Ani życia
Ani życia
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Hej, jako świeżak mam nurtujące mnie pytanie
A mianowicie, pracując jako ATC jesteś przydzielony do wieży, zbliżania albo obszaru.
Jeżeli wieża to wiadomo siedzisz w wieży. Pytanie co do zbliżania i obszaru - pracuje się też na terenie lotniska?
Czy jest coś w stylu - area control centre - gdzie nadzoruje się cały obszar powietrzny PL, pracując na obszarze?
Wieża niekoniecznie musi być stricte na terenie lotniska. Na przykład w Warszawie nie jest, choć stoi zaraz obok. Pod tą wieżą pracuje m.in. obszar obsługujący cały FIR i Warszawa zbliżanie. Ośrodki kontroli zbliżania są też w Poznaniu, Gdańsku i Krakowie. Czasem blisko wieży, czasem dalej.
Są też, od nieco ponad roku, wieże oddalone od swojego lotniska o ponad 300 kilometrów.
Takie rozwiązania stosuje się w Szwecji i Kanadzie. Kilka kolejnych krajów planuje zastosować je u siebie. Tam, gdzie służbę kontroli zapewnia się tylko przez kilka godzin dziennie, na przykład za kołem podbiegunowym. Nie ma sensu trzymać kontrolera na etacie, jak można przetransmitować obraz z kamer i sygnał z środków łączności w inne miejsce, gdzie akurat kontrolerów jest pod dostatkiem.
Szukaj w Sieci pod hasłem Rmote Control Tower. Tylko nie pomyl z Remote Controllers :-)
Pozdrawiam
M..M
Inną wymierną korzyścią takiego rozwiązania jest redukcja kosztów. Nie trzeba kupować Light Gun (a)
Mam pytanie, uprzedzam, że jestem laikiem
Co oznaczają poszczególne wyrażenia wypowiadane zaraz po odlocie na zbliżaniu, a mianowicie np. lolsi six delta i dlaczego nie zawsze piloci je wypowiadają?
LOLSI to to ostatni punkt procedury SID (https://en.wikipedia.org/wiki/Standa...ture_%28SID%29) dla odlotów w danym kierunku, a cyfra i litera odnoszą się do "kształtu" tej procedury, który z kolei jest zależny od aktualnie używanych pasów w Warszawie i Modlinie. I tak Delta odnosi się do startu z RWY15 (na EPWA każdy pas ma przyporządkowaną 1 literę, a już np na EPMO do każdego pasa jest kilka i są one różne w zależności od pasów używanych na EPWA). Cyfra oznacza dany "wariant" SID-a, mogący się różnić zależnie od kierunku w którym odbywa się start.
Trochę chaotycznie, ale nie wiem jak to prościej opisać.
Piloci nie zawsze je wypowiadają, bo nie mają takiego obowiązku
Ja bym to ujął precyzyjniej tj. "zaraz po starcie w trakcie odlotu". Wszystko co powyżej to tak jest. Tylko uzupełnię, że SIDy czyli ogólnie drogi odlotu ( taki etap pośredni pomiędzy startem a wejściem na trasę) wklepane są w samolocie w FMC i pilot otrzymuje info o SIdzie jeszcze na ziemi a przeważnie to już z daleka sam wcześniej widzi/słyszy, który SID będzie "grany". W powietrzu zaś czasem po starcie (jeżeli sytuacja ruchowa na to pozwala) pilot słyszy od kontrolera ostatni punkt SIDa i wtedy pilot wie, że może ciąć po prostej do tego punktu nie wykonując pełnej procedury odlotowej. Jeżeli tego nie usłyszy to samolot leci jak po sznurku zgodnie ze wszystkimi fixami itd. itd..
Na EPMO to i tak leci zaraz "maintain rwy hdg to 4000ft, after departure contact approach 128.8" ;-)
Czemu na mapach lotniczych wokół jakichś małych lotnisk są zaznaczone strefy G, skoro znajduje się ona wszędzie gdzie niekontrolowany obszar?
Strefy jakie są oznaczone nazywają się ATZ i są wyznaczane dla lotnisk certyfikowanych o ile nie jest zapewniana służba kontroli ruchu lotniczego, dzięki temu wiadomo że mamy do czynienia z lotniskiem, i że teoretycznie powinna tam działać służba AFIS.
Te strefy mają klasę G i jest ona zaznaczana na mapach po to żeby pilot miał pewność w przestrzeni jakiej klasy operuje bez wnikania czy tak jest w FIR Warszawa wszędzie czy nie.
Mamy też w Bolandzie sporo przestrzeni nieklasyfikowanej.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
O, a możesz podać przykład ?
Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Każdy MATZ.
Ostatnio edytowane przez Atco ; 22-02-2016 o 12:52
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
No w sumie racja, choć w praktyce ja je traktuję jak C.
Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
A ja wręcz przeciwnie
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Zakładki