Uwaga dla wszstkich, którzy dostali odszkodowania!
Odszkodowanie od linii lotniczej trzeba wykazać w PIT - Podatki i rachunkowość - Gazeta Prawna - Partner pracodawcy, narzędzie specjalisty
Uwaga dla wszstkich, którzy dostali odszkodowania!
Odszkodowanie od linii lotniczej trzeba wykazać w PIT - Podatki i rachunkowość - Gazeta Prawna - Partner pracodawcy, narzędzie specjalisty
Jednocześnie brak możliwości wykazania poniesionych strat. A skoro ktoś nie poleciał lub poleciał później to takowe ponióśł - mniejsze lub większe.
Warto też zauważyć, że jeszcze nie tak dawno ugoda sądowa nie zwalniała od podatku dochodowego.
A koszty uzyskania przychodu? :)
pytanie teoretyczne.
mam lot o 10.00 jest overbooking, nie lecę, linie lotnicze zmieniają na lot na następny dzień, dają hotel itd., okazuje się że tego samego dnia jest lot o 17.00 inna linia, samolot prawie pusty, pasażer prosi o zmianę na ten właśnie lot, dostaje odmowę itd. lecie w końcu następnego dnia.
Co, jeśli by był taki przypadek można zrobić ???
Przypomnieć linii o obowiązujących przepisach :)
Dostałem odpowiedź na reklamację od LOT i zdębiałem. Pani z Sekcji Reklamacji Pasażerskich" stwierdza, że Rozporządzenie (WE) 261 dotyczy sytuacji, gdy pasażer zostanie poinformowany o odwołaniu rejsu w terminie poniżej dwóch tygodni od zaplanowanej podróży. Ten sam kit usiłowano mi wciskać w biurze sprzedaży, ale sądziłem, że osoby, które odpowiadają na reklamacje znają przepisy :o Przecież zapis o dwóch tygodniach jest tylko w Art.5 ust.1 lit.c) gdzie jest mowa o odszkodowaniu z Art.7, a ja żadnego odszkodowania nie żądam. Art.5 ust.1 lit.a) dotyczący pomocy z Art.8 (w tym re-routingu) nie ma żadnych ograniczeń. Mylę się?
Rozumiem, że teraz skarga do ULC. A co dalej? Ile czasu ma na odpowiedź ULC i co z niej może wyniknąć? Jaki jest kolejny organ? Jestem zdeterminowany bo bezczelność LOT zwyczajnie mi urąga.
Nie przysługuje Ci 250€ - to jest ta część, z którą Pani miała rację. Natomiast obowiązkiem przewoźnika jest dowieźć Cię do BER w najbliższym możliwym terminie, w tym korzystając z innych przewoźników. Vide: art 5 par. 1 pkt c, i art. 8 rozporządzenia.
@przemj: Dział reklamacji LO jak zwykle leci w kulki. Mają Ci zaoferować jakikolwiek poranny lot w tym dniu, stosownie do dostępności miejsc (a z tym biorąc pod uwagę wyprzedzenie na pewno nie ma żadnych problemów). Moze to być cokolwiek np. ich lot lub LH do MUC/FRA i dalej LH na Tegel. i nie daj sobie wciskać kitów o promocyjnych taryfach itd. Na Twoim miejscu poszedłbym do biura LO i zrobił na prawdę solidna awanturę skoro inaczej sie nie da.
mialem opozniony lot z ACE-MAD, w lutym, z powodu: "unexpected flight safety shortcoming"..
Wyslalem papiery do hiszpanskiego ULC i po 3 miesiacach dostalem decyzje:
We refer to your complaint with regards to the incidents happened with the flight FR 2016 Arrecife (Lanzarote) -
Madrid (Barajas) on .... with RYANAIR LTO.. With the aim of handling your complaint, on 8/3/2012 we
requested the airline to provide us with a report with reference to the facts exposed in your letter.
On 20/4/2012 we received the report requested wherein the airline states that the delay of the flight was caused due
to an unexpected flight safety shortcoming.
...<wyciete>..
EC Regulation 261/2004 in Article 6 does not expressly provide compensation for cases of delay in departure of
flights as it does with the case of flight cancellations.
Nevertheless, we inform you that, pursuant to the Oecision of the Fourth Cham ber of the Court of Justice of the
Eurapean Communities of 19 November 2009, the passengers affected by a delay should be compensated under the
terms laid down in Article 7 of Regulation No 261 12004, when they reach the final destination three or more hours
after the originally scheduled arrival time fram the carrier.
However, an operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can
prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all
reasonable measures had been taken.
We would like to draw attention to the ruling of the European Court of Justice (issued on 22 December 2008)
regarding the obligation of carriers to pay compensation to passengers in case of cancellations due to technical
problems in the aircraft (C-549/07 (Friederike Wallentin-Hermann/ Alitalia). It should be noted that according to the
referred ruling, technical problems which come to light during maintenance of aircraft cannot constitute, in
themselves, 'extraordinary circumstances' under Article 5(3) of Regulation No 261/2004. Furthermore, a technical
problem in an aircraft which leads to the cancellation of a flight is not covered by the concept of 'extraordinary
circumstances' within the meaning of that provision, unless that problem stems from events which, by their nature or
origin, are not inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier concemed and are beyond its actual
control.
In the light of the specific conditions in which carriage by air takes place and the degree of technological
sophistication of aircraft, air carriers are confronted as a matter of course in the exercise of their activity with various
technical problems to which the operation of those aircraft inevitably gives rise.
Taking into consideration all of the aforesaid, AESA considers that the reason for the delay invoked by the company,
would not constitute extraordinary circumstances pursuant to Regulation (EC) No. 261/2004. Accordingly, the air
carrier should pay you compensation for the amount of 400 Euros per passenger considering that the distance
between Lanzarote and Madrid is 1.574 (more than 1.500 kilometers).
Please be informed that if the final resolution made by the air carrier does not fully satisfy you, you are entitled to
seek legal redress from courts. Further on this matter, we inform you that the Air Safety State Agency has no
jurisdiction over a private contract of carriage, and cannot therefore take action in relation to neither claims nor
proceedings before the competent courts against any air carriers due to a breach of a contract, because there is no
judicial connection between the air carrier and the aeronautical authority.
Notwithstanding the above, we herein inform you that Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and -:/.l
of the Council of 11 February 2004 shall apply without prejudice to a passenger's rights to further compensation. The
compensation granted under this Regulation may be deducted from such compensation. In this case we inform you
that the Convention for the Unification of Certain Rules for Intemational Carriage by Air (Montreal Convention of 28th
of May 1999) establish that any action for damages contemplated in Article 45 must be brought, at the option of the
plaintiff, in the territory of one of the States Parties, either before a court in which an action may be brought against
the contracting carrier, as provided in Article 33, or before the court having jurisdiction at the place where ihe actual
carrier has its domicile or its principal place of business.
We inform you that we are sending copy of this letter to the involved company.
Bearing in mind the aforesaid, the Air Safety State Agency considers this complaint fully close.
no i tak, pytanie jest co dalej.. AESA wyslala to samo do RyanAir, ale z drugie strony napisali ze nie maja jurysdykcji nad prywatna linia lotnicza..
Wiec czekac na reakcje Ryanaira teraz?
FRanca ostatnio nawet zaczęła wypłacac odszkodowania jakimis czekami wtedy gdy sie nalezą.
Więc zaczekaj - do kilku tygodni powinna byc ich rekacja. Moga także sie ewentualnie odwołać stosownie do trybu obowiązującego w takich wypadkach w Hiszpanii
wg mnie masz prawo do rekompensaty, jesli tylko opozniony lot nie byl z powodow okolicznosci nadzwyczajnych, na ktore przewoznik nie mial wplywu.
Mysle, ze w drugim wypadku byloby podobnie.. Opóźnienie powyzej 3h nz planowane przybycia do portu docelowego.
Złóż reklamacje do przewoznika, czyli tego kto wystawil bilet (Austrian), powolaj sie na EU261/2004, bo lot opoznienie lotu <1500 km na miejsce przeznaczenia powyżej 3h po zaplanowanym przylocie i ze oczekujesz satysfacjonujacej rekompensaty
(odszkodowanie zgodnie z EU261/2004, czyli jakos 250E). Poczekaj na odpowiedz, zapewne beda sie wykrecac, potem mozesz skladac skarge do ULC.
tak, uzasadnione wypadku zniszczenia bagazu, sa rozpatrywane bez problemu. Pewnie zaproponuja wam kase na nowy wozek. Kiedys mialem na full rozwalona torbe (nie byla nowa), a lot ja jeszcze nieco sfatygowal.. 100usd dostalem w sumie od reki (reklamacja przyjeta po paru dniach) musialem im tylko oddac ta zniszczona torbe
no tak, ja mialem nieco inna historie, bo moj bagaz byl opozniony i dostarczony przez przewoznika 2 dni pozniej, wiec tylko spisalem z kurierem notke o zniszczeniu bagazu, i to byl papier wystarczajacy.
Mojego kolegę spotkała następująca sytuacja: Odwołano poranny LO 3880 (nie przyleciał 3879). Zareklamował w LOT - Ci odpisali standardowe pismo, że się nie należy. Złożył reklamację do ULC i otrzymał dziś odpowiedź, że odszkodowanie się nie należy bo: załogom skończyły się godziny i nie mogli przylecieć i odwołali ten poranny i cześć pieśni.
Ma tydzień na odwołanie - nie pamiętam czy był jakiś precedens ??? (uśmiech w kierunku Stoarn'a :-))
Przecież, z bazy w WAW mógł ten samolot na drugi dzień na pusto do KTW przylecieć (albo z tymi paxami co nie dowiozła w przeddzień). A numer z godzinami załogi w bazie macierzystej to jakaś kpina.
Na odwołanie (ponowne rozpatrzenie) jest tydzień czasu - ale do odwołania chciałbym załączyć jakiś przykład/precedens - jeśli jest.
To był sobotni lot - qmpel z synem kupili sobie dolot do WAW, skąd były wykupione wczasy do HRG. Skończyło się jazdą samochodem, spóźnieniem na samolot do HRG i kupnem za tysiaka biletów WAW-HRG godzinkę później.
Nic tak nie boli jak fakt, że nikt się nie pofatygował poinformować bidoka, że lotu nie ma.
W uzupełnieniu powyższego: Burza była w WAW od 22-do 24 - potem wyszli godziny załodze. Mam dostępny scan decyzji ULC.
Aaaaaaa, burza, powiedzmy że siła wyższa, więc odwołanie lotu burzowego jak najbardzej. Ale kolejny odcinek - sorry, ale LO mógł podesłać inną maszynkę albo inną załogę, choćby taksówką. Paxów tak ongiś woził, to załogę też może. Opcja "skończyły się godziny pracy" jest tak samo marnym wytłumaczeniem, jak "skończyły się miejsca na pokładzie" (=overbooking), właśnie po to wymyślono odszkodowania. Walcz dalej, bo jak rozumiem Ci zależy.
CO? 3879 odwołany bo załodze skończyły się godziny???Cytat:
Złożył reklamację do ULC i otrzymał dziś odpowiedź, że odszkodowanie się nie należy bo: załogom skończyły się godziny i nie mogli przylecieć i odwołali ten poranny i cześć pieśni.
3879 jest obsługiwany przez bazę warszawską, więc:
- albo załodze nie mogły skończyć się godziny,
- albo załodze skończyły się godziny w ten sposób, że nikt w WAW nie był dostępny (nikogo nie można było wysłać bo przekraczałoby to jakieś ich ograniczenia godzinowe, dot. minimalnego odpoczynku etc.)
Jakby nie było, zawalił CRM (crew resource management), bo nie dochowali należytej staranności, żeby ktoś w warszawskiej bazie był w pogotowiu.
Kejs: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...CJ0294:PL:HTML
C-294/10 Eglitis, ponadto C-549/07 Wallentin-Herrmann
Choć Eglitis akurat odnosiło się do rezerwy czasowej, wyrażone są w tych wyrokach zasady, że na przewoźniku ciąży obowiązek racjonalnego zarządzania swoimi zasobami także ludzkimi, w taki sposób, aby unikać opóźnień i odwołań.
Z Wallentin, para 41:
"Przewoźnik musi zatem dowieść, że nawet przy użyciu wszystkich zasobów ludzkich i materiałowych oraz środków finansowych, jakimi dysponował, w sposób oczywisty nie mógł – bez poświęceń niemożliwych do przyjęcia z punktu widzenia możliwości jego przedsiębiorstwa w tym momencie – uniknąć sytuacji, w której zaistniałe nadzwyczajne okoliczności skutkowały odwołaniem lotu."
Czy przewoźnik udowodnił, że w jego macierzystej bazie nikt nie był zdolny do wykonania przeznocnej rotacji do Katowic w składzie 2 pilotów i 1 CC?
To był początek czy koniec miesiąca?
Jeśli nawet by nikogo nie miał, to w świetle orzeczenia Eglitis - powinien mieć, a jeśli brak spowodowany był okolicznościami nadzwyczajnymi - powinien udowodnić ich charaketer.
--------------------
1. Czy w bazie warszawskiej nie dało się na nockę do Katowic złożyć składu 2+1?
2. Jeśli się nie dało, to dlaczego?
3. Jeśli z powodu okoliczności nadzwyczajnych, to jakie one były, i czy przewoźnik je dowiódł?
Jeśli organ nie przeszedł tej całej ścieżki rozumowania, to trzeba jeszcze raz rozpatrywać.
-------------
EuroLOT mając flotę 13 samolotów turbośmigłowych, z czego 4 AT5 i 9 AT7 (w tamtej dacie) powinien mieć stosowne zapasy załogi - tym zajmuje się CRM (Crew Resource Management).
Ty zapewne podejrzewasz, że odstąpiono od kompletowania innego niż pierwotnie planowano składu załogi, bo było już późno.
A załogi w rezerwie powinny być dostępne całą dobę.
Zwróć uwagę że przewoźnik nie zaoferował żadnego transportu alternatywnego i nie uprzedził o tym pasażerów...
---------
jeśli burza ustała o 24, to oczywiście można było polecieć po burzy w środku nocy, z inną załogą.