Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie check lista Cessna 152 - sytuacje awaryjne - zawór odcięcia paliwa...


    Polecamy

    Witam Forumowiczów
    jestem świeżym kursantem licencji PPL, i jako że niedługo będę sam wybierał się w trasy, chce sobie przygotować własne check listy. Robie to na bazie instrukcji użytkowania w locie. I tutaj pytanie do bardziej doświadczonych. W rozdziale sytuacje awaryjne - awaria silnika podczas lotu i lądowanie awaryjne z silnikiem niepracującym jest wyróżniona pozycja zawór odcinający dopływ paliwa. I tutaj moje pytanie - dlaczego w sytuacji awarii silnika podczas lotu instrukcja każe zawór odcinający dopływ paliwa ustawić w pozycji on (czyli rozumiem odciąć paliwo do silnika) przy jednoczesnym ustawieniu składu mieszanki na bogatą?
    Tymczasem w pozycji lądowanie awaryjne z silnikiem wyłączonym każe zawór ustawić zawór w pozycji off i mieszankę odciąć.

    pozdrawiam

  2. #2
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pilar27 Zobacz posta
    W rozdziale sytuacje awaryjne - awaria silnika podczas lotu i lądowanie awaryjne z silnikiem niepracującym jest wyróżniona pozycja zawór odcinający dopływ paliwa. I tutaj moje pytanie - dlaczego w sytuacji awarii silnika podczas lotu instrukcja każe zawór odcinający dopływ paliwa ustawić w pozycji on (czyli rozumiem odciąć paliwo do silnika) przy jednoczesnym ustawieniu składu mieszanki na bogatą?
    Tymczasem w pozycji lądowanie awaryjne z silnikiem wyłączonym każe zawór ustawić zawór w pozycji off i mieszankę odciąć.
    Zawór odcinający dopływ paliwa w pozycji ON oznacza, że paliwo DOPŁYWA do silnika (ON-paliwo ON, OFF-paliwo OFF). W niektórych instrukcjach spotkałem się z uściśleniem, że cięgno zaworu ma być "wciśnięte do oporu".
    Wytłumaczenie jest następujące:
    W trakcie lotu, w przypadku awarii silnika, wykonujemy czynności upewniające nas, że wszystko co do jego właściwej pracy jest niezbędne jest zrobione, a po pierwsze czy silnik zasilany jest paliwem. Stąd sprawdzamy pozycję zaworu odcinającego paliwo, paliwo ma płynąć i czy mieszanka nie jest zbyt uboga, tzn. czy nie za mało paliwa do silnika płynie. Do tego dochodzi pozycja iskrowników (BOTH) itp.
    Jeżeli na nic zdały się nasze zabiegi i silnik wciąż nie pracuje, podejmujemy decyzję o lądowaniu awaryjnym, co między innymi wiąże się z podjęciem czynności związanych z WYŁĄCZENIEM silnika. Stąd zawór paliwa jest OFF (paliwo nie płynie) a mieszanka jest zubożona na maks (odcinamy paliwo na dwa sposoby).

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Ja bym uważał z robieniem check list na własną rękę jeśli samolot na ktorym latasz posiada takowe. Checklista to nie jest zbiór tego co "wydaje mi się że powinienem zrobić" tylko mocno przemyślana i przygotowana przez kompetente osoby procedura (przynajmniej w teorii). Jeśli dla Twojego samolotu takich chcecklist nie ma (a to by było dziwne, zwłaszcza w ośrodku) to powinieneś sotoswać checklisty które znajdują się w instrukcji samolotu/

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    [QUOTE=RobCopter;1248833]Zawór odcinający dopływ paliwa w pozycji ON oznacza, że paliwo DOPŁYWA do silnika (ON-paliwo ON, OFF-paliwo OFF).


    to teraz wszystko jasne dzięki bardzo za wyczerpującą odpowiedz - pozdrawiam

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    tak tak zgadza się - nie tworze nic nowego, tylko robie swoje checklisty na bazie oryginalnych żeby mieć zawsze przy sobie i uporządkowane żebym wiedział co gdzie szukać i w zrozumiałym dla siebie można powiedzieć języku

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pilar27 Zobacz posta
    Witam Forumowiczów
    jestem świeżym kursantem licencji PPL, i jako że niedługo będę sam wybierał się w trasy, chce sobie przygotować własne check listy.
    Co do meritum pytania, odpowiedzi już dostałeś, dorzucę tylko info, że w samolocie którym latałem, checklista mi nie pasowała do nakolannika, więc lekko podrasowaną przygotowałem sobie sam na bazie oryginalnej. Jeśli ułatwi Ci to pracę, to możesz sobie ją ściągnąć. PDF to wiadomo co, ODT to wersja edytowalna w OpenOffice/LibreOffice.

    ł.

    https://jachowicz.com/wp-content/upl...lista-c150.pdf
    https://jachowicz.com/wp-content/upl...lista-c150.odt
    https://jachowicz.com/wp-content/upl...0-awaryjne.pdf
    https://jachowicz.com/wp-content/uploads/2012/07/checklista-c150-awaryjne.odt
    --
    Ultralekki JK05 Junior do wynajęcia (Warszawa)
    https://www.pozyczsamolot.pl

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •