też bazowałem tylko na przepisach, w Polsce takiego nie ma. We Francji kojarzę Toussus le Noble (pisałem wcześniej), a pod Londynem jest Biggin Hill, chyba też kontrolowane, choć w klasie G, ale nie jestem pewny.
Bo faktycznie jest niekontrolowane do końca marca. Wątpliwości wzięły się stąd, że w eAIP widnieje na liście lotnisk kontrolowanych ale trafiło tam chyba awansem... póki co nie ma ATC, jest AFIS więc sprawa zamknięta.
Dodatkowo ruszył ruch rozkładowy a ja byłem przekonany, że loty komunikacyjne muszą odbywać się w przestrzeni kontrolowanej ale okazuje się, że byłem w błędzie i mniejsi przewoźnicy mogą operować w G.
Myślę, że to nie jest kwestia wielkości przewoźnika tylko wielkości ruchu na danym lotnisku. Nawet jakby tam miała lądować Lufa to faktycznie na 1 lot w tygodniu robić CTR nie miałoby sensu.
Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
@ Buashy. No chyba nie jest to kwestia ruchu - jeśli by tak było, to międzynarodowe huby takie jak Zielona Góra, Łódź czy Radom również powinny być zlikwidować przestrzeń kontrolowaną a jednak wszędzie jest CTR. Mały ruch może być powodem okresowego deaktywowania CTRu ale jak zrozumiałem z postów kolegów powyżej, dla większych operatorów przestrzeń G dyskwalifikuje lotnisko z przewozu pasażerów.
Zakładki