Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
  1. #1
    Awatar Gabec

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie LONDYN - London Gatwick Airport ( LGW / EGKK )


    Polecamy

    no risk, no fun ;D


  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Mam pytanie o slynny pomost miedzy czesciami Terminalu N przechodzacy nad jedną z dróg kolowania: o ile dobrze sie domyslam, jest on niestety w strefie celnej (airside). Ale czy jest dostepny dla wszystkich pasazerow odlatujacych z Terminalu N, czy tez trzeba miec karte pokladową na rejs odlatujacy z gate'u w czesci *za* pomostem (bo np. po drodze jest jakas bramka kontrolna, security czy cos)?

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Przylot na terminal S o 9:00, odlot z terminalu N o 10:25, oczywiscie na oddzielnych biletach, niestety z bagazem rejestrowanym. Czy taki czas na przesiadke bylby wystarczajacy?

    Stronka lotniska podaje, ze "*powinno sie* (podkr. moje) zglosic do odprawy co najmniej 45 minut przed odlotem" (BTW, to chyba strasznie dlugo w kontekscie rejsu krajowego?) - czy to w praktyce oznacza, ze check-in jest *zamykany* na te 45 minut przed odlotem?

    Czy kolejka laczaca terminale N i S jest (tylko) w landside? (No, skoro trzeba odebrac bagaz, to i tak do landside trzeba wyjsc...)

    PS. Pytanie ze wpisu #2 (choc bardziej ciekawostkowe) pozostaje aktualne.

  4. #4
    Awatar tigga

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Mam pytanie o slynny pomost miedzy czesciami Terminalu N przechodzacy nad jedną z dróg kolowania: o ile dobrze sie domyslam, jest on niestety w strefie celnej (airside). Ale czy jest dostepny dla wszystkich pasazerow odlatujacych z Terminalu N, czy tez trzeba miec karte pokladową na rejs odlatujacy z gate'u w czesci *za* pomostem (bo np. po drodze jest jakas bramka kontrolna, security czy cos)?
    Jest w airside, żadnych podbramek po drodze nie było. Jest dość daleko i długo się idzie. Co do kolejki to nie pomogę bo byłem tam dwa lata temu i wtedy jeździły tylko autobusy.

    Wysłane z mojego GT-I9001 za pomocą Tapatalk

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Jak się sprawdza pod nationalrail.co.uk połączenia ze stacji St. Pancras na Gatwick, to pokazuje stałą cenę na bezpośrednie połączenie. Jest to miłe, bo nie trzeba zawczasu super-ściśle planować, polować na promocje itd.

    Ale jak się kliknie w "kup bilet" (z przekierowaniem na stronkę przewoźnika, czyli Thameslink), to wydaje się (do etapu płatności nie dotarłem) że bilet jest wystawiany jednak na konkretny pociąg. Z drugiej strony, daje się wyklikać informację, że ten bilet (kategorii "Anytime", czyli właśnie cena niezależna od pory dnia itd.) można zmienić bezpłatnie, byle tylko przed wpisaną na nim godziną odjazdu.

    Stąd pytanie do Bywalców: czy trzeba w tym celu podejść do kasy (lub być może zmienić przez Internet, jeśli się ma dostęp do tegoż na dworcu), czy wystarczy (i czy można) po prostu wsiąść z tym biletem do innego pociągu na tej trasie? Czy może jest tak, że za zmianę biletu już na pokładzie konduktor pobierze jakąś opłatę?

    Szkoda że nie jest tak (lub: nie umiem się tego doczytać), że po prostu bilet jest ważny na dany dzień, lub w godzinach od-do (jak u niektórych przewoźników u nas). Zwł. że te połączenia, o ile dobrze rozumiem, są co kilka minut.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Jak się sprawdza pod nationalrail.co.uk połączenia ze stacji St. Pancras na Gatwick, to pokazuje stałą cenę na bezpośrednie połączenie. Jest to miłe, bo nie trzeba zawczasu super-ściśle planować, polować na promocje itd.

    Ale jak się kliknie w "kup bilet" (z przekierowaniem na stronkę przewoźnika, czyli Thameslink), to wydaje się (do etapu płatności nie dotarłem) że bilet jest wystawiany jednak na konkretny pociąg. Z drugiej strony, daje się wyklikać informację, że ten bilet (kategorii "Anytime", czyli właśnie cena niezależna od pory dnia itd.) można zmienić bezpłatnie, byle tylko przed wpisaną na nim godziną odjazdu.

    Stąd pytanie do Bywalców: czy trzeba w tym celu podejść do kasy (lub być może zmienić przez Internet, jeśli się ma dostęp do tegoż na dworcu), czy wystarczy (i czy można) po prostu wsiąść z tym biletem do innego pociągu na tej trasie? Czy może jest tak, że za zmianę biletu już na pokładzie konduktor pobierze jakąś opłatę?

    Szkoda że nie jest tak (lub: nie umiem się tego doczytać), że po prostu bilet jest ważny na dany dzień, lub w godzinach od-do (jak u niektórych przewoźników u nas). Zwł. że te połączenia, o ile dobrze rozumiem, są co kilka minut.
    nie musisz kupować biletu, przy wejściu na peron użyj karty płatniczej (amex/mastercard/visa) lub telefonu (Apple Pay/Google Pay/Samsung Pay); użyj tej samej karty przy wyjściu ze stacji na St. Pancras i zostaniesz obciążony za najtańszy możliwy bilet.

    Więcej informacji na stronie TfL.

    Bilet papierowy możesz kupić, generalnie rzadko kiedy je sprawdzają, szczególnie na thameslink (trasa północ-południe przez London). Jeśli bilet jest "anytime", to możesz go użyć na dowolny pociąg bez względu na to, na który pociąg został wystawiony. Z tego co pamiętam na trasie z/do Gatwick nie sprzedają biletów na konkretne pociągi. Bilet "off-peak", które są tańsze, możesz na dowolny pociąg poza szczytami przewozowymi (po 9:30 rano i przed 16:00 lub po 19:00 o ile dobrze pamiętam).

    ZCP kas jako takich na Gatwick nie ma już, są tylko automaty. ja bym się nie bawił w papierkowe bilety i użył karty zbliżeniowej.
    Moje loty | Moje zdjęcia | oneworld: AA AB AS AT AY BA CX FJ IB JL JJ LA MH QF QR RJ S7 UL


  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Dzięki, Megaloman.

    Cytat Zamieszczone przez megaloman Zobacz posta
    nie musisz kupować biletu, przy wejściu na peron użyj karty płatniczej (amex/mastercard/visa) lub telefonu (Apple Pay/Google Pay/Samsung Pay); użyj tej samej karty przy wyjściu ze stacji na St. Pancras i zostaniesz obciążony za najtańszy możliwy bilet.
    Jak rozumiem, w druga stronę jest analogicznie, czyli trzeba "touch in on a yellow card reader" na stacji St. Pancras (przy wejściu na peron? czy gdzieś wcześniej?), a potem "touch out" na Gatwick?

    Cytat Zamieszczone przez megaloman Zobacz posta
    Bilet papierowy możesz kupić, generalnie rzadko kiedy je sprawdzają
    Hmm, a jak sprawdzają te "touch in/out"? Bramka przy wyjściu nie wypuszcza? (Na wspomnianej stronie TfL piszą że w razie czego czardżują najdroższą stawkę.) A przy kontroli biletów? Kontroler ma czytnik kart zbliżeniowych tych płatniczych/kredytowych? (Bo co do Oyster card to pewnie jasne.)

    A jeśli ma się jednak bilet papierowy (np. kupiony przez Internet) to trzeba go przy wejściu (*) na peron (a potem przy wyjściu) zbliżyć do jakiegoś czytnika (lub tego samego "yellow card reader), czy po prostu mieć cały czas w czasie jazdy?

    (*) Coś jak kiedyś "composter le billet" na francuskich kolejach (konkretnie dworcach) - swoją drogą, ciekawe czy to wciąż obowiązuje w dobie (lub przynajmniej: w przypadku) biletów kupowanych przez Internet.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Dzięki, Megaloman.


    Jak rozumiem, w druga stronę jest analogicznie, czyli trzeba "touch in on a yellow card reader" na stacji St. Pancras (przy wejściu na peron? czy gdzieś wcześniej?), a potem "touch out" na Gatwick?


    Hmm, a jak sprawdzają te "touch in/out"? Bramka przy wyjściu nie wypuszcza? (Na wspomnianej stronie TfL piszą że w razie czego czardżują najdroższą stawkę.) A przy kontroli biletów? Kontroler ma czytnik kart zbliżeniowych tych płatniczych/kredytowych? (Bo co do Oyster card to pewnie jasne.)

    A jeśli ma się jednak bilet papierowy (np. kupiony przez Internet) to trzeba go przy wejściu (*) na peron (a potem przy wyjściu) zbliżyć do jakiegoś czytnika (lub tego samego "yellow card reader), czy po prostu mieć cały czas w czasie jazdy?

    (*) Coś jak kiedyś "composter le billet" na francuskich kolejach (konkretnie dworcach) - swoją drogą, ciekawe czy to wciąż obowiązuje w dobie (lub przynajmniej: w przypadku) biletów kupowanych przez Internet.
    Tak wygląda bramka przed wejściem na stację:



    Zielona strzałka pokazuje z której strony masz przejść. Kartę zbliżeniową przykładasz do żółtego czytnika, bilet wkładasz do czytnika pod żółtym czytnikiem. Identyczne bramki są dla wejścia i dla wyjścia. Bramki się nie otworzą, jeśli nie przyłożysz karty/użyjesz biletu. W zależności od stacji bramki mogą być przy wejściu na peron lub przy wejściu na stację. Jeśli nie ma bramek, czytniki powinny być przy wejściu na peron - bardzo rzadko się to zadarza i jest dobrze oznaczone; większość stacji ma bramki.

    W autobusach czytnik jest przy kierowcy, więc zawsze wsiadasz z przodu. Niepamiętam, czy routemastery nadal mają czytniki przy wszystkich wejściach. W autobusach przykładasz kartę tylko przy wejściu, bo opłata za przejzd jest stała.

    W DLR na wielu stacjach nie ma bramek, czytniki będę obok wejścia na peron albo na peronie. Na niektórych stacjach przesiadkowych z metra na koleje są różowe czytniki - transferowe - dzięki nim system może ci naliczyć prawidłow opłatę, jeśli podróżując omijając strefę pierwszą.

    Kontrollerzy biletów mają czytniki kart zbliżeniowych i mogą sprawdzić, czy użyłeś kartę do wejścia na stację. Uwaga, nie możesz użyć tej samej karty dla dwóch pasażerów.

    Kupując bilet przez internet otrzymasz kod, dzięki któremu odbierzesz bilet w automacie. Uwaga, automat poprosi o kartę płatniczą - używa tego do zanotowania, kto odebrał bilet. Bilet wygląda tak:



    Niektóre bilety są tylko "Thameslink" albo "SouthEastern" -- wtedy możesz wsiąść tylko w pociąg danej firmy przewozowej. Thameslink to pociągi jadące Brighton-Gatwick-East Croydon-London Bridge-St. Pancras-Luton-Bradford. SouthEastern jeżdżą Brighton-Gatwick-East Croydon-Clapham Junction-London Victoria. Gatwick Express jeździ bezpośrednio Gatwick-London Victoria.

    System automatycznego naliczania opłat przy użyciu kart zbliżeniowych działa dobrze. Czasem bramki są otwarte (często wieczorem po 23 lub bardzo wcześnie rano), wtedy nadal trzeba użyć karty, by system poprawnie naliczył opłatę. Jeśli będziesz miał zarejestrowane wejście, ale brak wyjścia, to system naliczy ci najdroższy możliwy bilet. By sprawdzić koszty przejazdów etc możesz zarejestrować się na tfl.co.uk i podać tam numer karty, której użyłeś. Jeśli są nieprawidłowości, łatwo można zrobić koretkę źle naliczonej podróży i zwrot nadpłaty. Możesz jeździć dowoli, system nie naliczy cię więcej niż koszt biletu dziennego (uwaga, nieskończone podróże się do tego nie liczą).
    Moje loty | Moje zdjęcia | oneworld: AA AB AS AT AY BA CX FJ IB JL JJ LA MH QF QR RJ S7 UL


  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Bilety jak najbardziej sprzedaje się na konkretne pociągi, można złapać tańsze oferty, ale to z reguły na stronie przewoźnika.

    Bilety są czasem w pociągu sprawdzane, ale rzadko. Trzeba je odbijać na bramkach przy wejściu i UWAGA! przy wyjściu.
    Dostajemy albo kartonik z paskiem magnetycznym i go wkładamy do automatu (przy wyjściu z reguły automat go już nie zwraca) albo bilet elektroniczny - wtedy trzeba zeskanować QR code.
    Lub karta płatnicza. Jak nie masz brytyjskiej debetówki to najlepiej się sprawdzi Rewolut jako Apple/Google Pay.


  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Panowie, dzięki ponownie.

    Na wspólny zmysł (zdrowy rozum), wystawianie biletu na konkretny kurs ma sens jeśli cena zależy od konkretnego kursu właśnie. Jeśli jest stała (tak jak na pociąg z St. Pancras na Gatwick), to oczekiwałbym biletu takiego jak na zdjęciu we wpisie Megalomana, czyli "validity: on date shown" (czy przynajmniej w jakichś godzinach od-do).

    Jeżeli przy zakupie przez Internet dostaje się kod i trzeba bilet potem odebrać w automacie na stacji, to chyba w sumie niewiele więcej zajmie kupno biletu od A do Z w samym automacie? No albo wykorzystać ten wariant z użyciem karty płatniczej od razu na bramce (bramkach), mając nadzieję że pod tym względem mają zabezpieczenia nie gorsze niż automaty biletowe / moduł sprzedaży internetowej.

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Lub karta płatnicza. Jak nie masz brytyjskiej debetówki to najlepiej się sprawdzi Rewolut jako Apple/Google Pay.
    To znaczy nie-brytyjskie karty nie działąją, czy chodzi o to że przy nie-brytyjskiej będzie (większa) prowizja (czy jak to nazwać)? BTW, musi być debetowa, czy kredytowa też?

    Cytat Zamieszczone przez megaloman Zobacz posta
    Uwaga, nie możesz użyć tej samej karty dla dwóch pasażerów.
    Czyli, jak rozumiem, wtedy trzeba kupić dla nich bilety "bardziej zwyczajną" metodą.

    %%%%%

    Jest jeszcze kwestia ew. strajków. Nie mam w tej chwili podglądu, ale np. na pierwsze dni grudnia któraś ze stron (albo NationalRail, albo ThamesLink, albo (hopefully...) obie) pokazywała komunikat że wiele pociągów może być (czy wprost: będzie) odwołanych z powodu "industrial action" (niezły gładki eufemizm). No cóż, pozostaje mieć nadzieję że *zawsze* informacja o strajkach jest podawana *zawczasu*. A więc sprawdzić w przeddzień czy w dniu wylotu, w razie czego poszukać alternatywnego dojazdu (więc może rzeczywiście nie ma co kupować biletu na pociąg lotniskowy z wyprzedzeniem, zwł. jeśli ma stałą cenę), a w najgorszym przypadku w ogóle nie zaczynać podróży (np. szybkie kółeczko WAW-PAR//LON-WAW, z odcinkiem (na|pod)ziemnym). Sporo kasy poszłoby do piachu, no ale...
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 02-12-2023 o 00:41

  11. #11
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Tak, spokojnie można kupić bilet w automacie zamiast odbierać.
    Nie-brytyjskie karty jak najbardziej działają, chodzi mi o prowizję od transakcji, ale zależy to od wystawcy karty. Czy to kredytówka, czy debetówka powinna działać, ale ty znowu mogą (ale nie muszą) wchodzić obostrzenia wydawcy karty.
    Na przykład moja brytyjska karta ma bezprowizyjne rozliczanie w GBP i EURO ale za PLN czy jakąkolwiek inną walutę wchodzi prowizja procentowa, ale nie mniej niż 1.50GBP.

    Co do londyńskich biletów dla grupy osób na metro, busy, to można się zaopatrzyć w papierowe bilety dzienne:
    https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-...-group-tickets

    Ale! Wszystko zależy od tego ile osób i na jak długo jadą. Wiadomo, że bilet papierowy zawsze będzie droższy od odbijania karty.
    Tak jak pisałem wcześniej można sobie aktywować kilka wirtualnych kart płatniczych, wpisać je (każdemu inną) do Apple czy Google Pay i niech każdy sobie odbija swój telefon na bramce. I to działa.

    Strajki. Chyba najlepiej to strona przewoźnika, można jeszcze bbc.com zakładka NEWS, UK, ENGLAND, LONDON
    Np: https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-eng...ondon-67593471

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Ponownie dziękuję.

    BTW (może to temat do innego wątku), na stronce https://www.etauk.uk/requirements/polish-citizens/ wyczytałem coś takiego:

    The Electronic Travel Authorisation (ETA) will become a mandatory entry requirement for Polish passport holders who wish to visit the UK by the end of 2024.

    Once available, Polish travellers must apply for their UK ETA before travel.
    (Dotyczy to nie tylko Polish passports.) Czyli, jak rozumiem, do końca *przyszłego* roku ta ETA jeszcze nie jest wymagana.

    Po południowej stronie Kanału Angielskiego szykują się analogiczne zarządzenia, pod jakąś inną nazwą (nie wiem od jakiej daty mają być wdrożone).
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 06-12-2023 o 16:07

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Ponownie dziękuję.

    BTW (może to temat do innego wątku), na stronce https://www.etauk.uk/requirements/polish-citizens/ wyczytałem coś takiego:


    (Dotyczy to nie tylko Polish passports.) Czyli, jak rozumiem, do końca *przyszłego* roku ta ETA jeszcze nie jest wymagana.

    Po południowej stronie Kanału Angielskiego szykują się analogiczne zarządzenia, pod jakąś inną nazwą (nie wiem od jakiej daty mają być wdrożone).
    Nie ma jeszcze daty, od kiedy system zacznie działać, więc póki co nie trzeba się rejestrować.
    Moje loty | Moje zdjęcia | oneworld: AA AB AS AT AY BA CX FJ IB JL JJ LA MH QF QR RJ S7 UL


LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •