Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree1Likes
  • 1 Post By tekk

Wątek: od czego zacząć? - kontroler ruchu lotniczego

  1. #1
    Awatar tekk

    Dołączył
    Mar 2013

    Domyślnie od czego zacząć? - kontroler ruchu lotniczego


    Polecamy

    To pierwszy mój post na tym forum więc chyba pierwsze co muszę zrobić to się przywitać

    Mam nadzieję, że nie pomieszałam miejsca gdzie mogę pytać o takie rzeczy. Jeżeli jednak coś jest nie tak, to z góry przepraszam (nie jest najłatwiej się połapać na forum gdy jest się po raz pierwszy).

    Już od jakiegoś czasu zbieram się w sobie, aby napisać tu wiadomość, a to dlatego, że mam tak wiele pytań, niewiadomych, że sama nie wiem od czego zacząć...
    Chyba najlepiej więc od początku.
    Jestem studentką ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim (1 rok mgr). Jak widać jest to kierunek w ogóle nie związany z lotnictwem. Wybrałam go pod naciskiem rodziny. Niestety studia te w ogóle mnie nie pociągają. Czas coś zmienić bo czas leci.
    Samoloty fascynują mnie od bardzo dawna, uwielbiam też przebywać na lotnisku. Nie przepadam za to zbytnio za samym lataniem. Obejrzałam już chyba większość filmów i seriali, które miały cokolwiek wspólnego z samolotami (głównie tymi dużymi, pasażerskimi). Grywałam też w MS Flight Simulator X (z różnym skutkiem )
    Wiem jedno, moim marzeniem jest być kontrolerem ruchu lotniczego, a jeżeli nie to to chociaż pracować w jakikolwiek inny sposób na lotnisku. No tak... ale (i tu dochodzę do sedna mojej przydługawej wypowiedzi) od czego mam zacząć?
    Wiem o tym, że nie jest to proste, a droga przede mną jest długa. Nie mam pojęcia ile może trwać zdobywanie zezwolenia na wykonywanie tego zawodu, ale wiem, że chcę to robić niezależnie jak długo będę musiała się szkolić.
    Z tego co wyczytałam w Internecie to należy przejść przez różne kursy, zdać testy psychologiczne oraz mówić bdb po angielsku.
    Czy możecie udzielić mi rady odnośnie tego gdzie i z czego zacząć się uczyć? Znalazłam kierunek na uczelni w Warszawie Zarządzanie ruchem lotniczym / Wydział Transportu / Studia podyplomowe posiadające decyzję JM Rektora na uruchomienie / Studia podyplomowe / Kandydaci / Strona główna - Politechnika Warszawska lecz niestety pani w dziekanacie poinformowała mnie, że na razie jest na ten kierunek zbyt mało chętnych i nie zostanie on otwarty.
    Czy są jakieś kursy przygotowując do zdania takich egzaminów? Tj. na pewno jakieś są ale gdzie mogę je znaleźć? Czy są jakieś specjalnie ukierunkowane kursy języka angielskiego?
    Ile trwa takie wszystko i w jakim wieku ludzie najczęściej zaczynają?
    Czy możecie pokrótce opisać na czym takie szkolenie polega mniej więcej, jakie są jego etapy itp?
    Mam nadzieję, że nie jest za późno
    Bardzo proszę Was o pomoc. Wiem, że to długi i bardzo chaotyczny post i pewnie załamujecie ręce, że tak mało wiem... ale mimo to proszę nakierujcie mnie jakoś bo wcale nie jest tak łatwo coś na ten temat znaleźć kiedy nie wie się czego dokładnie szukać.

    Pozdrawiam,
    Magda

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jeżeli chcesz zostać konkretnie kontrolerem ruchu lotniczego to zajrzyj tutaj:
    http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo...go_2013_a.html

    http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo...hyde_park.html

    http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo...go_2012_a.html

    a najbardziej ogólnie to tutaj:
    ATC

    informacje o aktualnych rekrutacjach pojawiają się na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (pansa.pl) w dziale "praca w PAŻP" (po lewej). Wymagania to matura, 18 lat i dobra znajomość ang. PAŻP Nauczy Cię wszystkiego co musisz wiedzieć, w Polsce nie ma innego sposobu uzyskania licencji.

    Przy czym kontrolerzy w większości nie pracują na lotnisku

    Co do osób pracujących na lotnisku- zapewne najlepiej szukać informacji bezpośrednio u pracodawców, możesz też przejrzeć forum.
    Powodzenia!
    KJFK TWR: BA182/H, right MA, right B, then P.
    BA182: OK, right MA, right B and then P, confirm?
    KJFK TWR: Affirmative... and you're looking at your map, and it makes no sense, but it'll make more sense if I tell you you are number 47 for departure.
    BA182: OK, we have a really ill passenger, we have to get him to London, can we get priority taxi?
    Unindentified: Nice, I'm gonna try this one later!
    BA182; well, April fool's day.

  3. #3
    Awatar tekk

    Dołączył
    Mar 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez janekosa Zobacz posta
    informacje o aktualnych rekrutacjach pojawiają się na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (pansa.pl) w dziale "praca w PAŻP" (po lewej). Wymagania to matura, 18 lat i dobra znajomość ang. PAŻP Nauczy Cię wszystkiego co musisz wiedzieć, w Polsce nie ma innego sposobu uzyskania licencji.

    Przy czym kontrolerzy w większości nie pracują na lotnisku

    Co do osób pracujących na lotnisku- zapewne najlepiej szukać informacji bezpośrednio u pracodawców, możesz też przejrzeć forum.
    Powodzenia!
    dzięki, zaraz wszystko poprzeglądam.

    "Przy czym kontrolerzy w większości nie pracują na lotnisku" a gdzie? @.@

    a co z angielskim? to samemu trzeba się podszkolić czy oni też uczą?
    mój angielski był na poziomie FCE, teraz jednak trochę mniej go używam i pewnie muszę się doszkolić. wystarczą jakies korki w szkole angielskiego czy jakieś o konkretnej tematyce?

  4. #4
    PM
    PM jest teraz aktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tekk Zobacz posta
    dzięki, zaraz wszystko poprzeglądam.

    "Przy czym kontrolerzy w większości nie pracują na lotnisku" a gdzie? @.@
    Jeśli chodzi o Polskę to pracują w bardzo bliskim sąsiedztwie lotnisk. Wieżowi, wiadomo lotnisko muszą widzieć. Zbliżanie - o ile mi wiadomo to Warszawa (na bank), Kraków i Gdańsk również pracują na terenie lotnisk. W Poznaniu mamy w linii prostej pi razy drzwi do płotu lotniska kilkaset metrów. Obszar - pracuje w siedzibie PAŻP więc również "przez płot" z Okęciem... sorry lotniskiem Chopina.

    Cytat Zamieszczone przez tekk Zobacz posta
    a co z angielskim? to samemu trzeba się podszkolić czy oni też uczą?
    mój angielski był na poziomie FCE, teraz jednak trochę mniej go używam i pewnie muszę się doszkolić. wystarczą jakies korki w szkole angielskiego czy jakieś o konkretnej tematyce?
    Angielski na poziomie FCE (nawet B2) wystarczy. Frazeologii nauczą, angielszczyzny związanej lotnictwem też.

    Jakiekolwiek doświadczenie lotnicze (szybowce/spotting etc nie jest wymagane (ale może się przydać - choćby rozpoznawanie sylwetek statków powietrznych). Pozostałe informacje związane z rekrutacją znajdziesz w wątkach o rekrutacji.

    pzdr,
    Paweł

  5. #5
    Awatar tekk

    Dołączył
    Mar 2013

    Domyślnie

    Dzięki wielkie.
    Właśnie kończę czytać wątek o rekrutacji 2012 - bardzo pomocny. Został mi jeszcze "tylko" wątek z roku 2013
    Atco likes this.

  6. #6
    julkamini
    Goście

    Domyślnie

    Gdy już się zdobędzie uprawnienia kontrolera ruchu lotniczego, to jak wyglądają kwestie zatrudnienia? Czy ciężko o posadę? czy trzeba spełnić dodatkowe wymogi?

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    System w Polsce jest taki, że podczas zdobywania uprawnień (2-3 lat) jesteś zatrudniona na półniewolniczych warunkach przez PAŻP, po zdobyciu nadal jesteś tam na etacie, ale z lepszą pensją. Nie musisz się martwić o pracę w tym sensie, że nie będziesz musiała jej szukać. Niestety system działa też tak, że PAŻP może z Ciebie zrezygnować na dowolnym etapie szkolenia.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    A zrezygnował kiedyś, jeśli praktykant sam się o to nie prosił? Przykłady proszę.
    Roger, roger, but say again.

  9. #9
    kml
    kml jest nieaktywny
    Awatar kml

    Dołączył
    Jan 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    Te studia na transporcie wiele Ci nie dadzą podejrzewam, ja skończyłem sterowanie ruchem lotniczym tamże właśnie, ale takie regularne - magyster ynżynier - niewiele to miało wspólnego z tym, co mi wbili do głowy na kursie podstawowym. oczywiście jakaś podstawa to była, bo liznąłem prawa lotniczego i ogólnej wiedzy dotyczącej lotnictwa, jak toto działa, że się unosi i nie spadnie, było również sporo zagadnień technicznych - do dziś pamiętam miny ludzi po sgh albo w ogóle maturze tylko, jak mieliśmy wykład o modulacji częstotliwościowej i amplitudowej od Ciebie zależy, czy skończysz studia, a potem będziesz zdawać na kurs, czy najpierw zrobisz papiery (kciuki), a potem, po tych 3 latkach, wznowisz temat studiowania, ale zaocznie na przykład.

LinkBacks (?)

  1. 18-04-2015, 18:26
  2. 18-04-2015, 16:24
  3. 06-04-2015, 11:11
  4. 24-02-2015, 13:30
  5. 23-02-2015, 12:29
  6. 09-02-2015, 13:49
  7. 21-01-2015, 21:57
  8. 02-01-2015, 21:01
  9. 04-12-2014, 18:05
  10. 28-11-2014, 15:51
  11. 20-11-2014, 14:29
  12. 02-11-2014, 21:35
  13. 02-11-2014, 19:08
  14. 02-11-2014, 19:08
  15. 22-09-2014, 22:21
  16. 01-09-2014, 20:27
  17. 01-09-2014, 15:24
  18. 17-06-2014, 13:34
  19. 09-05-2014, 14:51
  20. 11-02-2014, 20:14
  21. 05-02-2014, 10:22
  22. 06-12-2013, 23:37
  23. 11-10-2013, 11:24
  24. 02-10-2013, 09:50
  25. 02-10-2013, 09:46
  26. 26-08-2013, 08:53
  27. 26-06-2013, 23:36
  28. 01-06-2013, 23:50
  29. 31-05-2013, 17:46
  30. 28-05-2013, 19:07
  31. 28-05-2013, 11:37

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •