Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree2Likes
  • 2 Post By Liveed

Wątek: Kariera pilota - koszty i wymagania

  1. #1

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie Kariera pilota - koszty i wymagania


    Polecamy

    Witam

    zanim napisałem ten temat szukałem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania zarówno na forum jak i w google, dlatego proszę o nie odsyłanie mnie tam.

    Obecnie jestem uczniem pierwszej klasy liceum. Owe liceum zapewnić mi ma zarówno kurs teoretyczny jak i praktyczny do III klasy szybowcowej. Ale moje ambicje sięgają dużo dalej. I tu właśnie zaczynają się moje pytania. Otóż, z tego co wyczytałem aby zostać pilotem cywilnym najlepszym sposobem jest Politechnika Rzeszowska. Domyślam się, że dostać się tam wcale nie jest łatwo. Ukrywać jednak nie będę, że problemów z nauką nigdy nie miałem, więc chodzi mi o inne wymagania. Czy koniecznie jest posiadanie jakichkolwiek licencji, aby studiować pilotaż? Jeśli tak to jak wyglądają orientacyjne ceny? Wiem że PPL to jest około 20000zł, ale jeśli chodzi o inne to nie mam już pojęcia. To samo tyczy się licencji szybowcowej, która jednak chciałbym posiadać. Jak drogie jest uzyskanie jej, jeśli posiadam już III klasę szybowcową? Czy oprócz tego dochodzą jakieś koszta które muszę ponieść przed rozpoczęciem studiów? I jak duże są szanse na same dostanie się i ukończenie nauki? Ile osób się dostaje, ile kończy szkołę oraz z jakimi umiejętnościami czyt. licencjami?

    Szczególnie liczę na odpowiedzi osób, które pilotami zostały dość niedawno, jednak każda pomoc jest mile widziana. Przepraszam, jeśli moje pytania pojawiały się już, ale doszukać się odpowiedzi na to wszystko jest naprawdę ciężko, bo każdy post to zupełnie inne informacje. Z góry dziękuję za pomoc i przepraszam za kłopot.

    Pozdrawiam

  2. #2
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Co do tańszej licencji PPL(A) to III klasa szybowcowa Ci nic nie da, chyba, że masz już licencję PL(G) to wtedy kurs jest skrócony o parę godzin, więc wychodzi trochę mniej.

    Temat o PWSZ w Chełmie: http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo...wsz_chelm.html

    Temat o Politechnice Rzeszowskiej: http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo...zeszowska.html

    Wiele podstawowych informacji znajdziesz na stronach obu uczelni.

    Co do licencji szybowcowej to masz cały dział PL(G), a tam mnóstwo pytań dotyczących cen, czasu i wszelkich innych ciekawostek, więc na pewno znajdziesz odpowiedź na większość Twoich pytań. Dodam od siebie, że w 10000 zł wyrobisz się z pełną licencją i jeszcze Ci trochę zostanie.
    Widać, że nic nie szukałeś...

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Wielkie dzięki! Nie wiem jakim cudem, ale w ogóle umknęły mi tematy o PWSZ w Chełmie. Nawet nie wiedziałem, że coś takiego istnieje. Temat, do którego podałeś link jest świetny. Jednak jeśli chodzi o PRz, to nie jest już tam tak ładnie opisane. Domyślam się, że PPL też jest wymagany za swoje pieniądze, ale jak jest z uprawnieniami, które otrzymujemy po skończeniu szkoły? Też mamy PPL(A), CPL(A), frozen ATPL(A), MEP(L), MCC(A), IR(A), VFR, IFR? Choć prawdę mówiąc te 4 ostatnie nic mi nie mówią. I ostatnie pytanie, wręcz idiotyczne: czy tzw. "podstawówka" to jest inaczej III klasa szybowcowa?

  4. #4
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Visk Zobacz posta
    I ostatnie pytanie, wręcz idiotyczne: czy tzw. "podstawówka" to jest inaczej III klasa szybowcowa?
    Kto pyta nie błądzi. Tak są to terminy równoznaczne, przy czym obecnie klasy wyszkolenia szybowcowego już nie istnieją (zdaje się od 2004 r.), a co za tym idzie, pojęcie "III klasa" jest nieoficjalne i obecnie używane raczej z przyzwyczajenia.

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    Coś takiego jak III klasa szybowcowa formalnie nie istnieje (już). Został jedynie jako chwyt marketingowy aby wyciągnąć od ludzi pieniądze. Za III klasę kiedyś uznawało się tzw. "podstawówkę" czyli zaawansowanie w szkoleniu polegające na zakończeniu I zadania do licencji PL(G). Ponieważ twoje pytanie dotyczące uprawnień jest bardzo typowe, zapraszam Cię do przeczytania wymienionych tematów. Zapewniam Cię, że rozwieją one twoje wątpliwości. Nie trzeba daleko szukać. Jeżeli chodzi o temat PRz to trzeba się cofnąć góra 7 stron.

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Visk Zobacz posta
    MCC(A), IR(A), VFR, IFR? Choć prawdę mówiąc te 4 ostatnie nic mi nie mówią.
    Mam nadzieję, że nic nie poknocę, ale:
    MCC- Multi Cabin Crew
    IR(A) - Instrument Rating - (A) oznacza uprawnienia samolotowe, (H) śmigłowcowe, (G) szybowcowe - angielski na pewno znasz, więc tłumaczyć nie trzeba ;p
    VFR - Visual Flight Rules - zasady lotu z widocznością ziemi
    IFR - Instrumental Flight Rules - zas. lotu na przyrządach

    Wszystko w google ładnie "wyskakuje", powpisuj sobie i masz co czytać :>

    Jeśli szkoła wymaga od Ciebie PPL(A) to musisz zrobić go sam, ale na PRz nie jest potrzebny-przynajmniej do tej pory nie był. Co do PWSZ to chyba był gdzieś jakiś post informujący, że też znoszą to wymaganie, ale pewny nie jestem-poszukaj .

    Wyżej była odpowiedź o skróceniu szkolenia do PPL(A) dzięki nalotowi na szybowcach.
    Działa to na zasadach:
    -na każde 10h nalotu na szybowcach, możesz "odjąć" sobie 1 h ze szkolenia do PPL(A)
    -max możesz skrócić szkolenie do PPL(A) o 10 h

    Wracając do tych 10 tys za szkolenie szybowcowe do licencji - to jest to cena wraz z podstawówką.


    Znając życie coś poknociłem, więc w razie pomyłki proszę o poprawkę

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    Prawie
    MCC - Multi Crew Cooperation - taki kurs odbywany na odpowiednich symulatorach lotu do tego certyfikowanych polegający na przeszkoleniu kursantów z zakresu współpracy w załodze wieloosobowej.
    Pewnie masz rację (A) to aeroplanes (G) gliders (H) helicopters. Należy dodać natomiast że nie ma uprawnień IFR na szybowce, tak jak nie ma licencji CPL(G).

  8. #8
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Z tym IFR na szybowce to jeszcze może się zmienić od momentu pojawienia się nowych przepisów europejskich. Jedną z rozważanych intensywnie opcji jest wprowadzenie dodatkowych uprawnień wpisywanych do licencji, umożliwiających loty bez widoczności. Uzyskiwałoby się je na 2 lata po spełnieniu określonych wymagań wyszkoleniowych i zdaniu egzaminu państwowego, z perspektywą dalszego przedłużania za sprawą KTP. Gorzej jak nam się przyjdzie w takiej chmurze w klasie G samemu separować... Coś czuję, że zaraz ULC wyda rozkaz o montowaniu FLARMów i tysiącu innych elektronicznych urządzeń wydających dziwne polecenia ze słowami CLIMB i DESCENT w treści .
    Mam nadzieje, że zdoła się tego uniknąć bo jeśli nie to niestety większość z nas w chmurach już nie polata bo po prostu nie będzie miała za co.

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Rozwiały one większość moich wątpliwości. Teraz zmienię lekko temat, ale wciąż tyczyć się będzie lotnictwa. Otóż od zawsze ciekawiło mnie, jak w praktyce wygląda życie pilota? Do czego jest to bardziej podobne- do życia kierowcy tira (tzn. np. tydzień poza domem, tydzień w domu), czy raczej do życia kierowcy autobusu (np. na 6.00 do pracy i na obiad już w domu)? Wiem, że porównanie jest raczej trywialne, ale chyba dość obrazowe.

  10. #10
    Awatar surf_star

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    hangarze na EPBC

    Domyślnie

    Proponuję Ci przejrzeć Blog Piotra Lipińskiego, publikowany tu na forum.
    Masz tam lektury na kilkanaście wieczorów, dowiesz się wszystkiego.
    Twoje forum lotnictwa lotnictwo.net.pl - BLOG - dzien jak co dzien... w powietrzu - Blogi

  11. #11

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kwasiu Zobacz posta
    Prawie
    MCC - Multi Crew Cooperation - taki kurs odbywany na odpowiednich symulatorach lotu do tego certyfikowanych polegający na przeszkoleniu kursantów z zakresu współpracy w załodze wieloosobowej.
    Pewnie masz rację (A) to aeroplanes (G) gliders (H) helicopters. Należy dodać natomiast że nie ma uprawnień IFR na szybowce, tak jak nie ma licencji CPL(G).
    Blisko było, nie wiem czemu, ale wiedziałem dobrze, a źle napisałem. Zdarza się. Przepraszam
    Jakby Cię ciekawiło to MCC to w listopadowym Pilot Club Magazine coś chyba było o tym ;p

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Gorzej jak nam się przyjdzie w takiej chmurze w klasie G samemu separować... Coś czuję, że zaraz ULC wyda rozkaz o montowaniu FLARMów i tysiącu innych elektronicznych urządzeń wydających dziwne polecenia ze słowami CLIMB i DESCENT w treści .

    Gorzej to będzie jak ktoś szybowcem przesadzi z tym climb w chmurach ;p

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Nikt jeszcze nie wspomniał o pilotażu cywilnym w Dęblinie, aby tam się dostać trzeba mieć już nalot na samolotach plus dobre oceny. Zainteresowani nalotem i średnią niech szukają o dziwo w dziale wojskowym

  13. #13

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Dzięki wielkie za wszystkie posty. Były naprawdę pomocne. Teraz 3 lata ostrej nauki, zbieranie kasy na PPL i może uda się dostać gdziekolwiek z tych 3 uczelni

  14. #14

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Powodzenia i spełnienia marzeń

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Jeżeli chodzi o to jak wygląda życie pilotów, to ostatnio miałem okazję gadać z jednym z Lotu. Mówił, że miesięcznie wylatują coś koło 60 godzin. Jest zazwyczaj tak, że jeden dwa dni lotne i potem 3 dni wolnego. Rozpoczyna się latanie w Warszawie i kończy w Warszawie. Albo zakwaterują Cię np. w Gdańsku w hotelu i latasz stamtąd tydzień. Różnie to wygląda w zależności od linii.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •