Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
Like Tree16Likes

Wątek: Inna droga niż ATPL

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie Inna droga niż ATPL


    Polecamy

    Cześć,

    Swoja przygodę z lotnictwem rozpocząłem na szybowcach i to celowo, żeby zobaczyć czy to jest dla mnie.
    Na początku było trudno, ale jak tylko zacząłem latać na samodzielną termikę to się zakochałem.
    Zresztą szybownikom chyba tego nie trzeba pisać.
    Teraz mam 25 lat i zastanawiam się nad pójściem w lotnictwo zawodowo. Chce potraktować to jako inwestycję w siebie, bo na latanie turystyczne na zasadzie wypożyczania sobie samolotu mnie po prostu nie stać.
    Nie chce jednak być pilotem samolotów pasażerskich, nie czuję tego. Nie ukrywam też, że nie mam 150-200 tyś na dojście do licencji pilota ATPL.
    Mam ok. 100-120 tyś i tyle bym mógł w to włożyć.

    Czy Wy jako bardziej doświadczeni w tych tematach możecie mi coś podpowiedzieć? Czy jest jakaś inna ścieżka? Jakaś alternatywa do ATPL? Jakaś możliwość zrobienia mniejszej ilości licencji, ale i tak dająca możliwość godnego zarobku?

    Z góry dziękuje za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Mateusz

    PS. Przed założeniem tematu poszedłem na badania 1 klasy, żeby zobaczyć czy w ogóle się nadaje.
    Badania przeszedłem bez problemu.
    supermajku likes this.

  2. #2
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Z CPL jest trochę innych możliwości latania zarobkowego (np. wynoszenie skoczków, instruktor), ale wymagają włożenia raczej podobnych pieniędzy co ATPL.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Brałeś pod uwagę Wizz Air Pilot Academy ?

  4. #4

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Zadań być może głupie pytanie do autora tematu. To co chcesz robić jako pilot zawodowy ?
    Loty cargo, agrolotnicze, fotogrameryczne ?
    Nie zrozum mnie źle, po prostu pytam.
    Jakbyś mógł napisz dokładnie dlaczego nie chcesz latać z pax-ami po pomoże podpowiedzieć.
    Pamiętaj jedno - inaczej jest latać tam gdzie chcemy, latając prywatnie a inaczej gdy ktoś nam karze, czyli zawodowo.

  5. #5

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Beteleguese, obstawiam, że pewnie daltego, że po A twierdzi, że go nie stać, a po drugie możę kręci go bardziej GA i jak pisze "nie czuje tego". Ja dla odmiany zdecydowanie czuję właśnie to, i latanie w GA na SEPlu by mnie nie kręciło (na małym turbopropie po EU już może prędzej), ale jestem w stanie zrozumieć że ktoś woli "małe powietrzne taxi albo traktor niż autobus".

    Moim zdaniem inną drogą jest zrobienie CPLa. Będzie to opcja pewnie realnie o kilkanaście tysięcy tańsza, chociażby dlatego że może nie trzeba bedzie robić MEP oraz IR, a te szkolenia są drogie. Oczywiście będzie te 25-30 godzin więcej trzeba wylatać zeby dobić do nalotu 200 h potrzebnych do CPL. Będąc pilotem z CPL moża wyrzucać skoczków, latać pod AOC na małym samolocie, można być też oczywiście instruktorem (ale to kolejne kilkanaście tys. min za szkolenie), latać na lisy itp. itd.

    A teraz wracając do kosztów "ATPL - nie stać mnie". Piszesz, że możesz poświęcić 100-120 tys max. To nie jest wcale mało. Ja za wszystkie szkolenia swoje od 0 do ATPL frozen z egzaminami, materiałami, słuchawkami i wszystkim wydałem około 150 tys. zł, a jakbym wybrał inną, tańszą opcję szkoleń zawodowych to i w 135-140 k bym się zmieścił. Oczywiście jeśli pójdziesz do Babickiej fabryki pilotów to wyjdzie dużo drożej, ale kombinując odrobinę wcale nie jest powiedziane, że te 100-120 tys. to za mało. Zwłaszcza jeśli masz dużo godzin na szybowcach, to część tego nalotu można zaliczyć na poczet CPL więc wyjdzie jescze trochę taniej.

    Nie skreślaj żadnej opcji, jak będziesz chciał, to i ATPL(f) dasz radę zrobić, a jak chcesz latać w GA i VFR to też da się to zrobić, ale pieniądze jakie zarobisz raczej będą też mniejsze.
    frik and supermajku like this.

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cześć,

    Dzięki za odpowiedzi. Jestem z Warszawy, z Babickiej fabryki pilotów szybowcowych.
    Jeżeli chodzi o Wizz Academy to po prostu nie mam na nia czasu, bo zawodowo jestem informatykiem i kasa z tego pozwala mi latać, żyć.

    Może teraz zadam jeszcze jedno pytanie; majac taka kwotę, jak napisałem i nie będac pewien czy chcecie latać z paxami na skalę powietrznego autobusu, a raczej jakieś lasy, wyrzucanie skoczów, hol szybowców, powietrzne taxi, biznesowe loty, to jakbyście zainwestowali te pieniadze?

    Na "programy" 0 to ATPL mnie tak czy siak nie stać. Nie widziałem szkoły, która w pobliżu Warszawy proponuje je za 120 tyś.

    A co do zarobków po zainwestowaniu 100/120 tyś. - oczywiście chcialbym osiagnać pułap zarobków w granicach 10-12 tyś np. na kontrakcie, ale na sam poczatek nawet fakt, że mógłbym dorobić sobie do obecnej pensji byłby satyfsakcjonujacy.

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Ja bym się w takim razie próbował zakręcić raczej coś w aeroklubie, i po prostu weekendowo / hobbistycznie latał hole, może patrole, skoczków itp. Latania darmowego trochę jest jak się szuka. Nie robiłbym CPL tylko próbował jak poznać ludzi porobić znajomości i latac w ten sposób bo do tego wystarczy PPL i znajomości. Loty PPOŻ, itp. wbrew pozorom żeby się załapać do zawodu, to trzeba mieć więcej doświadczenia niż obecnie do linii jest wymagane. Latanie korporacyjne to już raczej IFR i często turbiny więc i class rating, więc w zasadzie bez ATPL się nie obędzie. Przez loty AOC miałem raczej na myśli loty widokowe niż air taxi bo tu też musi być raczej samolot klasy MEP i IR minimum, czyli znowu f(ATPL). Na koniec powiem ci, że pieniądze o których mówisz to raczej w liniach i to nawet w wielu z nich dopiero po jakimś czasie może być. W laniu GA o którym piszę powyżej to raczej mało realne.

    Co do robienia ATPL - jak ty patrzysz tylko na szkoły i programy 0-ATPL to się nie dziw, że bez walizki pieniędzy nie ma czego szukać. Jeśli chcesz latać i masz ograniczone fundusze to zrób PPL w AK, potem kombinuj jak budować nalot, a szkolenia IR/ME/CPL można w wielu zrobić za około 40-45 tys. zł (oczywiście nie na Babicach) ale chociażby w Mielcu.

    Tu niestety działa stara zasada 3. Jak chcesz dobrze i szybko to nie będzie tanio (a i z dużą dozą prawdopodobieństwa szybko też nie - to często obietnice molochów - szczególnie jak pracujesz - wiem coś o tym bo sam się szkoliłem i równolegle pracowałem w korporacji na full time). jak chcesz dobrze i tanio, to niestety musisz zainwestować czas i mobilność. Jak chcesz szybko i tanio..., a najlepiej pod domem, to ta branża nie jest dla ciebie niestety.

  8. #8
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Zdaje się, że sporo osób myli "0 - ATPL" z "0 - CPL + teoria ATPL".

  9. #9

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    kitenation, moja odpowiedź już raczej nie aktualna ponieważ kolega mniej więcej odpisał. Ale napiszę z kronikarskiego obowiązku
    W mojej firmie transportowej bardzo często spotykam się z osobami nie zdecydowanymi którzy chcą podjąć zawód kierowcy. Ci jeszcze są do ogarnięcia. Ale najgorsza grupa "chętnych" to ci którzy myślą że zawód kierowcy to zwiedzanie ciekawych miejsc etc. Później po wejściu w tą branżę jest spore rozczarowanie. Po prostu odniosłem takie wrażenie po koledze - twórcy tego tematu że należy do tej grupy ludzi. Tyle tylko w branżę lotniczą jest dużo wyższa pula wejścia.

    Jak dotąd z pilotami z którymi rozmawiałem gdzieś między słowami wyłania się obraz ludzi dla których latanie, nawet te komercyjne to pasja. Raczej pieniądze wychodzą niejako same, po czasie. Jeszcze nie spotkałem się z takowymi jednostkami którą tę pracę wykonują dla kasy. Chociaż z wieloma pilotami nie rozmawiałem.

  10. #10

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Przez loty AOC miałem raczej na myśli loty widokowe niż air taxi bo tu też musi być raczej samolot klasy MEP i IR minimum, czyli znowu f(ATPL).
    Bardzo dużo pilotów latających pod AOC lub dla właściciela bizjetami/turbobropami ma "tylko" CPL(A) + dodatkowe uprawnienia. Nie wszędzie ATPL jest musem.
    supermajku likes this.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Ten mój wątek o kasie i tez pewne błądzenie bierze się stad, że teraz robię to, co mnie nie kręci specjalnie, a zarabiam ponad 10k
    Chciałbym to zmienić i zarabiać na pasji. Na latanie full time za darmo albo za 2-3k miesięcznie nie mogę sobie już pozwolić ze względu na zobowiązania finansowe, niestety...

  12. #12
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    No to obawiam sie ze tylko linia z paxami pozostaje...

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Nikt nie mówił o lataniu full time, są weekendy i inne wolne chwile.

  14. #14
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    Kolega pisze ze chce zarabiac na pasji. W weekendy zrobic 10tys rzucajac skoczkow i ciagajac szybowce.... powodzenia.
    Krótka Prosta likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Można ciągnąć szybowiec mając na pokładzie skoczków trzymających po szczepionce do wyrzucenia i jednocześnie prowadzić obserwację przeciwpożarową w terenie ..
    kogut and konradeck like this.

  16. #16

    Dołączył
    Oct 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Spike, genialny pomysł
    Miałem na myśli zainwestowanie 100-120 tyś bardziej w kierunku innym niż typowe paxy i po tym czasie pozwolenie sobie na całkowite zwolnienie się z obecnej pracy.
    Tak... to byłoby moje marzenie.

    Mysle, ze mi już wystarczająco przedstawiliście sytuacje, dzięki!

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Nie mogę edytować poprzedniego wpisu, wiec napisze tutaj.
    Zaczne po prostu tak, jak kolega mówił robić ppl i budować nalot do tych 150-200 goddzin, żeby moc przystąpić do cpla. To chyba najrozsądniejsze wyjście.
    A tak z ciekawosci, jak u Was wyglądało budowanie nalotu? Udawało Wam się za darmo czy raczej ciężko było?
    Na wyciąganie szybowców nie trzeba mieć jakiegoś dodatkowego uprawnienia/ilość godzin?

  18. #18

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Czyli na tą chwilę masz zamiar uzyskać CPL a nie ATPL ?

  19. #19
    Awatar kogut

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Blackpool, EGNH

    Domyślnie

    13 egzaminow vs 14. Nadloz troche i zrob teorie do ATPL-a.
    supermajku likes this.

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2018
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Fajna ofertę cenowo znalazłem na Smart Avation - ok 135 tyś 0-ATPL.
    Generalnie po waszych postach wydaje mi się, że dłuższy, ale najrozsadniejszy i najtańszy plan jest taki;
    1) PPL - ok. 50h nalotu do egzaminu ULC
    2) Start z ATPL teoria po zaliczeniu egz PPL
    3) NVFR +/- 10h
    4) Nabijanie w miarę najtaniej/darmowo na np. wyciaganiu szybowców nalotu
    5) Szkolenie MEP po uzyskaniu 70h nalotu jako pilot dowódca (PIC)
    6) Szkolenie IR
    7) Start z CPLA po uzyskaniu odpowiedniego minimum nalotu.

    Jeżeli gdzieś źle kombinuje, to proszę o poprawę.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •