Jaki był drugi lot? dla regulacji liczy się "podróż", czyli GDN-WAW-XXX - dokąd leciałeś? o której miałeś tam być? o której LOT zaproponował cię tam dowieźć?
Lot był do Wilna, wylot 14:10, przylot o 16:15 czasu lokalnego (15:15 naszego). Powtórzę, że LOT nie proponował mnie dowieźć, może poza zwrotem ceny biletu, a jedynie pan z infolinii cytuję z pamięci poinformował mnie, że jeżeli już to jedynie inną linią, tj. LH z WAW, z wylotem z GDN o 15:00 przez WAW, potem FRA i przylot do Wilna o 23:55. Niemniej nie była to propozycja, a nawet gdyby była to ze względów opisanych wyżej nie miała najmniejszego sensu.
Próbuję ci pomóc i jak wcześniej napisałem, detale są ważne. Rozumiem emocje, ale by móc udzielić ci rzetelnej informacji, ja potrzebuję konkretne informacje.
To, co zrozumiałem:
Miałeś podróż (na 1 noc) do Wilna: GDN-WAW-VNO i miałeś dolecieć tam o 16:15.
LOT zaoferował wylot alternatywną podróż, która dowiozła by cię na miejsce o 23:55.
Patrząc na historię lotu feralnego samolotu:
https://i.imgur.com/AWC2690.png
Wygląda mi to na problem techniczny z samolotem - wystartował, wrócił do WAW, był anulowany, ale potem jednak poleciał... piszesz, że był burzowy dzień - więc to nie jest podstawa do odszkodowania... ale ja bym zaaplikował i tak - z historii lotów ja bym wnioskował problem techniczny z samolotem, bo jeśli była burza w Gdańsku, to samolot w ogóle by nie wystartował z WAW.
Bez względu na powód opóźnienia do celu, artykuł 8 regulacji EC261/2004 jest jasny, pasażer ma prawo do jednej z 3 opcji:
1) zwortu całości kosztów w ciągu 7 dni
2) przebookowanie najbliższym możliwym lotem do celu
3) przebookowanie w późniejszym dogodnym terminie
W związku z tym, że zaproponowana opcja 2) nie miała dla Ciebie sensu, wybrałeś opcję 3). LOT bezprawnie zarządał dopłaty. Regulacja mówi jasno, że jest to wybór pasażera i powinny to być zmiany bezpłatne.
IMHO 1) reklamcja i prośba o zwrot różnicy cytując Artykuł 8 regulacji EC261/2004, jeśli LO odmówi, to chargeback i/lub sąd. Pamiętaj, że chargeback możesz zrobić max 120 po podróży, więc ja bym reklamację i prośbę o zwrot pisał już.
Wielkie dzięki za pomoc i zaangażowanie. Pozdrawiam
Krótka aktualizacja:
Easy Jet podrzucił na konto odszkodowanie w w/w kwocie ALE jednocześnie odrzucił wydatek za lot, który na lotnisku kupiłem osobiście z racji braku ich innych lotów w tym dniu. W odpowiedzi dostałem tylko info, że mieli dostępne loty w przeciągu 24h od wystąpienia zdarzenia (co mnie wogóle nie urządzalo, bo ich apka w tym dniu pokazywała,że nic nie było do wzięcia na ten dzien). Rozporządzenie nie wyklucza biletu w innej linii wiec ich argumentacja mi trochę śmierdzi ucieczką od odpowiedzialności. Zna ktoś może jakąś sprawę w CJEU gdzie był ten temat poruszany i zapadł jakiś wyrok? Miałbym konkretny dowód, że linia ściemnia, bo i tak muszę to robić przez ADR (Alternative Dispute Resolution)
z ciekawości - czy easyJet zwróciło za odwołany lot?
Generalnie odpisz z żądaniem reimbursement za nowy lot (różnicę, jeśli zwrócili Ci za anulowany lot), jeśli odpiszą, że to ich ostateczna decyzja - wtedy ADR.
Tu masz interpretację CAA, która jasno mówi w punkcie 4.2, że operator anulowanego lotu powinien zaoferować lot innym przewoźnikiem i musi ponieść tego koszty, jeśli odmówi pomocy:
Z tym powinno być łatwo w ADR.Cytat:
The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse
the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer rerouting or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity.
Powodzenia!
Tak, zwrot za odwołany lot przyszedł w ciągu kilku dni po jego odwołaniu więc tutaj się przyznali :roll: Również zwrot za poniesione wydatki na lotnisku (jedzenie/picie) został zaakceptowany.
Myslałem o podrzuceniu im pomysłu z różnicą nowy/stary lot, dzięki za wszelkie info, bedę cisnął.
Hey spece bagażowe u nas na forum, padłem ofiarą tego lata, i mój bagaż został "zagubiony" przez Lufthanse. Miałem przyjemność spędzić tydzień bez niego na delegacji, a teraz siedze w domu i dzień w dzień czekam na jego odnalezienie. W miedzyczasie wysłałem LH żądanie zwrotu kosztów za rzeczy które musiałem zakupić oraz liste rzeczy które były w bagażu i ich wartość. Teraz dwa pytania: 1) jakie dajecie szanse na to że jeszcze kiedyś zobacze swoją walizke 2)ile czekaliście aż LH wam zwrócila koszty zakupów i ew. rozpatrzyła zwrot za zawartość bagażu?
Myślę że realnie z 3 razy tyle :) większość z tego w podziemiach albo na płycie więc niestety bez dostępu dla nikogo prócz bagażowych których nie ma
Takie prowincjonalne lotnisko jak WAW, a my już temat ogarneliśmy z grubsza za wyjatkiem jednego kierunku dla którego zawsze brakuje udźwigu, niedługo to i dreamliner niewiele pomoże. Proszę mnie nie pytać co to za kierunek bo i tak nie odpowiem.
Takie pytanie:
Wracałem sobie w sobotę z KEF do WAW, wg pierwotnej rezerwacji przez ZRH. Wylot Edelweissem, WK303 (9.07), dalej LX1342.
Jeszcze w KEF, na jakieś 8-9 h przed odlotem dostałem info o opóźnionym wylocie z KEF, a co gorsza - o rebookingu z reroutingiem drugiego odcinka. Już nie było bezpośrednio ZRH-WAW, a ZRH-DUS-WAW, z 40-ma minutami na przesiadkę w DUS. Skutek - przylot do WAW o 22:00, zamiast o 9:00. Skutek nr 2: bagaż nie dojechał, bo w DUS coś "nie pykło". Skutek właściwy: Młody nie zdążył na kolonie. Zarówno z uwagi na opóźniony przylot, jak i na brak bagażu (to drugie chyba nawet jest większym problemem).
Pytanie do Was:
Czy Waszym zdaniem jest możliwe uzyskanie rekompensaty od linii z tytułu utraconego wyjazdu? Bagaż jeszcze nie dotarł - i patrząc na SMSy otrzymywane z worldtracera (i stosy bagaży czekających przed biurem LAS na przylotach w WAW) nie dotrze dziś. Czyli obóz raczej przepadł - zresztą i tak nie mamy jak dostarczyć Młodego "z opóźnieniem" na drugi koniec Polski. Mówię tu o innej (dodatkowej) rekompensacie, aniżeli "należne" 400 EUR za głowę.
Zakładam tu użycie standardowego claima do linii z podaniem kwoty i numeru rachunku, a potem eskalację do ULC.
Będę wdzięczny za komentarze i podpowiedzi :)
400 euro na osobę za opóźniony dolot do WAW + zwrot za wydatki na posiłki
jeżeli bagaż jest opóźniony o więcej niż 24h, możesz kupić niezbędne rzeczy i domagać się zwrotu od przewoźnika.
dodatkowe odszkodowanie za "utracony wyjazd", to ew. od ubezpieczyciela - jeśli masz kartę typu American Express, Dinners, MasterCard World Elite, albo płatny Curve/Revolut, to sprawdź co ich ubezpieczenie oferuje.
Dzięki. Revolut Metal (którego akurat posiadam) niby ma ubezpieczenie od opóźnienia wyjazdu, ale jak to zwykle bywa - nie ma tam wprost takiego przypadku - jest tam zawsze założenie "opóźnienia", a nie "anulowania na skutek opóźnienia" - w tym momencie dowiezienie mija się z celem.
Taka sytuacja:
lot do Chicago wylądował opóźniony o 2h 40 min. Później jeszcze przez 1,5 h czekał na lotnisku z pasażerami - zapewne na wolny rękaw. Pasażerowie mogli opuścić samolot po ok. 4h i 10 min.
LOT w odpowiedzi na wniosek o odszkodowanie odpisał:
W związku z tym, że opóźnienie ww. rejsu zostało częściowo spowodowane przez przyczyny nadzwyczajne, których wymiar zwiększył długość opóźnienia do ponad trzech godzin informujemy, że podjęliśmy decyzję o przyznaniu pomniejszonego odszkodowania w wysokości 300 EUR. Prosimy o uzupełnienie załączonego formularza w celu umożliwienia nam dokonania wypłaty.
Nie wskazali co to za przyczyny nadzwyczajne, choć pewnie chodzi o to że czekali na wolny rękaw. Jak myślicie, czy jest szansa na ugranie całego odszkodowania? Pisać do LOTu przez formularz reklamacyjny jeszcze raz i wstrzymać się z formularzem do wypłaty obniżonego odszkodowania?
Można argumentować, ze brak dostępnego stanowiska jest przyczyną niezależną od linii aczkolwiek można też argumentować, że brak dostępnego stanowiska wynika z opóźnionego przylotu, w związku z czym linia ponosi za niego odpowiedzialność.
Ja bym próbował jeszcze wypełnić formularz reklamacyjny i kontynuować korespondencję. Aczkolwiek lekko bym się nastawiał na te 300€.
powinno być 600€ za opóźnienie powyżej 4h (liczy się moment otwarcia drzwi samolotu) - lot dając ci połowę przyznał się, że żadnych przyczyn niezależnych od przewoźnika nie było, bo wtedy by nie musieli w ogóle płacić. brak wolnege gate'u z powodu opóźnienia nie jest nadzwyczajną przyczyną zalniającą z wypłaty odszkodowania.
Znowu się pochwalę - po 1000$ na głowę odzyskane od WestJeta na podstawie przepisów kanadyjskich, za lot LAS-YUL. Mniej więcej miesiąc rozpatrywali reklamację.
Taka sytuacja. Bilet kupiony przez GoToGate ale na stronie linii (LH i UA) uzupełnione wszystkie dane bezpośrednio do pasażera. Formalnie bilet United (016) ale w jedną stronę LH, a w drugą UA. Linia skasowała lot LH do MUC z WAW i w ogóle skasowała odcinek WAW-MUC z rezerwacji. Nie przyszła żadna wiadomość ani z LH, ani UA ani GoToGate. Rezerwacja zaczynała się w Monachium nagle. Okazało się przez przypadek, podczas sprawdzania rezerwacji. Wszystkie 3 strony przerzucają się, że to nie oni mają wprowadzić zmiany. Formalnie kto ma to naprawić? Lufthansa, która skasowała ten rejs, United który jest wystawcą biletu i nie ma żadnego telefonu w PL, czy pośrednik GoToGate z infolinią w USA? Znajoma kupiła dolot LOTem do MUC w taryfie bezzwrotnej. Do kogo wystosować roszczenie o zwrot kosztów za ten dolot LOTem?
Udało mi się przywrócić rejs z WAW do MUC LH. Wolałem LOTem trochę później ale Pani w LH powiedziała, że nie mogą pobrać odcinka LOTu, nawet jako CS bo to bilet United. Pewnie mnie wkręciła aby było taniej dla linii lotniczej?
Za bilet odpowiada sprzedawca - w przypadku GoToGate może to być... ktokolwiek :facepalm: Moje bilety z GoToGate zwykle wystawiane są przez FLIGHT NETWORK UK, jeśli rozliczałeś w euro, ktoś inny może je wystawiać - np. booking.com. Klasyczny problem z OTA, które skupiają się na sprzedaży i nie mają supportu posprzedażowego.
Jeśli ściganie GoToGate nie przyniesie rezultatu, wtedy można uderzyć do wystawcy biletu - 016 to United? wtedy do United trzeba. Tutaj - niektóre linie (np. LOT) bez problemu przejmą kontrolę nad biletem, inne będą upierały sie, żebyś kontaktował się z Travel Agentem, który sprzedał bilet. Nie wiem, jak się zachowa United.
Teraz, regulacja EC261/2004 trochę miesza, bo w jej rozumieniu należałoby się udać do linii wykonującej dany lot - korzystałbym jednak z tej opcji dopiero po wyczerpaniu pierwszych dwóch. Najłatwiej wprowadzać do biletu jakiekolwiek zmiany jest sprzedawcy, bo teoretycznie on ma pełną kontrolę nad biletem do 24h przed wylotem (kiedy kontrolę nad biletem przejmuje lotnisko).
Miło, że LH pomogło - nie musiało. Call centre United podejrzewam, że miałoby więcej opcji i lot LO nie byłby proglemem.
Czemu znajoma kupiła dolot LOTem, skoro miała bilet kupiony? Anulowanie odcinka, czy nawet usunięcie go z biletu nie oznacza, że nie można tego naprawić - a wręcz trzeba, bo "uszkodzony" bilet nie jest ważny na lot i trzeba go naprawić przed lotem - czy to przez akceptację usunięcia segmentu, czy przez przywrócenie skasowanego segmentu. Jeśli zakupiła bilet bez próby kontaktu z GoToGate/UA/LH, to obawiam się, że nikt jej nie zwróci kosztów za dodatkowy bilet.