Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Jan 2014

    Domyślnie Pilot doświadczalny - szkolenie


    Polecamy

    Witam,

    Czy ktoś z forumowiczów wie trochę na temat szkolenia pilotów doświadczalnych, gdyż miałbym parę pytań na ich temat? Czy w Polsce istnieją jakieś szkoły, lub programy ich szkolące (wojsko i cywil). Jak nie w Polsce to czy może są gdzieś indziej na świecie (dostępne dla ludzi z zagranicy)?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Jeśli masz na myśli uprawnienie TPR (jeśli dobrze pamiętam) do jakaś szkoła w Mielcu lub okolicach prowadzi. Należy posiadać licencję zawodową i w zależności od klasy (od 3 do 1) nalot na wielu typach samolotów, łącznie minimum 1500 godzin, w przypadku TPR 1 klasy również dyplom ukończenia wyższej uczelni technicznej oraz minimum średnią lub podstawową akrobację (nie pamiętam dokładnie).

    Jeśli wyobrażasz sobie, że po takim szkoleniu i 1500 godzin nalotu na wildze będziesz oblatywał A380 to jesteś w błędzie. Większośc pilotów oblatywaczy narażając życie doprowadza do granic możliwości wyprodukowane szybowce, ULMy i inne lekkie maszyny.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2014

    Domyślnie

    Dzięki za wasze odpowiedzi, interesuje mnie jednak jeszcze kwestia pilotów doświadczalnych w wojsku. Czy takowi w ogóle istnieją w Polskim wojsku, a jeśli tak czym różni się ich szkolenie i praca (roczny nalot, pensja, itp..) od zwykłych pilotów wojskowych?

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    ZTCW w wojsku są to po prostu bardziej doświadczeniu piloci. Wojsko nie prowadzi działalności rozwojowo-doświadczalnej, więc tzw. "oblatywacze" zajmują się po prostu sprawdzeniem samolotu po bardziej rozległych przeglądach.

    Jeżeli chodzi o latanie doświadczalne sprzętem wojskowym, to jest to działalność mocno ograniczona, bo ile samolotów wojskowych produkujemy? Oczywiście są oblatywane modyfikacje istniejących konstrukcji. Orlik w PZL (AIRBUS), sprzęty typu MIG-29 i SU-22 w WZL w Bydgoszczy.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Kiedyś istniała Eskadra Doświadczalna w Modlinie. Oblatywacze wojskowi latali tam na różnych wojskowych samolotach. Od Orlików po MiGi. Teraz obloty wykonywane są w jednostkach przez doświadczonych pilotów na konkretnym typie samolotu. Oblatywaczem wojskowym może zostać pilot który posiada 1 kl pilota wojskowego i odpowiednią ilość godzin na danym typie. Są 3 klasy oblatywacza wojskowego a wszystko reguluje Instrukcja Wykonywania Lotów Próbnych. Gro z tych lotów to loty próbne-kontrolne a tylko niewielki procent jest lotów próbnych - doświadczalnych czyli związanych z modernizacją, zmianą konstrukcji np nowy profil skrzydła itp. Ostatnio chyba Orlik oraz MiG-29 miał tego typu modernizację (wymiana silnika na PT-6 w Orliku, czy awioniki w MiGu). Jeśli chodzi o latania na sprzęcie wojskowym dla cywila to chyba tylko Airbus EADS PZL Okęcie lub Świdnik i Mielec. Np w Airbusie pracuje oblatywacz Pan Krzysztof Galus. Swego czasu mogli też tam dostać pracę oblatywacze wojskowi ale do tego trzeba było mieć komplet licencji i uprawnień cywilnych. W Mielcu z kolei lata na Skytruckach chyba najlepszy w tej chwili polski pilot doświadczalny Pan Wiesław Cena. W swojej karierze latał na wielu wojskowych SP np Iskra, Iryda, Bryza.
    Wracając do pytania o zarobki pilotów doświadczalnych w wojsku to generalnie dostają oni swoją normalną wojskową pensję oraz za każdy lot próbny w zależności od tego czy lecą jako dowódca załogi czy jako drugi pilot coś w przedziale 100-250zł. Jednakże tych lotów próbnych nie jest dużo, zazwyczaj jak samolot wraca z przeglądu, albo po wymianie jakiejś części. Sprowadza się to do kilku lotów w miesiącu.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Iława

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez buzz Zobacz posta
    Wracając do pytania o zarobki pilotów doświadczalnych w wojsku to generalnie dostają oni swoją normalną wojskową pensję oraz za każdy lot próbny w zależności od tego czy lecą jako dowódca załogi czy jako drugi pilot coś w przedziale 100-250 zł
    Nie prawda. Ża każdy lot doświadczalny/oblot pilot dostaje dodatek w zależności od typu statku powietrznego (śmigłowiec, tłokowy, turbo śmigłowy, naddźwiękowy), który jest dodatkowo mnożony przez wartości odpowiadające manewrom wykonywanym podczas lotu. Np. za korkociągi na myśliwcu podstwę za oblot mnoży się razy 8 (liczba przykładowa). Tabelka odnośnie tego co piszę jest ogólnie dostępna w internecie, wystarczy poszukać.

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Dzięki Piechu za sprostowanie. Rzeczywiście kwota bazowa jest mnożona w zależności od stopnia trudności elementów w locie doświadczalnym. Wspomniana tabelka: Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wypłacania Ĺźołnierzom zawodowym dodatkowego wynagrodzenia - Legeo

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2014

    Domyślnie

    A ja mam pytanie o EADS PZL. Jak wyglądają tam wakaty dla pilotów doświadczalnych? (zakładam że takowi muszą być). Po ostatniej zmianie przepisów ciężko zdobyć takowe uprawnienie, byłem ciekaw jak tam sobie z tym radzą..

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Na Orlikach w PZL lata już chyba tylko p. Galus.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •